Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poradnik

Każdy chciałby, aby jego strona internetowa znalazła się w topowych wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. Jednak nadal mało osób wie, że podstawą pozycjonowania jest wcześniejsza odpowiednia optymalizacja strony. Inwestycja w działania optymalizujące nie tylko ułatwi pozycjonowanie, ale wręcz sprawi, że będzie ono w ogóle możliwe. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób przygotować stronę do efektywnych działań pozycjonujących i na jakie elementy zwrócić uwagę, tworząc stronę zgodną z wymogami SEO?

Na początek dobra nazwa domeny i odpowiedni hosting

To właśnie pod konkretną domeną strona internetowa jest widoczna w sieci. Oczywiście najlepiej, kiedy domena zawiera nazwę firmy. Automatycznie staje się w ten sposób jej internetową wizytówką i pozwala na budowanie świadomości marki wśród użytkowników. Takie podejście jest preferowane przez Google i lepiej postrzegane niż sztuczne upychanie słów kluczowych w nazwie domeny, chyba że słowo kluczowe stanowi jednocześnie nazwę brandu.

Ogromne znaczenie ma również historia domeny. Jeżeli jest nowa, to należy się liczyć z koniecznością mozolnego budowania jej pozytywnej historii. A co z domenami przejętymi od kogoś innego? W tym przypadku trzeba dokładnie prześledzić jej historię, a zwłaszcza stan zindeksowania oraz profil linków przychodzących. Zdarza się, że atrakcyjna nazwa domeny została porzucona przez jej właściciela z powodu nałożonego na nią filtra. Nabywanie takiej domeny trudno uznać za trafne, chyba że ktoś ma czas i odpowiednie środki na powolne odzyskiwanie zaufania w Google.

hosting

Oczywiście konieczne jest też wykupienie stabilnego hostingu, na którym strona zostaje umieszczona. Dzięki temu każdy może swobodnie korzystać ze strony bez względu na porę dnia. Przy wyborze optymalnego hostingu powinno się zwrócić uwagę na kilka parametrów. Przede wszystkim chodzi o czas bezawaryjnego działania serwera, czyli gwarantowaną dostępność usługi. Znaczenie ma również szybkość łącza, ponieważ to od niej zależy szybkość wyświetlania strony czy dostosowanie możliwości serwera do technologii wykonania strony www.

Prawidłowe parametry techniczne

Przygotowanie strony internetowej pod skuteczne pozycjonowanie obejmuje tak naprawdę kilka kluczowych elementów. Oczywiście najlepiej, kiedy już na etapie tworzenia strony uwzględnia się wszystkie punkty z poniższej checklisty. W takiej sytuacji na pewno łatwiej i szybciej można osiągnąć pożądane efekty. Jeżeli strona już istnieje, to konieczne są działania optymalizacyjne i to w zasadzie w każdym przypadku. Trzeba mieć świadomość, że każda strona się starzeje – z jednej strony domena staje się coraz silniejsza, ale jednocześnie pewne detale wymagają co najmniej liftingu. To przyjrzyjmy się zatem, jakie kwestie techniczne mają szczególne znaczenie w kontekście pozycjonowania.

PAGELOADING

Dobra szybkość wczytywania się strony

Ewentualne problemy z szybkością wczytywania się strony lepiej wykryć, zanim zrobią to użytkownicy. Trudno liczyć na ich wyrozumiałość i cierpliwe czekanie, aż strona prawidłowo się wyświetli, skoro z serwisem konkurencji takich kłopotów nie ma. Jeżeli strona ładuje się wolno, to należy znaleźć przyczyny takiego stanu i niezwłocznie je usunąć. Jakie czynniki mogą spowalniać stronę?

  • Kiepska wydajność serwera – i dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego hostingu;
  • Ciężkie grafiki i filmy;
  • Nieczytelny kod – to zdarza się przede wszystkim przy korzystaniu z technologii JavaScript i Flash w nawigacji wewnątrz strony. Treści mogą być niewidoczne dla skryptów Google, co wpływa negatywnie na pozycję witryny. Dlatego też dla poprawnego kodowania zdecydowanie bardziej sprawdza się HTML5 oraz CSS3.

Prawidłowa konfiguracja plików robots.txt oraz sitemap.xml

Dzięki tym plikom roboty Google zostają skierowane na konkretne elementy witryny. Plik sitemap.xml stanowi mapę strony ułatwiającą swobodne przechodzenie z jednej lokalizacji do drugiej, a tym samym indeksowanie wszystkich podstron. Z kolei dzięki robots.txt można określić, gdzie roboty Google nie mają wchodzić np. na wersje testowe czy dane osobowe. Warto pamiętać, że brak tych plików jest uznawane za poważny błąd.

prawidłowy adres URL

Adres podstrony powinien być przejrzysty i zrozumiały zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Przykład – “nazwafirmy.pl/pozycjonowanie” to dobry URL, ponieważ jest krótki, a jednocześnie zawiera dokładny opis treści na stronie. Nie ma też żadnych znaków polskich czy dodatkowych znaczników. Co jednak można powiedzieć na temat podstrony, jeżeli URL wyglądałby tak – “nazwafirmy.pl/public/6”? Warto podkreślić, że jeżeli wykorzystuje się system CMS, to przyjazne adresy URL generowane są automatycznie, o ile tylko zostanie włączona taka funkcja w ustawieniach.

Zoptymalizowane meta tagi

Istotne są przede wszystkim dwa, a więc Title i Description. Każda strona powinna mieć stworzone unikalne meta tagi – najlepiej z umieszczonymi w nich słowami kluczowymi opisującymi zawartość strony, do której są one przypisane. Warto sobie uświadomić, że właśnie meta tagi w dużym stopniu decydują o tym, czy użytkownik zdecyduje się na kliknięcie w odnośnik i przejście na konkretną stronę. Przykładowo, jeżeli internauta szuka firm zajmujących się pozycjonowaniem, to Title – “Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych” na pewno bardziej przyciągnie jego wzrok niż – “SEO, pozycjonowanie, tworzenie stron”. Podobnie jest z Description, czyli opisem, który znajduje się pod Title w wynikach wyszukiwania np.:

Title – “Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych”
Description – “Oferujemy skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, pomocne w pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu stabilnej pozycji marki.”
Takie przedstawienie strony www zdecydowanie zachęca do podjęcia decyzji o kliknięciu.

CMS przydatny do aktualizacji strony

Wykorzystanie systemu zarządzania treścią nie tylko ułatwia i przyspiesza pracę. Jak już wcześniej wspomniano, dzięki temu łatwo generować prawidłowe adresy URL. Patrząc pod kątem korzyści budowania strony pod skuteczne pozycjonowanie szczególnie polecanym CMS-em okazuje się WordPress, a to głównie dzięki wtyczkom takim jak Seopress, All In One SEO Pack czy Yoast SEO, ułatwiającej dobrą optymalizację strony.

strona RWD

Responsywność strony

Jeżeli stosuje się zbyt małą czcionkę, treść okazuje się szersza niż ekran, linki są zbyt blisko siebie albo nie jest ustawione okno robocze urządzenia mobilnego, to korzystanie z takiej strony na smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym staje się niezwykle trudne. Witryna nieprzystosowana do urządzeń mobilnych mocno traci na wartości i po prostu spada w pozycjach wyszukiwania. Trudno się temu dziwić, skoro od 2016 roku ruch z urządzeń mobilnych przewyższa ruch z urządzeń stacjonarnych. Dlatego koniecznością staje się dostosowanie strony tak, aby była czytelna na smartfonach czy tabletach. To już nie jest wyłącznie jedna z możliwych opcji, ale ten aspekt funkcjonowania stron stał się jednym z najważniejszych.

Certyfikat SSL

W związku z coraz większym naciskiem na kwestie ochrony użytkowników w sieci, Google zaleca stosowanie certyfikatów SSL jako elementu rankingowego dla wyników wyszukiwania. Dzięki protokołowi SSL bezpieczeństwo danych jest zapewnione poprzez ich szyfrowanie. Strony posiadające certyfikat mają na początku adresu URL – https://. Tego typu zabezpieczenia są szczególne ważne w przypadku:

  • stron bankowych,
  • sklepów internetowych,
  • portali społecznościowych,
  • stron pobierających od użytkowników danych do przelewów czy formularzy kontaktowych.

content

Odpowiednia zawartość strony

Właściwe przygotowanie strony przed rozpoczęciem pozycjonowania nie może ograniczać się do kwestii stricte technicznych. Równie istotna jest zawartość i w tym przypadku także należy zwrócić uwagę, aby treść czy nawigacja była przyjazna dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki.

Słowa kluczowe jako punkt wyjścia dla tworzonych treści

Planowanie budowy podstron – ich ilości oraz tematyki – należy rozpocząć od analizy fraz kluczowych. Chodzi o to, aby dla każdej frazy kluczowej lub fraz bardzo do siebie zbliżonych utworzyć jedną podstronę. To ułatwi znacznie pracę robotom Google, a zarazem sprawi, że treść będzie bardzo czytelna dla użytkownika. Takie podejście ułatwi zarazem budowanie bazy linków. Często wzmacnia się pozycję strony na konkretną frazę poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych z anchorem, a więc klikalną frazą kluczową, pod którą kryje się link.

Jednak nie wolno przy tym zapominać, że stosunkowo niewielkie bloki tekstowe naszpikowane frazą kluczową jest bardzo nieprzychylnie traktowane przez roboty Google i taka strona może zostać uznana za śmieciową. W konsekwencji będzie spadać w rankingu. Dlatego też frazy kluczowe stanowią tylko wstęp do tworzenia naprawdę wartościowych tekstów.

Teksty odpowiednio zoptymalizowane

Wszystkie treści zawarte na stronie powinny wyglądać naturalnie, a jednocześnie przedstawiać jakąś użyteczną wiedzę i być po prostu zrozumiałe dla odbiorcy. Ten aspekt ciągle jest nadal przez wiele osób bagatelizowany i stąd tak duża ilość stron, z których nie tylko nie można niczego pożytecznego się dowiedzieć, ale także trudno je efektywnie pozycjonować. Teksty na stronie są wyjątkowo ważne, ale też muszą spełniać określone kryteria. Oto kilka wskazówek, jak optymalizować treści na stronie pod kątem pozycjonowania.

1. Teksty powinny być unikalne – to w zasadzie podstawa. Oczywiście nie dotyczy to parametrów technicznych jakiegoś produktu, ale wszelkie treści opisowe nie mogą pochodzić z innych stron. Co więcej, nie należy też powielać własnych tekstów, więc na portale społecznościowe również należy napisać odrębny tekst.
2. Teksty powinny być zwięzłe – nie stoi to w sprzeczności z potrzebą napisania obszernego tekstu. Nawet dość długi tekst jest przecież zwięzły, o ile prezentuje konkretną wiedzę bez przysłowiowego lania wody.
3. Teksty powinny zawierać słowa kluczowe – najlepiej, kiedy fraza kluczowa występuje zarówno w dokładnej formie gramatycznej, jak i w odmianach. Warto też stosować synonimy. Ważne, aby zachować umiar. Słowa kluczowe niech znajdują się w nagłówkach i na początku akapitów.
4. Teksty powinny być czytelne – w tym przypadku znaczenie ma nie tylko optymalna wielkość czcionki i jej dobry kontrast z tłem, ale także dbałość o strukturę tekstu. Kiepsko czyta się jednolity tekst i dlatego konieczny jest podział na akapity, podkreślenia oraz znaczniki h1, h2 itd. Taki zabieg pozwala osiągnąć logiczny podział tekstu.

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne

Wszystkie podstrony muszą wzajemnie linkować do siebie, ale według klasycznego schematu, a nie chaotycznie. Umiejętne linkowanie wewnętrzne kreuje bardzo logiczną drogę do uzyskania konwersji. Jest pożyteczne dla właściciela strony, ale jednocześnie przyjazne dla użytkownika.

Odpowiednio dopasowana treść wizualna

Grafika oraz wideo stanowią wartość dodaną. Poprawiają czytelność tekstu i uatrakcyjniają wygląd strony. Jednak nie wolno zapominać, aby zdjęcia, ikony, infografiki czy filmy zawsze były tematycznie związane z treścią. Nie mogę też być za ciężkie, ponieważ wydłużyłoby to długość ładowania strony. Wszystkie elementy należy przy tym zoptymalizować za pomocą atrybutu Alt i Title. W ten sposób ułatwia się pracę robotom Google, które dowiedzą się, o czym jest konkretna grafika czy dany film – dzięki temu strona może pojawić się w organicznych wynikach wyszukiwania także w kategorii zdjęć i wideo.
Warto też zadbać o intuicyjną nawigację, aby użytkownik nie musiał zastanawiać się, co i gdzie kliknąć.

Zaawansowana analityka

Odpowiednio zbudowaną stronę dobrze podpiąć pod statystyki Google Analytics oraz inny darmowy program – HotJar. Dzięki temu łatwo zbierać dane o zachowaniu użytkowników, co jest niezbędne w skutecznej analizie efektów i usuwaniu ewentualnych błędów.

Widać zatem, że właściwe przygotowanie strony jest kluczowe w kontekście skutecznego pozycjonowania w Google. Tego etapu nie wolno zaniedbać, jeżeli działania pozycjonujące mają rzeczywiście przynieść wymierne efekty.

Artykuł powstał we współpracy z Agencją Reklamową Haiku Studio zajmującą się tworzeniem stron Internetowych

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
2 komentarze
  • Grzegorz skomentował/a:

    Zaawansowana analityka, czy nawet ta podstawowa jak Google Search Console jest niezbędna do prowadzenia działań SEO i warto skonfigurować ją znacznie wcześniej. Dzięki temu będziemy w stanie określić, czy strona poprawia swoją widoczność oraz czy jest to zasługa kampanii, czy strona i tak rosła np. dzięki przyrastającym treściom.

  • Brandbay skomentował/a:

    Ciekawy artykuł, szczególnie dla początkujących osób zaczynających pozycjonowanie własnej strony internetowej. Odnośnie mozolnego budowania pozycji warto zapoznać się z tematem „sandboxa”. Optymalizację tekstów możnaby już w sumie zaliczyć do samego pozycjonowania. Trafnie zwrócona uwaga na analitykę, bez której nie zabardzo wiemy co dzieje się na naszej stronie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *