Pozycjonowanie

Co to jest SEM. Co znaczy skrót SEM i czym jest reklama SEM?

Search Engine Marketing

Możliwości marketingu internetowego stały się bardzo rozbudowane za sprawą nieustannego dążenia właścicieli firm do pozyskania wartościowych klientów. Mowa tu przede wszystkim o pozycjonowaniu (SEO) oraz kampaniach PPC – aktualnie są to jedne z najpopularniejszych typów reklamy w internecie. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jakie działania promocyjne podejmować, aby osiągnąć zadowalający stopień konwersji przekładający się na wzrost budżetu Twojego przedsiębiorstwa oraz budowanie długotrwałych relacji z klientami. Zatem, co to jest SEM. Co znaczy skrót SEM i czym jest reklama SEM? Podpowiadamy!

Co to jest SEM? – znaczenie skrótu SEM w praktyce

SEM (z ang. Search Engine Marketing) to kompleksowe działania obejmujące marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli konkretne procesy umożliwiające osiągnięcie jak najwyższych pozycji w SERP-ach na wybrane słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników do paska wyszukiwań. SEM = SEO + PPC.

Czym jest reklama SEM? – wyjaśniamy składowe SEM

Pierwszą częścią pojęcia SEM jest SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron internetowych w skład którego wchodzi m.in. optymalizacja treści na stronie, link building oraz optymalizacja techniczna witryny. Drugi element to PPC (z ang. Pay Per Click), czyli kampanie linków sponsorowanych (np. Google Ads, dawniej Google Adwords), w których reklamodawca płaci za kliknięcie w URL, a nie wyświetlenie reklamy.

Reklama SEM – jakie działania SEO i PPC zastosować w swojej firmie?

Reklama SEM to bardzo rozbudowane zagadnienie umożliwiające potencjalnym internautom znalezienie konkretnej strony w wyszukiwarkach. Docelowym skutkiem działań tego typu jest konwersja, czyli zrobienie zakupów w Twoim sklepie internetowym, skorzystanie z oferowanej usługi, zapis do newslettera, odbiór darmowego e-booka czy też uczestnictwo w promocyjnym szkoleniu, które organizujesz.

Skoro już wiemy, czym jest SEM, bardzo dokładnie przyjrzymy się jego elementom. Na przysłowiowy „świecznik” bierzemy pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO. Następnie zajmiemy się linkami sponsorowanymi w wyszukiwarkach (PPC) obejmującymi w kontekście działań SEM – kampanie Google Ads.

Reklama SEM a SEO

SEO to zbiór działań mających na celu poprawić widoczność Twojej witryny obejmujący przede wszystkim optymalizację treści, link building oraz techniczne aspekty optymalizacyjne. Pozycja strony w Google zależy od poprawności wdrożenia poniższych elementów i regularnej pracy nad ulepszaniem opracowanej strategii SEO.

Search Engine Optimization
źródło: freepik

Optymalizacja treści

Optymalizacja treści to główny element wpływający na wyższą pozycję stron w wyszukiwarkach. Polega przede wszystkim na poprawie struktury nagłówków (H1-H7), rozbudowaniu tekstów o dodatkowe video i grafiki, rekonstrukcji meta tagów (title oraz description), a także weryfikacji zduplikowanych treści. Co jeszcze wchodzi w skład optymalizacji contentu? – 3 elementy:

  • wdrożenie linkowania wewnętrznego z anchorami do poprzednich wpisów;
  • dodanie do tekstu nagłówków, wypunktowań, wylistowań i tabelek;
  • nasycenie treści słowami kluczowymi.

Do optymalizacji contentu na stronie internetowej rekomendujemy wykorzystać praktyczne narzędzia – Surfer SEO, Google Search Console oraz Ahrefs. Warto również sugerować się danymi z Google Analytics lub Semstorm.

