Technologiczna infrastruktura jaka towarzyszy naszej komunikacji stale się zmienia, co dla jednych stanowi znakomite ułatwienie wielu codziennych czynności, przed innymi zaś – np. szukającymi odpowiednich metod promocji przedsiębiorcami – stawia wyzwania. Do istotnych aspektów dokonujących się właśnie przemian należy to, że rzeczywistość wirtualna przestaje być światem zamkniętym, a coraz łatwiej integruje się z otoczeniem i podporządkowuje naszym potrzebom. Rozpoznawane mowy, dzięki któremu korzystać możemy z Google Voice Search, stanowi niezbity tego dowód. Rola tej funkcji już dzisiaj dynamicznie rośnie, a szacuje się, że już w ciągu najbliższych lat stanie się najpopularniejszym sposobem wyszukiwania! Musimy więc już dziś uwzględniać je w pozycjonowaniu, aby móc wyprzedzić konkurentów. Wyjaśniamy, jak to zrobić.
Optymalizacja pod głosowe wyszukiwanie wymaga przystosowania do urządzeń mobilnych
Zagadnienie Google Voice Search jest nierozerwalnie związane z tematem urządzeń mobilnych, bo to zazwyczaj na nich funkcja ta jest wykorzystywana. Nie powinno to dziwić – znacząco ułatwia to wszak korzystanie z wyszukiwarki, co szczególnie istotne jest w drodze. Dodajmy to tego fakt, że to one właśnie generują w internecie najwięcej ruchu. Ich znaczenie muszą mieć na uwadze przede wszystkim ci z przedsiębiorców, którzy świadczą lokalne usługi, bo to najczęściej do ich znajdowania wykorzystujemy smartfony. W przypadku zaś sklepów internetowych wciąż większą rolę pełnią urządzenia desktopowe, ale i tu te mobilne z całą pewnością nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Ich udział w dokonywanych w sieci zakupach rośnie bowiem bardzo szybko.
Koniecznie musimy więc zoptymalizować witrynę pod urządzenia mobilne, jednocześnie pamiętając, z jaką szybkością rośnie popularność Google Voice Search.
Jak to zrobić? Sama responsywność, czyli zdolność przystosowania się do różnych ekranów to oczywista podstawa. Nie możemy też zapomnieć o szybkości ładowania! Zwłaszcza w drodze, gdy musimy zwolnić kroku, nie chcemy wszak długo czekać. Wreszcie, powinniśmy jednak także szerszy, osobny namysł poświęcić kwesti tzw. UX (user experience), do czego jeszcze tu wrócimy.
Koniecznie wykorzystaj takie frazy, jakie stosuje się wykorzystując wyszukiwanie głosowe
Cały ten ogrom pracy, jakiego wymaga obecnie pozycjonowanie, zyskuje sens, jeśli służy właściwej strategii. W niej z kolei kluczową rolę odgrywają słowa… kluczowe właśnie. Aby skutecznie zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe, musimy przede wszystkim uwzględnić takie, jakie stosują korzystający z tej funkcji internauci. Są one zwykle dłuższe frazy niż wówczas, gdy muszą je wpisać w okno wyszukiwarki. Ich postać najczęściej jest jednak nieco inna od tych, które określamy mianem long tail. Odpowiada bowiem sposobowi, w jaki naturalnie się wypowiadamy, bardzo często są to dość precyzyjne pytania, a nie w każdym tekście łatwo osadzić je w naturalny sposób.
Optymalizując stronę pod wyszukiwanie głosowe w Google warto więc stworzyć dział FAQ, znakomicie nadający się do tego, by takich fraz użyć, a przy okazji mogący stanowić wartościowy content generujący nam trwały ruch. Podobną funkcję mogą pełnić rozmaite branżowe słowniki, poradniki, czy odpowiednio napisane artykuły blogowe.
Przygotuj atrakcyjne treści, w których naturalnie zawrzesz frazy istotne dla Google Voice Search
Sama treść, nawet najlepiej napisana, to jednak nie wszystko. Będzie przecież jeszcze lepiej, jeśli dotarłszy do potencjalnego klienta przez wyszukiwarkę, zdołamy go u siebie zatrzymać i zaabsorbować jego uwagę dobrym contentem. Jeszcze raz jednak trzeba tu wspomnieć o tym, że większość internautów stosujących w Google wyszukiwanie głosowe będzie użytkownikami telefonów!
Wiąże się to z koniecznością odpowiedniego przygotowania zarówno postaci samej witryny (wspomniana responsywność), jak i szaty graficznej i wygodnego, intuicyjnego rozkładu elementów uwzględniającego UX, ale też odpowiedniego przygotowania treści. Mało kto będzie miał dość cierpliwości, by na telefonie, zwłaszcza w ruchu, mierzyć się ze ścianami tekstu. Ułatwiaj czytanie odbiorcom, których pozyskasz przez wyszukiwanie głosowe! Dziel artykuły i opisy śródtytułami opisującymi ich treść. Stosuj wyliczenia, infografiki i inne rozwiązania, pozwalające w mgnieniu oka zorientować się w tym, co masz im do przekazania, a z większym prawdopodobieństwem uczynisz ich swoimi klientami.
Są jakieś dane na temat ilości osób korzystających z wyszukiwania głosowego na świecie? A najlepiej w Polsce? 🙂
Dla Polski raczej ciężko będzie znaleźć źródła.
Na świecie warto zapoznać się z:
https://searchengineland.com/nine-voice-search-stats-to-close-out-2019-326884
https://searchengineland.com/study-48-of-consumers-use-voice-assistants-for-general-web-search-319729
Wyszukiwarka głosowa będzie raczej zyskiwać na popularności w Polsce. Ciekawe, w jakim stopniu zmieni to branże SEO.
Temat jest niezwykle ciekawy, zwłaszcza teraz gdy trend wyszukiwań głosowych jest bardzo rosnący. Może nie widać tego tak bardzo w Polsce jak w USA, ale już teraz młode pokolenie korzysta z asystentów głosowych na swoich telefonach coraz częściej. Technologia idzie tak naprzód, że strach pomyśleć jak będzie wyglądało wyszukiwanie informacji za 5 lat oraz jak będzie wyglądał sam proces zmian.
Bardzo pożyteczny artykuł. Nie sądziłam, że optymalizacja pod kątem wyszukiwań głosowych zyskuje coraz większą popularność. Dla ludzi jest to wygodne rozwiązanie, więc coraz częściej z niego korzystają. Tekst jest ciekawie napisany i na pewno wykorzystam przedstawione w nim wskazówki 🙂
Moim zdaniem jeszcze ze 2-3 lata muszą minąć zanim optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe będzie brana „na poważnie” 😉