Planujesz zatrudnić agencję SEO i powierzyć marketing swojej firmy zewnętrznej firmie? Zanim podpiszesz umowę sprawdź, czy na pewno dobrze wybrałeś! Od tego zależy skuteczność działań, za które zapłacisz. Podpowiadamy, jak uniknąć wyrzucenia pieniędzy w błoto oraz zyskać atrakcyjną stronę internetową. Skorzystaj z naszych porad i zleć działania SEO, które znacznie zwiększą widoczność Twojej witryny w Google. Oto przydatne wskazówki dla Przedsiębiorców, gotowych na sukces w sferze online!
Podjąłeś decyzję: chcesz zawrzeć umowę na SEO. Twój cel to zwiększenie sprzedaży usług lub produktów za pośrednictwem strony internetowej. Dziesiątki agencji marketingowych wychodzą do Ciebie z ofertą, a Ty czujesz się przytłoczony nadmiarem propozycji? Rozumiemy Cię! Nie działaj jednak pod wpływem impulsu. W grę wchodzi pozycja Twojej strony internetowej – możesz albo wiele zyskać albo sporo stracić. Prawdopodobnie najlepsza firma SEO dla Ciebie jest na wyciągnięcie ręki. Dzięki podpowiedziom, które przygotowaliśmy, nie będziesz musiał ryzykować: świadomie wybierzesz korzystną opcję.
Wybór firmy SEO to trudne zadanie. Od czego zacząć?
Krok pierwszy to research, czyli rozeznanie. Możesz sprawdzić wybrane firmy SEO z Twojego miasta lub rozważyć współpracę z agencją z drugiego krańca Polski. Nie obawiaj się zawarcia umowy z firmą, której siedziby nie odwiedzisz osobiście. Aktualnie usługi marketingu internetowego są świadczone online – umowę zawiera się na odległość, a kontakt ze specjalistami odbywa się drogą e-mailową i telefoniczną. Wideokonferencje pozwalają lepiej poznać potrzeby klienta i zobaczyć, kto jest 'po drugiej stronie’. Ograniczanie poszukiwań wyłącznie do swojej okolicy nie jest zatem najlepszym rozwiązaniem. Często w pobliżu nie udaje się znaleźć firmy SEO godnej zaufania.
➤Rada Afterweb: wybierając agencję SEO, nie kieruj się jej lokalizacją. W swoim rankingu uwzględnij wiele firm, również tych, które mieszczą się daleko od Twojego miejsca zamieszkania.
Podczas researchu weź pod uwagę opinie klientów. Uważaj na fałszywe wpisy, na które łatwo natrafić w internecie, zwłaszcza w Google Maps. Wprawione oko wykryje nieuczciwe wpisy, ale zwykły użytkownik sieci może mieć z tym problem. Wiarygodne natomiast będą referencje wystawione na firmowej papeterii, koniecznie z pieczątką przedsiębiorstwa. Niektóre firmy SEO udostępniają takie opinie na swoich stronach. Zapoznanie się z nimi to bardzo dobry pomysł.
Zobacz również: Przejrzyj referencje, wystawione przez naszych Klientów
➤Rada Afterweb: zasięgnij języka! Świetnym pomysłem jest zatrudnienie firmy SEO z polecenia. Inny sposób na sprawdzenie agencji to zapoznanie się z referencjami, wystawianymi przez klientów.
