Jak przeprowadzić test A/B na działającej stronie internetowej? Sprawdź, co to jest Google Optimize

google optimize

Strony internetowe mają przyciągać użytkowników interesującym contentem, skłonić do określonych czynności. Od zapisania się do newslettera po złożenie zamówienia w sklepie online. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają mierzyć reakcje użytkowników – m.in. Google Analytics, HotJar czy Yandex Metrica. Dzięki nim można wyłapać elementy witryny wymagające poprawy pod kątem UX. Jednak przed dokonaniem stałych zmian koniecznie należy zrobić testy A/B, gdyby miało się okazać że lepsze jest wrogiem dobrego.

Nikt nigdy nie zagwarantuje, że inny układ menu czy położenie przycisków akcji przyniesie oczekiwane efekty. Czasami wyniki są jeszcze gorsze niż wcześniej – nie można dopuścić, aby cała praca nad odświeżeniem strony www poszła na marne. Dlatego w takiej sytuacji należy korzystać Google Optimize. To stosunkowo prosta usługa, dzięki której każdy test A/B będzie wiarygodny i miarodajny. Nie dość, że pozwala na intuicyjne przygotowanie alternatywnej wersji serwisu internetowego, to jeszcze zbiera gro bezcennych danych.

Zwykłe testy A/B wymagają mnóstwa czasu i zasobów. Google Optimize upraszcza, przyspiesza modyfikowanie witryny

Sprowadzający się do pozornie prostego porównania opcji A/B test stanowi poważne przedsięwzięcie. Potrzebne są szczegółowe informacje o odbiorcach i ich preferencjach, pojawia się konieczność zmian w kodzie, trzeba dopilnować by nic nie zakłóciło wyników… Warto omówić, jak przeprowadzić test A/B w Google Optimize zgodnie ze sztuką. Generalnie próby skuteczności w analityce internetowej mają 5 zasadniczych etapów:

  1. gromadzenie niezbędnych danych o ruchu na stronie internetowej.
  2. wyznaczenie celu, jaki ma spełniać konkretna podstrona (finalizacja zakupów, zapisanie się do newslettera itd.).
  3. postawienie hipotezy – innymi słowy teoretyczne wskazanie drogi do założonych celów oraz rozpoznanie czynników, które nie pozwalają ich osiągnąć.
  4. Test A/B w Google Optimize lub innym środowisku. Strona zyskuje dodatkową wersję, część użytkowników (grupa kontrolna) widzi standardową stronę, pozostałym (grupa eksperymentalna) wyświetlany jest wariant alternatywny. Dobór użytkowników do grup może być losowy lub uwzględniający wskazane cechy profilu.
  5. Analiza wyników i wyciąganie wniosków.

Google Optimize okazuje się nie do zastąpienia pod względem końcowych statystyk. Przeprowadzając tutaj testy A/B można porównać liczbę odsłon, czasy trwania sesji, współczynnik odrzuceń, a nawet stopień konwersji. I to wszystko ustawia się wklejając krótki kod oraz klikając w czytelnym panelu, bez żmudnego przebudowywania strony www lub czasowego wyłączania witryny internetowej.

testy ab

 

Dzięki Google Optimize po teście A/B otrzymasz komplet cennych informacji o preferencjach realnych użytkowników

Ustalenie realnych oczekiwań przedstawicieli grupy docelowej zwiększa szansę na „złowienie” klienta w internetowej sieci – pozwala dostosować firmową stronę do oczekiwań, których nie wyrażają w żadnych ankietach czy badaniach prowadzonych w sztucznych warunkach. Test A/B jest jak eksperyment na żywym organizmie, a Google Optimize skutecznie niweluje ewentualne skutki uboczne. W tym miejscu istotna uwaga: jeżeli planujesz sprawdzić więcej niż jeden element witryny www, rozważ komplementarne porównanie wielowariantowe. Jako prosty program na rzetelne testy A/B Google Optimize sprawdza się wyśmienicie, aczkolwiek przy większej ilości zmiennych pojawią się pewne trudności. Niezwykle ciężko będzie jednoznacznie stwierdzić, co dokładnie wywołuje niepożądane zachowania użytkowników, a które części kluczowe dla UX spełniają swoje zadanie. Dla przykładu: jeżeli testy A/B jasno wykazały, że niebieski przycisk skuteczniej przyciąga uwagę niż zielony, to jeszcze nie znaczy że przy innym layoucie lub układzie strony nadal będzie tak samo. Google Optimize to idealny sposób, aby dokonywać niewielkich korekt minimalnym nakładem, bez umiejętności programistycznych i przeanalizować końcowe statystyki. Natomiast aby w pełni skorzystać z możliwości tego narzędzia, należy najpierw wiedzieć jak przeprowadzić test A/B. Z pomocą specjalistów ds. SEO z AFTERWEB możesz go użyć nie tylko do sprawdzania zachowań klientów, ale też pozycjonowania. W końcu im mniejszy współczynnik odrzuceń strony, tym wyższe jej notowania w rankingach Google.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 4,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

AFTERWEB

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 14 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *