SEO / Optymalizacja oraz Pozycjonowanie stron to często zagadka słowna dla naszych Klientów dlatego przygotowaliśmy definicje podstawowych terminów stosowanych w procesie pozycjonowania witryn internetowych.

SEO (ang. Search Engine Optimization) / Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – działania polegające na dostosowaniu kodu, treści i grafik strony pod kątem pozycjonowanych słów/fraz w taki sposób by były jak najlepiej zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe.SEO - Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron – proces polegający na zdobyciu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów/fraz kluczowych. Pozycjonowanie stron internetowych polega przede wszystkim na optymalizacji (SEO), marketingu treści (content marketing) i linkowaniu (link building)

W trakcie realizacji usługi pozycjonowania korzystamy bardzo często z rożnych metod i technik nie mających swoich nazw/odpowiedników w języku polskim. Poniższy słownik SEO pomoże Ci zapoznać się z tymi najważniejszymi:

  • Atrybut alt – znacznik zawierający tekst alternatywny, wyświetlany w przypadku braku możliwości załadowania lub otwarcia grafiki.
  • Anchor Text – tekst znajdujący się pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem <a> i </ a> . Wyświetlany jest w postaci linku.
  • Atrybut nofollow – zalecany przez Google atrybut języka (x)HTML w przypadku linków komercyjnych/reklamowych. Oznaczone w ten sposób linki nie posiadają mocy pozycjonującej.
  • Audyt SEO – raport uzyskiwany dzięki analizie strony internetowej badający poprawność jej dostosowania do wymagań i preferencji wyszukiwarek internetowych. Dzięki audytowi możliwe jest wykrycie błędów na stronie i ich wyeliminowanie.
  • Ban – pojęcie znane w świecie Internetu. W przypadku pozycjonowania SEO oznacza najwyższą karę nakładaną przez wyszukiwarkę za stosowanie niedozwolonych metod pozycjonowania. Zbanowana strona nie jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania.
  • Black Hat SEO (w westernach czarne kapelusze nosili bandyci) – określenie grupy metod i taktyk na osiąganie wysokich pozycji , które są niezgodne z obowiązującymi wskazówkami etycznymi regulaminów wyszukiwarek. Efektem ich stosowania może być znaczne obniżenie pozycji bądź wykluczenie z indeksu.
  • Bot – robot stosowany przez wyszukiwarki w celu analizy i indeksowania stron internetowych.
  • Content – cała treść i grafiki/video znajdujące się na stronie internetowej, dostępne dla użytkowników serwisu. Oprócz głównych treści to również tytuł strony zawarty w opisie przeglądarki czy zawartość atrybutów alt. Warto stosować możliwie wyjątkowy i niespotykany content witryny.
  • Filtr – element algorytmu wykorzystywany przez wyszukiwarkę jako sankcja w przypadku podejrzenia stosowania nieetycznych metod pozycjonowania. Najczęściej stosowany na określony czas.
  • Fraza – grupa wyrazów związana znaczeniowo. Pozwala określić działalność reklamodawcy.
  • Google Analytics – internetowe narzędzie udostępniane przez Google służące do kompleksowej analizy statystyk stron internetowych. Korzystanie z niego polega na umieszczeniu specjalnego kodu na stronie.
  • Google Bomb – technika spamowania wyszukiwarek za pomocą linków, by określona strona znalazła się w możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Często niezwiązanych bezpośrednio z jej zawartością.
  • Indeksacja strony – proces aktualizacji informacji o stronie internetowej w bazie danych wyszukiwarki, wykonywanych przez roboty sieciowe. Korzystanie z wyszukiwarki polega na przeszukiwaniu właśnie tej bazy.
  • Katalogowanie – proces dodawania linków do katalogów stron internetowych.
  • Linki wewnętrzne – rodzaj linków umożliwiających poruszanie się pomiędzy podstronami serwisu internetowego. Poprawna struktura pozwala na ich indeksowanie przez roboty sieciowe.
  • Linki zewnętrznie – rodzaj linków prowadzących do innych stron internetowych. Nie służą nawigacji wewnątrz witryny.
  • Linki naturalne – rodzaj linków pozyskanych (bez świadomości ich wartości pozycjonującej) w wyniku ich stosowania przez użytkowników i odbiorców danej strony internetowej.
  • Linki nienaturalne – rodzaj linków stosowanych przy pozycjonowaniu, które nie służą do budowania wartościowych informacji o stronie a jedynie manipulują przepływem PageRank. Ich używanie zagrożone jest karą w postaci bana lub filtra.
  • Linki bezpośrednie – rodzaj linków prowadzących do strony internetowej bez przekierowań.
  • Linki pośrednie – rodzaj linków prowadzących do strony internetowej za pomocą przekierowań.
  • Sitemap/Mapa strony – rodzaj mapy zawierający listę wszystkich miejsc i podstron serwisu internetowego.
  • MetaTagi – grupa znaczników określająca tematykę strony internetowej. Najistotniejsze to title (tytuł strony), description (opis treści strony). Meta keywords (słowa i frazy kluczowe) nie są już uwzględniane.
  • PageRank – metoda nadawania wartości liczbowej strony internetowej, określająca jej jakość/ wartość dla użytkowników.
  • PPC (Pay Per Click) – rodzaj rozliczenia reklamy internetowej, w której opłata pobierana jest za pojedyncze kliknięcie w link przez użytkownika.
  • Presell Pages – strony zawierające katalog artykułów dotyczących działalności firmy. Presell Pages pozwalają na zamieszczenie mało wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej.Nie zalecamy używania tej metody.
  • Przekierowanie – przekierowanie na inny adres internetowy umieszczone na dostępnej do tej pory właściwej stronie internetowej.
  • SEM (Search Engine Marketing) – pojęcie określające działania marketingowe, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Składają się na nie: kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie oraz optymalizacja stron internetowych.
  • SERP (Search Engine Results Page) – strona zawierająca wszystko, czym wyszukiwarka odpowiedziała na zadane hasło lub frazę. Składają się z dwóch grup: wyników naturalnych (organicznych) oraz linków sponsorowanych.
  • Spam – rodzaj działalności internetowej polegającej na stosowaniu nieetycznych metod w celu podnoszenia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
  • SWL (System Wymiany Linków) – rodzaj platformy, która umożliwia publikację linków na stronach internetowych uczestniczących w systemie. Celem jest możliwość wpłynięcia na pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • TR (Trust Rank) – algorytm służący wyodrębnieniu wartościowych stron internetowych. Jest wskaźnikiem jakości określającym zawartość strony.
  • White Hat SEO (analogicznie, w westernach białe kapelusze nosili bohaterowie pozytywni) – określenie grupy metod i taktyk na osiąganie wysokich pozycji, które są zgodne z obowiązującymi wskazówkami etycznymi regulaminów wyszukiwarek. Dzięki temu nie są zagrożone zastosowaniem kar przez właścicieli wyszukiwarek.
  • Zaplecze – grupa stron internetowych, które istnieją w celu pozycjonowania witryny właściwej.

Mamy nadzieje, że nasz słownik okazał się dla Państwa przydatny w zrozumieniu działań SEO podejmowanych na Państwa stronach internetowych.