SEO

Darmowy CMS dla firmy. Jak selekcjonować systemy zarządzania treścią strony www?

Dobry, darmowy CMS powinien spełniać Twoje najpilniejsze potrzeby

W 2021 roku prowadzenie witryny internetowej to dla biznesu oczywistość. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa, działające na relatywnie małą skalę i w niszowych branżach, mogą sobie pozwolić na funkcjonowanie całkowicie off-line. Jednak tradycyjne tworzenie strony internetowej wymagałoby dużego zaangażowania oraz dobrej znajomości kilku języków programowania. Darmowy CMS pozwala zbudować i aktualizować serwis www w znacznie bardziej ekonomiczny sposób.

Spis treści
  1. Czym dokładnie jest CMS i z czego się składa?
  2. W darmowym CMS-ie da się zbudować niemal dowolną stronę internetową
    1. Czego wymaga obsługa systemu zarządzania treścią?
  3. Darmowe CMS-y mają wiele biznesowo pożytecznych zalet.
    1. Co powinien zawierać dobry system zarządzania treścią strony internetowej?
      1. Intuicyjny, łatwy w obsłudze interfejs

Czym dokładnie jest CMS i z czego się składa?

Użytkowanie systemów zarządzania treścią za pośrednictwem panelu administracyjnego przypomina pisanie w edytorze tekstu. Klikając w odpowiednie opcje, stosując intuicyjną metodę przeciągnij-upuść, można uzyskiwać znakomite efekty. Porównywalnie dobre, jak przy ręcznej edycji kodu przez kompetentnego programistę. Darmowe CMS dostępne na rynku pozwalają skupić się na zawartości merytorycznej, dają również szerokie możliwości dopasowania szaty graficznej oraz technicznej optymalizacji. Tym samym znacznie redukują koszty prowadzenia firmowej strony internetowej, oszczędzają też sporo czasu.

Co to jest CMS?

CMS (ang. <em>Content Management System</em>) to aplikacja do tworzenia i aktualizowania stron internetowych. Na kompleksowy system zarządzania treścią składa się szereg zdefiniowanych narzędzi: szablonów, funkcjonalnych wtyczek, graficznych motywów itd. Administrator strony internetowej korzysta zatem z kodu przygotowanego przez twórców aplikacji. Darmowy CMS jest zwykle rozwijany przez społeczność użytkowników, skupionej wokół danego rozwiązania.

W systemie zarządzania treścią funkcjonują rozbudowane bloki kodu, wykonujące złożone zadania. Jednak wszystkie te skomplikowane operacje wykonywane są niejako w tle. Użytkownik zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy, kiedy modyfikuje pliki PHP, wstawia znaczniki HTML, zmienia ostylowanie CSS, czy wprowadza elementy bazujące na JavaScript. Ciebie, jako właściciela, interesuje efekt końcowy – administrator darmowego CMS-a może podejrzeć efekty dokonywanych zmian jeszcze przed ich ostatecznym wprowadzeniem. I nie musi do tego tworzyć kolejnych kopii zapasowych całej zawartości strony.

W darmowym CMS-ie da się zbudować niemal dowolną stronę internetową

Pod tym względem nie ma praktycznie żadnych ograniczeń. Również w Afterweb wykorzystujemy powszechnie dostępny system zarządzania treścią – nie tylko prowadzenia stron naszych Klientów, ale też działań optymalizacyjnych. Patrząc pod kątem SEO i pozycji w Google, darmowy CMS często okazuje się najlepszym wyborem. Choćby dlatego, że nasi specjaliści zdążyli dobrze i dokładnie poznać dane środowisko. Analizowanie unikalnego kodu, w zakresie jego zgodności z wymogami jakościowymi Google, wymaga znacznie więcej pracy.

Systemy zarządzania treścią oferują dużo opcji, pogrupowanych w intuicyjne kategorie

Elastyczność popularnych, a przy tym bezpłatnych systemów zarządzania treścią, jest ich wielką zaletą. Dzięki temu darmowe CMS-y mogą stanowić podstawę niemal każdego, nawet najbardziej zaawansowanego projektu. Bez znaczenia, czy cele powstania strony dotyczą biznesu, prowadzenia dyskusji czy publikowania informacji. Za pomocą darmowych systemów zarządzania treścią możesz stworzyć między innymi:

  • strony internetowe o charakterze firmowych wizytówek

  • strony docelowe (ang. landing pages), przeznaczone do promowania konkretnych produktów/usług, gromadzeniu danych potencjalnych klientów itd.

  • całe sklepy internetowe i inne serwisy e-commerce

  • blogi firmowe oraz osobiste

  • forum dyskusyjne

  • portal społecznościowy

  • ekskluzywną stronę, przeznaczoną tylko dla członków wybranej grupy

  • medium newsowe

  • serwis zbierający treści publikowane na mniej lub bardziej popularnych witrynach

  • i wiele innych stron internetowych

Czego wymaga obsługa systemu zarządzania treścią?

