- Co to jest CPM - definicja
- Współczynnik vCPM, czyli zastępca CPM
- Jak obliczyć CPM?
- Po co obliczać CPM?
- Popularne platformy, które wykorzystują CPM
- Wysoki a niski wskaźnik reklamy CPM – poznaj różnice
- CPM marketing – główne zastosowania i cele
- CPM co to – podsumowanie informacji
- Najczęściej zadawane nam pytania
Co to jest CPM – definicja
Koszt tysiąca wyświetleń to jeden z modeli rozliczeniowych, dostępnych dla reklamodawców w panelu Google Ads. Współczynnik ten pozwala ocenić skuteczność kampanii i efektywnie rozplanować budżet reklamowy. CPM jest szczególnie popularny w sieci reklamowej Google. Korzystają z niego reklamodawcy, których głównym celem jest zwiększanie zasięgów i budowanie świadomości marki. Reklama CPM sprawdzi się w kampaniach wizerunkowych, nastawionych n a dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Nie będzie natomiast służyć bezpośredniemu zwiększaniu sprzedaży.
Współczynnik vCPM, czyli zastępca CPM
Aby rozwiać wątpliwości związane z tym, co właściwie uznajemy za wyświetlenie reklamy, Google zdecydowało się wprowadzić nowe pojęcie: vCPM. Jest to rozszerzony model ustalania stawek: koszt tysiąca wyświetleń został zastąpiony kosztem tysiąca widocznych wyświetleń. Viewable cost per mile (vCPM) jest korzystniejszy dla reklamodawców, niż klasyczny CPM. W przypadku tego współczynnika wyświetlenie nalicza się dopiero wtedy, gdy zostaną spełnione 2 warunki:
- użytkownik będzie widział reklamę przez 1 sekundę lub dłużej,
- wyświetlone zostanie minimum 50% powierzchni reklamy.
Jak obliczyć CPM?
Obliczenie CPM nie jest trudne. Wystarczy podzielić całkowity koszt reklamy przez całkowitą liczbę wyświetleń, a następnie pomnożyć otrzymany wynik x1000. Aby otrzymać wynik, potrzebujemy więc dwóch informacji: jaki jest całkowity koszt kampanii reklamowej oraz jaka jest liczba wyświetleń reklamy. Dane te są dostępne w panelu Google Ads.
Przykład: Przyjmijmy, że wydałeś 100 złotych na reklamę. Została ona wyświetlona 80 000 razy. Wystarczy teraz, że obliczysz CPM według powyższego wzoru. Wynik powinien wynieść dokładnie 1,25 zł za każde tysiąc wyświetleń reklamy.
Po co obliczać CPM?
Wiedząc, ile wynoszą całkowite wydatki za 1000 odsłon reklamy, możemy mądrze rozplanować budżet na kampanię. Koszt widocznych wyświetleń warto zestawić z innymi modelami rozliczeniowymi, dostępnymi w Google Ads. To pozwoli porównać wydatki i zadecydować, która z opcji jest dla nas najkorzystniejsza. Obliczanie CPM jest niezbędne dla monitorowania wyników – bez tego nie uda się dobrze zoptymalizować kampanii. Pamiętaj, że jeśli reklama ma przynieść efekty, musi być poprawnie skonfigurowana.
Popularne platformy, które wykorzystują CPM
- CPM Google Ads. Model rozliczeniowy znajduje swoje zastosowanie zwłaszcza w strategii Target CPM, polegającej na ustawieniu przez reklamodawcę docelowego kosztu za tysiąc wyświetleń. System automatycznie dostosowuje licytacje w czasie rzeczywistym, po to by spełnić główny cel, który opiera się na wyświetlaniu kampanii konkretnej grupie odbiorców. Celem takiego tCPM jest zmaksymalizowanie wyników kampanii Google Ads poprzez wyświetlanie reklam konkretnej grupie odbiorców.
- CPM Facebook Ads. Warto stosować model CPM na platformie reklamowej Facebook w momencie, gdy ma się dokładnie sprecyzowaną grupę odbiorców. To właśnie wtedy istnieje większe prawdopodobieństwo, że reklama zostanie wyświetlona osobom realnie zainteresowanym promowanym produktem bądź usługą. Trudno wskazać konkretne branże, które powinny rozliczać reklamy na Facebooku w modelu CPM. Wybór tego modelu może okazać się bardzo opłacalny dla kampanii każdego typu.
- CPM YouTube. W kampaniach wideo wybór tego modelu rozliczeń jest bardzo popularny. Ma to związek z głównym założeniem reklam w formie filmów, mianowicie ze zwiększeniem rozpoznawalności firmy w sieci, poprzez osiągnięcie szerokiego zakresu działania. CPM ułatwia analizowanie przychodów z reklam, a to pozwala skutecznie ulepszyć strategię na marketing marki.
Wysoki a niski wskaźnik reklamy CPM – poznaj różnice
Wskaźnik CPM w wielu przypadkach może być niski lub wysoki. Niski CPM sugeruje, że reklamodawca płaci mniej za każde tysiąc wyświetleń – to korzystne zwłaszcza w kwestii zwiększania świadomości marki, gdzie głównym celem procesu jest zdobycie uwagi jak największej ilości użytkowników. Analogicznie, wysoki CPM to sygnał, że reklamodawca płaci więcej za wyświetlenia. W momencie, gdy wskaźnik Cost Per Mile występuje w połączeniu z wysoką konwersją może to oznaczać, że reklama jest dobrze skonfigurowana i sprzyja dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej.
Istnieje szereg sposobów na obniżenie CPM. Jednym z nich jest zmiana targetowania reklamy. Mowa tu o optymalizacji reklamy, jak i o dokładniejszym sprecyzowaniu grupy odbiorców. Atrakcyjna reklama jest bliska zainteresowaniom użytkowników – potencjalnych klientów. Stanowi odpowiedź na ich potrzeby. Warto testować różne rozwiązania i korzystać z wielu kanałów reklamowych. W ten sposób ułatwimy sobie znalezienie konfiguracji, przynoszącej niski CPM.
Warto jednak zdawać sobie sprawę, że metryka CPM nie odpowiada za efektywność reklamy. W celu uzyskania znacznie bardziej wyrazistszego obrazu skuteczności kampanii, powinno się zestawić CPM z aspektami takimi jak: klikalność (CTR), koszt za konwersję, a także koszt za kliknięcie (CPC). Bywa, że wysoki CPM nie wymaga interwencji. Decyzję o konieczności wdrożenia zmian warto pozostawić specjaliście PPC.
CPM marketing – główne zastosowania i cele
➤ reklama displayowa w sieci (m.in. w mediach społecznościowych);
➤ reklama wyświetlane w aplikacjach mobilnych;
➤ monitorowanie kosztów i planowanie budżetu reklamowego;
➤ skalowanie kampanii reklamowych;
➤ analiza porównawcza kosztowności wyświetlania reklam w różnych mediach oraz platformach.
CPM co to – podsumowanie informacji
Strategia ustalania stawek w modelu CPM jest dedykowana reklamodawcom, którzy chcą promować swoją markę i efektywnie zwiększać zasięgi. W modelu rozliczeniowym CPM reklamodawca nie ma pewności, że użytkownik kliknął w reklamę. Założeniem jest tu wyjście z treścią reklamową do jak największej liczby odbiorców. Kiedy oznaczy się koszt tysiąca wyświetleń, można dokładnie zaplanować działania promocyjne – co jest konieczne, gdy zależy nam na zwrocie z inwestycji w marketing.