Czym są tagi w WordPress – wyjaśniamy
Tagi to pojedyncze słowa i krótkie wyrażenia, pozwalające pogrupować treści, pliki i dane na stronie internetowej lub w zbiorze. Są ważnym narzędziem - wykorzystuje się je w celu uporządkowania elementów i ułatwienia nawigacji po witrynie. Tagi WordPress przekazują ważne informacje użytkownikowi oraz wyszukiwarce Google. Uzupełniają główne kategorie i kategoryzują strony, co pozwala dobrze zorganizować zawartość witryny. Uwaga! Tagi stosowane w systemach CMS (z czego najpopularniejszym jest WordPress) nie są tożsame z meta tagami. Znaczniki meta to fragmenty kodu HTML umieszczone w sekcji serwisu, które pełnią inną funkcję, niż tagi omawiane w tym artykule.
Używając tagów można skutecznie sortować treści, które mają wspólny mianownik. Działa to analogicznie do hashtagów w social mediach. Przykładowo: chcąc wyszukać na Instagramie zdjęć z psami, skorzystamy z hashtagu #dogs – w przypadku strony internetowej opartej na WordPress, poszukamy interesującego nas tagu. Tagi w WordPress najczęściej można znaleźć bezpośrednio pod wpisem blogowym albo na pasku bocznym (chmura tagów). Po kliknięciu w wybrane słowo, zostaniemy przeniesieni na podstronę tagu. Tam znajdziemy inne treści, dotyczące tego samego zagadnienia. Wszystkie tagi mają odrębne strony, na których gromadzone są elementy opatrzone danym tagiem (w ten sposób jest grupowana treść witryny). Każdą z nich roboty Google oceniają tak samo, jak regularną podstronę.
Sekcja Tagi w panelu WordPress. Jak używać tagów?
WordPressa raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Darmowy content management system (CMS) z mnóstwem rozszerzeń to idealne narzędzie do zarządzania stroną internetową i wzbogacania jej o nową zawartość, bez znajomości HTML-a. Samodzielne prowadzenie witryny www to jedno, trzeba ją jeszcze skutecznie wypromować w Google. Pozycjonowanie i działania SEO z poziomu CMS-a koncentrują się przede wszystkim na treści wpisów, ale nie tylko. W całym procesie istotną rolę odgrywa optymalizacja tagów oraz kategorii, pozwalających na tematyczne grupowanie artykułów.
W tym momencie należy dokładnie wyjaśnić, co to są tagi WordPress i dlaczego nie należy utożsamiać ich z kategoriami. Otóż te pierwsze stanowią dodatkowy, drugorzędny sposób usystematyzowania treści na stronie internetowej. To słowa kluczowe o charakterze opisowym, zaś kategorie stanowią podstawowy sposób podziału wpisów. Chmury lub strony tagów często są zbitką wyrazów, natomiast każda kategoria zajmuje eksponowane miejsce w menu nawigacyjnym strony internetowej. W WordPressie tagi pozwalają w wygodny sposób łączyć ze sobą treści znajdujące się w różnych kategoriach. Należy traktować je, jako swoiste etykiety przypisane dla podstrony. Jeden wpis może należeć do kilku kategorii (optymalnie 1-2) oraz być opatrzony kilkoma tagami (optymalnie 3-5).
Istnieją zasady, których stosowanie uprawnia proces opatrywania treści tagami. Dobrze jest je znać, gdyż usprawnia to pracę i pomaga szybko wyszukiwać potrzebne informacje. O czym pamiętać, opracowując system tagów dla swojej strony internetowej?
-
Opracuj strategię. Tagi WordPress oraz ich podstrony warto określić z góry, a dopiero potem przejść do pisania artykułów. Przemyślane zarządzanie tagami pozwoli uniknąć poważnych błędów, takich jak kanibalizacja treści. Tagi powinny być takie same, jak główna fraza wpisu. Nie twórz wielu nowych tagów – zamiast tego staraj się wybierać takie, które przypiszesz do wielu wpisów lub produktów. W przypadku tagów, mniej znaczy więcej.
-
Bądź konsekwentny. Stosuj jedną, spójną formę danego tagu. Dzięki temu zachowasz porządek w strukturze strony. Miej na uwadze, że tagi stosowane w WordPressie nie są słowami kluczowymi. Używanie odmian i tagów bliskoznacznych nie poprawi pozycji Twojego serwisu.
-
Dodaj tagi do menu strony. Podanie tagów na stronie głównej albo w menu wesprze proces indeksowania strony. Tu również trzeba jednak zachować umiar, ponieważ zbyt wiele linków wewnętrznych może zostać źle odebrana przez roboty Google. Wystrzegaj się tzw. hurtowego tagowania – wprowadzaj tagi, które rzeczywiście porządkują informację i ułatwiają poruszanie się po witrynie.
Optymalizacja tagów w CMS-ie WordPress
Z racji tego, że roboty Google mogą indeksować tagi, należy zoptymalizować je pod kątem SEO. Istotne jest, aby zadbać o przyjazną strukturę linków oraz dopilnować, by tagi niosły wartość dla użytkowników. Do optymalizacji można wykorzystać wtyczkę Yoast SEO (dostępnej w wersji podstawowej darmowej i zaawansowanej płatnej). Wprowadzając zmiany samodzielnie, należy pilnować, aby: nie tworzyć tagów dla pojedynczych wpisów, nie stosować identycznych tagów i kategorii, a także nie przypisywać tagom zbyt wielu wpisów.
Tworzenie nowego tagu w WordPressie jest bardzo proste. Wystarczy przejść do sekcji Tag, wpisać pasujące do danego wpisu słowa i oddzielić je przecinkami (bez spacji!) – CMS zajmie się resztą. W celu dodania nowego tagu w WordPress, wystarczy zalogować się do panelu, przejść do sekcji Wpisy i wybrać Tagi. Wdrażanie kolejnych tagów jest bardzo intuicyjne, podobnie jak ich edycja oraz zarządzanie wpisami, do których przypisano ten sam tag.
Jeśli jakiś tag został użyty wcześniej, pojawi się jako autosugestia. Warto skorzystać z takiej podpowiedzi, aby zmniejszyć ryzyko popełnienia literówek, które wygenerowałyby zupełnie nowe tagi. W ten sposób powstałaby podstrona o unikalnym, choć zbliżonym do istniejącego adresie URL. Wyszukiwarka zaindeksowałaby ją, a następnie uznała za mało wartościową. Niewinna pomyłka sprawia, że Google obniża ocenę całej domeny, co powoduje boleśnie odczuwalne spadki w SERP-ie.
Tagi i zagrożenia z nimi związane: na co uważać?
Strony tagów pomagają w nakierowaniu użytkownika w odpowiednie miejsce, co przekłada się na wydłużenie czasu, spędzonego na stronie www. Dodając nowe tagi i porządkując te już istniejące trzeba jednak być uważnym. Nielogiczne zarządzanie grupami tagów może zaburzać proces grupowania publikowanych treści i utrudniać ich identyfikowanie.
Jednym z zagrożeń dla skuteczności pozycjonowania, związanym z tagami i ich strukturą, jest duplikowanie treści. Jeżeli wiele wpisów zostanie oznaczonych identycznym zbiorem słów kluczowych, wtedy poszczególne strony tagów mają dokładnie taką samą zawartość. Te same odsyłacze, te same zajawki artykułów – będą się różnić jedynie krótkimi opisami. W interesie właściciela witryny jest zapobiegnięcie takiej sytuacji. System oznaczeń należy przeprojektować w taki sposób, aby każdy tag posiadał rozbudowany, zróżnicowany zbiór przypisanych artykułów.
Jak nie dopuścić do kanibalizacji słów kluczowych?
Teoretycznie im częściej powtarza się dana fraza – oczywiście w uzasadnionym kontekście, unikając keyword stuffingu – tym skuteczniejsze pozycjonowanie. Jednak przy tagach bardzo łatwo doprowadzić do swego rodzaju wewnętrznego konfliktu o wyższe miejsce w wyszukiwarce. Dlatego tagi nie powinny powielać fraz użytych w tytułach oraz kategoriach. Bardziej opłaca się ściąganie ruchu organicznego na stronę z merytoryczną treścią, szeroko omawiającą dane zagadnienie, niż listę pokrewnych artykułów. Trafiający na strony tagów użytkownik zwyczajnie nie będzie wiedział, gdzie konkretnie ma kliknąć i wróci do wyszukiwarki. Poza tym samo Google może mieć problemy ze zdecydowaniem, którą z podstron prezentować wyżej. Rotacja miejsc w obrębie jednej domeny bardzo utrudnia rzetelną ocenę efektów pozycjonowania.
Jak zatem stosować w systemie WordPress tagi, aby spełniały nie tylko swoją podstawową funkcję porządkowania oraz opisywania contentu, ale również wspierały SEO? Niech będą to wyrażenia o mniejszej konkurencyjności. Precyzyjniejsze od kategorii, a zarazem na tyle uniwersalne, aby regularnie używać ich w kolejnych wpisach. Na koniec rozważań chcemy wspomnieć o tym, że przemyślana lista tagów może sprawić, że roboty Google uznają witrynę za bardziej wartościową. Jeśli więc chodzi o dodawane tagi WordPress pozycjonowanie dzięki nim przebiegnie sprawniej. Dlatego zachęcamy do odważnego wykorzystywania tagów, oczywiście z uwzględnieniem wcześniej opracowanej strategii. Nie masz pewności co do tego, czy tagi na Twojej stronie działają prawidłowo? Skontaktuj się z nami – przeprowadzimy analizę i udzielimy Ci praktycznych wskazówek.