Dobra firma SEO nie obiecuje gruszek na wierzbie
Udało Ci się przeprowadzić research? Doskonale! Masz już więc na oku od kilku do kilkunastu agencji, które z chęcią zajmą się SEO firmy. Zadbaj o to, żeby Twoja strona internetowa trafiła w dobre ręce. Wtedy ranking Google przyjmie ją z otwartymi ramionami! Lecz zanim pozycja serwisu wzrośnie na tyle, by strona pojawiła się w TOP3 organicznych wyników wyszukiwania, potrzeba czasu. Jeżeli firma SEO gwarantuje spektakularne efekty w miesiąc, uważaj! Działania marketingowe są złożone, a wzrost pozycji zależy od około dwustu czynników rankingowych. Nie ma fizycznej możliwości, aby w konkurencyjnej branży pojawić się wysoko w Google w tak krótkim czasie. Pozycja nie wzrasta z dnia na dzień. Miesiąc wystarczy na wykonanie audytu SEO, wybranie fraz kluczowych i zaplanowanie prac na najbliższe tygodnie.
Nawet najlepsza firma SEO nie jest w stanie wprowadzić strony internetowej do TOP3 w krótkim czasie. Budowanie pozycji trwa około 6-9 miesięcy. Dopiero po tym okresie można zauważyć satysfakcjonujące rezultaty, które przekładają się na zwiększenie zarobków. Oczywiście, pierwsze ślady pozycjonowania pojawiają się wcześniej. Nie są jednak na tyle znaczące, by mówić o zwrocie z inwestycji. Wzrost pozycji i zwiększenie sprzedaży następuje średnio po pół roku, choć wiele zależy od rodzaju branży i działań konkurencji.
Nieuczciwym praktykom Black Hat SEO mówimy NIE!
Nie zawsze agencja marketingowa działa na korzyść klienta. Mają miejsca sytuacje, kiedy przez firmy SEO stosowane są nieuczciwe, agresywne praktyki. Bywa, że wdrażane są zmiany niezgodne z wytycznymi. Tak zwane techniki Black Hat SEO przynoszą szybkie efekty pozycjonowania, a wraz z nimi… mnóstwo problemów. Stosowanie metod, mających na celu oszukanie algorytmów wyszukiwarek, bywa opłakane w skutkach. Na niewiedzy klientów zarabiają nierzetelne firmy SEO, które po otrzymaniu wynagrodzenia, pozostawiają rozczarowanych właścicieli stron z poważnymi karami od Google.
Wśród innych nieetycznych, złych praktyk w zakresie SEO wymienić trzeba: kupowanie linków, maskowanie tekstów na stronie czy kopiowanie artykułów. Równie niebezpieczne i ryzykowne jest pozyskiwanie linków niskiej jakości (np. korzystając z systemu wymiany linków) i cloaking. Stronie, która jest pozycjonowana przy użyciu niedozwolonych technik, grozi ban i wykluczenie z indeksu wyszukiwarki. Firmy SEO podejmujące próby manipulowania wynikami wyszukiwania, nie są godne zaufania. Należy się ich wystrzegać.
Po tym rozpoznasz firmę, oferującą White Hat SEO
Pozycja Twojej strony internetowej wzrośnie, jeżeli optymalizacja zostanie przeprowadzona zgodnie z wytycznymi, zlecanymi przez Google. Skąd wiadomo, że firma stosuje metody przyjazne wyszukiwarkom? Przede wszystkim należy dowiedzieć się, jak długo dana agencja działa na rynku. Czy ma klientów, z którymi współpracuje od lat? Czy udostępnia raporty z wykonanych prac? Odróżnienie agencji uczciwej od nieuczciwej nie jest proste, jeśli nie mamy podstawowej wiedzy z zakresu SEO. Ocena jakości linków i treści wymaga bowiem pewnych umiejętności. Lecz nawet jako osoba spoza branży, możesz sporo wywnioskować na podstawie samej rozmowy z przedstawicielem agencji.
Postaw na współpracę z agencją SEO, która:
- oferuje transparentne warunki współpracy,
- gwarantuje brak ukrytych kosztów,
- chce poznać Twoje oczekiwania i cele biznesowe,
- działa według przemyślanej autorskiej strategii,
- zapewnia indywidualnego opiekuna projektu – specjalistę SEO,
- nie obiecuje błyskawicznych efektów pozycjonowania.
Za dodatkowy atut możesz uznać:
- doświadczenie w promowaniu firm z Twojej branży,
- teksty SEO pisane przez copywriterów – nie przez AI,
- wideokonferencje podsumowujące kwartał,
- własne zaplecze linkowe i gwarancja nieusuwania linków,
- brak dodatkowych opłat poza stałą opłatą miesięczną,
- krótki okres wypowiedzenia umowy.
O co zapytać agencję SEO, którą chcesz zatrudnić?
Chcąc sprawdzić, czy oferująca SEO firma jest uczciwa, a handlowcy nie próbują Cię oszukać, zadawaj im konkretne pytania. Odpowiednio zadane przedstawią Cię jako świadomego klienta i dostarczą cennych odpowiedzi na temat danej agencji. O co warto zapytać specjalistę na etapie wstępnych rozmów o SEO dla strony usługowej lub sklepu internetowego?
Te pytania ułatwią Ci wybór najlepszej agencji marketingowej:
➤ Jaką formę promocji możecie mi zaproponować?
Z odpowiedzi wywnioskujesz, czy firmie zależy na sprzedaży jak największej liczby usług, a może dobierają pakiet indywidualnie, uzasadniając swoją decyzję. Dobrze wiedzieć, na jakich działaniach agencja chce się skupić oraz czy pracuje według ustalonego schematu. Szukaj firmy SEO, stosującej autorskie strategie, dopasowane do potrzeb klienta oraz jego branży.
➤ Kiedy zauważę efekty SEO i zacznę więcej sprzedawać?
Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale tak jak pisaliśmy wcześniej, uważaj na kłamstwa nachalnych handlowców. Często zdarza się, że sprzedawcy usług SEO otrzymują wysoką prowizję od sprzedaży. Jeśli czujesz, że są Ci składane obietnice bez pokrycia, wycofaj się.
➤ Czy posiadacie własne zaplecze linków zewnętrznych?
Linkbulding to jedno z ważniejszych działań, mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto wiedzieć, czy firma SEO z którą chcesz podjąć współpracę dysponuje zapleczem wartościowych linków. Przy okazji dopytaj, czy odnośniki są usuwane po wypowiedzeniu umowy. Profesjonalna agencja nie usuwa linków – raz pozyskane, pozostają online na zawsze.
➤ Jaki macie staż na rynku SEO?
Doświadczenie specjalistów SEO jest niezwykle ważne z punktu widzenia klienta agencji. Nie zawsze firma, obecna na rynku od lat, skupia pracowników z długoletnim stażem. Z drugiej strony można natrafić na nową agencję, zatrudniającą ekspertów obecnych w branży od lat. Równie istotną informacją jest, czy firma działa zgodnie z wytycznymi Google oraz czy aktualizuje swoją wiedzę dotyczącą zmian w algorytmach.
➤ Jak wygląda umowa na SEO i jaki jest okres wypowiedzenia?
Już na etapie pierwszych rozmów możesz poprosić o draft umowy, co pozwoli Ci na spokojnie zapoznać się ze wszystkimi zapisami. Pamiętaj, że pakiety zaprezentowane przez handlowca muszą znaleźć odzwierciedlenie w umowie – niestety czasem bywa inaczej. Dopytaj o czas trwania umowy i okres wypowiedzenia. Miej na uwadze, że nawet najlepsza firma SEO może stosować zapisy o konsekwencjach finansowych za rozwiązanie umowy. Dokładne przeczytanie dokumentu to podstawa.
➤ W jaki sposób komunikujecie się z klientem?
Każda firma SEO stosuje inne metody komunikacji. Niektóre agencje preferują kontakt poprzez wideokonferencje, które angażują klienta i zabierają czas, co nie wszystkim pasuje. Inne firmy ograniczają kontakt do korespondencji e-mailowej, a ewentualne niejasności wyjaśniają telefonicznie. Polecamy dopytać o częstotliwość komunikacji z klientem.
Weryfikacja postępów. Czy firma wywiązuje się z umowy?
Gdy pojawiają się niepokojące sygnały należy zastanowić się, czy aby na pewno SEO firmy jest prowadzone prawidłowo. Działania świadczone przez agencję nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty. Jeżeli od rozpoczęcia współpracy minęło kilka miesięcy, a pozycje w Google nawet nie drgnęły, konieczne jest skontaktowanie się ze specjalistami i porozmawianie o przebiegu prac. Bywa, że agencja nie dba o kontakt z klientem – co samo w sobie jest wystarczającym argumentem, aby wypowiedzieć umowę. Jeśli chodzi o ranking SEO pozycja Twojej strony nigdy nie zostanie nadana na zawsze. Dlatego nawet, jeśli uda się zaobserwować wyraźne wzrosty pozycji, nie można osiadać na laurach. Doświadczona firma SEO stale monitoruje efekty i udoskonala strategię w taki sposób, by strona klienta stale była w TOP10 Google.
Najlepszą metodą weryfikacji, czy firma SEO wywiązuje się z powierzonych jej zadań, jest obserwacja wzrostu sprzedaży produktów bądź usług. Użytkownicy sprowadzeni na stronę powinni być zaciekawieni ofertą – składać zapytania, dodawać produkty do koszyka, wypełniać formularze kontaktowe. Brak takich efektów po kilku miesiącach od rozpoczęcia współpracy to wyraźny sygnał, że warto bliżej przyjrzeć się działaniom, za które się płaci.
Pracę specjalistów SEO da się też zweryfikować, przeglądając przygotowany raport (miesięczny lub kwartalny). Sprawdzenie, czy raport znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości można zlecić innej agencji. To często praktykowane działanie: kiedy właściciel pozycjonowanej strony ma wątpliwości czy usługi są realizowane rzetelnie, kontaktuje się z konkurencyjną firmą SEO z prośbą o weryfikację działań zatrudnionej agencji. Specjalista sprawdza zaprezentowane wyniki, analizuje ruch oraz widoczność strony i zestawia je z oczekiwaniami zleceniodawcy. W ten sposób można otrzymać ciekawą informację zwrotną. Nie zawsze będzie ona w pełni obiektywna, ale często pozwoli wyciągnąć interesujące wnioski.
Warto być dociekliwym zleceniodawcą, w razie wątpliwości dopytywać i drążyć temat. Kompetentny specjalista SEO z pewnością odpowie na każde pytanie klienta i wyjaśni problematyczne kwestie.
Najlepsza firma SEO dla Ciebie – czy to Afterweb?
Nasz zespół specjalistów SEO jest gotowy podjąć wyzwanie i zająć się promocją Twojej strony internetowej! Nie bierzemy udziału w wyścigu agencji marketingowych, a każdy ranking firm SEO traktujemy z przymrużeniem oka. Zamiast bawić się w bezsensowne wyliczanie naszych atutów, proponujemy rozpoczęcie współpracy. Zobacz na własne oczy, co potrafimy – czas, by pozycja Twojej strony www wzrosła i utrzymała się na szczycie.
Przekonaj się, jak skutecznie działamy. 16-letnie doświadczenie w branży to sporo, ale nigdy nie odważymy się napisać, że najlepsza firma SEO to właśnie my. Opinię pozostawiamy Klientom, którzy nie bez powodu są z nami od lat. Nie trzyma ich umowa, lecz świetne efekty pozycjonowania. Ty również możesz dołączyć do grona Przedsiębiorców, którzy zarabiają więcej dzięki promocji w organicznych wynikach wyszukiwania. Wypełnij formularz kontaktowy i zamów niezobowiązującą wycenę usług SEO dla Ciebie – oddzwonimy z konkretnym pomysłem na reklamę internetową Twojego biznesu.