Tak naprawdę wszystko zależy od wiedzy i umiejętności programistycznych. W internecie łatwo odnaleźć rozmaite poradniki, pokazujące jak wykorzystać pełnię możliwości danego CMS-a. Niektóre rozwiązania z tej kategorii klasyfikuje się jako open source – z otwartym kodem źródłowym, rozwijanym przez każdego, kto chce dodać coś od siebie. Inne, darmowe systemy zarządzania treścią to po prostu podstawowe wersje płatnych, komercyjnych aplikacji. W pierwszym przypadku można liczyć na wdrażanie nowych opcji. W drugim liczba dostępnych funkcji pozostanie okrojona, ale też szansa na „zepsucie” CMS-a po włączeniu nowego rozszerzenia wydaje się znacznie mniejsza. Dlatego tworząc stronę internetową od zera zawsze należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co liczy (i opłaca) się bardziej.

Darmowe CMS-y mają wiele biznesowo pożytecznych zalet.

Brak opłat za korzystanie z pełnowartościowej aplikacji wysuwa się oczywiście na pierwszy plan. Jednak decydując się na odpowiedni system zarządzania treścią otrzymasz więcej, znacznie więcej korzyści. Błyskawiczna edycja istniejącej zawartości strony internetowej, tworzenie nowych podstron, dodawanie i osadzanie grafik oraz innych plików multimedialnych – darmowy CMS sprawi, że codzienna obsługa firmowej strony internetowej stanie się znacznie bardziej komfortowa. Zabierze też mniej czasu, który przeznaczysz na wykonanie innych, pilnych zadań.

Jak łatwo się domyślić, słowem kluczowym dla całego powyższego wywodu jest „odpowiedni”. I tu zaczynają się schody, gdyż każda firma ma nieco inne potrzeby. Jednej zależy przede wszystkim na sprawnej obsłudze – żeby nie zatrudniać specjalisty-webmastera do prowadzenia strony internetowej. Dla innej priorytetem będzie dowolność w modyfikowaniu szaty graficznej pod identyfikację wizualną marki albo możliwości wbudowanego edytora. W końcu profesjonalny content marketing wymaga zarówno fachowych tekstów, jak i atrakcyjnej oprawy layoutu.

W darmowym CMS-ie znajdziesz narzędzia do budowania silnej marki w sieci

Dlatego w Afterweb nie będziemy jednoznacznie wskazywać, który darmowy CMS stanowi idealny wybór. W pierwszej kolejności postaramy się wskazać wszystkie ważne cechy i opcje, jakich należy oczekiwać po aplikacji oraz panelu administracyjnym. Przeanalizowaliśmy wiele dostępnych rozwiązań oraz opinii użytkowników. Poniższa charakterystyka pasuje do ogromnej większości darmowych, polecanych w internecie CMS-ów:

Co powinien zawierać dobry system zarządzania treścią strony internetowej?

  1. Intuicyjny, łatwy w obsłudze interfejs

    Absolutnie podstawowa sprawa. W końcu darmowy CMS służy do tego, aby zbudować i aktualizować firmową witrynę bez umiejętności kodowania. Dlatego panel systemu powinien być czytelny, z sensownie pogrupowanymi opcjami. Dla wielu Klientów Afterweb, zainteresowanych stworzeniem strony internetowej, niezwykle istotną kwestią jest obecność polskiej wersji językowej. Praca w CMS-ie ze słownikiem w ręku toczyłaby się w wybitnie ślimaczym tempie.

  2. Niski próg wejścia przy wysoce zaawansowanych funkcjach

    Użytkownikowi powinien wystarczyć dosłownie rzut oka na ekran startowy, aby wiedzieć gdzie i jak dokonać podstawowych zmian. Stworzyć nowy wpis albo podstronę, wgrać grafiki, zmienić kolorystykę strony internetowej. Należałoby też dać nieco bardziej zaawansowanym użytkownikom możliwość wykazania się swoją techniczną wiedzą. Dobre, darmowe CMS można opisać angielskim przysłowiem easy to learn, hard to master – czyli „łatwe do opanowania, trudne w osiąganiu mistrzowskiego poziomu”.

  3. Budowa sprzyjająca działaniom SEO

    Niezbędna, aby w dłuższej perspektywie móc myśleć o wysokich, konwertujących pozycjach w wyszukiwarce. Część domyślnych rozwiązań w systemach zarządzania treścią może być wygodna, ale niekoniecznie zgodna z wytycznymi jakościowymi Google. Dlatego trzeba korzystać z zewnętrznych wtyczek oraz innych metod optymalizacji. Skuteczne pozycjonowanie w darmowym CMS-ie jak najbardziej jest wykonalne. Potrzeba do tego jedynie stosownej podstawy oraz dedykowanych narzędzi. Takich, z jakich korzystamy w agencji Afterweb.

  4. Opcje zarządzania społecznością użytkowników

    Takie jak umożliwienie publikowania recenzji zakupionych produktów, moderowania komentarzy do wpisów na firmowym blogu czy automatycznego udostępniania nowych treści ze strony na profilach marki w social mediach. Prowadzenie różnorodnych interakcji z odbiorcami (byłymi, obecnymi i potencjalnymi klientami) to jedna z najważniejszych funkcji strony internetowej. Integracja CMS-a z mediami społecznościowymi w dużym stopniu automatyzuje działania wizerunkowo-sprzedażowe na zewnętrznych serwisach. A to przekłada się na dużą oszczędność bezcennego czasu.

  5. Wysoki stopień personalizacji strony przez darmowy CMS

    Dotykającej nie tylko sfery wizualnej, czyli layoutu strony internetowej. Konfigurując system zarządzania treścią warto zorganizować sobie pracę w sposób dopasowany do indywidualnych preferencji. Jak choćby zmieniając położenie poszczególnych opcji oraz widżetów w panelu administracyjnym. Schować rzadko albo w ogóle nie używane funkcje, a wyeksponować te używane najczęściej. Najpierw trzeba trochę z CMS-em popracować, aby go dobrze poznać. Sugerowanie się cudzymi radami odnośnie optymalnej konfiguracji panelu nie zawsze przynosi oczekiwane efekty.

  6. Dostępne wtyczki, dodatki i rozszerzenia

    Narzędzia, dzięki którym można m.in. przyspieszyć działanie strony internetowej, wchodzić w interakcje z odbiorcami, zbierać dane o zachowaniach użytkowników, przeanalizować witrynę pod kątem optymalizacji SEO czy wzbogacić ją o nowe elementy.

    Systemy zarządzania treścią potrzebują dodatkowych rozszerzeń do SEO

    Darmowe CMS koncentrują się na najbardziej podstawowych zadaniach dotyczących zarządzania treściami i serwisem www. Opcjonalna wtyczka rozszerza jego funkcjonalności lub rozbudowuje opcje modyfikowania layoutu. Do wyboru są plug-iny darmowe oraz wtyczki płatne – jednorazowo lub w formie abonamentu.

  7. Policzalne, relatywnie niskie koszty utrzymania

    Punkt powiązany z wcześniejszym. Wprawdzie za darmowy CMS nie zapłacisz ani grosza, to przecież nie wszystkie koszty związane z prowadzeniem i utrzymywaniem strony internetowej firmy. Musisz uwzględnić jeszcze opłaty za domenę bądź kilka domen, usługi hostingowe, a także wydatki na korzystanie ze wspomnianych wyżej wtyczek. W pierwszej kolejności dokładnie zastanów się nad docelowym kształtem firmowej witryny, aby pod tym kątem ocenić opłacalność poszczególnych systemów CMS.

  8. Pełna dowolność w zarządzaniu danymi strony internetowej

    Mało kto stawia serwis www z pełnym przekonaniem, że wystarczy on na dekadę albo i dłużej. Oczekiwania internautów stale rosną, zatem zmieniają się standardy dla stron internetowych. Wystarczy prześledzić wytyczne jakościowe Google albo powolne odchodzenie od przeglądania internetu za pośrednictwem komputerów na rzecz urządzeń mobilnych. W momencie przejścia na nową odsłonę – co może pociągnąć za sobą zmianę CMS-a – warto zachować całą stworzoną dotychczas zawartość. Dlatego systemy zarządzania treścią powinny umożliwiać szybki, bezproblemowy eksport oraz import danych strony internetowej. Tak samo przenosiny na nowy hosting/serwer powinny być łatwe i przebiegać bez zakłóceń.

  9. Wysokiej jakości wsparcie i pomoc techniczna

    Zależy głównie od tego, jakiego rodzaju społeczność zgromadziła się wokół danego środowiska internetowego. Jeden darmowy CMS będzie rozwijany przez ogromną rzeszę ludzi. Wtedy znalezienie odpowiedzi na kluczowe zagadnienie powinno być prostsze. Można z dużą dozą pewności założyć, że ktoś wcześniej spotkał się z podobnym problemem i rozwiązanie już istnieje. Wystarczy poszukać lub zapytać na oficjalnym forum.

  10. Niezawodne zabezpieczenia

    Skoro niektóre systemy zarządzania treścią cieszą się większym wzięciem od pozostałych, to automatycznie stanowią bardziej łakomy kąsek dla wszelkiej maści hakerów. Jedna luka w zabezpieczeniach może otworzyć dostęp do wielu stron z całego świata. Niektórzy celowo tworzą przydatne wtyczki do darmowych CMS-ów, aby po upływie kilku miesięcy lub lat za ich pośrednictwem zainfekować niezliczoną ilość serwisów, na których plug-in został zainstalowany. Z drugiej strony: liczna społeczność szybciej wyłapie i załata ewentualne dziury.

Wiesz już, czego oczekiwać po darmowym CMS-ie. A które systemy zarządzania treścią spełniają powyższe warunki? Co najmniej kilkadziesiąt, ale o tym w dalszej części wpisu. Najwyższa pora przybliżyć narzędzie, które w agencji Afterweb uważamy za niezrównane. I to pod wieloma względami, nie tylko przez wyjątkową łatwość zoptymalizowania strony pod wyszukiwarkę Google.

