Sprzedaż nieruchomości nie jest łatwym zadaniem. Samo posiadanie zabudowań w dogodnej lokalizacji i atrakcyjnej cenie może w tej branży nie wystarczyć, jeśli deweloperowi brakuje odpowiedniej renomy, rozpoznawalności i, co za tym idzie, zaufania ze strony potencjalnych klientów. Z odsieczą przychodzi oczywiście marketing, który nie tylko potrafi “zbudować” markę w oczach odbiorcy, ale także na różne sposoby stymulować sprzedaż. Narzędzi przeznaczonych do osiągania tych celów jest wiele. Sprawdź, które z nich są najbardziej efektywne.
Najpierw strategia
Zanim zdecydujesz się na wybór określonych narzędzi marketingowych, warto na początku zastanowić się nad tym, jaki dokładnie wygląd ma przybrać Twoja strategia. Nie każde narzędzie będzie w stanie odpowiednio współgrać z nałożoną wcześniej wizją. Konkretny plan marketingowy nie tylko ułatwia późniejszą komunikację z klientem, ale również sprawia, że wszystkie działania firmy przedstawiane odbiorcom są wzajemnie spójne i zazębiają się na tyle, by nie sprawiać wrażenia chaotycznych prób przypodobania się potencjalnej klienteli. Żeby trafnie określić swoją strategię należy przede wszystkim:
- Znaleźć grupę docelową, która w największym stopniu interesuje firmę pod kątem nawiązywania relacji
- Określić cel i najważniejsze potrzeby swoich potencjalnych klientów
- Dokładnie przeanalizować rynek nieruchomości, panujące na nim trendy i pomysły na przyszłość
- Określić swoich największych konkurentów, ich mocne i słabe strony
- Sprecyzować walory swoich inwestycji i stwierdzić, jakie są ich najmocniejsze strony, które chcemy komunikować odbiorcom
- Uwzględnić słabe strony oferty, które mogą zaszkodzić promowaniu inwestycji w mediach
Dopiero po sporządzeniu odpowiedniej strategii dla Twojej firmy można przejść do szczegółowego planowania tego, jak mają wyglądać poszczególne etapy komunikacji marketingowej z odbiorcami. Zawsze trzeba mieć z tyłu głowy, że to narzędzia muszą być dopasowane do strategii, a nie na odwrót. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Nowoczesna strona internetowa
Posiadanie własnej strony internetowej to aktualnie absolutna podstawa właściwie każdego biznesu, niezależnie od branży. W przypadku sprzedaży nieruchomości jest to jednak szczególnie istotne. Dzięki dobrej stronie internetowej Twoi klienci będą mieli stały dostęp do aktualnych ofert oraz do informacji na temat realizowanych przez Ciebie inwestycji. Jeśli portale społecznościowe są twoją wizytówką w multimedialnym świecie, to stronę internetową można określić jako e-recepcję, w której klienci dowiadują się najważniejszych rzeczy o firmie, zapoznają się z tym, jak wygląda ona od środka i podejmują ostateczną decyzję, czy chcą z nią współpracować.
Obecnie zakupy nieruchomości bardzo często zaczynają się w internecie. Nowocześnie i, co najważniejsze, przejrzyście wyglądająca strona firmy jest więc dziś rzeczą nieodzowną. Co istotne, strona powinna być responsywna, czyli jej wygląd musi dopasowywać się do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Identyczny wygląd strony zarówno na komputerze, smartfonie oraz tablecie to najczęściej duży błąd, nieczytelność i szybka droga do stracenia zainteresowania ze strony Twojego odbiorcy.
Warto pamiętać, że strona internetowa jest niejako mapą możliwości firmy. Nie należy przesadzić z jej szczegółowością, jednak dobrze, gdy zawiera najważniejsze informacje dotyczące procesu zakupu nieruchomości, aktualnych ofert dewelopera i projektów przykładowych zabudowań. Logiczna struktura strony, w której nie można się zagubić, jasność przekazu, elementy nawołujące do kontaktu, dobrej jakości materiały foto i wideo to kierunek, w którym zdecydowanie należy podążać.
Media społecznościowe
Portale społecznościowe przestały być fenomenem. Dziś to już tak naprawdę jedna z wielu składowych naszego codziennego życia. “Społecznościówki” zadomowiły się u nas na dobre i, patrząc przekrojowo, konta na kilku z nich ma obecnie każdy z nas. Instagram, Facebook, Twitter, TikTok czy Pinterest są dla użytkowników sposobem na relaks, rozrywkę i poznawanie nowych osób, ale też platformą, dzięki której pozostają oni na bieżąco z informacjami ze świata. To także kluczowy kanał komunikacji z millenialsami, którzy odgrywają coraz istotniejszą rolę na rynku nieruchomości, a w pewnym momencie będą przecież stanowić główną grupę docelową dla deweloperów. Właśnie dlatego firma, której zależy na sprawnej komunikacji z klientami, powinna posiadać swój własny profil społecznościowy. Warto mieć świadomość, że tego typu portale nie mają być nudnym narzędziem przeznaczonym tylko do raportowania na temat aktualnie prowadzonych inwestycji. To przede wszystkim nowoczesny sposób angażowania użytkowników i budowania wśród nich pozytywnego wizerunku swojej marki.
Odpal cały swój marketingowy arsenał! Wszelkiej maści infografiki, fotografie, posty promocyjne z informacjami dotyczącymi konkretnych ofert, relacje z wydarzeń z życia firmy, inspiracje do projektowania wnętrz czy też porady aranżacyjne tylko czekają, aż wykorzystasz je na swojej stronie. Profil powinien być oczywiście spójny jako całość, ale zróżnicowany pod względem publikowanych treści. To czyni go znacznie bardziej atrakcyjnym w oczach odbiorców.
Wideomarketing
Forma wideo zawsze działała na ludzkie zmysły, a wideomarketing to jeden z najbardziej rozpowszechnionych trendów w e-marketingu. Nie jest tajemnicą, że operowanie obrazami to dziś standard. Krótkie filmy są łatwe w odbiorze, nie zajmują użytkownikom dużo czasu i potrafią być skondensowaną pigułką z informacjami na temat firm czy aktualnych ofert przez nią wprowadzanych. Wideo ma też tę zaletę, że jest łatwe do zapamiętania, przez co pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Skuteczność wideo wynika przede wszystkim z formy, która momentalnie przykuwa uwagę. Publikowanie takich materiałów prezentujących nieruchomość np. na Youtube może być dla firmy prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Taka multimedialna prezentacja to okazja do tego, by potencjalny klient już na etapie poszukiwań mieszkania mógł zapoznać się np. z lokalizacją działki, wyglądem budynku czy otoczeniem biznesowym bez konieczności wychodzenia z domu. Wideomarketing może mieć nawet formę wirtualnego spaceru, który pozwoli użytkownikom obejrzeć wybraną nieruchomość z poziomu komputera lub smartfona. Za pomocą specjalnej kamery potencjalny odbiorca może przemieścić się z punktu A do punktu B, poznając w tym czasie rozkład mieszkania, jego najważniejsze parametry oraz zalety.
Content marketing
Wiele osób jest zdania, że współcześnie “content is king”. My również podzielamy ten pogląd. Marketing treści to dobry sposób na dotarcie do klientów poprzez publikację ciekawych treści związanych nie tylko z działalnością firmy, ale również z obszarami znajdującymi się niejako wokół niej. Są to wszelkiego rodzaju blogi, poradniki, opisy produktów, artykuły eksperckie czy nawet webinary. Wartościowe treści są na ogół tworzone przez agencje marketingowe, które piszą unikalne treści dostosowane do najnowszych trendów i wymagań rynkowych. Coraz więcej przedsiębiorstw zwiększa budżety właśnie na tworzenie takich treści ze względu na to, że są one angażujące i potrafią w krótkim czasie dostarczyć odbiorcom dużo wiedzy na interesujący ich temat. Ważny jest przede wszystkim odpowiedni dobór zagadnień tak, aby publikowane teksty odpowiadały rzeczywistym potrzebom użytkowników. Prowadzenie bloga z profesjonalnymi poradami oraz witryna bogata w unikalne informacje to inwestycje długofalowe, które potrafią zwiększyć liczbę odwiedzin witryny, zbudować wizerunek marki-eksperta branży, poprawić widoczność na konkretne frazy, a przede wszystkim zmniejszyć koszty konieczne do reklamowania się m.in. w mediach społecznościowych. Ponadto, baza merytorycznych artykułów zachęca użytkowników do częstego odwiedzania witryny, a jeśli te faktycznie okazują się dla nich przydatne, to szybko rośnie zaufanie do Ciebie i Twojej marki.
Customer service
Marketing sprawia, że klienci przychodzą, ale to właśnie customer service sprawia, że zostają z firmą na dłużej. Klienci potrafią szybko stracić zainteresowanie ofertą, jeśli nie uzyskują informacji o jej szczegółach lub jeśli np. strona internetowa okaże się dla nich zbyt mało czytelna i frustrująca. Zapewnienie im odpowiedniej obsługi to niezwykle ważny element pozwalający potencjalnemu klientowi pozostać na dłużej przy marce. Odpowiednio dobry customer service powoduje, że klient czuje się wyjątkowy i zaopiekowany, co w dalszej perspektywie sprawia, że przywiązuje się on do firmy i chce wchodzić z nią w trwałe relacje. Już podczas przeglądania strony internetowej, klient może mieć pewne wątpliwości dotyczące specyfiki nieruchomości i wtedy bardzo ważna jest szybka reakcja na jego zapytania. Skorzystaj więc z potencjału czatu albo możliwości rozmowy telefonicznej, dzięki czemu będziesz dostępny zawsze, gdy klient potrzebuje szybkiej, rzetelnej informacji. Jakość udzielanych odpowiedzi może przecież przesądzić o sfinalizowaniu transakcji. Mało tego, cała kampania marketingowa może okazać się zaprzepaszczona, gdy obsługa klienta nie stanie na wysokości zadania. Gdy klienci zaczną się wymieniać negatywnymi komentarzami odnośnie customer service, to w krótkim czasie może doprowadzić to do powstania efektu kuli śniegowej, który będzie niezwykle ciężki do zatrzymania. Summa summarum, nieodpowiednie traktowanie swoich klientów to jeden z największych grzechów marketingu, potrafiący z rozpoznawalnej marki zrobić istne branżowe zombie, z trudem utrzymujące się przy życiu.
Targetowanie Google
Myślisz: potrzebuję informacji, mówisz: Google. To takie proste. Wpisanie kilku słów w wyszukiwarkę jest często pierwszym etapem łączącym potencjalnego klienta z twoją firmą. Ważne jest więc, by figurować wysoko w wynikach tej witryny, bo naturalnie wpływa to na zwiększenie się ilości osób chętnych do zapoznania się z Twoją ofertą. „Domy na sprzedaż”, „nieruchomości”, „Sprzedaż mieszkań”, “Deweloperzy Kraków” to zaledwie kilka fraz, których suma wyszukiwań w internecie liczona jest w setkach. Dlatego konieczne jest zainwestowanie w Google Ads. To nic innego jak kampania linków sponsorowanych, które pojawiają się w przeglądarce ponad tzw. wynikami organicznymi. Można je na bieżąco planować, weryfikować ich efektywność oraz modyfikować i dostosowywać do potrzeb odbiorców. W ten sposób szybko możesz trafić do wielu osób o ściśle sprecyzowanych potrzebach i, co ważne, płacisz tylko za kliknięcia w link prowadzący do twojej witryny. Reklamy tego typu mogą być wyświetlane nie tylko w przeglądarce, lecz także w aplikacjach na smartfonach, tabletach, kanale na YouTube i witrynach partnerskich Google. Choć na pierwszy rzut oka Google Ads może wydawać się nieco skomplikowanym narzędziem, to płatne reklamy w wyszukiwarkach są bardzo proste w utworzeniu i łatwo nimi zarządzać. Najważniejszy jest fakt, że umożliwiają przedstawienie Twojej firmy w miejscu, gdzie internauci codziennie szukają informacji.
E-mail marketing
Interaktywny Instytut Badań Rynkowych podaje, że z poczty elektronicznej korzysta współcześnie 97% internautów. Nie można więc przejść obojętnie wobec e-mail marketingu, gdyż jest to zbyt pokaźna grupa potencjalnych klientów Twojej firmy. Nie chodzi jednak o to, by wysyłać swoje oferty sprzedaży nieruchomości, gdzie tylko popadnie i do przypadkowych osób. Lepiej starannie zbudować bazę odbiorców, która jest naprawdę zainteresowana Twoją działalnością. Samodzielne stworzenie bazy mailowej nie jest trudne. Źródłami pozyskania danych mogą być np. własna strona internetowa, kampanie leadowe w mediach społecznościowych, czy też po prostu stopka mailowa. Subskrybenci dobrowolnie wpisujący się do puli adresów mailowych są sygnałem świadczącym o zainteresowaniu klientów działalnością oraz aktualnymi ofertami firmy. W ten sposób wszelkie wysyłane komunikaty marketingowe są znacznie bardziej efektywne i użyteczne. Po prostu trafiają na podatny grunt i możesz liczyć na to, że prędzej czy później dostaniesz od swoich subskrybentów jakiś konkretny feedback.
Nowoczesne narzędzia marketingowe potrafią być świetnym orężem w rynkowej walce o zainteresowanie klientów. Stworzenie dobrej, świeżej strategii działania, potrafi przynieść ogromne korzyści i wydajnie pracować na Twój sukces. Nie nastawiaj się jednak na natychmiastowe efekty niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Najważniejsze w marketingu są cierpliwość, sumienność i wytrwałość. Nie zaszkodzi również odrobina kreatywności i myślenia poza utartymi schematami.
Wpis gościnny napisany przez Artura Adamka, Copywritera z agencji Prime Time PR