Jakie pytania zadać konsultantowi / Specjaliście SEO przed podpisaniem umowy?

Pytania do Specjalisty SEO
6 maja 2017

Wybór Agencji SEO czy Specjalisty ds. Pozycjonowania , który pomoże Twojej stronie wspiąć się na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania nie należy do najłatwiejszych zadań. Przed zdecydowaniem się na skorzystanie z usług tej lub innej firmy dobrze jest natomiast poznać o niej kilka faktów i uzyskać odpowiedzi na parę niecierpiących zwłoki pytań. Poniżej przedstawiamy krótką listę tego, o co możesz spytać, by przekonać się, że masz do czynienia z profesjonalistami.

Jakimi referencjami możecie się pochwalić?

To podstawowa sprawa, jeśli chodzi o firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron. Naturalnie im bogatsze portfolio firmy, tym łatwiej będzie nam zaufać, że i nasze pozycje zostaną należycie dopilnowane.

Pozycjonowanie Referencje Agencji

Oprócz tego poprzedni klienci agencji mogą nam pomóc wyrobić sobie zdanie o jej działaniach, może być bowiem tak, że firma wyraźnie specjalizuje się w pomaganiu małym i średnim biznesom – czyli takim jak nasz – a może również okazać się, że stajemy oko w oko z doskonale naoliwioną maszyną do pozycjonowania stron wielkich korporacji. W obu przypadkach trafiliśmy dobrze. Najgorszy scenariusz zakłada jednak, że firma nie ma czym się pochwalić, w takim wypadku nie powinniśmy ryzykować naszych pieniędzy i renomy.

Jak długo będziemy czekać na pierwsze rezultaty pozycjonowania?

Kolejne ważne pytanie pozwala się zorientować w modelu pracy agencji i jej Specjalistów SEO. Warto wiedzieć, że żadna szanująca się firma nie zagwarantuje pierwszych efektów po miesiącu lub dwóch.

pozycjonowanie strony a czas

Trzeci miesiąc to natomiast realna granica, kiedy możemy się zacząć spodziewać efektów pracy firmy pozycjonującej. W tym przypadku może być jednak tak, że niektóre z agencji pracują bardziej intensywnie na różnych polach związanych z SEO i tym samym może się zdarzyć, że efekty uzyskane na przykład po pół rocznej kampanii okażą się znacznie trwalsze i stabilniejsze niż te uzyskane szybciej i w prostszy sposób. Wszystko jednak ostatecznie zależy od trudności i konkurencyjności w konkretnej branży i przy konkretnej frazie. Warto jednak podkreślić, że nawet czekanie rok na pozycję w dochodowej dziedzinie jest warte poniesionych kosztów.

Ile kosztuje kompletna usługa optymalizacji i pozycjonowania?

Pytanie o sposób rozliczania należy niestety do standardowych kwestii, które powinniśmy poruszyć w rozmowie. Oczywiście nie każdy właściciel biznesu online jest na tyle majętny, aby w ciemno zdecydować się na skorzystanie z jakiejś usługi. Dlatego sprawy finansowe należy wyklarować już na samym początku. Różne agencje podchodzą do opłat w rozmaity sposób, jedne naliczają należności za dni robocze, inne rozliczają się za całość gotowego projektu, jeszcze inne decydują się na opłatę abonamentową. Najważniejsze jednak, aby wszystkie reguły i zasady dotyczące wynagrodzenia były jasno sformułowane na piśmie. Tylko wtedy mamy pewność, że nic nie ulegnie nagłej, diametralnej zmianie w trakcie prac nad projektem.

Warunki umowy SEO

To co prawda tylko trzy z wielu pytań, które możesz zadać, grunt jednak byś nie bał się pytać i wyjaśnił wszystko zanim zdecydujesz się na skorzystanie z usług agencji. Pamiętaj, że w ocenie firmy liczy się zarówno jej historia, jak i plany rozwoju, a także proponowane warunki pozycjonowania serwisu.

3 komentarze
  • Sebastian says:

    Pytania o referencje w usługach to podstawa. Najlepiej zacząć od tego na jakie najtrudniejsze frazy wypozycjonowaliście aktualnie klientów? Jeśli firma nie może się pochwalić, bo zasłania się klauzulą o poufności to lepie nie podpisywać umowy.

    • AFTERWEB says:

      Pytanie o aktualnie wypozycjonowane serwisy pod słowami kluczowymi jest jak najbardziej trafne. Warto jednak potwierdzić przedstawione referencje i zadzwonić do właścicieli witryn by sprawdzić, czy firma rzeczywiście odpowiada za pozycjonowanie tych stron.

    • Przemek says:

      Bardzo dobre pytania. Nigdy nie rozumiem zasłaniania się klauzulą poufności. To tak jakbym chciał zatrudnić grafika, a on nie mógłby pokazać mi swoich prac, bo są to na przykład loga zastrzeżone copyrightem. Jak można zatrudniać kogoś w ciemno?
      Podoba mi się pytanie drugie. Wielu klientów chciałoby pewnie, żeby efekty było widać natychmiastowo. Mało kto rozumie, że SEO to raczej maraton niż sprint.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *