Dobra pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania Google czy właściwie wyświetlane reklamy Ads pozwolą nam dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów. Czy na tym walka o ich uwagę się kończy? W żadnym wypadku! Tutaj czeka nas kolejny jej etap, a więc nadanie sklepowi internetowemu takiej postaci, aby zachęcała ona do zakupów. Odpowiedni wygląd i funkcjonalność to jeden z kluczowych warunków, ale to nie wszystko. Musimy wyjść naprzeciw potrzebom konkretnego klienta – a moment, w którym dokonuje on zakupu jest przecież takim, w którym możemy je poznać. Wykorzystaj to! Cross i up selling to znakomite sposoby. Co te pojęcia oznaczają i jak stosować je w praktyce?
Cross selling co to jest?
Cross selling, czyli sprzedaż krzyżowa polega na proponowaniu klientom do do zakupionych już usług lub produktów dodatkowych czy komplementarnych rozwiązań. Odpowiedni ich dobór pozwala osiągnąć znakomitą skuteczność, a przy tym nie niesie ze sobą ryzyka, jako że następuje już po wyborze głównego przedmiotu zakupu.
A może potrzeby Twojego klienta są większe? Cross selling i up selling pozwoli mu to rozważyć
Być może irytuje nas, jeśli ekspedientka w sklepie pyta o chęć zakupu przypadkowego produktu. Jeśli zaś pozwala on rozszerzyć funkcje, czy ułatwić wykorzystanie tego, który już wybraliśmy – to co innego. Łatwo w ten sposób powiększymy zamówienie to najprostsza definicja sposobu określanego jako sprzedaż krzyżowa, którą w dodatku w sklepie internetowym zastosować nietrudno.
Co ważne, nie niesie to ze sobą ryzyka zniechęcenia klienta – nie wpływa na decyzję o dodaniu artykułu do koszyka. Wystarczy, że jego oczom ukażą się „produkty powiązane” (możemy użyć też formy np. „zobacz też”). Wiemy już więc, co to jest cross selling. A up selling? Polega na zaproponowaniu odbiorcy produktu o większej wartości jeszcze zanim dokona on wyboru. Technicznie może być zrealizowany w ten sam sposób – np. karuzelą czy inną formą podpowiedzi z odpowiednią adnotacją. Nie ma tu miejsca na przypadek. Jeśli znajdzie się tam np. sprzęt droższy, lecz o wyższych parametrach i odpowiadający tym samym potrzebom, mamy dużą szansę podnieść wartość koszyka.
Korzyści, jakie przynosi sprzedaż komplementarna i sprzedaż krzyżowa to nie tylko większy koszyk
Formy, jakie przybrać może up bądź cross selling mogą być różne: znakomitym sposobem jest np. kompletowanie produktów wraz zestawami przydatnych akcesoriów. Warto też zastosować tymczasowe rabaty na bardziej wartościowe propozycje rekomendowane klientom. Propozycja zakupu dodatkowego produktu może też trafiać do nich w formie mailingu.
Korzyści? To nie tylko wzrost wartości zamówień. Niejednokrotnie up selling może może uratować chęć jego złożenia, jeśli np. oczekiwanego artykułu aktualnie nie ma na stanie, ale możemy automatycznie zaproponować lepszy. Konkurencja w branży e-commerce jest liczna – nie miejmy więc złudzeń, nabywca nie poczeka, aż uzupełnisz asortyment! Istotnym aspektem jet tu też to, że zachęcamy do wyboru takich propozycji, które powiązane są z tymi stanowiącymi pierwszy przedmiot zainteresowania czy wyboru. Z dużym prawdopodobieństwem ściśle odpowiadają więc potrzebom klienta! Cross selling sprawia zatem, że masz szansę podnieść jego poziom zadowolenia, co sprzyja z kolei budowaniu zaufania do Twojej marki. W dodatku jest o też nienachalna metoda informowania o reszcie oferty. Wykorzystaj ją więc!