Jak znaleźć jakąś ilustrację w internecie? Proste! Wpisać odpowiednią frazę, a w wynikach Google przełączyć się na kartę Grafika i gotowe. Istnieje jednak jeszcze inna możliwość, czyli przesłanie grafiki do wyszukiwarki, która odnajdzie podobne obrazy oraz powiązane z nią artykuły na różnych stronach internetowych. Do tego dochodzi sporo zaawansowanych opcji i filtrowanie wyników. Wyszukiwanie za pomocą obrazu w Google pozwala:
- znaleźć zdjęcie o mniejszej lub większej rozdzielczości niż oryginał,
- odszukać ten sam materiał zapisany w innym formacie – jpg, png, gif lub tiff,
- wyodrębnić obrazy przesłane do sieci w konkretnym przedziale czasowym,
- ułożyć odnalezione grafiki według dominującego koloru,
- poszukać materiałów wyłącznie czarno-białych albo z usuniętym tłem.
Wyszukiwanie obrazem w Google jest dostępne pod kilkoma adresami, na przykład https://images.google.com/ albo https://www.google.pl/imghp. Jeżeli zależy Ci na plikach Creative Commons 0.0, koniecznie szukaj obrazem z włączonym filtrem pokazującym tylko prace ze stosowną licencją. Komercyjne wykorzystanie materiałów pozyskanych z Google dozwolone jest tylko wtedy, kiedy nie łamie praw autorskich. Twórcy często korzystają z tego narzędzia, aby sprawdzić czy ktoś użył ich dzieła bez wymaganej zgody i zapłaty.
Wyszukiwanie za pomocą obrazu bazuje na tagach i innych metadanych, zapisanych w plikach graficznych
Jak to możliwe, że Google dopasowuje zasoby zaindeksowane praktycznie z całego internetu do konkretnego pliku w tak krótkim czasie? Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, szukanie przez obraz nie ma wiele wspólnego z porównywaniem kształtów czy nasyceniem kolorów. Dla wyszukiwarki znacznie ważniejsze są przypisane oznaczenia oraz informacje z pliku niż wizualne podobieństwo. Dlatego wyszukiwanie obrazem w Google daje czasami „dziwne”, nie do końca adekwatne wyniki. Choć prace nad sztuczną inteligencją, która rozpoznawałaby grafiki podobnie do ludzi są coraz bardziej zaawansowane, to na sposobność do skorzystania z takiej możliwości jeszcze trochę poczekamy. Szukanie przez obraz sensu stricte, a nie metadane pliku, to póki co melodia przyszłości.
W jaki sposób należy używać zdjęć, aby wyszukiwarka potraktowała je jako zapytanie? Google zapewnia 4 podstawowe możliwości wyszukiwania obrazem. Stają się dostępne po uaktywnieniu charakterystycznej ikonki aparatu fotograficznego:
- metodą przeciągnij – upuść. Do plików zapisanych na własnym komputerze, smartfonie lub innym nośniku danych.
- poprzez wskazanie lokalizacji pliku na urządzeniu. Zastosowanie jak wyżej
- wklejenie skopiowanego wcześniej adresu URL. Do szukania przez obraz znaleziony w internecie
- wywołanie menu kontekstowego na interesującej grafice i wybranie funkcji Szukaj obrazu w Google. W pełni funkcjonalne tylko i wyłącznie w środowisku przeglądarki Chrome.
Pozycjonowanie w Google Grafika. Szukanie przez obraz wymusza stosowanie określonych działań SEO
Wszystkie wymienione powyżej wiadomości są niezwykle istotne z punktu widzenia optymalizowania witryn internetowych pod kątem zwiększenia widoczności w wyszukiwarce. Funkcja Szukaj po obrazie cieszy się wśród internautów niemałą popularnością, choć nieco mniejszą niż tradycyjne wpisywanie fraz kluczowych i przełączanie się na zakładkę Grafika. Nie zmienia to faktu, iż poprzez wyszukiwanie obrazem w Google można ściągnąć wielu odbiorców na własną stronę internetową i zachęcić ich do zapoznania się z pozostałymi treściami. Co zrobić, aby roboty umieszczały grafiki z Twojej firmowej witryny www na wysokich miejscach?
Najistotniejsze są tutaj opisy, tagi oraz atrybuty ALT. Pierwsze z nich pełnią funkcję krótkich podpisów pod zdjęcie, analogicznie do prasy drukowanej. Ważny jest zatem odpowiedni kontekst, aby grafika stanowiła dobre uzupełnienie informacji z tekstu. Co do tagów, to powinny mieć formę jednowyrazowego mianownika. Dzięki temu algorytmy odpowiadające za szukanie przez obraz w wyszukiwarce trafniej dopasują dany plik do poszczególnych zapytań ze strony użytkowników. Natomiast tekstowe ALT-y mają podwójną rolę. Po pierwsze: pokazują się zamiast obrazu w momencie, kiedy z jakiegoś powodu nie wszystkie elementy strony internetowej załadują się poprawnie. Po drugie: stanowią alternatywny opis, wykorzystywany przez czytniki witryn www dla osób niedowidzących.
Wyszukiwanie obrazem w Google wciąż się rozwija, dając użytkownikom do ręki kilka pożytecznych funkcjonalności. Ponadto pełni istotną rolę w procesie SEO i pozycjonowania stron internetowych, będąc jednym z czynników napędzających ruch organiczny. Narzędzie Szukaj obrazem w pierwszej kolejności prezentuje grafiki o dopasowanych atrybutach oraz metadanych. Pamiętaj o tym, kiedy następnym razem będziesz wrzucać nowe zdjęcia na stronę internetową.