Te dwa pojęcia często używane są zamiennie. Być może jest to wynikiem nieodpowiedniego przetłumaczenia tych procesów z języka obcego. Należy jednak pamiętać, że każdy z nich oznacza coś innego i aby uniknąć nieporozumień, warto używać ich zgodnie ze znaczeniem.
Czym jest SEO?
SEO to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimization. Pierwsza część search engine odnosi się do samej wyszukiwarki, natomiast optimization do pojęcia optymalizacji. W całości więc jest to dostosowanie Twojej strony internetowej do odpowiedniego jej wyświetlania w wynikach wyszukiwarki.
Widoczne dla użytkowników efekty procesu optymalizacji to zmiana bądź edycja treści. Wiąże się to z dostosowaniem tekstu w kontekście użycia odpowiednich słów kluczowych. Niewidoczne zmiany następują natomiast w kodzie strony internetowej.
A czym jest pozycjonowanie?
Wszystkie działania i procesy, które zmierzają do osiągnięcia przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania składają się na pojęcie pozycjonowania w wyszukiwarkach. Optymalizacja pozwala na stworzenie odpowiednich treści i budowy witryny, dzięki którym można sprawnie przeprowadzić właśnie ten proces.
SEO i pozycjonowanie, to działania, które realizowane wspólnie mają pozwolić na osiągnięcie jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwarki dla Twojej strony. SEO to aspekty techniczne tego procesu – układ strony, budowa kodu czy treści. Pozycjonowanie jest pojęciem o szerszym znaczeniu.
Optymalizacja treści i kodu strony internetowej to przeprowadzenie konkretnych działań.
W kontekście treści należą do nich:
-
tworzenie treści dla tagu tytułowego
-
wprowadzenie słów kluczowych do istniejących treści bądź tworzenie nowych
-
tworzenie adekwatnych nagłówków i tytułów
-
odpowiednie stworzenie menu to skutecznej nawigacji i poruszania się po stronie
-
tworzenie tekstów alternatywnych m.in. do elementów graficznych
W kontekście kodu:
-
przystosowanie strony internetowej do standardów W3C
-
odróżnienie warstwy logicznej od warstwy prezentacyjnej dokumentu
-
poprawienie szybkości wczytywania się witryny
-
znalezienie i usunięcie powtórzeń treści
-
wdrożenie działań umożliwiających zastosowanie animacji Flash lub stworzenie ich alternatywnej wersji w przypadku braku obsługi tej technologii.
Czym jest link building?
W Polsce przyjęło się określenie linkowanie. Oznacza ono szereg działań (podobnie jak w przypadku SEO). Można je określić jako wzbudzenie wśród użytkowników zaangażowania i chęci do dzielenia się linkiem do Twojej strony internetowej na innych witrynach czy serwisach. Polega ona głównie na tworzeniu takich treści, które będą wartościowe dla grupy użytkowników. Dzięki temu sami będą dzielić się nimi z kolejnymi zainteresowanymi.
Niektóre działania SEO i pozycjonowanie mogą być nieetyczne.
Często w Internecie można znaleźć informacje na sprytne i nieetyczne formy na osiągnięcie wymarzonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dotyczą one pojedynczo procesów SEO, pozycjonowania jak i obu naraz. Przykładem może być nagromadzenie słów kluczowych, cloacking czy powielanie istniejących już w sieci treści. Należy się ich wystrzegać, aby Twoja praca nie poszła na marne, a cały proces pozycjonowania był budowany etycznie.