Czym jest Search Experience Optimization (SXO)

SXO Search Experience Optimization

Marketing internetowy stale się zmienia. Wciąż znajdują się coraz to nowsze rozwiązania czy technologie. Tak samo jak zmieniają się algorytmy wyszukiwarki Google, czyli rzeczy, które wpływają na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Razem z tymi wszystkimi zmianami ewoluują także sami użytkownicy. Zmieniają się ich zwyczaje, zachowania, pragnienia i oczekiwania. Dlatego też zmieniają się narzędzia i techniki, z których korzystają specjaliści w branży marketingu online. Wraz ze wzrostem znaczenia tego jak użytkownik podchodzi do strony internetowej i tego jakie ma wobec niej odczucia, zmieniło się także podejście do samego pozycjonowania. Nie od dzisiaj wiadomo, że Google zwraca coraz większą uwagę na to jak użytkownicy odbierają daną stronę. Taka sytuacja spowodowała powstanie narzędzi, które będą coraz odpowiadały na te wymagania i zapewniały firmom odpowiednie efekty. Dlatego też powstało SXO. 

Co to jest SXO

  • SXO – w najprostszy sposób można określić je jako połączenie działań z zakresu SEO z praktykami UX i CRO. Skupia się głównie na poprawie samego procesu wyszukiwania z punktu widzenia użytkownika. Chodzi o to, aby internauta mógł bez problemu odnaleźć informacje jakich szuka i z łatwością przejść wszystkie etapy na stronie, których celem jest konwersja.
  • SEO –  czyli szeroki zakres działań mający na celu wypromowanie witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania pod kątem konkretnych fraz kluczowych. Oznacza to, że po wpisaniu danych słów kluczowych w wyszukiwarkę internetową, powinna się wyświetlać od razu konkretna witryna.
  • UX –   czyli wszystkie doświadczenia, odczucia i wrażenia, które posiada użytkownik korzystając z danej witryny internetowej. UX ma na celu usprawnić i zwiększyć satysfakcję z korzystania z danego portalu, a także sprawić, aby osoba odwiedzająca go została tam na dłużej. User Experience opiera się na tym czego użytkownik potrzebuje i oczekuje od strony internetowej, aby chciał z niej korzystać.
  • CRO – czyli optymalizacja konwersji. Są to wszystkie działania podejmowane w celu zwiększenie ilości wykonywanych przez użytkowników akcji (np. kupno towaru) przy jednoczesnym utrzymaniu lub nawet obniżeniu kosztów.

Czym różni się SXO od SEO

Standardowe, dobrze nam wszystkim znane SEO skupiało się przede wszystkim na osiągnięciu jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Dla wielu firm było to swego czasu wystarczające działanie, aby osiągnąć swoje cele biznesowe. Obecnie jednak samo podejście użytkowników jak i mechanizmy działania wyszukiwarek się zmieniły. Dzisiaj coraz ważniejsze stają się doświadczenia użytkowników i ich odczucia związane z daną witryną Podobnie odbiera to Google stawiając się roli użytkownika. SXO nie jest nową koncepcją. Od kilku lat tworzenie wysokiej jakości treści na stronie internetowej, która zapewnia użytkownikom wysokiej jakości wrażenia, było brane pod uwagę. Użytkownicy po prostu z biegiem czasu zaczęli odróżniać czym są i jaki wpływ mają lepiej zrobione i wyglądające strony. Można więc powiedzieć, że SXO jest nowocześniejszą, bardziej rozwiniętą formą SEO. Podczas projektowania i planowania klasycznych rozwiązań związanych z pozycjonowaniem strony, takie rzeczy jak realizacja biznesowa i konwersja nie były tak mocno brane pod uwagę. SXO skupia się właśnie na nich i jego głównym celem jest realizacja sprzedaży, czyli konwersja.

Cechy skutecznego SXO – co wpływa na efektywność kampanii

Połączenie się SEO i UX jest odpowiedzią na zmiany jakie zachodzą w obrębie wyszukiwarki Google i oczekiwań użytkowników. SXO powstało w celu tworzenia i optymalizacji stron pod kątem jej użyteczności i przyjazności internautom. Jego skutecznie przeprowadzona strategia posiada kilka cech na które warto zwrócić uwagę:

  • Intuicyjność

Strona powinna być bardzo czytelna, użytkownicy odwiedzający stronę powinni bez problemu się po niej poruszać. Witryna powinna być przejrzysta i łatwa w nawigacji.

  • Bezpieczeństwo

Google przywiązuje bardzo dużą uwagę do bezpieczeństwa swoich użytkowników. Dlatego strona nie może zawierać żadnych wirusów ani szkodliwych, wprowadzających w błąd treści.

  • Szybkość

Bardzo ważna zarówno w kontekście pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, jaki i samych odczuć użytkowników, jest szybkość ładowania się strony. Dlatego warto zadbać aby działała ona sprawnie i współczynnik odrzuceń był niski.

  • Responsywność

Jest to temat, który jest szczególnie ważny w tradycyjnym rozumieniu UX. Strona powinna być dostosowana i powinna się dopasowywać do każdego urządzenia, na którym się ją przegląda. Krótko mówiąc powinna posiadać swoją wersję mobilną, bo to na smartphonach bardzo często ludzie poruszają się w sieci.

  • Użyteczność

Treści znajdujące się na stronie powinny być użyteczne dla użytkowników i powinny być tym czego naprawdę szukali po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę. Sama strona jak i jej treść powinna odpowiadać konkretnym potrzebom i oczekiwaniom osób ją odwiedzających. Dodatkowo istotna jest zachęta do działania oraz stosowanie przycisków z Call To Action.

SXO początkowo było dostosowaniem strony na zapytania użytkownika i zaspokojenie jego potrzeb. W obecnych czasach potrzeba czegoś więcej niż tylko zrozumienia, czego ludzie szukają. To także zrozumienie, w jaki sposób szukają i dlaczego tego szukają. Aby to zrobić, specjalista SEO w dzisiejszych czasach musi wiedzieć:
– Jakie pytania zadają użytkownicy?
– Jakie odpowiedzi najlepiej im odpowiedzą?
– W jakim formacie chcą tych odpowiedzi?
– W jakim celu wykorzystają te odpowiedzi?
– Czy są jakieś dalsze pytania, które mogą zadać?

SXO

źródło: https://pl.freepik.com/premium-wektory/koncepcja-projektu-ui-lub-ux_2759448.htm

Działania SXO – co musimy wiedzieć

SXO tak samo jak SEO jest działaniem długotrwałym i czasochłonnym. Jego efektów nie zobaczymy od razu, jednak wpływ poszczególnych skutecznie przeprowadzonych działań będzie można później oglądać przez bardzo długi czas. W tym celu można wykorzystać szereg działań, które wchodzą w skład skutecznego SXO. Oto kilka z nich:

  • SEO
  • Content marketing
  • CRO
  • Web development
  • Optymalizacja UX/UI
  • Analityka

Jak więc w takim razie powinien wyglądać plan działań profesjonalnej agencji zajmującej się SXO? Oto kilka działań jakie powinny się znaleźć w jej skutecznej strategii:

  • W pierwszej kolejności powinna nastąpić optymalizacja strony WWW. Powinna ona zostać przeprowadzona w taki sposób, aby użytkownik chciał realnie spędzać na niej czas, poruszać się po stronie i ostatecznie dokonać zakupu, czyli konwersji.
  • Powinno się wypozycjonować witrynę pod względem odpowiednich fraz i słów kluczowych. Użytkownik powinien móc w bardzo łatwy sposób trafić na odpowiednią stronę internetową po wpisaniu swojego zapytania, problemu w wyszukiwarce internetowej.
  • Treść na stronie powinna zostać odpowiednio zaprojektowana. Nie można skupiać się jedynie na tym, aby była odpowiednio nasycona słowami kluczowymi, ale także powinna być ciekawa oraz powinna przyciągać i utrzymywać uwagę użytkowników danej witryny.
  • Ścieżka zakupowa klienta powinna być regularnie i kompleksowo optymalizowana, tak aby zachęcać klientów do podjęcia działań. Pełna responsywność wszystkich elementów składowych procesu zakupowego powinna wskazywać użytkownikom prostą drogę do finalizacji zakupu, konwersji.
  • Skuteczne SOX powinno zachęcać i utrzymywać klientów. Strona, która zostanie w tym temacie skutecznie zaprojektowana powinna zachęcać użytkowników to wracania na nią i dokonywanie ponownych zakupów.
  • Analiza, dokładna obserwacja i wyciąganie wniosków z zachowań i odpowiedzi użytkowników to bardzo ważny element całej strategii. Skuteczne SXO jest narzędziem, które powinno być stale realizowane i modyfikowane w zależności od potrzeby i zmian w świecie marketingu internetowego czy oczekiwań użytkowników.

Zapamiętaj --> Nie warto stawiać tylko na design odrzucając wygodę użytkowania. Jeżeli strona wygląda naprawdę dobrze, ale wykonanie akcji wiąże się z koniecznością przyzwyczajenia czy wręcz trudem ze strony użytkownika, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Layout strony może być nowoczesny i designerski, ale sprawdzi się jedyne w połączeniu z funkcjonalnością.

Korzyści jakie przynosi SXO – dlaczego warto wdrożyć strategię SXO?

Wszystkie działania związane z SXO mają swój cel i nastawione są na określone efekty. Jeśli chodzi o całość skutecznie przeprowadzonych działań, da się wyróżnić kilka najważniejszych korzyści, które może przynieść skuteczne  SXO. Należą do nich:

  • Zadowolenie użytkowników strony internetowej – Taka sytuacja może sprawić, że użytkownicy nie tylko będą chętnie korzystali i wracali na stronę internetową, ale także mogą ją polecać innym. Zbudujesz wizerunek sklepu przyjaznego kupującym
  • Pozyskiwanie lojalnych klientów – Badania mówią, że lojalni klienci są skłonni wydać średnio nawet 30% więcej, niż ci nowi. Do tego prawdopodobieństwo na to, że dokonają zakupu wchodząc na stronę jest dużo większe w porównanie z nowo pozyskanymi użytkownikami.
  • Polepszysz widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google
  • Zwiększenie jakościowego ruchu na stronie – Skuteczna optymalizacja SXO sprawi, że użytkownicy, którzy trafiający na stronę internetową z organicznych wyników wyszukiwania, nie będą przypadkowymi osobami, ale ludźmi, którzy faktycznie szukają treści znajdujących się w danej witrynie.
  • Wyższy wskaźnik konwersji – Profesjonalna strategia SXO, która została zaprojektowana w odpowiedni sposób musi zapewnić swój główny cel, na którym się skupia, czyli zwiększenie wskaźnika konwersji oraz zmniejszenie prawdopodobieństwa porzucenia koszyków zakupowych
ikona email
Nie wiesz od czego zacząć wdrożenie strategii SXO na stronie? Pomożemy!

Audyt SXO – co powinien zawierać

Audyt SXO to szczegółowa i precyzyjna analiza danej strony pod kątem SEO, CRO i UX. Jest to w zasadzie połączenia audytów tych trzech, wcześniej wymienionych działań. Pozwala on zapewnić stronie jak najlepsze dopasowanie do potrzeb i oczekiwac użytkowników oraz optymalizację pod kątem SEO. Dzięki takiemu audytowi można dokładnie określić wszystkie etapy i ścieżki jakie przebywa użytkownik na danej stronie i przyczynę z której porzuca jakąś czynność. Pozwala on określić czy są to aspekty techniczne, kwestia treści, błędów w projekcie czy interfejsie strony. Odnalezienie i zlikwidowanie błędów jest kluczowe dla planowania i wdrażania skutecznej strategii SXO.

Przeprowadzając audyt SXO analizuje się i sprawdza takie elementy jak: szybkość ładowania strony, nawigacja witryny, menu i jego czytelność, linkowanie wewnętrzne, intuicyjność strony czy nasycenie tekstu frazami kluczowymi oraz jego treść.

Warto zapamiętać! --> Mamy niecałą sekundę, aby wywrzeć pozytywne wrażenie na użytkowniku. Posiadanie atrakcyjnej i dobrze zoptymalizowanej strony internetowej jest niezbędne do osiągnięcia takiego celu. Trzeba jednak pamiętać, że to dopiero początek. To, czy odbiorca będzie kontynuował swoją aktywność w serwisie, zależy od kolejnych kroków i tego, jakie emocje wywoła w nim pierwsze wrażenie na stronie. Krótko mówiąc – niezwykle istotne są ogólne doświadczenia użytkownika.

Czym jest audyt SXO

źródło: https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/projekt-ilustracja-koncepcja-zespolu_11641476.htm

Podsumowanie

Świat stale rozwija się pod względem technologicznym, a sam Internet staje się coraz ważniejszy w wielu aspektach życia. Marketing internetowy jest obecnie najskuteczniejsza formą marketingu, która stale ewoluuje. Dlatego warto jest wdrażać coraz to nowsze pojawiające się strategie, takie jak właśnie SXO. Już dziś jest ono bardzo skutecznym narzędziem i wszystko wskazuje na to, że w przyszłości będzie miało jeszcze większe znaczenie. Już teraz ruch z urządzeń mobilnych odpowiada za ponad 50% globalnego ruchu w sieci, a popularność smartfonów stale rośnie. Dlatego tak ważne jest to, aby posiadać stronę, która będzie dopasowywać do urządzeń mobilnych i innych potrzeb użytkowników. W tym właśnie celu warto jest skupić się na działaniach SXO i stworzyć stronę, która kompleksowo i efektywnie będzie odpowiadała na potrzeby jej użytkowników.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania – FAQ

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

AFTERWEB

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 14 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *