Jednym z rodzajów SEO jest pozycjonowanie regionalne. Ta szczególna usługa świadczona jest dla wybranych biznesów. Kto powinien zainwestować w taką promocję, a komu nie przyniesie ona żadnych zysków? Sprawdź, zanim podejmiesz decyzję i zatrudnisz specjalistów od marketingu.
Opłacalna inwestycja? Regionalne pozycjonowanie stron pod lupą
Firmową stronę internetową można pozycjonować. Stosując odpowiednie techniki i strategie, w niedługim czasie da się zwiększyć jej pozycję w Google. Działania marketingowe nie mogą jednak być prowadzone na oślep. Niezbędna jest między innymi analiza słów kluczowych, na podstawie której zostaną dopasowane transakcyjne frazy pod pozycjonowanie. Jeśli promowana firma świadczy usługi lokalnie, korzystne może okazać się SEO kierowane na dany region. Wówczas widoczność w wynikach wyszukiwania będzie budowana w oparciu o frazy, nawiązujące do lokalizacji. Taka strategia pozwala reklamować biznes na zapytania z członem geolokalizacyjnym. W efekcie strona będzie wyświetlać się klientom z okolicy – a więc osobom, które z wysokim prawdopodobieństwem skorzystają z prezentowanej oferty.
SEO regionalne skupia się wokół słów kluczowych połączonych z nazwą, wskazującą na lokalizację. Może to być województwo, miasto, dzielnica, a nawet konkretne osiedle. Najpopularniejsze od lat pozostają zapytania typu: usługa + nazwa miasta, np. kwiaciarnia Głogów, wymiana opon Poznań, drukarnia Zielona Góra. Co ciekawe, dobrze wypozycjonowana strona na takie frazy kluczowe będzie ukazywać się w Google również na zapytania bez członu określającego lokalizację. Odpowiada za to geolokalizacja, dzięki której użytkownikom internetu są prezentowane wyniki, odpowiadające jego fizycznemu położeniu.
Pozycjonowanie regionalne daje wiele korzyści
Pierwszym, o czym należy wspomnieć w kontekście SEO regionalnego, jest atrakcyjny koszt. Marketing, który bazuje na frazach lokalnych okazuje się tańszy, niż pozycjonowanie na zapytania ogólne. Wynika to głównie z mniejszej konkurencji – wiele firm lokalnych działa w niszowych branżach i ma do pokonania zaledwie kilku rywali. W takim przypadku droga na sam szczyt wyników Google jest krótsza, niż przy pozycjonowaniu ogólnopolskim.
Co zyskuje właściciel firmy, który zleca pozycjonowanie regionalne specjalistom? Korzyści takiej promocji są liczne. Wśród nich warto wymienić efekty, które zaczynają być odczuwalne średnio po 3 miesiącach systematycznych działań:
- zwiększona widoczność w Google na zapytania lokalne
- wzrost wartościowego ruchu na stronie internetowej
- wzmocnienie wizerunku marki wśród okolicznych mieszkańców
- zdobycie przewagi nad konkurencją branżową z tego samego regionu
- wzrost zapytań ofertowych i sprzedaży usług w punkcie stacjonarnym
- docieranie do nowych klientów za pośrednictwem strony www i wizytówki GMF
Pozycjonowanie regionalne na frazy kluczowe o charakterze lokalnym stanowi trafne rozwiązanie dla firm, działających w danym mieście (lub w kilku miastach). Jeśli natomiast biznes jest ogólnopolski, nie należy zawężać promocji do jednego regionu. W takiej sytuacji marketing powinien zostać oparty na zapytaniach ogólnych, które zapewnią szeroką widoczność – wśród użytkowników z całej Polski. Pozycjonowanie regionalne stron jest więc usługą kierowaną do firm, oferujących usługi na poziomie lokalnym. Zaliczamy do nich między innymi: małe i duże sklepy stacjonarne, salony usługowe różnego typu oraz restauracje. Każdy, kto obsługuje klientów na ograniczonym obszarze, powinien rozważyć promocję w postaci SEO, kierowanego na określoną lokalizację.