Czym jest buzz marketing / marketing szeptany i jak efektywnie go wykorzystać w promocji firmy?

buzz marketing
16 sierpnia 2016

Marketing szeptany, buzz marketing, marketing rekomendacji, szemrany to tak naprawdę wiele określeń jednej gałęzi marketingu, skupiającej się na dotarciu do klientów poprzez wypowiedzi w internecie, na forach internetowych czy blogach. Niezwykła skuteczność tego rodzaju reklamy przyciąga do niej firmy, szukające możliwości zaistnienia w umysłach swoich potencjalnych klientów.

Niestety, nie ma róży bez kolców – marketing szeptany nie jest łatwy do zrealizowania. Wiele firm próbujących wykonać go samemu lub za najniższą możliwą cenę robi sobie krzywdę. Jakie błędy popełniane są najczęściej?

Na szybko i po kosztach

Bardzo często pojawiająca się sytuacja – przedsiębiorca nie ma czasu samodzielnie zająć się tym zagadnieniem, nie chce również poświęcać na niego budżetu. Zleca więc wykonanie tej formy reklamy „freelancerom”. Skutki zazwyczaj są opłakane – zatrudniona osoba najczęściej nie zaznajomi się dobrze z naszymi usługami bądź produktem, pisze bzdury, na szybko i na ilość, a połowa jej postów jest kasowana już po kilku dniach przez administratora serwisu lub oskarżona o spam. Oczywiście na szkodę marki – zarówno finansową, jak i brandingową.

Źle dobrane forum i wątki

Wybór właściwego miejsca na reklamę może nastręczyć trudności nawet fachowcom – nie mówiąc o osobach, które nie znają się na pozycjonowaniu i marketingu.

marketing szeptany

Najczęściej pojawiające się grzeszki to zakładanie konta i od razu tworzenie wątków produktowych (szybki spam), zakładanie kont na forach nieaktywnych, nieindeksowanych (niska wartość SEO), kopiowanie tych samych treści na wielu forach, komentarze w postach wygasłych lub w ogólne nie spójnych z tematyką. Tego typu działania nie są marketingiem szeptanym – są spamem, „marketingiem szemranym”, który nie przyniesie firmie niczego dobrego.

Źle dobrana treść komentarza

Inaczej będzie komentował biznesmen, inaczej rolnik, inaczej mama z dzieckiem – innych słów użyje, będzie miał inny poziom gramatyki, inne potrzeby – dlatego istotne jest zrozumienie tych zależności i odpowiednie dostosowanie treści posta. W innym przypadku internauci szybko wyczują nieszczerość i próbę reklamy. Dlatego każdy komentarz musi być doskonałe wyważony, aby wniósł realną wartość. Tylko taki szeptany marketing może nam przynieść korzyści.

Zły ambasador marki

Marketing szeptany to nie tylko „spontaniczne” komentarze z reklamą naszych produktów i usług. Inną drogą jest wypowiadanie się w imieniu firmy, wystawienie ambasadora, który będzie odpowiadał na pytania internautów, budował pozytywny wizerunek firmy i zespołu, zbierał feedback o działaniu przedsiębiorstwa. Jednak nie może to być byle kto! W końcu to na jego barkach leży ogromna odpowiedzialność za skuteczność całej kampanii.

Wybór ambasadora marki

Dlatego wybór odpowiedniej osoby jest niezwykle istotny. Błędy ortograficzne, ataki personalne na klientów, obrażanie konkurencji – to często pojawiające się sytuacje, które nigdy nie powinny się wydarzyć w kontakcie ambasadora marki z Klientami.

Marketing szeptany w internecie jest tylko z pozoru łatwy do zrealizowania. Wymaga ogromnej wiedzy, zaangażowania i dużej dozy delikatności. Spam, to nie to samo, co dobrze prowadzony marketing szeptany. Kampanie prowadzone przez AFTERWEB to pewność, że naszą reklamą zajmą się osoby z odpowiednim doświadczeniem. Zweryfikowane konta na forach, wiedza o pozycjonowaniu, specjaliści w tej dziedzinie – to zbliża do sukcesu każdą firmę i gwarantuje zwrot z inwestycji oraz stałe pojawienie się naszego produktu czy usługi w umysłach klientów.

Chcesz wiedzieć jak przeprowadzić marketing szeptany z zyskiem? Zapytaj o ofertę naszych doradców klienta!

3 komentarze
  • Krzysztof says:

    Dobra szeptanka jest w cenie, gdyż potrafi sprzedawać a nie kosztuje fortuny jak inne formy marketingu.

  • Agnieszka says:

    Nawet dobry marketing szeptany ma swoją cenę, oczywiście w zależności od ilości. „Freelancer” zrobi to byle jak i skasuje 1 zł za posta typu „polecam markę X”. W agencjach profesjonaliści bardziej się cenią, ich komentarze mają merytoryczną treść, zawierają ciekawą informację, rozbudowanie tematu. Napisanie takiego posta to też nie jest parę sekund.

  • Artur says:

    Trudno znaleźć dobrą osobę od marketingu szeptanego, za dużo czynników wpływa na pozycjonowanie żeby osoba zna wszystkie tajne techniki umieszczania postów. Post nie powinien tylko być tylko unikalny, pasować do wątku, ale zawierać pozycjonowanie frazy, co jest bardzo istotne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *