Reklama w sieci rządzi się swoimi prawami. Najważniejszym jej aspektem, podobnie jak w analogowych formach promocji, jest przyciągnięcie uwagi użytkownika. Co jednak dzieje się później? Jak nietrudno się domyślić, to dopiero pierwszy etap procesu zakupowego internauty, a kolejne jego fazy doskonale wyjaśnia tak zwany lejek sprzedażowy. Dzięki świadomości jego istnienia i sposobu funkcjonowania będziesz wiedzieć, w jakiego typu kampanię zainwestować oraz czego na poszczególnych etapach podejmowania decyzji oczekują Klienci. Jeżeli zatem jesteś ciekaw, jak stworzyć lejek sprzedażowy, który zarabia dla Ciebie, zapraszamy do lektury. Zgromadziliśmy tutaj najistotniejsze dla Twojej firmy informacje na temat lejka zakupowego.
Dlaczego lejek zakupowy jest takim ważnym elementem kampanii w internecie?
Jeśli nie wiesz, co to jest lejek sprzedażowy, śpieszymy z wyjaśnieniami. Nazywamy tak proces, w skład którego wchodzą kolejne decyzje i działania internauty, czyli Twojego potencjalnego Klienta. Na początku odbiorca, często za sprawą reklamy, uświadamia sobie istnienie jakiegoś produktu, później aktywnie go poszukuje, a następnie finalizuje zakup. Jeśli jest zadowolony z transakcji, buduje też swoją lojalność wobec marki – a to, jak mówią eksperci z Agencji Afterweb, jest ostatni, najwęższy etap lejka marketingowego. Do każdej kolejnej fazy dociera bowiem coraz mniej osób, a na końcu pozostają tylko nieliczni. Warto zatem zadbać, by to właśnie ona się rozszerzała, a wiernych Klientów było coraz więcej. W tym celu opłaca się uświadomić sobie przyczyny, dla jakich dany internauta zrezygnował z dalszego podążania wyznaczoną ścieżką. Mogą to być: oferta niezgodna z jego oczekiwaniami, zmiana w preferencjach zakupowych albo przyczyny losowe. Dobrze skomponowany lejek sprzedażowy pozwala w dużej mierze tego uniknąć.
Co to jest lejek sprzedażowy?
Lejek sprzedażowy to cały proces zakupu produktu w internecie. Rozpoczyna się od uświadomienia sobie przez użytkownika potrzeby posiadania danej rzeczy, prowadzi przez poszukiwania w Google, kupno produktu, aż do chwili, kiedy zadowolony Klient wraca do nas po raz kolejny na zakupy.
Jak wykorzystać lejek marketingowy w kampanii? Oto kilka przydatnych porad
Jeśli odpowiednio zaprojektujesz promocję w internecie, to lejek sprzedażowy zacznie pracować na korzyść Twojej firmy. Warto zatem wiedzieć, co oznaczają kolejne jego etapy:
- Świadomość. Internauta wie, że konkretny produkt istnieje, ale nie odczuwa potrzeby jego posiadania. Na tym etapie można dotrzeć do wielu potencjalnych Klientów, ale trzeba wiedzieć, jak skierować do nich reklamę. Doskonałym wyjściem są tutaj dopracowane kampanie Google Ads oferowane przez naszą Agencję Afterweb.
- Zainteresowanie. Użytkownik już wie, że chce kupić dany produkt, ale korzysta z ogólnych zapytań wpisywanych w pole wyszukiwania. Tutaj warto postawić na najpopularniejsze frazy.
- Rozważanie. Na tym etapie lejka marketingowego kupujący wie już, czego konkretnie chce, porównuje różne produkty i próbuje znaleźć opinie o nich w sieci. To czas na bardziej złożone i szczegółowe słowa kluczowe.
- Zakup, czyli decydująca faza opisywanego procesu. Tutaj lejek zakupowy jest już bardzo wąski, a użytkownik wpisuje w pole wyszukiwania frazy biorące pod uwagę oznaczenia modeli. Na tym etapie doskonale sprawdzą się słowa kluczowe long tail.
- Lojalność. Jeśli wiesz, jak zbudować lejek sprzedażowy, który odnosi sukces, do tego momentu dotrze duża liczba Klientów. W tym przypadku dobrym wyjściem okaże się kampania remarketingowa, zachęcająca do zakupów i pokazująca aktualne promocje.