Czym jest szerokie pozycjonowanie i tzw. „long tail” w SEO? Sprawdź dlaczego warto już teraz rozszerzyć swoje frazy o te z długiego ogona.

4 czerwca 2016

Czy słyszeliście kiedykolwiek o pozycjonowaniu long tail? Czyli innymi słowy pozycjonowaniu na długi ogon. Jeśli nie, to warto zapoznać się z tym zagadnieniem.

Wszyscy znamy powiedzenie „nie ma Ciebie w sieci, to nie istniejesz”. W przypadku biznesu jest ono w stu procentach prawdziwe. Firmy, przedsiębiorstwa ze wszystkich branż muszą, a przynajmniej powinny funkcjonować w Internecie. Posiadać chociaż swoją własną stronę internetową, na której będą wszelkie dostępne informacje i oferowane produkty. Żyjemy w zglobalizowanym świecie i gospodarce. Dzisiaj mieszkając w Polsce, bez wychodzenia z domu możemy się skontaktować z firmą z drugiego końca świata i właśnie poprzez sieć nawiązać współpracę.

Tutaj dochodzimy do punktu głównego niniejszego wpisu, czyli do wyszukiwarki Google, jej rankingu i pozycjonowania stron w wynikach organicznych. Co to oznacza? W Internecie jeśli nie znamy czyjegoś adresu możemy skorzystać z wyszukiwarki, przez co odnalezienie restauracji serwującej wyśmienite burgery wcale nie jest takie trudne. Wystarczy wpisać np. „burgery Wrocław” by w ułamku sekundy otrzymać listę restauracji serwujących burgery na terenie miasta Wrocławia. Tego typu zapytania, jak wymienione wcześniej hasło „burgery Wrocław” bardzo często określane są jako mało precyzyjne, generyczne.

Tyle w ogólnym zarysie w kwestii pozycjonowania dla laików. Natomiast Ci z Was, którzy zetknęli się już z tą kwestią i mają w tej dziedzinie nawet pewne doświadczenie, słyszeli także z pewnością o czymś takim, jak long tail SEO, czyli pozycjonowaniu na długi ogon. Na czym to polega? Okazuje się, że Internauci, którzy chcą rozwiązać jakiś problem lub znaleźć dany produkt, wpisują w wyszukiwarkę długie i złożone frazy ze słowami kluczowymi. Właśnie te zdania nazywane są long tail albo po polsku długim ogonem. Nie ma jednego algorytmu, po którym dałoby się określić jak wpisywane są fraz przez poszczególne osoby. Każdy Internauta, a są ich miliardy, za każdym razem może sformułować zupełnie inny long tail np. „burgery Wrocław krzyki z dowozem”, „burgery Wrocław tanio cena”, „burgery Wrocław centrum cena” itp.

W jaki zatem sposób należy pozycjonować swoją stronę na długi ogon?

Najważniejsze jest zoptymalizowanie contentu i treści w taki sposób, aby wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników zapytania pasowały do fraz z długiego ogona. Najlepiej pozycjonować poprzez long tail używając słów na przykład trzy i więcej wyrazowych. Wtedy wyniki wyszukiwania będą bardziej zbliżone do zapytania przez co bardziej miarodajne dla wpisującego je Internauty. Pozycjonowanie szerokie dzięki dużej ilości fraz może przyciągnąć więcej odwiedzających, niż pojedynczo pozycjonowane generyczne słowa z dużą ilością wyszukań. Dzieje się tak dlatego, że 5 generycznych słów kluczowych może mieć po 1000 wyszukań każde, co daje 5000 wyszukań miesięcznie w wyszukiwarce łącznie. Fraz z tzw. długiego ogona może być znacznie więcej np. 150 i każde może mieć od 1-100 wyszukań przez co łączna ilość wyszukań może być znacznie większa niż dla fraz generycznych. Wyniki na długi ogon są też bardziej dokładne względem zapytania, przez co jest większa szansa, że przy ich pomocy internauta znajdzie tego co szukał i stanie się on potencjalnym klientem. Według badań i analiz, aż 70% wyszukiwań przez Internautów pochodzi z fraz long tail. Jest to ogromny potencjał. Dlaczego tak się dzieje? Użytkownicy, czyli potencjalni klienci, zawężają swoje pole poszukiwań do konkretnego produktu, często nawet określonej marki. W ten sposób, bazując na long tail seo, mówiąc przysłowiowo chcą oddzielić ziarno od plew.

Warto zapamiętać, że pozycjonowanie long tail wymaga pewnych przygotowań. Należy dobrze poznać branżę, do której należy interesujący nas produkt. Warto także poznać preferencje i potrzeby konsumentów. W tym celu można przeprowadzić ankiety on-line lub skorzystać z danych wprowadzanych przez klientów np. w wewnętrznej wyszukiwarce na stronie. To pozwoli dopracować frazy long tail i trafić do wybranego targetu. Oczywiście można też analizować poczynania konkurencji w Internecie, sprawdzić na jakie frazy ich strony są pozycjonowane. Warto też wspomnieć, że strona pozycjonowana na frazy long tail, ma bardzo niski wskaźnik odrzuceń a jej wysokie pozycje w wyszukiwarce są bardziej stabilne, odporne na zmiany w algorytmie Google. Odwiedzający, potencjalni klienci mają także dostęp do większej ilości podstron. Reasumując: Internet cały czas się rozrasta, doskonali poprzez nowe technologie. To samo dotyczy pozycjonowania, które także będzie się rozwijało i ulepszało, tak aby stało się jak najbardziej skuteczne.

Pozycjonujesz już swoją stronę i chciałbyś sprawdzić czy można poszerzyć listę pozycjonowanych  fraz o o nowe słowa na długi ogon? Napisz do nas, na pewno uda nam się znaleźć kolejne frazy warte pozycjonowania.

1 komentarz
  • Piotr says:

    Jeszcze do niedawna myślałem, że warto się pozycjonować tylko na te „trudne” frazy z dużą ilością wyszukań. Po tym jak rok temu odnalazłem długi ogon dla mojej branży mam 3x więcej ruchu niż z tych „trudnych” i kosztownych fraz. Warto to przemyśleć, bo czy ma znaczenie po jakiej frazie znalazł nas Klient?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *