Pozycjonowanie

Zobacz, ile możliwości daje wyszukiwanie obrazem w Google. Dowiedz się, jak w pełni korzystać z funkcji „szukaj obrazem”

wyszukiwanie obrazem

Jak znaleźć jakąś ilustrację w internecie? Proste! Wpisać odpowiednią frazę, a w wynikach Google przełączyć się na kartę Grafika i gotowe. Istnieje jednak jeszcze inna możliwość, czyli przesłanie grafiki do wyszukiwarki, która odnajdzie podobne obrazy oraz powiązane z nią artykuły na różnych stronach internetowych. Do tego dochodzi sporo zaawansowanych opcji i filtrowanie wyników. Wyszukiwanie za pomocą obrazu w Google pozwala:

  • znaleźć zdjęcie o mniejszej lub większej rozdzielczości niż oryginał,
  • odszukać ten sam materiał zapisany w innym formacie – jpg, png, gif lub tiff,
  • wyodrębnić obrazy przesłane do sieci w konkretnym przedziale czasowym,
  • ułożyć odnalezione grafiki według dominującego koloru,
  • poszukać materiałów wyłącznie czarno-białych albo z usuniętym tłem.

Wyszukiwanie obrazem w Google jest dostępne pod kilkoma adresami, na przykład https://images.google.com/ albo https://www.google.pl/imghp. Jeżeli zależy Ci na plikach Creative Commons 0.0, koniecznie szukaj obrazem z włączonym filtrem pokazującym tylko prace ze stosowną licencją. Komercyjne wykorzystanie materiałów pozyskanych z Google dozwolone jest tylko wtedy, kiedy nie łamie praw autorskich. Twórcy często korzystają z tego narzędzia, aby sprawdzić czy ktoś użył ich dzieła bez wymaganej zgody i zapłaty.

Wyszukiwanie za pomocą obrazu bazuje na tagach i innych metadanych, zapisanych w plikach graficznych

Jak to możliwe, że Google dopasowuje zasoby zaindeksowane praktycznie z całego internetu do konkretnego pliku w tak krótkim czasie? Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, szukanie przez obraz nie ma wiele wspólnego z porównywaniem kształtów czy nasyceniem kolorów. Dla wyszukiwarki znacznie ważniejsze są przypisane oznaczenia oraz informacje z pliku niż wizualne podobieństwo. Dlatego wyszukiwanie obrazem w Google daje czasami „dziwne”, nie do końca adekwatne wyniki. Choć prace nad sztuczną inteligencją, która rozpoznawałaby grafiki podobnie do ludzi są coraz bardziej zaawansowane, to na sposobność do skorzystania z takiej możliwości jeszcze trochę poczekamy. Szukanie przez obraz sensu stricte, a nie metadane pliku, to póki co melodia przyszłości.

W jaki sposób należy używać zdjęć, aby wyszukiwarka potraktowała je jako zapytanie? Google zapewnia 4 podstawowe możliwości wyszukiwania obrazem. Stają się dostępne po uaktywnieniu charakterystycznej ikonki aparatu fotograficznego:

  1. metodą przeciągnij – upuść. Do plików zapisanych na własnym komputerze, smartfonie lub innym nośniku danych.
  2. poprzez wskazanie lokalizacji pliku na urządzeniu. Zastosowanie jak wyżej
  3. wklejenie skopiowanego wcześniej adresu URL. Do szukania przez obraz znaleziony w internecie
  4. wywołanie menu kontekstowego na interesującej grafice i wybranie funkcji Szukaj obrazu w Google. W pełni funkcjonalne tylko i wyłącznie w środowisku przeglądarki Chrome.

szukaj obrazem

Pozycjonowanie w Google Grafika. Szukanie przez obraz wymusza stosowanie określonych działań SEO

Wszystkie wymienione powyżej wiadomości są niezwykle istotne z punktu widzenia optymalizowania witryn internetowych pod kątem zwiększenia widoczności w wyszukiwarce. Funkcja Szukaj po obrazie cieszy się wśród internautów niemałą popularnością, choć nieco mniejszą niż tradycyjne wpisywanie fraz kluczowych i przełączanie się na zakładkę Grafika. Nie zmienia to faktu, iż poprzez wyszukiwanie obrazem w Google można ściągnąć wielu odbiorców na własną stronę internetową i zachęcić ich do zapoznania się z pozostałymi treściami. Co zrobić, aby roboty umieszczały grafiki z Twojej firmowej witryny www na wysokich miejscach?

Najistotniejsze są tutaj opisy, tagi oraz atrybuty ALT. Pierwsze z nich pełnią funkcję krótkich podpisów pod zdjęcie, analogicznie do prasy drukowanej. Ważny jest zatem odpowiedni kontekst, aby grafika stanowiła dobre uzupełnienie informacji z tekstu. Co do tagów, to powinny mieć formę jednowyrazowego mianownika. Dzięki temu algorytmy odpowiadające za szukanie przez obraz w wyszukiwarce trafniej dopasują dany plik do poszczególnych zapytań ze strony użytkowników. Natomiast tekstowe ALT-y mają podwójną rolę. Po pierwsze: pokazują się zamiast obrazu w momencie, kiedy z jakiegoś powodu nie wszystkie elementy strony internetowej załadują się poprawnie. Po drugie: stanowią alternatywny opis, wykorzystywany przez czytniki witryn www dla osób niedowidzących.

Wyszukiwanie obrazem w Google wciąż się rozwija, dając użytkownikom do ręki kilka pożytecznych funkcjonalności. Ponadto pełni istotną rolę w procesie SEO i pozycjonowania stron internetowych, będąc jednym z czynników napędzających ruch organiczny. Narzędzie Szukaj obrazem w pierwszej kolejności prezentuje grafiki o dopasowanych atrybutach oraz metadanych. Pamiętaj o tym, kiedy następnym razem będziesz wrzucać nowe zdjęcia na stronę internetową.

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33