SEO

Audyt strony internetowej – jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu strony?

Audyt strony internetowej - jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu strony

Zastanawiałeś się kiedyś na czym polega audyt strony internetowej i dlaczego warto (lub nie warto) go wykonać? W którym momencie należy go zlecić, co powinien zawierać i przede wszystkim ile właściwie kosztuje? Jeśli tak – poświęć 5 minut, a postaram się znaleźć dla Ciebie odpowiedź!

Czym jest audyt strony internetowej i jakie są jego rodzaje?

Przede wszystkim musimy zadać sobie na pytanie – czym właściwie jest audyt strony? Aby znaleźć właściwą odpowiedź musimy spojrzeć na stronę internetową w nieco szerszym zakresie. Witryna powinna spełniać szereg założeń, aby odpowiednio funkcjonować musi:

  • być dostosowana pod względem technologicznym, co pozwoli użytkownikowi na łatwe korzystanie z niej na różnych urządzeniach, przeglądarkach czy systemach;

  • spełniać wymogi prawne, dzięki odpowiedniej polityce cookies, zapewnieniu bezpieczeństwa danych (RODO), w przypadku sklepów internetowych niezbędne są także odpowiednie regulaminy, polityka prywatności, zwrotów, wysyłki etc.;

  • posiadać zawartość (content, zdjęcia, produkty), która odpowiada na potrzeby użytkownika – istotne jest także odpowiednie przedstawienie zawartości (UX);

  • zoptymalizowana pod kątem SEO.

Zobacz również: Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poradnik

Każdy z tych punktów można rozszerzyć w szereg dodatkowych czynności, oraz do każdego z nich dopasować odpowiedni rodzaj audytu. Będzie on zatem przygotowanym przez specjalistę dokumentem, który zawiera w sobie ocenę stanu strony pod danym kątem. Przykładowo – prawnik znający wymagania RODO będzie w stanie ocenić, jakie elementy musi zawierać strona, aby zapewnić bezpieczeństwo danych jej użytkowników. Jego zadaniem będzie zatem porównanie zawartości strony do zaleceń prawnych, które stanowią w tym przypadku punkt odniesienia i przedstawienie ich w możliwie zrozumiałej formule.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oceny strony pod kątem wymagań wyszukiwarki Google i to na tym rodzaju audytu teraz się skupię.

Kiedy warto wykonywać audyt nowej strony?

Uproszczony proces tworzenia strony internetowej wygląda w dużym skrócie następująco:

  1. Planowanie

  2. Projektowanie makiet

  3. Kodowanie

  4. Testowanie

  5. Wdrożenie

Najlepszym momentem do przeprowadzenia audytu zupełnie nowej strony internetowej jest moment, w którym zakodowana strona jest już na serwerze roboczym i przeprowadzane są na niej testy. Dzięki temu specjalista SEO jest w stanie dostarczyć deweloperom wytyczne, które elementy strony należy dodać, poprawić, lub zoptymalizować.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w momencie, kiedy mamy do czynienia z nową wersją już istniejącej witryny. W takim przypadku praca specjalisty SEO powinna się rozpocząć nieco wcześniej – na etapie planowania. Jeśli strona posiadała już wypracowane pozycje i była widoczna w wyszukiwarce Google zadaniem specjalisty jest dostarczenie odpowiednio przygotowanego dokumentu, w którym określi on, w jaki sposób przenieść strukturę oraz zawartość starej witryny na nową tak, aby nie utracić już wypracowanych efektów.

Jakie elementy powinien zawierać audyt SEO strony?

Na rynku dostępnych jest wiele firm oraz specjalistów, a oferty przygotowania audytu są do siebie bardzo zbliżone. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że zawartość dokumentu, który będzie wynikiem audytu może być różny.

Trudno jest jednoznacznie określić podstawowy zakres audytu SEO, ponieważ na innych obszarach będziemy skupiać się w przypadku strony lokalnej, nieco inaczej wygląda zakres audytu dla sklepu internetowego, a na jeszcze inne kwestie będziemy zwracać uwagę przeprowadzając audyt aplikacji typu PWA.

Warto jednak przed wyborem wykonawcy poprosić o wstępne spektrum elementów, które zostaną wzięte pod uwagę podczas jego wykonywania. Oto kilka podstawowych kwestii, które powinny być wzięte pod uwagę, aby prawidłowo ocenić dostosowanie strony do algorytmu wyszukiwarki Google:

  1. Analiza danych z Google Analytics oraz Google Search Console
  2. Tagi i meta tagi:
    • Tag: „title”
    • Meta tag: „description”
    • Meta tag: “keywords”
  3. Struktura nagłówków H1-H6
  4. Treść
    • Duplikacja wewnętrzna oraz zewnętrzna treści
    • Zalecenia rozbudowy i optymalizacji treści w obrębie struktury strony
  5. Analiza linków wychodzących
  6. Analiza rozmiarów oraz wagi grafik na stronie
  7. Linkowanie wewnętrzne
    • Breadcrumbs
    • Boksy linkujące
  8. INDEKSACJA 21
    • Błędy 404
    • Przekierowania 301
    • Blokady indeksacji
    • Mapa strony
  9. Dane strukturalne
  10. Ocena wersji mobilnej serwisu
  11. Czas ładowania strony i możliwość jego optymalizacji

Najważniejsze jest jednak, aby audyt strony skupiał się poprawie elementów, której konsekwencją będzie rozwiązywanie faktycznego problemu danej witryny. Należy także pamiętać, że audyt jest jedynie wstępem – na jego podstawie Klient powinien otrzymać dodatkowy dokument, w którym ujęty będzie zakres oraz koszt wdrożeń, które należy przeprowadzić, aby strona stała się przyjazna dla wyszukiwarki.

Jaki jest koszt audytu SEO strony internetowej

Jaki jest koszt audytu SEO strony internetowej?

Koszt przygotowania audytu strony zależy od jego szczegółowości oraz wielkości i sposobu budowy danej witryny. Zazwyczaj waha się on od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych w przypadku rozbudowanych serwisów contentowych czy sklepów internetowych.

Audyt jest wstępem do dalszych działań – dobrze przygotowany audyt jest dla specjalisty SEO planem, który należy systematycznie wdrażać. Koszt wdrożeń po audycie jest przygotowywany indywidualnie i w niektórych przypadkach (np. gdy do ich wykonania potrzebna jest praca WebDevelopera czy zewnętrznego programisty) może przekroczyć wartość samego audytu.

Czy warto wykonać audyt SEO strony internetowej? Zdecydowanie tak! Dobrze zoptymalizowana strona jest łatwiejsza w pozycjonowaniu, a systematycznie budowana widoczność i ruch z kanału organicznego przekłada się bezpośrednio na wzrost przychodów i skalowanie biznesu Klienta.

Warto pamiętać, że ruch trafiający na stronę z wyników organicznych jest w wielu przypadkach najbardziej wartościowym źródłem. Spędzają oni najwięcej czasu w witrynie, odwiedzają większą ilość podstron, a co za tym idzie – chętniej dokonują konwersji, co realnie przekłada się na sprzedaż.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób znaleźć odpowiedniego wykonawcę audytu SEO koniecznie sprawdź artykuł: Jak wybrać Agencję SEO do współpracy?

Artykuł został przygotowany przy współpracy z Agencją KWISS.PL

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (7 głosów, średnia: 4,86 z 5)
Loading...

KWISS

Agencja SEO

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33