Najpopularniejszy darmowy CMS to WordPress. Pokazują to dane z różnych źródeł

Mottem CMS-a WordPress jest „Kod to poezja”

Bazuje na PHP i MySQL, jest w pełni zgodny ze standardami W3C. Według oficjalnie prezentowanych statystyk, ten system zarządzania treścią wykorzystuje już 41% witryn w całym globalnym internecie (dane z czerwca 2021 roku). Rzeczony współczynnik cały czas rośnie, na dodatek w coraz szybszym tempie. Jeszcze pod koniec 2017 roku system zarządzania treścią WordPress napędzał 24% serwisów funkcjonujących w sieci i faktycznie dostępnych dla internautów. Z czego wynika tak dynamiczny rozwój? O zaletach, jakimi charakteryzuje się ów darmowy CMS, szeroko wypowiadają się sami użytkownicy:

Opinie podobne do powyższej nie należą do rzadkości. Twórcami WordPressa, którego pierwszą wersję udostępniono w maju 2003 roku, są Matta Mullenweg oraz Mike Little. Dziś bardziej pełni zasługują na nie mniej zaszczytne miano ojców założycieli. Dziś „rodzina WordPressa” liczy ponad 60 milionów osób, w tym setki tysięcy programistów piszących nowe i poprawiających istniejące moduły. O możliwościach, jakie daje ten darmowy CMS, najlepiej świadczą poniższe liczby oraz statystyki:

  • 5 minut – tyle czasu potrzeba, aby zainstalować i uruchomić WordPress na serwerze

  • 817 miast na całym świecie regularnie organizuje lub organizowało spotkania twórców i użytkowników WordPressa.

  • ponad 58 700 wtyczek i dodatków pozwala wzbogacić ten system zarządzania treścią o nowe funkcje

  • 8416 wspieranych motywów graficznych. Choć możemy w ciemno zakładać, że w tym momencie jest ich już trochę więcej.

  • ok. 70% polskich stron internetowych, w których działają darmowe CMS, bazuje właśnie na WordPressie.

  • 10 minut – tyle zajmuje doświadczonym fachowcom (takim jak my) podstawowa konfiguracja CMS-a dla prostej strony www.

Dużą zaletą WordPressa jest także przejrzysta, intuicyjna, oficjalna aplikacja mobilna, dostępna dla stron korzystających z CMS-a w wersji od 4.0 wzwyż. Dzięki niej możesz dodawać, edytować treści, moderować komentarze czy przeglądać statystyki odwiedzin z niemal każdego miejsca na Ziemi. Naturalnie w pracach wymagających większego zaangażowania wygodniejsza będzie wersja desktopowa. Ale w pewnych sytuacjach korzystanie z aplikacji okazuje się naprawdę przydatną opcją.

Choć WordPress był, jest i najprawdopodobniej pozostanie darmowym CMS-em, istnieje również jego komercyjna odmiana. Odpowiada za nią Matt Mullenweg, który współtworzył platformę WordPress.org. A co takiego zawiera <a href="https://wordpress.com/" rel="nofollow"><strong>WordPress.com</strong></a>? Pozwala skorzystać z usług hostingowych oraz szerokiego wsparcia technicznego. Dzięki płatnym pakietom <strong><em>nie trzeba przejmować się konfiguracją czy aktualizacjami</em></strong>, ale niestety trzeba się liczyć z pewnymi niedogodnościami. Począwszy od ograniczonego wyboru motywów i wtyczek, a skończywszy na kwestiach związanych z wyświetlaniem reklam.

WordPress z wtyczką WooCommerce staje się idealnym CMS-em dla sklepów internetowych

I nie jest to odosobniona opinia. Funkcje, dzięki którym system WordPress zawdzięcza swoją popularność, sprawdzają się świetnie również w sektorze e-commerce. W agencji Afterweb tworzymy również sklepy internetowe i w pewnej mierze to dzięki WooCommerce osiągamy tak dobre, efektowne rezultaty. W dedykowanej wtyczce do darmowego CMS-a zawarto multum opcji przystosowujących serwis internetowy pod strukturę kategorii i podkategorii produktów, przyjmowania zamówień, realizacji płatności, zarządzania wysyłkami itd.

WordPress z włączonym WooCommerce może pochwalić się ogromną bazą darmowych i płatnych rozszerzeń. Łączna liczba dodatków stworzonych specjalnie z myślą o sprzedaży internetowej przekroczyła już 640. Nieustanny rozwój platformy oraz szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że sklepy internetowe wykorzystujące ten sam bazowy, darmowy CMS mogą prezentować się zupełnie inaczej. To wydatnie pomaga w budowaniu świadomości unikalnego brandu wśród klientów.

Co do walorów użytkowych i interfejsu użytkownika, WooCommerce zbiera mnóstwo pozytywnych recenzji. Mało które systemy zarządzania treścią posiadają równie przejrzysty design i czytelną szatę graficzną, co WordPress. Każdy, kto choć trochę poznał darmowy CMS w wersji podstawowej, obsługę wtyczki dla sklepów internetowych opanuje bez większych kłopotów.

Potrzebujesz dodatkowego szkolenia z CMS-a WordPress lub WooCommerce?

