Co to jest system CMS?

Co to jest CMS

Chcąc zarządzać swoją stroną internetową w efektywny sposób, konieczne jest powołanie do funkcjonowania odpowiedniego systemu CMS. To dzięki niemu możliwe jest tworzenie profesjonalnych stron WWW od podstaw, a później dokonywanie aktualizacji ich zawartości na różnych etapach swojej działalności w sieci. Co to jest CMS? Jakie systemy są dziś warte uwagi? I przede wszystkim – czy warto korzystać z tego rozwiązania? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w przygotowanym przez nas wpisie na temat wszechstronnych systemów CMS. Dowiedz się więcej!

Co to CMS?

CMS, czyli Content Management System, stanowi system zarządzania treścią w serwisie internetowym. Jeśli oprogramowanie CMS wdrożone jest do serwisu WWW, można przy jego pomocy edytować treści, dodawać nowe artykuły, obrazki, a także multimedia. Co najważniejsze, nie wymaga to wiedzy programistycznej czy umiejętności z zakresu zaawansowanych technologii internetowych. Prawie każdy system CMS udostępnia prosty w obsłudze interfejs dopasowany do użytkowników nietechnicznych. Użycie systemu CMS pozwala za pomocą kilku kliknięć całkowicie zmienić treść i układ stron czy zarządzać newsletterem z poziomu przeglądarki na swoim prywatnym urządzeniu. Głównym celem systemów CMS jest wspomaganie w działaniach, których skutkiem może okazać się między innymi zwiększenie popularności danego serwisu.

Funkcje systemów CMS

System CMS działa na zasadzie zapewnienia intuicyjnego interfejsu do tworzenia, edycji oraz dokonywania publikacji na stronie WWW. Wśród głównych funkcji systemów CMS można wymienić:

  • Publikację treści bez znajomości kodu HTML → za pośrednictwem systemów zarządzania treścią możliwe jest publikowanie oraz poddawanie edycji treści na stronie internetowej. Nie wymaga to od użytkownika ani znajomości HTML, ani skryptowych czy wykonywanych na serwerze języków programowania. W przypadku, gdy chcemy, aby na witrynie znalazły się artykuły blogowe, opis działalności biznesowej czy pełna oferta przedsiębiorstwa, wystarczy jedynie wprowadzić treść prosto do intuicyjnego w obsłudze edytora, który zajmie się resztą. Systemy CMS cenione są za szerokie możliwości edycji: od ustawienia odpowiednich nagłówków, przez zastosowanie pogrubienia i kursywy, aż po wprowadzenie cytatów, wypunktowań czy tabeli czyniących tekst znacznie bardziej czytelnym. Wszystko tłumaczone jest na specjalny kod, dzięki któremu treści są w stanie prawidłowo wyświetlać się w przestrzeni wirtualnej.
  • Moduły SEOpozycjonowanie strony internetowej stanowi dziś jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, by wypromować swoją witrynę w darmowych wynikach wyszukiwania. Wprowadzenie atrakcyjnych treści obfitych w słowa kluczowe stanowi jedynie część sukcesu; w kontekście SEO bardzo ważna jest również odpowiednia konfiguracja meta tagów. Podstrona powinna posiadać swój tytuł i meta opis, ponieważ to właśnie te treści są wyświetlane w wyszukiwarce internetowej. Odpowiednia wtyczka dostępna w systemie CMS pozwala na skuteczną optymalizację tych elementów, umożliwiając również wprowadzenie słów kluczowych, na które ma wyświetlać się witryna. Systemy CMS pozwalają na tworzenie map strony, które ułatwiają algorytmom wyszukiwarki indeksowanie wprowadzonych treści. Konfiguracja z narzędziami takimi jak Google Analtyics czy Google Search Console pozwala na monitorowanie szeroko rozumianej aktywności użytkowników.
  • Dodawanie atrakcyjnych multimediów na stronę → wizualne środki przekazu dominują w przestrzeni wirtualnej. W dużej mierze wynika to z potrzeb użytkowników. Systemy CMS umożliwiają wprowadzanie plików multimedialnych, do których należą między innymi grafiki, zdjęcia oraz materiały wideo. Użytkownik może wybierać w formach; począwszy od przejrzystych i estetycznych ikonografik, przez zdjęcia prezentujące życie firmy, aż po interesujące wideoporadniki – możliwości jest naprawdę sporo, a CMS pozwala przedstawiać je w naprawdę atrakcyjny sposób, wzbudzając przy tym zainteresowanie użytkowników.
  • Aktywna sprzedaż produktów → systemy CMS umożliwiają również prowadzenie sklepów internetowych na własną rękę. Sprzedawcy są w stanie udostępniać Klientom swoje oferty, tworząc sieci kategorii oraz wprowadzać konkretne produkty wraz z ich wizualną i tekstową prezentacją. Za pośrednictwem systemu CMS można również prowadzić aktywną sprzedaż produktów; aby rzeczywiście tak było, należy wdrożyć konfigurację odpowiednich modułów odpowiedzialnych za płatności oraz dostawy. Proces, podobnie jak zarządzanie stroną, jest intuicyjny w obsłudze zarówno po stronie właściciela sklepu, jak i potencjalnego klienta odwiedzającego wirtualny sklep.

Systemy CMS posiadają niemalże nieskończone źródło wtyczek, jakie można dobierać wedle własnego uznania. Dla użytkowników oznacza to przede wszystkim dostęp do ogromnej liczby funkcji, które zdecydowanie mogą okazać się przydatne do rozwoju biznesu online. Wszystko jednak uzależnione jest od konkretnego rodzaju oprogramowania.

Główne zalety korzystania z systemów CMS

Systemy CMS zdecydowanie ułatwiają użytkownikom zarządzanie stronami internetowymi. Wiele z nich działa na zasadzie open source, co oznacza, że można z nich korzystać bez opłat, również do zastosowań komercyjnych. W tego typu systemach można samodzielnie projektować blogi, strony, wizytówki, a nawet portale internetowe. Obecnie, darmowe systemy CMS zawierają w sobie niemalże wszystko, co wersje płatne – chyba nie musimy więc poruszać tematu, która wersja oprogramowania jest zdecydowanie bardziej opłacalna. Darmowy CMS to wariant, z którego korzysta dziś większość użytkowników. Kolejne zalety to:

  • przystępność dla osób, które nie posiadają specjalistycznej wiedzy technicznej;
  • prostota w procesie publikowania treści;
  • łatwa rozbudowa serwisu WWW o nowe strony;
  • opcja planowania publikacji, zapobiegająca przestojom w publikacjach nowości;
  • możliwość dostosowania CMS do własnych preferencji oraz oczekiwań;
  • duża społeczność korzystająca z systemów CMS, udzielająca się na forach oraz licznych grupach tematycznych;
  • wspomaganie procesu pozycjonowania stron internetowych za pomocą narzędzi i dodatków.

Dowiedz się: Dlaczego warto posiadać system CMS w swojej firmie

Systemy CMS – podział w zależności od przeznaczenia

System zarządzania treścią

Obecnie wyróżniamy różne rodzaje oprogramowania i szablony przeznaczone pod konkretny typ serwisu. Bazując na ich przeznaczeniu, możemy podzielić je na systemy CMS typu:

  • Open Source → systemy z dostępem do plików oraz kodów źródłowych, dzięki którym możliwe jest dokonywanie zmian we własnym zakresie; ze względu na swoją ogólnodostępność oraz popularność, system posiada wiele darmowych szablonów graficznych, wtyczek oraz gotowych modułów. W związku z faktem, że otwarte kody nie sprzyjają bezpieczeństwu, dobrze jest pamiętać o aktualizowaniu oprogramowania i wtyczek, by móc cieszyć się w pełni funkcjonalną oraz zabezpieczoną stroną.
  • System abonamentowy (SaaS) → Software As A Service to model, w którym użytkownik wykupuje jedynie dostęp do danej platformy, jednak ta nigdy nie stanowi jego własności (co za tym idzie, nie można zainstalować jej na własnym serwerze); systemy CMS w typie SaaS zawierają już licencję wraz z usługą hostingową, co oznacza, że po stronie użytkownika pozostaje jedynie zakup usługi i nic poza tym. Resztę dostarcza dostawca oprogramowania; możliwości w zakresie edytowania plików są tutaj mocno ograniczone.
  • Autorski system CMS → system przygotowany pod specjalne zamówienie, z unikalnym szablonem graficznym oraz dedykowanymi funkcjonalnościami. Takie rozwiązania są znacznie droższe i mniej popularne.

Popularne systemy CMS

Obecnie mamy do czynienia z szeregiem różnego rodzaju CMS-ów, z których każdy charakteryzuje się swoimi unikalnymi funkcjami i możliwościami. Postanowiliśmy wymienić te najpopularniejsze!

Najpopularniejsze systemy CMS: Magento, Drupal, Joomla, WordPress, PrestaShop, IdoSell, Comarch, Shoplo, Shoper, Sote, WooCommerce, Sky Shop, shopGold, OpenCart, Quick Cart, GOShop, Wix, osCommerce, VirtueMart, Shopify, RedCart

Systemy CMS

WordPress to system CMS, który zasługuje na szczególną uwagę. Obsługa systemu CMS jest bardzo prosta przez jego intuicyjny panel. Elastyczny oraz przyjazny dla SEO, z roku na rok zyskuje na popularności, wciąż pozostając darmowym w użyciu. Co więcej, WordPress został opracowany z myślą o bezpieczeństwie; oznacza to, że jest w pełni bezpieczną platformą do prowadzenia strony internetowej. Ten szczególny CMS może być używany na wiele różnych sposobów; począwszy od prostych stron internetowych, aż po rynki e-commerce.

Jak wybrać system CMS?

Wybór odpowiedniego systemu CMS jest ściśle uzależniony od wielu czynników, do których zalicza się między innymi specyfikę samego projektu, preferencje technologiczne oraz indywidualne potrzeby biznesowe. Dlatego też, przed przystąpieniem do poszukiwań odpowiedniego systemu CMS, dobrze jest dokładnie określić swoje wymagania. Warto zastanowić się, jakie funkcjonalności są niezbędne, dokonując swoistej selekcji dostępnych systemów CMS. Zastanawiając się nad najlepszym systemem CMS dla firmy, warto rozważyć wiele kwestii. Postanowiliśmy przytoczyć te najważniejsze.

Skalowalność systemu CMS

Wszystkie osoby prowadzące własny biznes w większości przypadków planują jego rozwinięcie w niedalekiej przyszłości. Stąd wynika potrzeba rozwiązania, które będzie można szybko oraz w łatwy sposób rozwijać. W przypadku gdy zaistnieje konieczność dalszej rozbudowy funkcjonalnej witryny, system zarządzania treścią powinien dawać taką możliwość poprzez wykorzystanie dostępnych modułów. Ważne, by dobry system CMS musiał być zdolny do obsługi dużej, sukcesywnie rosnącej ilości publikowanego contentu.

Systemy CMS a bezpieczeństwo i wsparcie techniczne

Wybierając konkretny system CMS, powinno się zwrócić uwagę na obecność mechanizmów zabezpieczających przed atakami cyberprzestępców. Jest to szczególnie ważne ze względu na rosnącą liczbę zagrożeń, które mogą zakłócać prawidłowe funkcjonowanie witryny – w konsekwencji doprowadzając do naruszenia treści czy danych użytkowników. By zapobiec podobnym zdarzeniom, dobrze jest sprawdzić, jakie protokoły bezpieczeństwa posiada system zarządzania treścią. Warto pilnować przy tym regularnego aktualizowania oprogramowania przez producenta, pod kątem potencjalnych zagrożeń, które mogą nas spotkać w trakcie użytkowania systemu CMS.

Ile kosztuje CMS?

Osoby rozpoczynające swój biznes w strefie online bardzo często zastanawiają się nad tym, ile kosztuje system CMS. Na szczęście, rynek obfity jest w szereg darmowych CMS-ów, wśród których wyróżnia się jedno z najpopularniejszych oprogramowań, jakim jest WordPress. Stanowi on swoisty dowód na to, że nie trzeba wydawać milionów, by móc pojawić się w sieci i prowadzić swoją stronę w efektywny sposób.

Intuicyjność obsługi CMS

Osoby odpowiedzialne za publikację treści na stronie internetowej powinny bez trudu poruszać się po witrynie dzięki intuicyjnemu interfejsowi. Wybierając CMS, dobrze jest zwrócić uwagę na to, kto będzie pracować z oprogramowaniem na co dzień, biorąc pod uwagę ich najważniejsze potrzeby.

Strategia rozwoju CMS

Klienci biznesowi mają prawo oczekiwać od twórców systemów CMS tego, że będą starali się rozwijać swoje produkty w celu zapewnienia jeszcze większego komfortu pracy oraz rozwoju marki przedsiębiorcom korzystającym z oprogramowania. W końcu ten, kto stoi w miejscu, po czasie zaczyna się cofać – we współczesnym biznesie nie ma na to miejsca.

Tuż po wytypowaniu kilku potencjalnych kandydatów, warto przetestować poszczególne systemy CMS, by sprawdzić jak działają w praktyce – to pozwoli zyskać znacznie szerszą perspektywę i wytypować najlepszy CMS dla siebie. Ostatecznie będzie trzeba upewnić się, że wybrany system CMS jest w stanie sprostać stawianym mu wymaganiom. Warto też zawczasu zweryfikować, czy wybrany system CMS będzie mógł rozwijać się wraz z rosnącymi potrzebami oraz rozwojem biznesu.

W Afterweb pomagamy Klientom w wyborze systemu CMS dla ich biznesu!

To, na jaki CMS się zdecydować, zależy przede wszystkim od indywidualnych potrzeb i posiadanych zasobów. W Afterweb kompleksowo doradzamy naszym Klientom w doborze systemu CMS, który najlepiej wpisuje się w biznesowe potrzeby. Wieloletnie doświadczenie w obszarze SEM czyni nas firmą godną zaufania, czego potwierdzeniem jest posiadany przez nas statut Partnera Google. Przeczytałeś artykuł, lecz wciąż zastanawiasz się, który system zarządzania treścią jest dla Ciebie? Napisz do nas lub zadzwoń – przygotujemy dla Ciebie indywidualne rekomendacje!

ikona email
Potrzebujesz porady marketingowej z zakresu SEO/SEM?

 

FAQ

Najczęściej zadawane nam pytania

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 14 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *