Zdobycie wysokiego miejsca na liście organicznych wyników wyszukiwarki to niezawodny sposób na podniesienie ruchu na stronie, na tym jednak poprzestać nie należy – wszak to samo zrobi cały szereg naszych konkurentów! Decyzję o otwarciu konkretnego linku internauta podejmuje w ciągu krótkiej chwili. Umiejętnie wykorzystując dane strukturalne możemy radykalnie zwiększyć prawdopodobieństwo, że będzie on prowadził właśnie do naszej witryny. Rich Snippets bowiem nie tylko sprawiają, że taki wynik bardziej rzuca się w oczy, ale też dostarczają dodatkowe informacje, pozwalające go łatwiej zidentyfikować.
Rich Snippets co to?
Rich Snippets to wyświetlany w wynikach organicznych opis strony rozbudowany o dodatkowe informacje. Znacząco podnosi to jej atrakcyjność w oczach użytkownika. Wymaga on zastosowania danych strukturalnych, a więc specjalnych znaczników pozwalających wyszukiwarce właściwie interpretować dane.
Dane strukturalne są istotne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki
Obecnie nawet zdobywszy miejsce w czołówce organicznych wyników wyszukiwania trzeba walczyć o uwagę potencjalnych klientów z szeregiem innych znajdujących się na pierwszej stronie obiektów, z reklamami Ads na czele. Dobrze napisany opis Meta Description da nam tu wiele. Jeszcze więcej uzyskamy jednak dzięki opisom rozszerzonym, jakie stworzymy dzięki danym strukturalnym. Można to uzyskać za pomocą markera danych w Google Search Console lub poprzez dodanie do kodu odpowiednich znaczników, takich jak np. mikroformaty, mikrodane czy polecanym przez samo Google JSON-LD. Warto o to zadbać z dwóch powodów. Po pierwsze, Rich Snippets pomagają robotom wyszukiwarki interpretowanie zawartości i znaczenia danej podstrony, co przekłada się na miejsce w rankingu. Po drugie, być może ważniejsze, możemy tu zawrzeć bardzo pożądane przez użytkownika informacje, decydujące o tym, że obdarzy nas swoim zaufaniem i zainteresowaniem. Zwiększa to zatem prawdopodobieństwo, że uczynimy z niego swojego klienta!
Pamiętaj! Aby Google Rich Snippets przyniosły efekt, musisz zadbać o całą stronę!
O tym, by dobrze wykorzystać mikroformaty powinni pamiętać zwłaszcza właściciele sklepów internetowych. W ten sposób możemy poinformować klienta o cenie, dostępności i zbieranych przez dany produkt opiniach, jeszcze zanim wejdzie on na stronę! Dysponując tyloma danymi znacznie łatwiej dokonać wyboru.
Treść, jaką zawierać będą Rich Snippets może być jednak rozmaita i dotyczyć artykułów, wydarzeń, gastronomi, audycji, wydawnictw, muzyki, usług lokalnych i innych zagadnień. Trzeba jednak korzystać z tego umiejętnie! Jeśli np. oznaczamy niewidoczne dla użytkowników treści, czy w inny sposób manipulujemy, możemy spodziewać się kary ręcznej i cofnięcia wyświetlenia. Pośrednio uderza to w pozycjonowanie, gdyż obniża CTR! Nie ryzykuj!
Google Rich Snippets mogą nie zostać wyświetlone także wówczas, gdy zaniedbamy jakość strony. Obciążeniem będzie tu nadmierna ilość fraz kluczowych, zdublowane treści, nieprzystosowanie do urządzeń mobilnych czy nienaturalne linki. Dane strukturalne są więc tylko jednym z wielu sposobów na promocję w sieci, które powinny być stosowane równocześnie, w ramach profesjonalnych działań zespołu SEM, podporządkowanych odpowiedniej strategii. Zadbaj więc o wszystko i ciesz się efektem i zyskami!
Zobacz również: Stronicowanie, czyli paginacja SEO, jak optymalizować strony paginacji?