Pozostałe darmowe CMS, jakie znalazły uznanie użytkowników i firm w Polsce

Jeżeli ktoś twierdzi, że dla WordPressa nie ma żadnej sensownej alternatywy, popełnia duży błąd. Inne systemy zarządzania treściami w internecie nie cieszą się wprawdzie równie dużym wzięciem, ale niektóre elementy mogą mieć na wyższym poziomie. Dlatego w momencie wyboru CMS-a należy uwzględnić wszystkie swoje potrzeby. Jedni bardziej cenią prostotę codziennej obsługi, innym najbardziej zależy na elastyczności panelu administracyjnego albo dostępnych za darmo responsywnych motywach graficznych.

Poniższa wyliczanka ma charakter wybitnie poglądowy i selektywny. Nie uwzględniliśmy w niej między innymi żadnego systemu zarządzania treściom w sklepie internetowym. Dlaczego? Bo <a href="https://afterweb.pl/pozycjonowanie/platforma-e-commerce-okiem-seo-wca-poznaj-najlepsze-i-najpopularniejsze-platformy-sprzedazowe-dla-sklepu-internetowego/"><strong>darmowym CMS-om dla e-commerce</strong></a> poświeciliśmy osobny wpis na blogu Afterweb. Zapraszamy do lektury!

Joomla!

Śmiało możemy go uznać za mocny numer dwa. Zarówno w ujęciu globalnym, jak też patrząc wyłącznie na systemy zarządzania treścią używane w polskim internecie. Podobnie jak w przypadku WordPressa, środowisko Joomla jest oparte na PHP i MySQL. Dzięki temu darmowy CMS, rozwijany w modelu open source, może posłużyć także do stworzenia i prowadzenia użytecznych aplikacji online.

Wśród zalet Joomli najczęściej podkreśla się dobrą optymalizację pod wytyczne Google, łatwość przystosowania strony www pod urządzenia mobilne, elastyczność designu i rozszerzeń, zróżnicowanie poziomów uprawnień dla użytkowników CMS-a oraz obecność kilkudziesięciu wersji językowych. Cały system zarządzania treścią charakteryzują następujące liczby:

  • Joomla! napędza blisko 2 miliony stron internetowych

  • co daje ok. 3% spośród wszystkich aktywnych serwisów w sieci

  • 9% witryn biznesowych korzysta z komponentów Joomli

  • darmowy CMS wspiera 75 języków z całego świata

Drupal

Środowisko szczególnie cenione przez instytucje finansowe, a nawet rządowe. A to z uwagi na szczególnie dopracowane zabezpieczenia. Pozostałe systemy zarządzania treścią w internecie nie mają aż tak rozbudowanych funkcji w tym zakresie. Z kolei CMS Drupal oferuje między innymi wielopoziomowe szyfrowanie baz danych, prewencję przed dodaniem złośliwego kodu, szczegółowe raporty z zarejestrowanych zdarzeń czy zaawansowaną kontrolę nad poczynaniami użytkowników-edytorów strony internetowej.

W przypadku Drupala często używa się określenia CMF – content management framework. A to dlatego, że oprócz CMS-a dla stron internetowych zawiera również narzędzia do pisania programów i aplikacji. Aczkolwiek aby w pełni wykorzystać możliwości frameworka, trzeba mieć dobrze opanowany język PHP. Jednak nawet mniej zaawansowanym użytkownikom system oferuje szeroką paletę możliwości:

  • ponad 47 tysięcy dodatkowych modułów i rozszerzeń

  • rozwój platformy, za który odpowiada blisko 110 000 programistów, współtworzących darmowy CMS i jego moduły

  • nowa, zaktualizowana wersja wypuszczana jest systematycznie co 6 miesięcy

  • baza użytkowników Drupala liczy ponad 1,3 miliona osób i organizacji

  • co przekłada się na ok. 2,3% działających stron www

BatFlat

Polski darmowy CMS, który posiada również wersję do komercyjnego użytku. Do jego uruchomienia wystarczy wgrać pliki na serwer FTP. Od tego momentu wystarczy nawet kilka, kilkanaście minut, aby uruchomić funkcjonalną stronę internetową. Jak mówią sami twórcy, BatFlat został stworzony jako alternatywa dla „ciężkich” systemów zarządzania treścią – zbyt skomplikowanych i złożonych na potrzeby prostych serwisów www. Pliki CMS-a zajmują dokładnie 1024 KB, a zastosowanie Bootstrapa i SQLite upraszcza i przyspiesza przenoszenie witryny.

BatFlat jest gotowy do instalacji zewnętrznych modułów. Aczkolwiek ze zrozumiałych względów liczba rozszerzeń będzie znacznie mniejsza, niż w przypadku WordPressa czy Drupala. Tamte darmowe CMS są rozwijane przez znacznie więcej osób. I jeszcze jedna uwaga: ostatnia jak dotąd stabilna wersja BatFlata została opublikowana w lutym 2020 roku. Choć jak dotąd nikt nie przyznał tego oficjalnie, wiele wskazuje na to że ten system zarządzania treścią nie otrzyma już kolejnej wersji.

Windu

Kolejny polski projekt, zainicjowany w 2006 roku. Jak przyznają sami twórcy: tworzony przez developerów dla developerów. Profesjonaliści najwięcej przydatnych funkcji znajdą w jednej z płatnych wersji. Darmowy polski CMS Windu sprawdza się przede wszystkim w niewielkich projektach. System wykorzystuje SQLite, co przekłada się na szybkość działania. Jeśli chodzi o wygląd panelu administracyjnego, skojarzenia z WordPressem nasuwają się same. Jak się wzorować, to na najlepszych!

Według oficjalnych statystyk, system zarządzania treścią Windu działa na aktywnych 4570 stronach internetowych. Przy czym liczba pobrań zbliża się do 30 tysięcy. Wersja 4.0 pojawiła się w styczniu 2021 roku.

MODX

CMS dostępny zarówno w wariancie open source, jak również płatnych pakietach. Zawierających przede wszystkim różne usługi związane z hostingiem. Użytkownicy MODX chwalą ten system zarządzania treścią za walory użytkowe oraz prostotę obsługi. W powszechnej opinii z panelem administracyjnym tego CMS-a poradzą sobie nawet osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w budowaniu stron internetowych. Fakt, że MODX napędza już ponad 100 00 witryn, zdaje się to potwierdzać.

Tym, co jeszcze wyróżnia go na tle pozostałych darmowych CMS-ów, jest dobra optymalizacja pod kątem wyszukiwarki Google. Przy czym wynika to z budowy MODX’a, a nie zewnętrznych wtyczek zmieniających jego strukturę. Webdeveloperzy zwracają jeszcze uwagę na przejrzystość kodu. Wprowadzanie własnych modyfikacji w systemie zarządzania treścią zajmuje mniej czasu, niż w przypadku WordPressa, Joomli czy Drupala.

TextPattern

System zarządzania treścią rozwijany od ponad 18 lat. Doczekał się już ponad 50 wersji językowych, a wszystkie przygotowała zaangażowana społeczność twórców i tłumaczy. Ten darmowy CMS wyróżnia się przede wszystkim minimalistycznym, a dzięki temu jasnym oraz łatwo przyswajalnym interfejsem użytkownika. Silnik TextPattern wykorzystuje PHP i kilka innych, sprawdzonych technologii sieciowych. Dzięki temu łączy sprawne, całkiem szybkie działanie z wysokim stopniem modyfikowalności.

Niektórzy porównują TextPattern do internetowej piaskownicy – głównie przez oparty na tagach język szablonów. Po jego opanowaniu można osiągnąć niezwykle interesujące rezultaty. Co też w pewnym stopniu rekompensuje mniejszy niż w innych CMS-ach wybór motywów i wtyczek. W standardzie otrzymuje się jeszcze proste narzędzia do importowania danych z innych systemów oraz moduły antyspamowe.

Contao

Znany również jako TYPOlight. Powstał w 2006 roku i od tego czasu jest nieprzerwanie rozwijany, według przyjmowanego z dużym wyprzedzeniem planu. Darmowy CMS Contao cechuje się przede wszystkim stabilnością, intuicyjnym rozmieszczeniem opcji oraz wysoce rozwiniętymi zabezpieczeniami. To również system przyzwoicie przygotowany do działań SEO.

W kwestii obsługi CMS-a, panel Contao wykorzystuje 2 podstawowe metody: „kopiuj – wklej” oraz „przeciągnij – upuść”. Pozwala również edytować wiele elementów layoutu i rekordów jednocześnie. Jeżeli użytkownik nagle wpadnie na rewelacyjny pomysł do sekcji, nad którą akurat nie pracuje, może się do niej szybko przełączyć. Wszelkie zmiany zapisywane są automatycznie jako nowe wersje, do których można w każdej chwili wrócić. Taki zestaw atutów sprawił, że z systemy zarządzania treścią Contao korzysta ponad 150 tysięcy witryn internetowych. Od serwisów firmowych i sklepów internetowych po portale informacyjne i rozrywkowe.

Umbraco

Darmowy CMS o najbardziej otwartej strukturze programistycznej. Początkujący programiści i koderzy cenią go za szerokie możliwości rozwoju i wykazania się swoim talentem. Z kolei edytorzy treści chwalą elastyczność oraz prostotę dostosowania projektu strony internetowej do własnych wizji i oczekiwań. W systemie zarządzania treścią Umbraco CMS może doskwierać stosunkowo niewielka liczba gotowych szablonów i wtyczek. Jeżeli jednak masz czas i ochotę, aby przysiąść do nauki i stworzyć coś autorskiego, to narzędzie spełni Twoje oczekiwania z nawiązką.

W połowie 2021 roku Umbraco było obecne na 731 438 stronach internetowych, w różnych konfiguracjach. Na darmowe CMS składało się 1211 różnych pakietów, udostępnionych przez bagatela 221 745 twórców. Według słów samego kierownictwa Umbraco, to „najbardziej przyjazna społeczność wokół projektu open source na świecie”. I faktycznie, coś jest na rzeczy. Przekonasz się o tym, jeżeli nie przeszkodzi Ci brak polskiej wersji językowej.

