Możliwości promocji firm w Internecie stale się zwiększają. Aktualnie jednym z najpopularniejszych sposobów na reklamę online jest pozycjonowanie (SEO) oraz kampanie linków sponsorowanych – Google Ads. Powszechnie klienci cenią także reklamy PPC w mediach społecznościowych, e-mail marketing oraz artykuły sponsorowane (szczególnie w e-commerce). Warto jednak zastanowić się, jakie są wady i zalety reklamy internetowej, biorąc pod uwagę powyższe rozwiązania marketingowe.
- Reklama internetowa – wady i zalety
- Jakie są rodzaje reklamy internetowej?
- Jakie są wady i zalety reklamy internetowej – podsumowanie
- Najczęściej zadawane nam pytania
Reklama internetowa – wady i zalety
Reklama internetowa jest interaktywna i nieograniczona lokalizacją. Pozwala dotrzeć wyłącznie do zainteresowanych person, dzięki czemu wyróżnia się znacznie większym współczynnikiem konwersji, niż tradycyjne sposoby promocji (np. reklamy bannerowe). Reklamę online można dowolnie przekształcać, praktycznie w każdej chwili – zgodnie z nowymi założeniami projektowymi, a co najważniejsze, nie trzeba za nią dużo płacić, ponieważ wyróżnia się niskimi kosztami w porównaniu do tradycyjnych form marketingu.
Reklama online nie jest jednak idealna, ponieważ osoby, które nie korzystają z Internetu – nie zobaczą jej. Istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą ją ignorować (jeśli jest zaprojektowana sztucznie i nieciekawie), a co więcej – niektóre formy promocji (np. mailing) mogą potraktować jako spam, ponieważ firmy często wysyłają informacje reklamowe dla osób, które nie wyraziły na to zgody. W pierwszej kolejności przedstawimy zalety reklamy internetowej, a następnie skupimy się na wadach marketingu online.
Zalety reklamy internetowej
Poniżej przedstawiamy zalety reklamy internetowej:
1. Interaktywność
Główną zaletą reklamy internetowej jest interaktywność. Co to oznacza? Otóż nowoczesne narzędzia do marketingu online (tj. blog firmowy lub poczta e-mail) umożliwiają nawiązanie oraz regularne podtrzymywanie i pogłębianie więzi pomiędzy firmą a klientem. Możemy tego dokonać na wiele sposobów, m.in. :
- wypełniając landing page (tzw. stronę startową) wartościowymi treściami z elementami CTA (np. „Kup teraz”, „Kliknij tutaj”, „Sprawdź teraz”);
- opracowując wysokiej jakości kampanie e-marketingowe edukujące internautów (którzy wyrazili na to zgodę, przykładowo zapisując się do newslettera);
- dodając posty w mediach społecznościowych podtrzymujące więź z klientami oraz potencjalnymi kupującymi.
Utrzymanie obustronnych relacji z konsumentami jest bardzo proste – wystarczy zaprojektować ścieżkę konwersji (CRO – z ang. Conversion Rate Optimization) w taki sposób, aby oprócz bezproblemowego dokonania zakupu, klient mógł intuicyjnie zapisać się do newslettera (można to zrobić, wykorzystując tzw. pop-upy, czyli wyskakujące okienka po pewnym czasie obecności na stronie).
2. Brak ograniczeń lokalizacyjnych
Brak ograniczeń lokalizacyjnych powoduje, że skuteczność reklamy internetowej jest uzależniona wyłącznie od naszej kreatywności, sposobu opracowania interesujących materiałów oraz umiejętnego wykorzystania dostępnych form promocji w sieci (np. marketing w mediach społecznościowych, pozycjonowanie lub Google Ads).
Dzięki temu możemy reklamować się nie tylko poprzez reklamy SEO (z ang. Search Engine Optimization) i PPC (z ang. Pay Per Click), ale również praktykując e-mail marketing czy też tworząc wysokiej jakości artykuły sponsorowane. Pozwala to dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców i przystosować przekaz do potrzeb i zainteresowań potencjalnych kupujących.
3. Dostęp do wybranej grupy docelowej
Totalny gamechanger jeśli chodzi o zalety reklamy internetowej. Dostęp do wybranej grupy docelowej pozwala zastosować dokładny przekaz reklamowy do starannie wyselekcjonowanych osób, które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. Dla przykładu – pozycjonując stronę za pomocą działań SEO, używając fraz z długiego ogona słów kluczowych (np. „tanie buty męskie sportowe”) spowodujesz, że Twój serwis odwiedzą wyłącznie zdecydowani klienci, którzy będą chcieli kupić dany produkt. Nic nie będzie przypadkowe.
4. Elastyczność
Reklamę internetową można dowolnie zmieniać bez ponoszenia kosztów. O co dokładnie chodzi? Otóż, jeśli popełnimy przykładowo literówkę w kampanii Google Ads i zauważy to klient (lub ktoś z naszej firmy), informując nas o tym – możemy w mniej niż minutę dokonać zmian i być spokojnym o zaplanowany współczynnik konwersji promocji.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja pod kątem reklamy stacjonarnej (np. w formie ulotek). Dlaczego? Ponieważ jeśli kontrolerzy jakości zwyczajnie przeoczą literówkę – do druku zostanie zleconych kilka tysięcy ulotek, co będzie stratą rzędu przynajmniej kilkuset złotych w momencie ewentualnej (i często koniecznej) zmiany.
5. Niskie koszty w porównaniu do tradycyjnych form marketingu
Reklama firmy za pośrednictwem pozycjonowania, Google Ads (dawniej AdWords), social mediów, e-mail marketingu czy też wpisów sponsorowanych jest znacznie tańsza w ujęciu miesięcznym, niż przykładowo promocja radiowa, czy też telewizyjna.
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż koszty reklamy online są nawet do dziesięciu razy mniejsze. Przykład? Cena za skuteczną kampanię linków sponsorowanych Google Ads dla średniej wielkości e-commerce zaczyna się od 600 zł miesięcznie. W przypadku reklamy telewizyjnej ceny windują znacznie powyżej 6 000 zł miesięcznie (w zależności od częstotliwości wyświetlania reklamy, czasu trwania oraz wybranego kanału telewizyjnego).
Wady reklamy internetowej
Poniżej przedstawiamy wady reklamy internetowej:
1. Ograniczony dostęp dla osób, które nie korzystają z internetu
Teoretycznie z reklamą online nie dotrzemy do osób, które nie korzystają z internetu. W praktyce prawdopodobnie ci konsumenci nie byliby naszymi potencjalnymi klientami, ponieważ w erze cyfryzacji, sieci nie używają wyłącznie kraje bez dostępu do tzw. cywilizacji.
2. Ignorancja internautów
Internauci mogą ignorować reklamę internetową – jest to zupełnie naturalne, gdy dana persona nie jest zainteresowana zakupami w sieci. Uważamy jednak, że znacznie częściej bagatelizowane są promocje radiowe czy też telewizyjne – i naszym zdaniem to właśnie ich niska, marketingowa jakość porównywalna do telezakupów przyczyniła się do tego, że pokolenie Millenialsów (pokolenie ludzi urodzonych w latach 80 i 90 XX wieku) podchodzi sceptycznie również do form reklamy online.
Zapamiętaj --> Internauci ignorują głównie reklamy, które są nachalne i mało interesujące. Jeśli chcesz, aby Twoja promocja w sieci została odebrana pozytywnie – opracuj ją zgodnie z aktualnymi zasadami UX (z ang. User Experience), posługuj się profesjonalnym słownictwem i pomóż potencjalnemu klientowi „poszerzyć horyzonty” w danym temacie, nie narzucając mu konkretnych idei.
3. Duży odsetek spamu
Spam w Internecie przejawia się na różne sposoby. Jednym z nich jest tzw. cold mailing polegający na wysyłaniu wiadomości reklamowych do osób, z którymi wcześniej nie mieliśmy kontaktu i które nie wyraziły na to zgody. Często budzi to sprzeciw i irytację, a nawet problemy prawne związane z ochroną prywatności (RODO). Wysyłanie spamu jest niezgodne z prawem, jednak wiele firm traktuje to jako jedną z głównych form reklamy w sieci.
Jakie są rodzaje reklamy internetowej?
Istnieje 5 głównych rodzajów reklamy internetowej – pozycjonowanie (SEO), kampanie linków sponsorowanych (Google Ads), marketing w mediach społecznościowych (PPC), mailing oraz artykuły sponsorowane. Poniżej dokładnie opisujemy każdy typ promocji online – dzięki temu dowiesz się, jak skutecznie promować stronę internetową lub sklep e-commerce i jakie dokładnie korzyści niesie za sobą każde z wymienionych rozwiązań.
I. Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)
Pozycjonowanie stron internetowych to proces bazujący na działaniach optymalizacyjnych on-site (wewnątrz witryny) oraz off-site (poza serwisem). Składa się z content marketingu, czyli inaczej marketingu treści, technicznego SEO oraz link-buildingu.
Marketing treści
Agencje marketingowe realizując umowy abonamentowe w zakresie usług SEO dbają w pierwszej kolejności o marketing treści w witrynie klientów. Wprowadzają wówczas poprawki on-site. Obejmują one m.in.:
- weryfikację duplicate content;
- rozbudowanie tekstów o dodatkowe grafiki, video oraz objętość;
- poprawę struktury nagłówków (H1-H6) oraz contentu w zakresie wypunktowań, tabelek czy też wylistowań;
- korektę artykułów blogowych i tekstów na podstronach/stronie głównej pod względem merytorycznym, ortograficznym oraz fleksyjnym;
- wdrożenie internal linkingu (tzw. linkowania wewnętrznego).
Zobacz również: Jak najskuteczniej zareklamować swoją markę w sieci?
Warto również wspomnieć, iż optymalizacja strony on-site pod kątem szeroko rozumianego marketingu treści obejmuje także nasycenie wszystkich tekstów w danym serwisie słowami kluczowymi. Jako doświadczona agencja SEO uważamy, że ważne są nie tylko frazy generyczne (ogólne, jedno- lub dwuwyrazowe słowa kluczowe), ale również tzw. long tail SEO keywords, czyli frazy długiego ogona, które pozwalają pozyskać bardziej zdecydowanych i ukierunkowanych na konwersję klientów.
Dlaczego tak sądzimy? Ponieważ klient, wpisując w wyszukiwarkę „agencja marketingowa” (czyli frazę ogólną) szuka podmiotu, który wypromuje jego firmę w sieci, ale nie wie dokładnie, jaka to ma być forma reklamy i ostatecznie może po prostu zrezygnować z tego rozwiązania, ponieważ uzna to za nieopłacalne.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, gdy klient wie, na czym dokładnie mu zależy i wpisze w wyszukiwarkę frazę „usługi SEO dla e-commerce” lub „kampanie Google Ads dla stron usługowych”. Wówczas po wejściu na Twoją stronę, prawdopodobnie dokona konwersji, gdy oferta będzie adekwatna jakością do ceny.
Techniczne SEO
W Afterweb technicznym SEO zajmują się specjaliści ds. pozycjonowania oraz web developerzy. Dbają oni o poprawne dostosowanie meta tagów (title oraz description) do aktualnych standardów Google’a oraz użytkowników.
Zajmują się również kompresją kodu HTML i CSS witryny, a także dostosowują stronę do aktualnych standardów Core Web Vitals (chodzi o wskaźniki FID – First Input Delay, LCP – Layout Contentful Paint oraz CLS – Cumulative Layout Shift). Prace nad technicznym SEO obejmują dodatkowo poprawę struktury linków (zgodnie z zasadami user-friendly), dostosowanie strony do urządzeń mobilnych (w myśl reguły mobile-first) oraz minimalizację rozmiarów obrazków (w celu poprawy wydajności serwisu).
Link building
Pozyskiwanie odnośników wychodzących to nieodłączny element off-site SEO. Między innymi dzięki temu procesowi pozycja Twojej strony w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) znacząco wzrośnie. Warto jednak zadbać, aby były to linki zdobyte naturalnie – przykładowo poprzez opracowanie viralowych treści, które udostępnią internauci rzeczywiście zainteresowani danym tematem.
Chcesz dowiedzieć się więcej o link buildingu? Przeczytaj nasz artykuł o linkach zwrotnych – czyli jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google!
Wady i zalety reklamy internetowej – pozycjonowanie (SEO)
Wyjaśniliśmy, na czym dokładnie polega SEO – teraz czas na podsumowanie. Poniżej przedstawiamy, jakie są wady i zalety reklamy internetowej w postaci pozycjonowania!
Pozycjonowanie (SEO) – zalety reklamy internetowej
- wzrost widoczności Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania;
- możliwość zmierzenia efektów (np. za pomocą Google Analytics lub Google Search Console)
- dotarcie do potencjalnych klientów zdecydowanych na zakup lub podjęcie konkretnego działania (np. zapisu do newslettera, odbioru darmowego e-booka, zarezerwowania szkolenia);
- efekty widoczne nawet po zakończeniu współpracy z firmą SEO;
- zwiększenie rozpoznawalności marki;
- zbudowanie zaufania wśród konsumentów;
- niższe koszty długoterminowe (niż w przypadku reklamy stacjonarnej).
Pozycjonowanie (SEO) – wady reklamy internetowej
- wymagana regularna, comiesięczna inwestycja;
- niezbędne wynajęcie podmiotu odpowiedzialnego za SEO lub umiejętności umożliwiające samodzielne pozycjonowanie.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż efekty pozycjonowania będą widoczne nie od razu (tak, jak w przypadku Google Ads), ale po 2-3 miesiącach w postaci dodatkowych wejść z SERP-ów. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż rzeczywista konwersja zakupowa (na przykładzie e-commerce) zazwyczaj występuje po 6-12 miesiącach – wówczas pozycjonowanie zaczyna się zwracać.
II. Kampanie linków sponsorowanych (Google Ads)
Kampanie linków sponsorowanych (Google Ads, dawniej AdWords) są doskonałym uzupełnieniem, lub w niektórych przypadkach alternatywą pozycjonowania. Jest to idealne rozwiązanie m.in. dla przedsiębiorców reprezentujących branżę jubilerską, sprzedawców elektroniki użytkowej, sklepów e-commerce z branży odzieżowej, obuwniczej, spożywczej, beauty oraz wellness. Na Google Ads skorzystają także producenci materiałów budowlanych lub firm wykonawczych oraz właściciele działalności w szeroko rozumianej branży prawniczej.
Wady i zalety reklamy internetowej – Google Ads
- natychmiastowe efekty (niemal od razu po odpowiednim zoptymalizowaniu kampanii);
- mierzalne wyniki (łącząc konto Google Ads z Google Analytics, możemy dokładnie wyliczyć zwrot z inwestycji);
- możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców (Google jest jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek świata, a co za tym idzie – dzięki niej możemy dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych nabywców);
- precyzyjne ukierunkowanie reklam (promocję w Google Ads ukierunkowuje się na konkretne dane tj. wiek, położenie geograficzne, zainteresowania);
- elastyczność (reklamę Google Ads można bez problemu modyfikować podczas trwania promocji).
Jakie są wady reklamy internetowej Google Ads? Generalnie nad rozwiązaniem tym dominują głównie korzyści, jednak pamiętajmy, że kampanie linków sponsorowanych powinny być wyłącznie dodatkiem do pozycjonowania, a nie głównym elementem reklamowym. Nie dlatego, że nie działają wystarczająco skutecznie, ale dlatego, że w ujęciu długofalowym pozycjonowanie stron www jest znacznie bardziej opłacalne.
III. Marketing w mediach społecznościowych (kampanie PPC)
Marketing w mediach społecznościowych to kampanie PPC, czyli Facebook Ads, Instagram Ads, YouTube Ads, Twitter Ads oraz Tik Tok Ads. Działają na podobnej zasadzie do linków sponsorowanych udostępnianych przez giganta z Mountain View (Google Ads) i pomagają m.in. zwiększyć rozpoznawalność marki, nakłonić e-konsumentów do dokonania pożądanej konwersji zakupowej oraz pozyskać leady.
Wady i zalety reklamy internetowej – marketing w mediach społecznościowych
- większa sprzedaż towarów lub usług;
- niskie koszty pozyskania leada;
- natychmiastowe efekty promocji;
- nawiązanie więzi z potencjalnymi klientami;
- pozyskanie stałych i opłacalnych partnerów biznesowych.
Warto również wspomnieć, iż kluczową rolę pod kątem reklamy w mediach społecznościowych pełnią kampanie remarketingowe mające na celu ponowne dotarcie do odbiorcy, który zobaczył promocję lub zainteresował się danym produktem (ewentualnie usługą), ale nie dokonał transakcji.
Jeśli chodzi o wady reklamy internetowej w mediach społecznościowych – naszym zdaniem nie ma ich zbyt dużo. Głównym mankamentem jest konieczność nieustannego płacenia za efekty (w przypadku pozycjonowania, rezultaty są widoczne nawet po zakończeniu współpracy z agencją SEO).
IV. E-mail marketing
E-mail marketing wyróżnia się niskimi kosztami i dużą skutecznością. Pod warunkiem że pozyskaliśmy adres e-mail legalnie, poprzez interakcję z klientem na stronie (np. zapis do newslettera, rejestracja w celu odbioru darmowego e-booka lub szkolenia online). W innym przypadku możemy zostać potraktowani przez naszą grupę docelową jako spamerzy, co gwarantuje frustrację i wysoki współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Wady i zalety reklamy internetowej – e-mail marketing
- budowanie relacji z klientem;
- możliwość automatyzacji;
- przypomnienie o porzuconych koszykach (np. w postaci maila z atrakcyjną promocją zachęcającą sfinalizowania transakcji);
- staranna personalizacja wiadomości;
- dokładna segmentacja bazy odbiorców.
Czy istnieją rzeczywiste wady reklamy internetowej w postaci e-mail marketingu? Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż jedynym mankamentem mailingu jest traktowanie go przez klientów jako spam. Można temu łatwo zaradzić, dokładnie personalizując maile, przekazując w nich wysoką wartość merytoryczną.
V. Artykuły sponsorowane
Promocja firmy lub konkretnej usługi czy też produktu poprzez artykuły sponsorowane to bardzo często stosowana praktyka. Dla przykładu – sklepy e-commerce z branży beauty przekazują blogerce kosmetyk, a ona go testuje i tworzy artykuł, umiejętnie „wplatając” w niego codzienne wykorzystanie Twojego produktu.
Wady i zalety reklamy internetowej – artykuły sponsorowane
- wzmocnienie wizerunku marki;
- zbudowanie zaufania wśród odbiorców;
- dotarcie do nowej grupy potencjalnych klientów.
Pamiętajmy, że współpraca w zakresie artykułów sponsorowanych ze znanym twórcą może się zwrócić, ale nie musi – ostateczny wynik zależy od usposobienia grupy docelowej i umiejętności reklamowych danego influencera lub blogera.
Jakie są wady i zalety reklamy internetowej – podsumowanie
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy, jakie są wady i zalety reklamy internetowej. Omówiliśmy także konkretne możliwości promocji w sieci, a dodatkowo wyjaśniliśmy, dlaczego ujęte rozwiązania są opłacalne nie tylko dla sklepów e-commerce, ale też stron usługowych. Zachęcamy do promowania swojego biznesu głównie za pomocą pozycjonowania, inwestując również w Google Ads, reklamę w mediach społecznościowych oraz mailing czy też artykuły sponsorowane. Powodzenia!
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania w tematyce wad i zalet reklamy internetowej.