Linkuj dobrze – wpływ linków zwrotnych i wewnętrznych na ranking strony w Google

Linki Wychodzące i Wewnętrzne

Wśród odnośników na naszej stronie WWW znajdziemy te, które kierują użytkownika do innych stron w ramach naszej domeny oraz te, które zmuszają go do jej opuszczenia. Pierwsza grupa to linki wewnętrzne (nawigacyjne lub osadzone w treści) druga zaś nosi nazwę linków wychodzących (kierujących poza obręb naszej witryny). Jak nietrudno się domyślić także sposób w jaki używamy odnośników z obu tych kategorii gra dużą rolę w algorytmach wyszukiwarki Google. Jak zatem linkować z głową? Oto kilka przydatnych porad.

Zachowaj umiar wg. zasady „co za dużo to niezdrowo”

Google-owski algorytm wartościujący strony możemy z powodzeniem porównać do swojego rodzaju zbierania i podsumowywania głosów, które strony oddają na siebie nawzajem za pomocą linków – hiperłączy.

linkowanie - hiperłącza

W pierwszej kolejności musimy zastanowić się więc nad kwestiami, jakie mają one znaczenie przy badaniu linków przez roboty indeksujące Google. Przede wszystkim możemy dostrzec wyraźnie i prostą regułę: im więcej linków zewnętrznych w postaci hiperłączy jest na danym adresie, tym słabiej pozycjonują one strony docelowe. To dzięki tej zasadzie odnośniki ze stron zwanych farmami linków lub systemami wymiany linków mają dla algorytmów wyszukiwarki marginalne znaczenie. Nagromadzenie wielu linków w jednym miejscu sprawia bowiem, że tego typu strony praktycznie nie są w stanie wpływać na pozycje domen, do których linkują. Dzieje się tak dlatego, iż wartość głosu z takiej podstrony jest dzielona przez ilość linków z niej wychodzących – im więcej linków wychodzących, tym przekazywana wartość pozycjonująca linka jest mniejsza.

Sprawdź do kogo odsyłasz użytkowników Twojej strony

W internecie nieodmiennie panuje zasada dobrego sąsiedztwa. I chociaż nie mamy wpływu na to, kto linkuje do naszej witryny to powinniśmy dokładnie sprawdzać miejsca w sieci, do których sami zamierzamy wstawić hiperłącze i odesłać użytkowników. Jeśli na przykład podlinkujemy stronę o wątpliwej reputacji, która nie przedstawia dla czytelnika/odbiorcy większej wartości, istotnie zubażamy własną wartość w rankingu wyszukiwarki. Doskonałym rozwiązaniem jest zatem umieszczanie odnośników do stron WWW, których rzetelności jesteśmy pewni, a których wartość merytoryczna stoi na najwyższym poziomie. Na tego typu dobrym sąsiedztwie skorzystamy zarówno my, ale i nasi użytkownicy.

Co zrobić w przypadku kiedy nie jesteśmy pewni, czy źródło na które chcemy się powołać jest warte podlinkowania?

Tego typu hiperłącza zewnętrzne najlepiej oznaczać w kodzie naszej strony jako rel=”nofollow”. Dodanie takiego oznaczenia na linku wychodzącym jest dla robotów indeksujących Google jednoznacznym sygnałem = nie podążaj/nie przekazuj wartości dodatniej linkowi. Jeśli więc nie jesteśmy pewni strony, ale chcemy jednak dać do niej hiperłącze warto dodać do linku „nofollow”

Linkuj na zewnątrz tak jak piszesz – na temat!

Tematyczność danego linku to oczywista wartość. Dobrze dobrany odsyłacz tzw. „Anchor text” do strony powiązanej tematycznie z twoją WWW będzie pomocny nie tylko dla użytkownika twojego serwisu, ale także podpowie badającemu stronę algorytmowi Google, jakiego rodzaju zagadnienia poruszasz i co jest kluczowym rozwinięciem przedstawianych przez ciebie treści.

Anchor text

Oczywiście linkowanie zewnętrzne z zachowaniem zasady tematyczności nie oznacza, że masz wrzucać na stronę odnośniki do witryn konkurencji, która zajmuje się tym samym, co ty – nie byłby to rozsądny ruch. Jednak odpowiednio dobrany artykuł uzupełniający twój content, do tego umieszczony na wysoko ocenionej przez Google stronie z pewnością pomoże ci lepiej umiejscowić swoją działalność w sieci.

Linki wewnętrzne

Na linkach wewnętrznych opiera się cała architektura Twojej strony. To dzięki nim robot wyszukiwarki dowiaduje się o istnieniu poszczególnych podstron prowadzonego przez nas serwisu. Z tej perspektywy warto jednak zauważyć, że standardowy zestaw nawigacji w menu górnym i stopce nie mówi wyszukiwarce wszystkiego o znaczeniu poszczególnych stron. W celu osiągnięcia lepszej nawigacji i dookreślenia roli oraz tematyki podstron mile widziane jest wplatanie odnośników wewnętrznych w treści naszych artykułów pod postacią wspomnianego wcześniej Anchor text’u. Pamiętajmy jednak, aby także i w tym wypadku kierować się zasadami tematyczności, zwłaszcza że robot sieciowy wyszukiwarki przeanalizuje nie tylko tekst linkujący, ale także jego sąsiedztwo.

Jeśli zależy nam na wysokiej pozycji strony w rankingu Google warto przestrzegać powyższych porad i wskazówek jakościowych udostępnionych przez Google.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Kamil Dudziak Właściciel / Specjalista SEO

Kamil Dudziak

Specjalista SEO

16 lat doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu stron na najtrudniejsze frazy w Polsce. Właściciel i manager firmy AFTERWEB. Stale nadzoruje proces pozycjonowania stron wszystkich Klientów firmy.

2 komentarze
  • Pecetowicz skomentował/a:

    A co w przypadku gdy ktoś specjalnie chce nam popsuć pozycję i linkuje naszą stronę na tych mało wartościowych stronach?

    Czasami takie osoby robią to też nieświadomie.. jest na to jakiś sposób?

  • Afterweb skomentował/a:

    Jeszcze do niedawna najlepszą praktyką było korzystanie z https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main Aktualnie Google odświeżyło temat, że linki nie mogą szkodzić w kontekście aktualizacji Pingiwn 4.0 i tematów związanych z „Devalues vs Demotes” Nie zmienia to faktu, że dalej warto korzystać z Disavow Tools (np. ze względu na kary ręczne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *