W ostatnich latach Google rozpoczął intensywną walkę ze spamem, który można znaleźć w wynikach wyszukiwania. Aktualizacje algorytmu, takie jak Pingwin, oraz kary nakładane na witryny stosujące nienaturalne linkowanie pomagają wyszukiwarce zapanować nad nie zawsze odpowiednimi działaniami administratorów stron. W efekcie te sposoby, które kiedyś dawały pozytywne rezultaty, teraz skutkują nałożeniem filtra Google, czyli kary. Istnieją dwa jej rodzaje: filtr algorytmiczny, czyli nałożony przez algorytm wyszukiwarki, a także manualny, będący wynikiem ręcznego działania pracownika Google. Jak sobie poradzić z jednym i drugim jego rodzajem? W poniższym tekście opisujemy, jak wyjść z filtra Google i na nowo widzieć stronę w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy do lektury.
Dowiedz się, co możesz zrobić, żeby z sukcesem wyjść z filtra Google
Gdy podejrzewasz, że na Twoją stronę został nałożony filtr Google, na początku określ jego typ – samodzielnie albo z pomocą specjalistów z Afterweb. Wejdź w Narzędzia dla Webmasterów i przejrzyj zakładki: Ruch związany z wyszukiwaniem i Działania ręczne. Jeżeli to pracownik Google ręcznie ukarał witrynę, tutaj znajdzie się powiadomienie. Zwykle powodem są nienaturalne linki przychodzące lub inne działania niezgodne z zasadami działania wyszukiwarki. Natomiast jeśli kara jest nałożona przez algorytm, nie znajdziesz o tym informacji w panelu. W tym przypadku trzeba skonfrontować wykres odwiedzin znajdujący się w Google Analytics z aktualizacjami algorytmu. Nagły spadek użytkowników pokrywający się z ogłoszoną wcześniej datą wprowadzenia modyfikacji oznacza, że Twoja strona mogła została ukarana przez automatyczny filtr Google. Dlaczego tak się dzieje? Zwykle kary są nakładane za nienaturalne linki: słowa kluczowe o sztucznym brzmieniu, jak na przykład „restauracja Wrocław”, odnośniki pochodzące z precli czy kiepskiej jakości katalogów stron.
Co to jest filtr Google?
Filtr Google to kara – manualna albo algorytmiczna – nałożona na stronę, która nie spełnia wymagań algorytmu wyszukiwarki. Często jest ona spowodowana przez nienaturalne linki przychodzące. Na szczęście istnieją sposoby na jej usunięcie.
Filtr Google nie oznacza końca strony internetowej. To szansa na jej ulepszenie
Jak wyjść z filtra Google, kiedy jest on już nałożony na witrynę? Jak mówią eksperci z naszej Agencji Afterweb, na początek trzeba zlokalizować adresy podstron z tymi linkami, które mogą być przyczyną kary. Brzmi jak prosta czynność, ale potrzebne jest do niej nie tylko dobre oko i intuicja, ale również doświadczenie. Gdy już masz gotową listę problematycznych odnośników, pora działać. Do każdego z tych portali prześlij prośbę o usunięcie linka, a później skrupulatnie notuj, które z nich zostały skasowane. Od tego zależy bowiem wyjście z filtra Google. Jeżeli nie masz kontaktu do webmastera albo prośba nie odniosła skutku, konieczne będzie przygotowanie pliku disavow. Polega to na stworzeniu pliku tekstowego, w którym zamieszczasz wszystkie kłopotliwe linki, które mogły doprowadzić do nałożenia filtra Google. Dobrym wyjściem będzie załączenie adresu całej domeny – zwłaszcza, jeśli prowadzi z niej więcej odnośników. Jeśli filtr Google jest manualny to zweryfikuj i popraw ewentualne błędy. Następnie, wyślij prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy i potwierdź, że niektóre z nienaturalnych linków zostały usunięte.
Jak wyjść z filtra Google?
Wyjście z filtra Google, jak się okazuje, wcale nie musi być trudne. Należy postarać się o skasowanie problematycznych linków oraz poprawienie elementów łamiących wytyczne. Google weźmie pod uwagę poprawę jakości Twojej witryny i przywróci ją do rankingu.
Artykuł może i szczegółowy, ale konkretnych wytycznych brak.
Filtr algorytmiczny jest szczególnie bolesny dla nowych domen.
Konkurencja może w prosty sposób zaszkodzić takiej stronie.
Śmieciowe linki mogą wisieć miesiącami.