Jakie pytania zadać konsultantowi / Specjaliście SEO przed podpisaniem umowy?

Pytania do Specjalisty SEO

Wybór Agencji SEO czy Specjalisty ds. Pozycjonowania , który pomoże Twojej stronie wspiąć się na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania nie należy do najłatwiejszych zadań. Przed zdecydowaniem się na skorzystanie z usług tej lub innej firmy dobrze jest natomiast poznać o niej kilka faktów i uzyskać odpowiedzi na parę niecierpiących zwłoki pytań. Poniżej przedstawiamy krótką listę tego, o co możesz spytać, by przekonać się, że masz do czynienia z profesjonalistami.

Jakimi referencjami możecie się pochwalić?

To podstawowa sprawa, jeśli chodzi o firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron. Naturalnie im bogatsze portfolio firmy, tym łatwiej będzie nam zaufać, że i nasze pozycje zostaną należycie dopilnowane.

Pozycjonowanie Referencje Agencji

Oprócz tego poprzedni klienci agencji mogą nam pomóc wyrobić sobie zdanie o jej działaniach, może być bowiem tak, że firma wyraźnie specjalizuje się w pomaganiu małym i średnim biznesom – czyli takim jak nasz – a może również okazać się, że stajemy oko w oko z doskonale naoliwioną maszyną do pozycjonowania stron wielkich korporacji. W obu przypadkach trafiliśmy dobrze. Najgorszy scenariusz zakłada jednak, że firma nie ma czym się pochwalić, w takim wypadku nie powinniśmy ryzykować naszych pieniędzy i renomy.

Jak długo będziemy czekać na pierwsze rezultaty pozycjonowania?

Kolejne ważne pytanie pozwala się zorientować w modelu pracy agencji i jej Specjalistów SEO. Warto wiedzieć, że żadna szanująca się firma nie zagwarantuje pierwszych efektów po miesiącu lub dwóch.

pozycjonowanie strony a czas

Trzeci miesiąc to natomiast realna granica, kiedy możemy się zacząć spodziewać efektów pracy firmy pozycjonującej. W tym przypadku może być jednak tak, że niektóre z agencji pracują bardziej intensywnie na różnych polach związanych z SEO i tym samym może się zdarzyć, że efekty uzyskane na przykład po pół rocznej kampanii okażą się znacznie trwalsze i stabilniejsze niż te uzyskane szybciej i w prostszy sposób. Wszystko jednak ostatecznie zależy od trudności i konkurencyjności w konkretnej branży i przy konkretnej frazie. Warto jednak podkreślić, że nawet czekanie rok na pozycję w dochodowej dziedzinie jest warte poniesionych kosztów.

Ile kosztuje kompletna usługa optymalizacji i pozycjonowania?

Pytanie o sposób rozliczania należy niestety do standardowych kwestii, które powinniśmy poruszyć w rozmowie. Oczywiście nie każdy właściciel biznesu online jest na tyle majętny, aby w ciemno zdecydować się na skorzystanie z jakiejś usługi. Dlatego sprawy finansowe należy wyklarować już na samym początku. Różne agencje podchodzą do opłat w rozmaity sposób, jedne naliczają należności za dni robocze, inne rozliczają się za całość gotowego projektu, jeszcze inne decydują się na opłatę abonamentową. Najważniejsze jednak, aby wszystkie reguły i zasady dotyczące wynagrodzenia były jasno sformułowane na piśmie. Tylko wtedy mamy pewność, że nic nie ulegnie nagłej, diametralnej zmianie w trakcie prac nad projektem.

Warunki umowy SEO

To co prawda tylko trzy z wielu pytań, które możesz zadać, grunt jednak byś nie bał się pytać i wyjaśnił wszystko zanim zdecydujesz się na skorzystanie z usług agencji. Pamiętaj, że w ocenie firmy liczy się zarówno jej historia, jak i plany rozwoju, a także proponowane warunki pozycjonowania serwisu.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Kamil Dudziak Właściciel / Specjalista SEO

Kamil Dudziak

Specjalista SEO

16 lat doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu stron na najtrudniejsze frazy w Polsce. Właściciel i manager firmy AFTERWEB. Stale nadzoruje proces pozycjonowania stron wszystkich Klientów firmy.

3 komentarze
  • Sebastian skomentował/a:

    Pytania o referencje w usługach to podstawa. Najlepiej zacząć od tego na jakie najtrudniejsze frazy wypozycjonowaliście aktualnie klientów? Jeśli firma nie może się pochwalić, bo zasłania się klauzulą o poufności to lepie nie podpisywać umowy.

    • Afterweb skomentował/a:

      Pytanie o aktualnie wypozycjonowane serwisy pod słowami kluczowymi jest jak najbardziej trafne. Warto jednak potwierdzić przedstawione referencje i zadzwonić do właścicieli witryn by sprawdzić, czy firma rzeczywiście odpowiada za pozycjonowanie tych stron.

    • Przemek skomentował/a:

      Bardzo dobre pytania. Nigdy nie rozumiem zasłaniania się klauzulą poufności. To tak jakbym chciał zatrudnić grafika, a on nie mógłby pokazać mi swoich prac, bo są to na przykład loga zastrzeżone copyrightem. Jak można zatrudniać kogoś w ciemno?
      Podoba mi się pytanie drugie. Wielu klientów chciałoby pewnie, żeby efekty było widać natychmiastowo. Mało kto rozumie, że SEO to raczej maraton niż sprint.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *