Masz firmę i chcesz, żeby rozwijała się jak najprężniej – do tego potrzebujesz kolejnych klientów. Zakładasz stronę internetową, inwestujesz w pozycjonowanie i kampanie Google Ads… aż w końcu spotykasz się z marketingiem afiliacyjnym. Cóż to takiego? Najprościej rzecz ujmując: jedna z metod zwiększania ruchu w serwisie www. Marketing afiliacyjny polega na wykorzystywaniu zewnętrznych partnerów (nazywanych również wydawcami) do pozyskiwania uwagi odbiorców – a w konsekwencji generowania leadów sprzedażowych lub zawierania transakcji. Kluczem do tego są ciekawe treści, a także umiejętne wplatanie linków. Użytkownicy często nie mają pojęcia, że dany materiał to reklama afiliacyjna, aż nie natkną się na odnośnik. Wiarygodność oraz tematyczne dopasowanie do danej strony czynią promocję nader skuteczną. Rozproszona kampania afiliacyjna często przynosi lepsze wyniki, niż wykupienie banera na poczytnym portalu albo uczestnictwo w programie Google AdSense jako reklamodawca.
Co to jest marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny to specyficzna reklama internetowa. Opiera się na publikowaniu różnego typu materiałów na stronach partnerów, z linkami przekierowującymi na adres merchanta. Strony afiliacyjne generują ruch i napędzają sprzedaż, za co ich właściciele otrzymują wynagrodzenie prowizyjne.
Reklama afiliacyjna ściąga ruch na Twoją stronę internetową, a Ty płacisz za efekty
Poszukując odpowiednich partnerów do afiliacyjnej kampanii marketingowej możesz wybierać pomiędzy dwoma wariantami. Pierwszy polega na samodzielnym wyszukiwaniu właściwych wydawców – z perspektywy reklamodawcy współpraca z pokrewnymi tematycznie, popularnymi i dobrze wypozycjonowanymi witrynami ma sens. Drugi typ marketingu afiliacyjnego opiera się o stworzenie dedykowanej platformy internetowej, ułatwiającej kojarzenie podmiotów ze sobą.
Prezentując marketing afiliacyjny nie sposób pominąć modelu rozliczeń. Reklamodawcy zwykle decydują się na jedną z poniższych opcji:
- PPS – prowizja od sprzedaży (Pay Per Sale)
- PPC – wynagrodzenie za kliknięcia (Pay Per Click) i/lub telefony od potencjalnego klienta (Pay Per Call)
- PPL – zapłata za wykonanie konkretnej akcji przez użytkownika, np. wypełnienie formularza (Pay Per Lead)
Reklamy afiliacyjne charakteryzują się tym, że pojawiają się je w wielu różnych miejscach w internecie. Jak zleceniodawca ma rozpoznać, komu dokładnie zawdzięcza konkretnego klienta? Otóż w marketingu afiliacyjnym każdy partner dysponuje unikatowym identyfikatorem, widocznym w umieszczonym przez niego linku. Specjalistyczne oprogramowanie pozwala precyzyjnie śledzić, skąd pochodzi najbardziej wartościowy ruch. Dysponując takimi danymi względnie łatwo da się sprawdzić, czy kampania afiliacyjna prowadzona jest we właściwy sposób. Pod warunkiem, że potrafi się analizować dane z wielu źródeł… lub dysponuje się zaawansowanym systemem.
Strony afiliacyjne to de facto tylko reklamy. A i tak marketing afiliacyjny przynosi dobre rezultaty
Liczby z badań mogą robić niemałe wrażenie. Zwłaszcza te o 38% internautów robiących zakupy pod wpływem informacji z sieci, a także 3 tysiącach programów afiliacyjnych w Polsce. Reklamodawcy mają w czym wybierać – pytanie tylko, które strony afiliacyjne mają dla nich realną wartość? Odpowiedź wydaje się oczywista: te z największą liczbą unikalnych użytkowników, którzy mogliby zapoznać się z materiałem i kliknąć w link. Odnośniki mogą przybierać rozmaitą formę:
- tekstową – anchora, wplecionego w szerszy kontekst całego wpisu, albo „surowego” adresu URL
- graficznego banera
- widgetu z ofertą sklepu internetowego lub porównywarki cen
- odnośnika dodanego do klipu wideo (adnotacje)
Decydując się na afiliacyjny marketing pamiętaj, że nie należy go traktować jako realnej alternatywy dla profesjonalnego pozycjonowania – takiego, jakie oferują Ci specjaliści ds. SEO z Afterweb. Być może zdobędziesz wiele linków, lecz typowe strony afiliacyjne nie są oceniane przez algorytmy Google szczególnie wysoko. Wiesz już, co to jest marketing afiliacyjny i jakie wiążą się z nim potencjalne korzyści. Jedno wydaje się pewne: poleganie wyłącznie na jednej formie promocji w internecie stanowi pewne ryzyko, którego raczej nie opłaca się podejmować. Kampania afiliacyjna może być dobrym uzupełnieniem działań związanych z wyszukiwarką, sama w sobie wykreuje mniejszy ruch, niż miejsce w TOP 3 SERP na kilka dobrze dobranych fraz kluczowych.