Link building jest priorytetowym aspektem dotyczącym linkowania zewnętrznego, bez którego uzyskanie wysokiej pozycji w SERP-ach nie byłoby możliwe. O co dokładnie chodzi? Otóż link building polega na wykonywaniu konkretnych działań, które doprowadzą do zwiększenia ilości odnośników przychodzących do naszej strony. Poniżej przedstawiamy przykładowe sposoby pozyskiwania linków zewnętrznych:

  • artykuły;
  • tworzenie viralowych treści,
  • wymiana wpisów gościnnych,
  • marketing szeptany;
  • opracowywanie case study,
  • komentarze;
  • wizytówki NAP,
  • katalogi;
  • relinkowanie,
  • wykorzystywanie SWL-i (systemów wymiany linków – nie polecamy).

Popularną praktyką na dywersyfikację linków przychodzących jest również umieszczanie URL-i na zapleczach SEO oraz przechwytywanie mocno wypozycjonowanych domen, wykorzystując je do link buildingu, tworząc tam przykładowo tematycznego bloga, na którym będziemy umieszczać odnośniki dofollow.

Chcesz poprawić efekty pozycjonowania, uzyskując wysokie pozycje na najbardziej kaloryczne frazy kluczowe? Skorzystaj z usług profesjonalistów.

Techniczne SEO

Pozycjonowanie to również techniczne SEO składające się z elementów wartościujących Twoją witrynę zarówno z punktu widzenia robotów Google’a, jak i użytkowników. W tym przypadku należy zadbać przede wszystkim o wersję mobilną strony, czas jej wczytywania, nawigację oraz dodanie i edycję mapy domeny, czyli sitemap.xml. Równie ważnymi elementami technicznego SEO, które warto poprawić, są m.in.:

  • atrybuty alt,
  • dane strukturalne (tzw. rich snippets),
  • jakość kodu HTML i CSS.

Pamiętajmy, że uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach jest możliwe wyłącznie, gdy skrupulatnie zadbamy o wszelkie aspekty wpływające na doświadczenia użytkowników oraz wartość strony w oczach robotów Google. Nie chodzi tu tylko o elementy SEO, ale również UX (np. poprawa ogólnej wydajności witryny) oraz wskaźniki Core Web Vitals odpowiadające przykładowo za interaktywność strony czy też czas odpowiedzi przeglądarki na interakcje użytkownika z witryną.

Reklama SEM a PPC

PPC to konkretna forma reklamy płatnej za kliknięcie. Jeśli poruszamy temat kompleksowych działań obejmujących marketing w wyszukiwarkach internetowych (czyli SEM), doskonałym przykładem będą kampanie Google Ads (dawniej Adwords). Są to wyróżnione reklamy wyświetlane nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Przynoszą efekty niemal od razu po włączeniu i znikają natychmiast po zakończeniu kampanii.

Opinie o Afterweb
źródło: google.com

Komu jest dedykowana reklama SEM w postaci Google Ads?

Reklama SEM w postaci Google Ads jest dedykowana przede wszystkim osobom, którym zależy, aby zdominować wyniki wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Dobrą opcją będzie również zastosowanie płatnych linków sponsorowanych w celu promocji ofert ograniczonych czasowo. Narzędzie Google Ads rekomendujemy dodatkowo wykorzystać do remarketingu – dzięki temu osoby, które wcześniej weszły w interakcję z daną witryną, zostaną ponownie zaangażowane.

A. Zdominowanie wyników wyszukiwania

Kompleksowa reklama SEM uwzględnia pozycjonowanie oraz Google Ads będące uzupełnieniem działań SEO. W konsekwencji, jeśli optymalizowana przez nas fraza (np. rowery górskie) znajduje się w TOP 10 SERP-ów, warto dodatkowo uruchomić kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarkach. Dzięki temu reklama naszego serwisu pojawi się nad organicznymi wynikami i pod nimi, co zwiększy prawdopodobieństwo podjęcia konwersji przez użytkownika dla tego zapytania.

Nie wiesz, jak skutecznie zdominować wyniki wyszukiwania w Google? Napisz do nas – porozmawiamy merytorycznie o kampaniach PPC.

B. Promocja ofert ograniczonych czasowo

Promocje ofert ograniczonych czasowo a reklama SEM? W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie potencjału Google Ads. Załóżmy, że sprzedajesz sukienki komunijne – wówczas cała wiosna (od 1 marca do 31 maja) będzie okresem wzmożonego zainteresowana internautów tymi produktami. W konsekwencji powinieneś uruchomić kampanię PPC na konkretne słowa kluczowe w okolicach marca i zakończyć w czerwcu, gdy sezon komunijny minie. Pozwoli to zanotować zysk, a następnie wycofać się, gdy przyjdzie odpowiedni moment.

Efekt czasu
źródło: freepik

Czy warto wykorzystać SEO na promocję ofert ograniczonych czasowo? Nie do końca, ponieważ działania tego typu należy zaplanować znacznie wcześniej i regularnie podtrzymywać, co może być nieopłacalne poza sezonem (szczególnie w przypadku ww. sukienek komunijnych).

C. Remarketing i oferty o zasięgu lokalnym

Remarketing to jedno z najpopularniejszych działań pozwalających ponownie zaangażować osoby, które kiedyś weszły w interakcję z Twoją witryną. Jest to możliwe wyłącznie dzięki kampaniom PPC (w naszym przypadku Google Ads), ponieważ umożliwia kontrolowanie i kierowanie wyświetlania reklam użytkownikom zadającym konkretne pytania w pasku wyszukiwań. Remarketing w Google Ads pozwala:

  1. zmniejszyć procent porzuconych koszyków;
  2. ponownie zaangażować osoby, które weszły w interakcję z Twoją witryną;
  3. wyświetlać reklamy internautom wykonującym czynności na określonych urządzeniach.

Warto również wspomnieć, iż PPC jest korzystną opcją także dla ofert lokalnych, ponieważ Google Ads ułatwia precyzyjne dotarcie do wąskiej grupy odbiorców (np. mieszkających w konkretnym mieście lub nawet okolicy). Skorzystają na tym przede wszystkim zakłady lokalne, m.in. kosmetyczki, tatuażyści, okoliczne sklepy spożywcze oraz fryzjerzy.

Dlaczego warto zainwestować w reklamę SEM?

Reklama SEM wyróżnia się przede wszystkim efektywnością, przyjaznym odbiorem, precyzyjnym targetowaniem (szczególnie w przypadku PPC) oraz korzyściami w relatywnie krótkim lub nieco dłuższym okresie – zależy to od wyboru typu promocji (czy decydujemy się w pierwszej kolejności na SEO czy Google Ads). Poniżej przedstawiamy kluczowe zalety SEM!

SEM Zalety
źródło: freepik

Reklama SEM – zalety

  • efektywność – reklama SEM charakteryzuje się znacznie wyższym współczynnikiem zwrotu z inwestycji (tzw. ROAS), niż tradycyjne formy reklamy (np. roznoszenie ulotek, banery reklamowe);
  • przyjazny odbiór – reklama SEM nie jest promocją narzucającą się użytkownikowi (to naturalna odpowiedź na pytania zadawane przez internautów w wyszukiwarkach);
  • precyzyjne targetowanie – reklama SEM pozwala dotrzeć do zdecydowanych i wartościowych klientów, ponieważ opiera się na frazach wpisywanych do wyszukiwarki przez potencjalnych interesantów.

To nie wszystko, bowiem wdrażając działania obejmujące marketing w wyszukiwarkach, możemy sterować intensywnością w taki sposób, aby uzyskać jak największą skuteczność przy jak najniższym poziomie inwestycji.

Jak zaplanować reklamę SEM w 5 krokach?

Odpowiednie zaplanowanie reklamy SEM jest priorytetowym aspektem podczas opracowywania działań marketingowych. Nakłaniamy do przemyślenia każdego elementu SEM przed jego wdrożeniem, ponieważ zbyt pochopne decyzje mogą narazić Twoją firmę na straty finansowe wynikające między innymi z nieprawidłowego celu biznesowego. Podpowiadamy, jak zaplanować reklamę SEM w 5 krokach!

KROK 1 – nastaw się na inwestycję

Kompleksowa realizacja działań SEM to pewna inwestycja. W pierwszej kolejności musisz zadbać o stworzenie nowoczesnej, a także funkcjonalnej witryny. Jeśli nie posiadasz w swojej firmie profesjonalnego web developera, zastanów się nad wynajęciem agencji marketingowej świadczącej usługi z zakresu projektowania i tworzenia stron www.

-->Zapamiętaj! W celu wdrożenia pozycjonowania organicznego i kampanii linków sponsorowanych będziesz musiał stworzyć strategię SEO oraz dobrać odpowiednie słowa kluczowe wpisywane przez Twoich klientów w wyszukiwarkę – możesz to zlecić nam, wysyłając zapytanie bezpośrednio z zakładki Kontakt.

KROK 2 – wyznacz cel biznesowy

Zanim zaczniesz przygotowywać się do wdrażania reklamy SEM, określ precyzyjny cel biznesowy. Może to być przykładowo zwiększenie liczby transakcji w sklepie internetowym lub konkretnej konwersji (np. zapisania się na promocyjne szkolenie organizowane przez Twoją firmę). Następnie zastanów się, w jaki sposób możesz dotrzeć do klientów, których zainteresuje przedstawiona przez Ciebie oferta (może to być SEO lub PPC).

KROK 3 – nastaw się na długotrwałe działania

Reklama SEM to długotrwałe przedsięwzięcie. Nawet jeśli będziesz promował swoje przedsiębiorstwo przy użyciu Google Ads, które daje niemal natychmiastowe efekty w postaci widoczności, powinieneś regularnie dostosowywać swoją stronę do aktualnych standardów oraz potrzeb klientów.

W przypadku SEO rekomendujemy nastawić się na ciągłą pracę. Pomimo tego, że pierwsze efekty zauważysz już po 2-3 miesiącach w postaci większej liczby wyświetleń własnej witryny, należy nieustannie wdrażać opracowaną strategię pozycjonerską (i w razie potrzeby dokonywać koniecznych zmian), aby coraz więcej słów kluczowych znajdowało się w pierwszej dziesiątce SERP-ów.

KROK 4 – dokonuj analiz

Analiza projektu
źródło: freepik

Dokonywanie analiz pomoże zweryfikować, czy stosowane rozwiązania z zakresu SEM (czyli SEO i PPC) przynoszą oczekiwane rezultaty. Warto do tego wykorzystać popularne narzędzia giganta z Mountain View – Google Analytics oraz Google Search Console.

KROK 5 – skorzystaj z pomocy profesjonalistów

Nie wszystko da się zrobić samemu – szczególnie gdy branża marketingu online jest Ci zupełnie obca lub po prostu nie masz czasu na poświęcanie dziesiątek godzin tygodniowo, żeby optymalizować stronę pod kątem SEO i ustawiać kampanie Google Ads, jednocześnie weryfikując rezultaty wdrożonych działań. Jeśli uważasz, że nie masz wystarczającej wiedzy w zakresie reklamy SEM lub po prostu chcesz, aby ktoś Cię wyręczył w promocji online – napisz kilka słów o swoim projekcie i otrzymaj niezobowiązującą analizę.

Co to jest SEM. Co znaczy skrót SEM i czym jest reklama SEM? – podsumowanie

W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy, co to jest SEM, co znaczy skrót SEM i czym jest reklama SEM. Od teraz wiesz, że SEM (z ang. Search Engine Marketing) to kompleksowe działania obejmujące marketing w wyszukiwarkach internetowych pozwalające uzyskać wysokie pozycje w Google za sprawą działań SEO oraz PPC, czyli pozycjonowania organicznego i płatnych kampanii dot. linków sponsorowanych (w tym wypadku Google Ads).

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce reklamy SEM!

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33