Concrete 5

Środowisko projektowane od samego początku z myślą o stronach internetowych. Inne systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress, często wyewoluowały z platform do blogowania, serwisów newsowych i innych rozwiązań. Darmowy CMS Concrete 5 po raz pierwszy został udostępniony w 2003 roku i nigdy nie doczekał się płatnej wersji premium. To nie znaczy, że cały system będzie całkowicie bezkosztowy – część spośród 102 modyfikowalnych szablonów graficznych oraz 584 rozszerzeń wymaga uiszczenia opłaty – jednorazowej lub za licencję na określony czas.

Szczególną zaletą Concrete 5 jest specjalny dział wsparcia dla stron biznesowych oraz szybkie importowanie plików HTML do bazy. Przeniesienie witryny do tego darmowego CMS-a powinno zająć maksymalnie parę minut.

Evoq

System zarządzania treścią, który w przeciwieństwie do większości pozostałych rozwiązań zbudowano w standardzie ASP.NET. Czyli microsoftowyych bazach danych SQL oraz języku programowania Visual Basic. Darmowy CMS autorstwa DotNetNuke wykorzystywany jest w najróżniejszych projektach, posiada szereg komponentów pożytecznych z punktu widzenia działań marketingowych. Do SEO, aktywizacji czytelników, zarządzania społecznością czy promowania publikowanego contentu. Cechuje go także elastyczność kodu, dzięki której praktycznie każdy element w darmowym systemie zarządzania treścią można zmodyfikować pod własne potrzeby. CMS Evoq wspiera zarówno darmowe, jak też płatne motywy i rozszerzenia. Pod względem mechanizmów bezpieczeństwa porównuje się go z Contao. Do CMS-a Evoq (nazywanego czasami DNN) jak do tej pory udostępniono 182 pakiety motywów graficznych oraz 475 wtyczek o różnorodnych funkcjonalnościach.

Expression Engine

Narzędzie stworzone przez EllisLab, a następnie sprzedane grupie Packet Tide. Darmowy CMS oferuje podstawowe opcje, z ich pomocą da się stworzyć w pełni funkcjonalną stronę internetową. Jednak dostęp do bardziej zaawansowanych modułów wymaga już wniesienia opłat licencyjnych. Tym, co przemawia za skorzystaniem z Expression Engine’u, są elastyczność oraz zerowe wymagania względem zdolności użytkownika. Nie potrzeba żadnych specjalnych umiejętności programistycznych, aby za jego pomocą zarządzać stroną internetową. Uwierać może odczuwalny brak swobody podczas projektowania, cieszy za to dobra optymalizacja dla wymogów wyszukiwarek internetowych.

Inne systemy zarządzania treścią, nad którymi warto się zastanowić

WordPress, Joomla, Drupal i inne, szeroko wykorzystywane aplikacje, mają ugruntowaną pozycję. Jednak czasami duża popularność ma swoje wady. Na przykład dłuższy czas oczekiwania na odpowiedź z działu wsparcia. Albo większą aktywność hakerów, poszukujących luk w zabezpieczeniach, by wykraść zgromadzone dane. Dlatego niektórzy celowo poszukują alternatywy: mniej znany, a tak samo darmowy CMS wciąż będzie niezwykle przydatny w prowadzeniu firmowej strony internetowej. Decydując się na system zarządzania treścią z listy poniżej, wciąż masz pewność co najmniej przyzwoitej jakości. Kolejne propozycje prezentujemy w kolejności alfabetycznej:

’</p>

Podsumowanie i rekomendacje Afterweb odnośnie darmowych CMS-ów

Czy to wszystkie dostępne w internecie opcje? Absolutnie nie – kolejne systemy zarządzania treścią pojawiają się równie szybko, co nowe języki programowania. A specjaliści wciąż tworzą i udoskonalają narzędzia, które mają ułatwić i przyspieszyć pracę edytorów contentu online. Niektóre darmowe CMS to nic innego, jak okrojona wersja systemu autorskiego, pisanego pod konkretne potrzeby. Wybór jest znacznie większy, niż mogło się z początku wydawać.

Różne systemy zarządzania treścią są najlepsze do realizacji różnych celów biznesowych

Gdybyśmy mieli ułożyć ranking rozwiązań z kategorii CMS, bezapelacyjnym zwycięzcą okazałby się WordPress. Szybki do opanowania panel administracyjny, kryjący również funkcje przydatne dla bardziej zaawansowanych użytkowników, to jego znak firmowy. A gdyby oceniać poszczególne systemy zarządzania treścią wyłącznie pod kątem SEO, WordPress uzyskałby zdecydowanie najwyższe noty.

Trudno Ci ocenić, który darmowy CMS będzie najlepszy dla Ciebie?

Jeżeli pierwsze pozycje w Google nie są jednak Twoim priorytetem, wybierając darmowy CMS wypróbuj kilka rozwiązań. Bez problemu znajdziesz w internecie różne samouczki, wersje pokazowe, demonstracyjne itd. Sprawdź różne systemy zarządzania treścią w działaniu, przemyśl swoje potrzeby… i nie bój się dokonywać zmian. To nie jest decyzja, z której nie można się wycofać. Czasami darmowe CMS są pozbawiane wsparcia praktycznie z dnia na dzień, albo kluczowe funkcje stają się płatne. Zatem lepiej mieć pod ręką jakąś alternatywę. I to nie jedną!

Źródła
  • Blog WooCommerce ; online: https://woocommerce.com/blog/
  • Blog WordPress.org ; online: https://wordpress.org/news/
  • Das Ankush, Open Source CMS: 12 Great Website Creation Tools ; online: https://itsfoss.com/open-source-cms/
  • Ferguson Jayde, Top 5 Free Content Management Systems ; online: https://www.techwyse.com/blog/search-engine-optimization/top-5-free-content-management-systems/
  • Ivanovs Alex, 15 Most Popular Free Content Management Systems (CMS) ; online: https://colorlib.com/wp/most-popular-content-management-systems/
  • Morris Will, 8 Best CMS Platforms to Start a Website in 2021 ; online: https://www.hostinger.com/tutorials/best-cms
  • Newcomer Colin, 21 Best CMS Software to Build a Website (And Manage Content Effectively) ; online: https://kinsta.com/blog/cms-software/
  • Polskie Centrum Joomla ; online: https://www.joomla.pl/
  • Strona projektu Drupal ; online: https://www.drupal.org/
  • Ueland Sig, 13 Free Open-source Content Management Systems ; online: https://www.practicalecommerce.com/13-free-open-source-content-management-systems
  • Wheeler Rose, The Top 5 Free Content Management Systems ; online: https://www.fool.com/the-blueprint/free-content-management-system/
  • wpBeginner blog, 15 Best and Most Popular CMS Platforms in 2021 ; online: https://www.wpbeginner.com/showcase/best-cms-platforms-compared/

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

5 komentarzy

  1. Jeżeli dobrze liczę, wymieniliście tutaj coś koło 40 darmowych CMS-ów. To jakieś 10 razy więcej, niż do tej pory znałem! No i okazuje się, że wbrew temu co sądzą niektórzy, istnieje jakieś życie poza WordPressem. Czy ktoś korzysta z któregoś spośród kilkunastu pokrótce omówionych tutaj rozwiązań? Zastanawiam się, w czym inne systemy zarządzania treścią mogłyby być wyraźnie lepsze od WordPressa. Tak z punktu widzenia szarego użytkownika-edytora.

  2. Ja tam wolę niczego nie ruszać. Skoro mój darmowy CMS spisuje się dobrze, w pakiecie z zestawem aktywnych wtyczek, to lepiej nie kombinować. WordPress był pierwszym systemem zarządzania treścią, z którym się zetknęłam. I nie wiem co by się musiało stać, żebym zamieniła go na coś innego. Nawet jeśli ten polski CMS wygląda bardzo podobnie do WPs-a, to na bank jest znacznie mniej rozbudowany, słabiej wspierany.

  3. Zgadzam się z końcową konkluzją – zamykanie się na jedno rozwiązanie może się skończyć strzałem we własne kolano. Nigdy nie wiadomo, co się stanie w przyszłości. Dlatego jak ktoś ma wolną chwilę, warto poznać inne systemy zarządzania treścią. Ja kiedyś prowadziłem bloga na WordPressie, dlatego późniejsze przejście do CMS-a strony internetowej odbyło się bardzo płynnie. Jeżeli któreś z tych narzędzi pozwala szybko uruchomić nowy projekt, bez konieczności instalacji czegokolwiek gdziekolwiek, na pewno kiedyś je wypróbuję!

  4. Ja jak dotąd miałam styczność z trzema CMS-ami. Nazwy pierwszego nie pamiętam, ale z wyglądu przypominał Worda Microsoftu – w wersji ’98 albo starszej :P. Strasznie toporny i brzydki, ktoś kojarzy czy to któryś z powyższych? Kolejny system zarządzania treściami to wewnętrzne narzędzie jednej z polskich firm. Ładne, ale miało pełno dziwnych błędów. Klikasz albo wpisujesz coś w określonej kolejności i już całość się sypie. No i na na koniec najpopularniejszy darmowy CMS WordPress. Do edytowania contentu świetny, ale w budowaniu strony wcale nie taki prosty, jak go tu malują.

  5. Banda marudów. Dostają jak na srebrnej tacy świetne rzeczy, nie płacą ani grosza, a potem narzekają, że coś jest „zbyt trudne”. Ludzie, przecież to DARMOWE CMS – nie ma co oczekiwać, iż wszystko zrobi się samo. Trzeba poświęcić trochę czasu i się wysilić, a nie liczyć że program samodzielnie się domyśli, co użytkownik miał na myśli w swoim genialnym koncepcie. Może jak SI będzie się rozwijała tak szybko jak teraz, to powstaną systemy zarządzania treścią sterowane głosowo albo i wyobraźnią, myślami?!? To by było coś!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33