SEO

Co to jest adres URL?

URL

Choć trudno w to uwierzyć, adresy URL w obecnej formie towarzyszą nam od ponad dwóch dekad! Mimo tego że głównie kojarzone są one z adresami stron WWW, dotyczą również innych zasobów dostępnych w Internecie. Odpowiednio stworzony URL może korzystnie wpłynąć na pozycję witryny w wyszukiwarce. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co to jest adres URL i jak oddziałuje na różne aspekty funkcjonowania strony internetowej, jesteś w dobrym miejscu.

Co to jest URL?

URL (ang. Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania, który określa lokalizację zasobu dostępnego w sieci. Adresy URL używane są wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba łączenia różnych zasobów w Internecie; każda strona WWW posiada swój własny, unikalny adres URL, dzięki któremu w prosty i szybki sposób użytkownik może odnaleźć interesujący go zasób w sieci. Chociaż URL kojarzony jest głównie ze stronami internetowymi, w rzeczywistości adresy dotyczą również innych zasobów, które dostępne są w sieci – mowa tutaj o zdjęciach, dokumentach czy prezentacjach. URL po raz pierwszy został zdefiniowany w 1994 roku, przez jednego z pionierów usług WWW. Od tego czasu, jego rola urosła do rangi niezbędnego detalu, umożliwiającego między innymi skuteczną promocję swojej strony w Internecie.

Jak zbudowany jest adres URL?

W skład adresu URL wchodzi pięć elementów, które połączone są ze sobą za pomocą znaków specjalnych. Należą do nich kolejno:
1. Protokół. Stanowi element określający rodzaj zasobu/usługi. W przypadku stron internetowych, będzie to protokół http lub https. Nie są one jednak jedyne; oprócz nich, wyróżniamy jeszcze protokoły takie jak nntp, wais, gopher czy news.
2. Host. To unikalna etykieta przypisana do urządzenia, identyfikująca je w konkretnej sieci. Do przykładowych hostów (domen) możemy zaliczyć google.com, afterweb.pl, wikipedia.org.
3. Ścieżka. Określa dokładną lokalizację zasobu na serwerze. Jeden z najbardziej czytelnych przykładów ścieżki używanej w adresie URL dotyczy sklepów internetowych (/odziez-damska-spodnie-skorzane/).
4. Parametr. Ciąg znaków w postaci pary: nazwy parametru oraz odpowiadającej mu wartości, używanych w celu przekazania informacji za pomocą adresu URL strony. Pierwsze zapytanie (parametr) poprzedzone jest pytajnikiem, zaś kolejne dodaje się po znaku „&”, np. ?kolor=czerwony&rozmiar=36.
5. Kotwica. Część adresu rozpoczynająca się od hasztagu (#), która wskazuje na określony element w treści. W przypadku gdy mamy do dyspozycji adres URL strony internetowej z kotwicą (np. #oferta), zostaniemy przekierowani do elementu, który zawiera w sobie identyfikator id=”oferta”. Tego typu zabieg bardzo często stosuje się na stronach typu One Page, gdzie kliknięcie w menu powoduje przeniesienie do wybranej sekcji w obrębie jednej strony. Kotwice bardzo często spotykane są również w spisach treści.

Co to jest URL

Jak sprawdzić adres URL danej strony?

W przypadku urządzeń desktopowych oraz mobilnych, adres URL strony widnieje na pasku przeglądarki, tuż obok menu nawigacyjnego. W przeglądarkach takich jak Chrome czy Safari, domyślnie ukryty jest protokół oraz subdomeny techniczne (np. www) – aby poznać cały adres, wystarczy kliknąć w niego dwa razy. Przeglądarki takie jak Firefox czy Edge umożliwiają wgląd w cały adres URL, bez konieczności wykonywania dodatkowych akcji.

Jak odnaleźć URL zdjęcia?

Jednym z najbardziej praktycznych sposobów na znalezienie URL zdjęcia umieszczonego na stronie internetowej (w przypadku Windowsa), jest kliknięcie na zdjęcie prawym przyciskiem myszy, w celu wywołania menu kontekstowego. Następnie należy wybrać z niego pozycję „Otwórz w nowej zakładce”. W nowej zakładce powinno znajdować się zdjęcie, zaś w jego pasku adres URL.

Wiele osób zastanawia się, czy w adresie URL możliwe jest stosowanie polskich znaków. Chociaż użycie polskich znaków jest możliwe, nie jest ono zalecane. Wynika to z faktu, że nie wszystkie wyszukiwarki radzą sobie z odczytywaniem znaków spoza kodu ASCII. Odczytanie skopiowanego adresu może być problematyczne również z punktu widzenia użytkownika - polskie znaki diakrytyczne zastępowane są specjalnym kodem, przez który adres URL może zostać potraktowany jako próba oszustwa.

Czym wyróżnia się przyjazny adres URL?

Wyjaśniając, co to jest adres URL, nie można pominąć kwestii przyjaznych adresów. URL określany takim mianem zawiera logiczny ciąg znaków, możliwy do łatwego zapamiętania przez użytkownika; pozwala mu zorientować się, w jakim miejscu się obecnie znajduje oraz czego może spodziewać się po kolejnej interakcji. Czytelny URL świetnie prezentuje się przy udostępnianiu w mediach społecznościowym. Co więcej, umożliwia on robotom wyszukiwarek lepiej kategoryzować zasoby.

Sprawdź: Jak zadbać o URL swojej strony internetowej

 

Cechy prawidłowego adresu URL

  • krótki;
  • zawiera znaki układające się w logiczny ciąg;
  • posiada w nazwie odpowiednie słowa kluczowe;
  • jest łatwy do zapamiętania przez użytkownika (nieskomplikowany);
  • zastosowane w nim słowa są oddzielone dywizami;
  • wskazuje konkretną ścieżkę podstron;
  • przekazuje użytkownikowi (i wyszukiwarce) informację o zawartości strony.

Cechy nieprawidłowego adresu URL

  • posiada zbyt dużo znaków (maksymalna ilość to 100);
  • zawiera spacje lub nieokreślone symbole (%, *, ^);
  • zawiera lewy ukośnik (\) zamiast prawego (/);
  • znajdują się w nim ciągi cyfrowe, które nie mają znaczenia.

URL HTTP i HTTPS – najważniejsze różnice

W przypadku gdy adres URL rozpoczyna się od „http” jest on klasyfikowany jako adres HTTP. Kiedy jednak zaczyna się od „https”, jest to adres URL HTTPS. Aby lepiej ukazać różnicę pomiędzy tymi dwoma adresami, warto rozwinąć ich skróty:

  • HTTP → Hypertext Transfer Protocol
  • HTTPS → Hypertext Transfer Protocol Secure

Ukazują nam one, że główna różnica polega przede wszystkim na poziomie bezpieczeństwa. Adresy URL HTTP używają połączeń nieszyfrowanych, kiedy adresy URL HTTPS używają połączeń szyfrowanych. Warto zadbać o to, by adresy URL były zgodne z którymś z tych protokołów. W przypadku stron, na których użytkownik ma możliwość wprowadzania swoich danych, konieczne jest zastosowanie protokołu HTTPS, który zabezpiecza je przed przechwyceniem.

Wpływ adresu URL na SEO

Adres URL stanowi jeden z ważniejszych czynników, który wpływa na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwarek. Google używa adresów URL do skanowania stron w poszukiwaniu informacji, dlatego też warto zadbać o to, by używany adres był dopracowany pod każdym kątem. URL to ważny element w marketingu internetowym oraz reklamie, ze względu na fakt, że adresu URL pozwalają na łatwe przekierowywanie użytkowników na konkretne strony oraz umieszczanie ich w reklamach. Istnieje kilka zasad, których sumienne przestrzeganie jest w stanie pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania strony internetowej. Chętnie podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę oraz jak stworzyć solidny adres URL.

Zasady optymalizacji adresu URL pod kątem SEO

  • Adres URL musi być czytelny i przejrzysty. Oznacza to, że zarówno użytkownicy wyszukiwarki, jak i roboty Google powinni być w stanie zrozumieć, co znajduje się na danej podstronie. Adres URL skonstruowany pod SEO nie powinien zawierać w sobie żadnych zbędnych znaków, liczb, numerów oraz słów.
  • Słowa kluczowe w adresach URL mają ogromne znaczenie; oznacza to, że adres powinien odpowiadać na zapytania użytkowników wpisywane w okno wyszukiwarki, czyli inaczej zawierać najważniejsze dla danej zakładki/podstrony słowo kluczowe.
  • Poszczególne słowa tworzące adres URL powinny być od siebie oddzielone myślnikami. Często, zamiast myślników w adresach URL znaleźć można podkreślenia dolne, dzielące poszczególne wyrazy. Warto wiedzieć, że ich funkcja jest wyłącznie pozorna, gdyż według Google nie stanowią one najlepszego separatora. Interpretowane są bardziej jako połączenia wyrazów, niż ich podział. Oczywiście, w sieci możemy ujrzeć witryny, które ze względu na swoją ogólną moc SEO oraz autorytet przebijają się do topowych pozycji nawet z adresami URL zawierającymi podkreślenia dolne zamiast myślników. Mimo to, osobom dopiero rozpoczynającym optymalizację i pozycjonowanie strony zaleca się wdrożenie myślników – tego typu zabieg z pewnością nie zaszkodzi, zwłaszcza na początku drogi w SEO.
  • Adres URL powinien być jak najkrótszy. W momencie, gdy URL jest za długi, Google w wynikach wyszukiwania przycina go według siebie. Oznacza to, że odcięte mogą też zostać słowa kluczowe, które wcześniej zostały umieszczone w tekście. Taka sytuacja zdarza się zwłaszcza wtedy, gdy w adresach URL wpisywane są całe tytuły tekstów.
  • Nie zaleca się umieszczania dat w adresie URL. Skutecznie dezorientują one użytkownika, przez co nawet po zaktualizowaniu wpisu wciąż wyświetla mu się sugestia, jakoby informacje zawarte na stronie nie były aktualne – stworzone zostały bowiem już jakiś czas temu. Chociaż można zdecydować się na zmianę URL, związane jest to jednocześnie z koniecznością wykonania odpowiedniego przekierowania.

Jedna strona, wiele URL – podpowiadamy, czego unikać!

Zdarzają się sytuacje, gdzie do jednej strony prowadzi wiele adresów URL; przykład stanowi CMS sklepu. Sytuacja występuje w momencie, gdy jeden produkt w wielu kategoriach generuje wiele adresów URL z uwzględnieniem różnych katalogów oraz kategorii. Jest to nad wyraz niekorzystne pod kątem SEO, ze względu na fakt istnienia tej samej treści dostępnej pod różną adresacją. Oczywiście, jest to do poprawy (poprzez zastosowanie przekierowań 301 lub linków kanonicznych), jednak o wiele lepiej jest zapobiegać takim sytuacjom, przywiązując szczególną wagę do tego, by jeden zasób był dostępny pod jednym adresem.

Do częstych błędów w tworzeniu adresów URL zalicza się również literówki, spacje, nieprawidłowy układ słów i znaków, a także niepoprawne zakończenia adresu. W celu uniknięcia takich błędów, ważne jest zastosowanie się do zasady krótkiego i czytelnego URL. Dobrze by adresy zawierały wyłącznie alfanumeryczne znaki oraz myślniki, zachowując przy tym konkretną wielkość liter w adresie URL.

Co to znaczy URL – podsumowanie

Odpowiednia struktura URL jest priorytetem z punktu widzenia SEO. Optymalizacja adresów pod kątem wyszukiwarek pomaga w osiągnięciu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. W Afterweb przeprowadzamy kompleksową analizę adresu URL pod kątem zgodności z zasadami SEO, a także zajmujemy się optymalizacją stron Klientów z wielu branż. Nie jesteś do końca pewien, czy struktura serwisu jest zgodna z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie pozycjonowania stron? A może chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak dostosować adresy URL w taki sposób, by były one czytelne dla użytkowników i przyjazne indeksowaniu? Napisz do nas lub zadzwoń, a my zajmiemy się Twoim problemem!

Bezpłatna analiza strony internetowej? W Afterweb masz to jak w banku!

 

Najczęściej zadawane nam pytania
#1 Czy adresy URL są bezpieczne?
Adresy URL są bezpieczne wtedy, gdy ich zabezpieczenie oparte jest o protokół HTTPS, zapewniający szyfrowanie danych przesyłanych między użytkownikiem a serwerem.
#2 Jakie są największe korzyści z tworzenia przyjaznych URL?
Przyjazne adresy URL pozytywnie oddziałują na SEO; dzięki odpowiedniemu zastosowaniu słów kluczowych nawiązujących do zawartości danej podstrony, możliwe jest zwiększenie widoczności tych fraz z wynikami wyszukiwania, tym samym zwiększając szansę na zdobycie konwertującego ruchu. Ponadto, czytelny adres URL, który zawiera w sobie najważniejszą frazę kluczową, jest w stanie zwiększyć CTR (współczynnik klikalności). Dzięki przyjaznym adresom URL odwiedzający są w stanie znaleźć interesujące informacje, poznając przy tym budowę serwisu.
#3 Co w przypadku, gdy adres URL zmieni się na inny?
To, co musisz wiedzieć, to fakt, że Google będzie „pamiętało” stary adres i to właśnie na niego będzie przekierowywało osoby, które trafiają na Twoją stronę. Tak samo będzie z osobami, które zapisały link do strony w przeszłości. W tym przypadku, powinno się przekierować je na nowy adres za pomocą przekierowania o odpowiednim kodzie (302 i 301). Istotną informacją jest, że Google respektuje wyłącznie przekierowania oznaczone kodem 301 (stałe przekierowania). W innym przypadku, użytkownik zostanie przekierowany, lecz Google będzie czekać na powrót pierwotnego adresu, nie indeksując tego nowego.

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33