Google Page Rank przestanie pokazywać jakiekolwiek wartości

Page Rank Google
9 marca 2016

Stało się. Google oficjalnie potwierdziło informację o całkowitym usunięciu wskaźnika Page RankGoogle Toolbar i narzędzi, które z niego korzystają. Nie jest to dla nikogo zaskoczeniem, gdyż już w grudniu 2013 roku oficjalnie ogłoszono, że aktualizacja tego wskaźnika była ostatnią. Nie zmienia to faktu, że nawet teraz możemy zobaczyć (nieaktualizowane od 2013 roku) dane na temat wartości Page Rank stron, którym został on nadany.

W poniedziałek 7 marca Google potwierdziło, że Page Rank będzie całkowicie niedostępny dla wszystkich w ciągu dwóch tygodni. Co to oznacza? Zarówno dla osób korzystających z Google Toolbar-a jak i narzędzi pobierających z niego dane przestaną wyświetlać się jakiekolwiek wartości. Page Rank w skali o 1-10 już od 2000 roku był używay przez właścicieli i Webmasterów do określania „jakości witryny”, jego działanie przedstawia algorytm:

Page Rank

Działanie algorytmu PageRank Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/PageRank

Czy zaprzestanie wyświetlenia wartości Page Rank będzie miało wpływ na branżę SEO? Na pewno tak, gdyż przez lata Google przyzwyczaiło Webmasterów do zielonego paska i wartości na nim wyświetlanych. Dla wielu systemów wymiany linków i Webmasterów kupujących linki wysoka wartość Page Rank strony była najlepszym wskaźnikiem oceny witryny na której chcieli pozyskać linka. Nawet brak aktualizacji od 2013 roku nic nie zmienił w tej kwestii, gdyż wysoki Page Rank nadany stronie był jasnym sygnałem, że warto zainteresować się daną stroną.

Zgodnie z tym co wiemy od Google Page Rank dalej będzie ważną częścią algorytmu wyszukiwarki. Jego usunięcie z Toolbar-a ma na celu zwrócenie uwagi Webmasterów na inne czynniki oceny strony jak chociażby jakość i aktualność treści oraz wygląd serwisu. Zmiany, które przeprowadza Google naszym zdaniem są krokiem w dobrą stronę. Od informacji z końca 2013 roku minęło wystarczająco dużo czasu by każdy mógł nauczyć się oceniać jakość witryn w bardziej precyzyjny sposób.

Jak szybko i efektywnie oceniać strony do projektów SEO

Dla wszystkich martwiących się brakiem Page Rank-u w Toolbarze mamy jedną radę – dywersyfikacja. Page Rank jest i ciągle będzie jednym z wielu sygnałów rankingowych wyszukiwarki, której algorytm opiera się na przeszło 200 czynnikach rankingowych. Nawet jeśli Google zaprzestanie wyświetlenia tej wartości ciągle przy ocenie strony możemy kierować się pozostałymi.

Warto analizować takie czynniki jak:

  • wiek domeny
  • częstotliwość aktualizacji strony
  • historia domeny
  • ilość linków wychodzących
  • jakość i ilość linków przychodzących (np. według ahrefmajestic)
  • jakość treści na stronie
  • estetyka serwisu
  • ilość zaangażowanych użytkowników (np. komentarze na blogu)
  • jakość optymalizacji On-Site SEO
  • ruch na stronie

Jak widać przy pomocy wymienionych przez nas punktów można szybko i efektywnie ocenić wartość strony pomijając wskaźnik Page Rank. Oczywiście są to tylko jedne z wielu czynników rankingowych, które bierzemy pod uwagę planując kampanie SEO dla naszych Klientów. Jakie są wasze propozycje na zastąpienie wskaźnika Page Rank?

13 komentarzy
  • KrisD says:

    Właśnie kończy się era sprzedaży linków z domeny z wysokim PR, teraz trzeba będzie poświęcić trochę więcej czasu na analizę 🙂

  • Domi says:

    Era zielonego paska się kończy 🙂 teraz już nie będzie to wyznacznikiem lepszej strony.. I mnie to bardzo cieszy 🙂

  • Beata says:

    Mnie też szkoda

  • Ela says:

    Przydatny wpis. Dobrze wiedzieć takie rzeczy bo mogą się kiedyś przydać. Jak nie ma PR to teraz samemu będzie trzeba określać jakość określonej strony 🙂

  • Sebastian says:

    Warto pamiętać, że PR znika dla naszych oczu, ale Google nadal go „widzi” i bierze pod uwagę. Dobrze, że znika sprzed naszych oczu, może w końcu znikną katalogi z Fake PR…

  • AFTERWEB says:

    Google dalej liczy PageRank dla stron, ale już tylko wewnętrznie (bez wglądu dla użytkowników) przez co skończyła się erka „Kupię/Sprzedam linki ze stron PR3-10”. Jak dla nas takie rozwiązanie ma same Plusy, ale o tym pewnie napiszemy w kolejnym wpisie 🙂

  • PR i TR to tylko nazwy 🙂 link to link i każdy jest wartościowy jeśli stoi za nim moc i treść.

  • romek68 says:

    ja i tak patrzyłem na wyniki w Google a nie na pasek , więc dla mnie nic się nie zmieniło , to nawet lepiej bo liczyć się będzie wartość strony a nie domeny

  • Pecetowicz says:

    Wiele stron partnerskich które opierało swoją ocenę serwisu na Page Rank musi zmienić swój dotychczasowy algorytm.

    To że PR wycofano wiadomo było od kilku lat, skoro nawet Google to potwierdziło to trzeba to zaakceptować. Wiele specjalistów SEO wciąż pisze na blogach że PR wróci i że dalej ma znaczenie w mojej ocenie się mylą.

  • AFTERWEB says:

    @Pecetowicz
    Page Rank dalej jest ważną częścią algorytmu wyszukiwarki. Jedynie co się zmieniło, to dostęp do informacji o jego wartości dla danej strony. Zwyczajnie Google przestało udostępniać te dane.

  • Jurek says:

    Wewnętrznie na pewno jest dostępny ale szkoda ze nie jest już udostępniany

  • Zgadza się, nie ma się co już chwalić PR 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *