Co to jest ROI (wskaźnik rentowności) i jak go obliczyć?

Roi wskaźnik rentowności

Optymalne wykorzystywanie dostępnego budżetu w ramach konkretnych realizacji jest absolutną podstawą osiągania spektakularnych sukcesów w działaniach marketingowych czy różnego rodzaju projektach biznesowych. To samo możemy powiedzieć o precyzyjnej i rzetelnej ocenie opłacalności inwestycji. W obu przypadkach niezbędnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy lub specjalisty będzie ROI, czyli wskaźnik rentowności, pozwalający obliczyć zwrot danej realizacji. Nasi eksperci przygotowali dla Ciebie kompleksowy poradnik, w ramach którego dowiesz się, jak obliczyć ROI oraz jak poprawnie interpretować wynik takiego działania. Przeczytaj i poszerzaj swoją wiedzę!

Co to jest ROI – definicja

Każda dokonywana przez Ciebie inwestycja finansowa wymaga na pewnym etapie kontroli pod względem oceny opłacalności realizowanych działań. W innym przypadku realizacja może okazać się fiaskiem, a Twoje pieniądze bezpowrotnie przepadną. Nie o to chodzi w prowadzeniu biznesu, prawda? Chcąc profesjonalne podejść do tematu, warto poznać oraz regularnie używać wzoru ROI. Chcesz wiedzieć, co dokładnie kryje się za wskaźnikiem rentowności? Doskonale, właśnie jesteś w najlepszym miejscu, aby poznać szczegółowe informacje na temat ROI. Pozwól, że jako eksperci z branży, rozwiejemy Twoje wszystkie dotychczasowe wątpliwości.

ROI (ang. return of investment) to w wolnym tłumaczeniu po prostu zwrot z inwestycji. Potocznie nazywa się go wskaźnikiem rentowności i oceny opłacalności różnych projektów, gdzie wymagane będzie zainwestowanie przez Ciebie gotówki. To podstawowe narzędzie pozwalające na optymalne zarządzenie dostępnym budżetem. ROI stara się precyzyjnie wskazać kwotę zwrotu z inwestycji w odniesieniu do jej realnych kosztów. Wynik podawany jest w procentach.

Jak obliczyć ROI – przedstawiamy wzór

Skoro definicja ROI nie kryje już przed Tobą żadnych tajemnic, pora dowiedzieć się, jak obliczyć rentowność prowadzonych przez Ciebie działań z wykorzystaniem gotówki. I od razu mamy dobrą wiadomość – nie musisz wykonywać skomplikowanych rachunków, żeby uzyskać dokładny wynik. Wzór na ROI jest banalnie prosty, jednak wymaga podania dokładnych danych odnośnie zysków z inwestycji oraz kosztów poniesionych z tytułu prowadzenia projektu:

ROI = (zysk z inwestycji / koszt Twojej inwestycji) x 100%

W podanym wyżej rachunku należy uwzględnić, że zysk z inwestycji to inaczej przychód, czyli różnica pomiędzy wartością końcową inwestycji a wartością początkową Twojego projektu. Koszt inwestycji stanowi dokładna kwota, jaka została włożona w daną realizację. Potrzebujesz realnego przykładu obliczenia ROI? Proszę bardzo. Załóżmy że prowadzony przez Ciebie sklep internetowy zainwestował w kampanię Google Ads 3000 złotych. Przychód z tytułu reklam sponsorowanych w wyszukiwarce wyniósł dokładnie 30000 zł. Oznacza to, że wskaźnik ROI osiągnął poziom 10%. A więc gratulacje – Twój projekt jest stuprocentowo opłacalny.

Sprawdź też nasz artykuł na temat KPI: Co to jest KPI

Dlaczego współczynnik rentowności ROI jest ważnym narzędziem?

Odpowiedź na to pytanie jest bajecznie prosta. Procentowo wyznaczony ROI będzie przydatny przede wszystkim ze względu na fakt odzwierciedlenia miary rentowności inwestycji. ROI daje również kluczowy feedback odnośnie opłacalności prowadzonych przez Ciebie działać. Ciekawy okazuje się fakt, że wskaźnik rentowności ROI często stosuje się w różnych celach. Śmiało mogą używać go zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby w postaci inwestorów. Dobrze zastosowany wzór na ROI umożliwi tej drugiej grupie oszacowanie potencjalnych zwrotów z najróżniejszych projektów. Dane uzyskiwane w ten sposób zdecydowanie ułatwiają podjęcie wielu istotnych decyzji. Choćby z uruchomieniem inwestycji bądź alokacji kapitału. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że taki wskaźnik rentowności powinien być często otwieraną furtką dla każdego, kto chciałby optymalnie wykorzystywać wcześniej określony budżet realizacyjny dla dowolnego projektu.

Wskaźnik ROI w pigułce

Interpretacja wskaźnika ROI bez tajemnic

Co do zasady, im wyższy wynik procentowy dla Twojego ROI, tym rentowność inwestycji jest zwyczajnie większa. Musisz jednak pamiętać także o tym, że rezultat obliczeń może być ujemny. Wówczas oznacza to, że realizowane przez Ciebie działania w ramach określonego projektu nie są opłacalne i należy wdrożyć plan naprawczy bądź całkowicie zrezygnować z inwestycji. Podczas obliczania ROI uwzględniaj również to, że wskaźnik rentowności nie powinien być weryfikowany wyłącznie jednorazowo. Jego konsekwentne badania pozwalają sprawdzać, które działania będą najbardziej opłacalne dla firmy i umożliwiają błyskawiczne wyeliminowanie tych zdecydowanie mniej opłacalnych z punktu widzenia prowadzonej działalności. Aby uzyskiwać tylko realne dane, niezwykle istotne będzie jest podanie realnych nakładów finansowych poniesionych przez markę.

Co to znaczy przełożyć ROI na realną gotówkę? Podany wcześniej przykład z kampanią w Google Ads przyniósł wskaźnik rentowności na poziomie 10%. Analizując takie dane bierz pod uwagę, że w tym konkretnie przypadku każda wydana złotówka jest równoznaczna z przychodem 10 groszy.

Wskaźnik ROI a marketing w wyszukiwarce

Co oczywiste, praktyczne wykorzystywanie podawanych tutaj informacji znajdzie swoje miejsce choćby w marketingu internetowym. Firma Afterweb od blisko dekady oferuje Klientom reklamę w wyszukiwarce Google, która oparta jest na maksymalnej efektywności oraz mnożeniu zysków z punktu widzenia obsługiwanego przez nas partnera biznesowego. Wskaźnik rentowności ROI jest więc niezwykle przydatnym narzędziem, umożliwiającym szybkie zweryfikowanie skuteczności kampanii sponsorowanych bądź pozycjonowania stron internetowych. ROI pojawia się zwłaszcza w przypadku tej pierwszej metody. Reklamy Google Ads są bowiem transparentnym źródłem danych odnośnie nakładów finansowych po stronie reklamodawcy oraz wygenerowanych w taki sposób zysków. Pamiętaj jednak o konieczności posiadania rzetelnych informacji. Z tego tytułu bardziej wiarygodnym źródłem opłacalności są reklamy produktowe sklepów internetowych. Nieco trudniej obliczyć ROAS w przypadku firm usługowych i uruchamianych dla nich kampanii tekstowych czy graficznych. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku pozycjonowania stron.

ikona email
Wskaźnik rentowności ROI naszych Klientów zawsze stoi na bardzo wysokim poziomie. Zamów realizację reklam Google w Afterweb!

Przykłady użycia ROI w pozostałych branżach

Marketingowe działania dla sektora e-commerce w ramach kampanii Google Ads to nie będzie jedyna opcja na użycie współczynnika ROI w praktyce. Jeżeli wiesz jak obliczyć rentowność, taki wskaźnik przyda Ci się w dosłownie każdym projekcie biznesowym, gdzie jesteś w stanie dobrze określić poniesiony koszt oraz poznać rzeczywistą wartość uzyskiwanych w ten sposób konwersji. Biorąc pod uwagę takie aspekty, interpretacja ROI najczęściej wykorzystywana jest w:

  • marketingu online
  • branży deweloperskiej
  • nowoczesnych technologiach (IT)
  • zakładach produkcyjnych
  • branży finansowej

Poznaj wszystkie pułapki wskaźnika ROI

Wskaźnik rentowności roi - pułapki

Nawet bezbłędne obliczenie i interpretacja wskaźników rentowności ROI może Cię nie uchronić przed wypadnięciem w popularne pułapki związane z tego typu oceną. I musisz wiedzieć, że w tym przypadku z pewnością nie będzie ich brakować. Jakie są podstawowe mankamenty ROI? Przede wszystkim najpopularniejszy wskaźnik rentowności projektu nie uwzględnia czasu. Pozwolisz, że posłużymy się tutaj konkretnym przykładem: jeżeli firma A wygenerowała olbrzymi ROI, nie musi być lepsza od firmy B z mniejszym współczynnikiem. Oczywiście w momencie, kiedy ta pierwsza potrzebowała znacznie więcej czasu do osiągnięcia konkretnego wyniku. Chcąc więc prawidłowo i profesjonalnie analizować ROI, musisz uwzględnić czas operacyjny trwania projektów.

Sporym ograniczeniem w przypadku ROI będzie również brak uwzględniania sezonowości oraz okresów, kiedy sprzedaż w danej branży stoi na zdecydowanie wyższym poziomie. Nawet jeden miesiąc zmaksymalizowanego obrotu poprzez kalendarz może negatywnie wpłynąć na analizy rentowności, jeżeli porównywany okres nie będzie mógł uwzględnić tego samego zakresu dat.

Wskaźnik rentowności ROI może prezentować zaburzone dane również w przypadku zmiennych sytuacji gospodarczych. Dynamiczny rozwój ekonomiczny bądź nawet modyfikacje rynkowe w reprezentowanej przez Ciebie branży to czynniki mogące wpływać na to, że ROI wyraźnie straci swoją precyzję oraz zdolności do rzeczywistej oceny zwrotów z prowadzonych inwestycji.

Wskaźnik rentowności ROI zalety i wady – podsumowanie

Dokładnie czytając przygotowany przez nas artykuł musisz wiedzieć, jak przydatnym narzędziem będzie poprawnie obliczony wskaźnik rentowności ROI. Zdajesz sobie również sprawę z tego, że omawiana tutaj ocena niesie za sobą ryzyko utraty rzetelności w wyniku czynników zmiennych. Jak więc wygląda ogólne podsumowanie najważniejszych korzyści obliczania ROI? Oto one:

  • wskaźnik rentowności nie wymaga skomplikowanych obliczeń
  • uzyskany wynik ROI będzie prosty w trakcie interpretowania
  • ROI pozwala szybko ocenić zasadność inwestowania pieniędzy
  • dzięki wskaźnikowi ROI zweryfikujesz opłacalność tworzonych projektów

Wskaźnik rentowności ma także swoje wady. A wśród kluczowych należy wymienić tutaj wcześniej wspomniany brak możliwości uwzględnienia czasu i konieczność posiadania precyzyjnych danych związanych z wydatkami na projekt oraz wygenerowanymi przychodami. Śmiało można jednak powiedzieć, że poprawna interpretacja ROI przykrywa wszelkie zaburzenia związane z wynikiem wykonywanych przez Ciebie obliczeń.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 14 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *