Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Coraz więcej sklepów stacjonarnych tworzy swoje odpowiedniki w sieci, ale też powstają sklepy wyłącznie online. Przenoszenie działalności do internetu wymuszone jest zmianami, jakie zachodzą w społeczeństwie. Wolimy zakupy online – są szybkie, łatwe i dają znacznie większy wybór. Co to oznacza dla sprzedających? Muszą mierzyć się z liczną konkurencją, ścigać się w wynikach wyszukiwania o wyższe pozycje. Jednym ze sposobów, by pokonać rywala, jest zadbanie o dobre opisy produktów. Jak je pisać? Podpowiadamy!

Jak tworzyć opisy produktów?

Jest kilka zasad, których powinno się przestrzegać, pisząc opisy produktów sklepu online. Warto je poznać, zanim zacznie się dodawać charakterystykę oferowanych przedmiotów lub usług. Poznając podstawowe wytyczne, znacznie łatwiej jest spojrzeć na zadanie w należyty sposób. O czym warto wiedzieć? Jak opisywać produkty w sklepie internetowym?

Frazy kluczowe w opisach produktów

Nie powinno się tworzyć opisów produktów znajdujących się w ofercie sklepu internetowego, pomijając frazy kluczowe. Mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu, ale też właśnie dzięki nim wskazujemy robotom wyszukiwarek, co znajduje się na stronie. Nie można pominąć również tego, że potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarki właśnie słowa kluczowe, chcąc nabyć konkretną rzecz. A jak dobierać słowa kluczowe do opisów produktów?

Przede wszystkim trzeba zastanowić się nad tym, jakie produkty się sprzedaje. Przy wyszukiwaniu fraz pomocne są kategorie, podkategorie, marki, modele, ale też cechy i przeznaczenie oferowanych przedmiotów lub usług.

Dla lepszego zobrazowania najlepiej jest omówić konkretny przykład. Chcemy opisać beżowe szpilki marki Gucci. Mamy wobec tego ogromną ilość fraz kluczowych. Tymi, które warto uwzględnić, będą: buty, obuwie, buty damskie, czółenka, buty na obcasie, szpilki, szpilki damskie, szpilki Gucci, szpilki beżowe, buty Gucci szpilki, buty Gucci damskie.

Widać więc, że przy tworzeniu opisu produktu konkretnej pary butów, należy użyć nie tylko fraz ogólnych, ale również bardziej szczegółowych, określanych jako długi ogon.

Skąd wziąć frazy kluczowe? Najlepiej jest zrobić „burzę mózgów” – zastanowić się, co jest dla nas najważniejsze i na jakie słowa chcemy się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Dobrze, gdy frazy są zbieżne z ofertą. Warto sprawdzić, czy nie ma tutaj jakichś niepożądanych wyników.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, jakie zapytania sprowadzają użytkowników. W tym celu dobrze jest wykorzystać narzędzia, które śledzą wyniki organiczne.

Warto poznać słowa stosowane przez potencjalnych klientów, gdyż to dzięki nim trafiają do sklepu online. Wystarczy w tym celu skorzystać z wyszukiwarki Google. Podczas wpisywania zapytania podpowiada jego dalszą część – taką, jaką wpisują potencjalni klienci.

Oczywiście nie można pominąć zbadania konkurencji. Warto sprawdzić, jakie słowa kluczowe stosują u siebie i które z nich generują ruch na ich witrynach.

Frazy kluczowe są bardzo ważne, gdy tworzy się opisy produktów sklepu internetowego, ale nie można przesadzić z ich ilością. Pewnie, że nasycenie nimi tekstu jest korzystne, ale pamiętajmy, że czytają je nie tylko roboty Google, ale również klienci. Trzeba znaleźć złoty środek. Tekst ma się dobrze czytać.

Długość tekstu ma znaczenie!

Wiemy już, że opis produktu powinien zostać stworzony z wykorzystaniem fraz kluczowych. A jaka powinna być jego długość? Dobrze, gdy produkt ma na tyle rozbudowany opis, by wyczerpywał on temat. Oczywiście tutaj nie ma jednej wytycznej, bo sporo zależy od tego, co się sprzedaje. Idealnie jest, gdy opis produktu odpowiada na wszystkie potencjalne pytania. Nie powinno być sytuacji, w której klient po zapoznaniu się z informacjami na stronie, wciąż ma jakieś wątpliwości.

Ile znaków powinien mieć opis produktu? Na pewno nie wystarczy kilka zdań. Szacuje się, że optymalna długość – tak dla klienta, jak i dla wyszukiwarki – to około 1500 znaków ze spacjami. Nie masz pojęcia, o czym pisać, by osiągnąć taką ilość?

Duplicate content, kanibalizacja treści a opisy produktów

Przede wszystkim na samym początku warto podkreślić, że nie powinno się kopiować opisów ze stron producenta. To nie pomoże, a może wręcz zaszkodzić. Nie dość, że to plagiat, to może obniżać pozycje w wyszukiwarce. Zdecydowanie lepiej jest postawić na unikalną treść. Jeśli już kopiować od producenta, to tylko specyfikację techniczną.

Co więcej, nie powinno się kopiować treści od samego siebie. Oznacza to, że jeśli ma się na przykład kilka wersji kolorystycznych jednej rzeczy, to na każdej podstronie powinien być inny opis. Lepiej unikać kanibalizacji treści.

Oczywiście, że tworzenie unikalnych opisów dla każdego produktu, gdy ma się ich setki, a nawet tysiące, to ogromne nakłady czasu, pracy, a więc i pieniędzy. Jeśli jednak chce się podejść do tematu na poważnie, warto to zrobić. Zwłaszcza w sytuacji, gdy ma się wiedzę, że dana wersja kolorystyczna jest szeroko wyszukiwana.

Wracając do wcześniejszego przykładu – zdecydowanie nie powinno się pominąć czerwonych szpilek przy tworzeniu contentu. Jest to często wyszukiwana fraza, pożądany produkt, więc szkoda byłoby zrezygnować z potencjału, jaki daje. Widać więc wyraźnie, że nawet tworzenie opisów produktów może zahaczać o całą strategię marketingową firmy.

A co, jeśli nie ma się zasobów, by tworzyć unikalne opisy dla każdego produktu ze sklepu? Wówczas można zlecić napisanie opisów produktów firmie, która zajmuje się tym profesjonalnie. Jednak wiadomo, że choć chęci są, może nie być budżetu…

Na szczęście są i inne wyjścia, choć warto omówić je z webmasterem. Oprócz tworzenia unikalnych opisów na każdą podstronę, są jeszcze przynajmniej 2 typy przeciwdziałania duplicate content w ramach własnej witryny. Pierwszym z nich są zmiany w sterowaniu. Wystarczy w sekcji <head> wskazać wyszukiwarkom, która wersja strony, a więc która podstrona z wersją kolorystyczną butów jest kanoniczna. To bardzo przydatna opcja, gdy powiela się treść w obrębie jednej witryny.

Drugim sposobem jest umieszczenie wersji kolorystycznej/innego rodzaju przedmiotu nie na podstronach, ale w nawigacji. To JavaScript pokazuje inne opcje wyboru, ale wszystko odbywa się w ramach jednej strony. Dzięki temu unika się konieczności tworzenia wielu podstron z innymi wersjami danego produktu, ale klient ma możliwość wyboru. Wówczas wystarcza tylko jedna strona produktu z unikalnym opisem, a opcje są z rozwijanego menu.

Opis produktu – jak napisać, żeby sprzedać?

Wiadomo już, że przy tworzeniu opisów produktów nie należy kopiować tekstów, jakie tworzą producenci, ani tym bardziej treści znalezionych u konkurencji, żeby uniknąć kanibalizacji. Przy pisaniu contentu trzeba stosować frazy kluczowe. Opisy produktów powinny być też stosunkowo długie, min. na 1000 znaków bez spacji. Muszą w pełni wyczerpać temat. Pozostaje kwestia tego, co robić – jak tworzyć opisy produktów, które będą nie tylko wyjaśniać funkcje przedmiotów, prezentować charakterystykę usług, ale też zachęcą potencjalnych klientów do zakupu.

Wbrew pozorom – nie jest to łatwe. Tutaj konieczne jest bowiem wykorzystanie nie tylko danych produktów, ale przede wszystkim odwołanie się do potrzeb klientów. Aby było to możliwe, trzeba stworzyć swojego modelowego klienta. Takiego, który łączy w sobie najbardziej charakterystyczne cechy rynku docelowego. Planując jakiekolwiek działania marketingowe, nie tylko te związane ze sprzedażą online, trzeba wiedzieć, do kogo się mówi.

Pod tym kątem trzeba stworzyć swój przekaz. Poznając obecnych i potencjalnych klientów, a zwłaszcza ich potrzeby, a później odpowiadając na nie – da się sprzedawać. Warto szukać problemów i pokazywać ich rozwiązanie. W ten sposób pielęgnuje się w klientach potrzebę zakupu.

Opisy produktów to doskonała okazja, by pokazać historię. Storytelling pomaga w budowie autentyczności. Sprawdza się zwłaszcza w przypadku rzeczy i usług, które się samodzielnie wykonuje. Takie opowieści są interesujące i angażujące. Warto zdradzić klientom, jak powstają produkty i co sprawia, że są wyjątkowe. Dobrze jest przedstawić genezę ich powstania. Nie można pominąć odwołania do takich kwestii jak jakość, kontrola nad produkcją, testy. Mocno na decyzje zakupowe wpływają również wartości. Warto wspomnieć, czy firma jest rodzinna, czy produkty są tworzone ręcznie lub z produktów lokalnych, czy przedsiębiorstwo przeznacza część zysku ze sprzedaży na cele charytatywne. To są informacje, które, choć nie opisują produktu w sensie dosłownym, to jednak przedstawiają go jako wartościową rzecz, którą po prostu dobrze mieć.

Co wykorzystać przy tworzeniu opisu produktu?

Opis produktu to również miejsce, w którym można zebrać informacje na temat zadowolenia klientów, by zdobyć zaufanie osób, które jeszcze nie miały okazji poznać przedmiotu, czy usługi na własnej skórze. Jak tego dokonać? Wystarczy w opisie produktu zawrzeć informację o tym, że jakaś gwiazda lub celebryta wybiera dany produkt, podobne działanie może mieć umieszczenie fragmentu recenzji, a nawet informacji o zdobytych nagrodach. Świetnie sprawdza się dodanie licznika wskazującego ilość klientów, którzy nabyli daną rzecz, czy nawet informacji o tym, jakie czasopismo/grupa odbiorców uznała daną rzecz/usługę za wyjątkową.

Formatowanie opisów produktów w sklepie internetowym

Na koniec ważna sprawa – formatowanie. Nawet perfekcyjnie napisany opis produktu nie będzie miał sensu, jeśli nie zostanie odpowiednio sformatowany. Trzeba się nad tym pochylić na finalnym etapie, czyli podczas dodawania go na stronę.

Długie teksty muszą mieć odstępy pomiędzy linijkami, żeby były czytelne. Tekst należy dzielić na akapity, które nie są dłuższe niż 500 znaków bez spacji.

Należy w tekście wyróżniać nagłówki. Warto wykorzystać jeden h1, a także h2 i h3. Dobrze, gdy obejmą frazy kluczowe, także te z długiego ogona.

Niezbędne jest pogrubienie najważniejszych informacji, fragmentów tekstu. Nie pogrubia się fraz.

W przypadku podawania specyfikacji technicznej świetnie sprawdza się wypunktowanie, tabele, infografiki.

Nie można zapomnieć i o tym, by podczas tworzenia opisu zawrzeć w nim frazy, które pozwolą na linkowanie wewnętrzne w sklepie. To nie tylko przydatne dla robotów Google, ale także dla klientów. Warto w opisie produktu umieścić linki do podobnego asortymentu, ale świetnie sprawdzi się odesłanie do produktów uzupełniających, jak np. linkowanie do wkładek do butów w opisie czółenek.

Napisanie dobrego opisu produktu nie jest łatwe. Trzeba pamiętać o wielu sprawach, spoglądać na ofertę nie tylko jako sprzedający, ale i kupujący, a nawet – jak robot wyszukiwarki. Warto jednak nie podchodzić do tematu po macoszemu, nawet jeśli oznacza to spore nakłady pracy. W opisach produktów jest duży potencjał – warto go wykorzystać.

Wpis gościnny napisany przez copywriterkę z agencji SEO Bizzit.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
bizzit

Bizzit

Agencja SEO/SEM

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *