SEO

Bezpieczne i skuteczne działania SEO – kompletny poradnik 2024

Bezpieczne i skuteczne działania SEO

Rok 2024 zdążył przynieść w SEO wiele zmian. Ewolucja algorytmów Google, zmiany w trendach wyszukiwania oraz wysokie zapotrzebowanie na technologię AI sprawiły, że specjaliści od pozycjonowania musieli szybko zaadaptować się w nowej rzeczywistości i uwzględnić zmiany w realizowanych przez siebie strategiach SEO. Jak wyglądają bezpieczne i skuteczne działania SEO w 2024? Dowiedz się więcej na temat tego, jakie tendencje są obecnie istotne w Google oraz jak duże znaczenie ma bezpieczna reklama w wyszukiwarce. Zapraszamy do czytania!

Trendy, kluczowe zmiany oraz nowe elementy strategii SEO w 2024!

By osiągnąć sukces w sieci, trzeba się rozwijać – co za tym idzie, dostosowywać się do dynamicznych zmian wdrażanych w Google. 2024 stawia zupełnie nowe wyzwania, a wszystko to za sprawą dynamicznie wprowadzanych innowacji. Kluczowe zmiany wprowadzone w wyszukiwarce skupiają się wokół trzech obszarów: walki ze spamem oraz treściami niskiej jakości, modyfikacji algorytmu, a także wpływu zmian na SEO oraz narzędzia jak Google Search Console.

March 2024 spam update/June 2024 spam update to obecnie jedne z ważniejszych aktualizacji, które nastąpiły w tym roku. Głównym celem ich wprowadzenia jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania, poprzez promowanie wartościowych treści i zwalczanie spamu. Obecnie Google skuteczniej eliminuje strony niskiej jakości, identyfikując witryny kopiujące treść z innych witryn bez dodatniej wartości, stosujące sztuczne techniki SEO czy zawierające niewiele bądź zupełnie pozbawione wartościowych informacji.

Aktualizacje Google w 2024
Źródło: https://algoroo.com/

Aktualizacja algorytmów to nie jedyne wydarzenie, jakie zmieniło podejście do działań SEO w 2024. W tym roku pojawiło się też kilka nowych, a przy tym kluczowych, trendów, które praktykowane są przez specjalistów do spraw marketingu i pozycjonowania stron. Poznaj te, które wzbudzają najwięcej emocji.

Działania SEO a technologia AI – szansa na rozwój czy realne zagrożenie?

Od pojawienia się w Polsce czatów takich jak GPT czy Bard zmieniło się wiele. Dziś możemy mówić o prawdziwym zrewolucjonizowaniu dziedziny SEO przez sztuczną inteligencję (AI). Specjaliści i przedsiębiorcy potwierdzają, że nowoczesna technologia pozwala na zautomatyzowanie wielu procesów zachodzących w firmach – co więcej, pozwala na doskonalenie strategii pozycjonowania, umożliwiając szybszą analizę konkurencji, dobór słów kluczowych czy planowanie oraz optymalizację treści. Zdania na temat tego, czy warto nagminnie stosować AI w działaniach SEO jest podzielone; przyjmuje się jednak, że sztuczna inteligencja stanowi dziś nieodłączną część rozwoju, przez co nawet najbardziej sceptyczne osoby będą musiały rozważyć wykorzystanie opartych o nią narzędzi do optymalizacji strony pod kątem SEO.

AEO, czyli szybka odpowiedź na zadane pytanie

Answer Engine Optimization to jedna z istotnych zmian, która determinuje działania SEO w 2024. AEO polega na optymalizacji treści w taki sposób, by ta stanowiła odpowiedź na konkretne pytania zadawane przez użytkowników. W czasach, gdzie większość z nas oczekuje błyskawicznych rozwiązań, tworzenie treści odpowiadających na popularne pytania jest w stanie zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania – a przy tym pozwolić oszczędzić czas tysiącom użytkowników.

EAT(E) – fundament oceny jakości treści

Fachowość (Expertise), autorytet (Authoritativeness), zaufanie (Trust), a także zyskujące na znaczeniu doświadczenie (Experience) – to właśnie na podstawie tych cech algorytmy Google oceniają jakość treści. Oryginalny content wciąż króluje, a tworzenie wartościowych treści, które spełniają oczekiwania internautów jest kluczowe. Warto przy tym zwrócić uwagę na ich optymalizację pod kątem wyszukiwań typu „zero click”, w których użytkownik otrzymuje odpowiedź bez konieczności kliknięcia w link; chociaż nieco kłóci się to z celem SEO, jaki stanowi między innymi pozyskanie Klientów, praktyka pokazuje, że warto optymalizować treści w taki sposób, by były atrakcyjne dla użytkowników, nawet jeżeli nie prowadzą bezpośrednio na stronę.

Działania SEO 2024: coraz więcej osób korzysta z wyszukiwania głosowego!

Najnowsze dane potwierdzają, że użytkownicy coraz chętniej wyszukują informacje za pomocą poleceń głosowych. W samym USA wyszukiwanie głosowe stanowi ponad 20% wszystkich zapytań! Narzędzie jest szczególnie popularne wśród nastolatków, co przekłada się na jego przyszłościowy potencjał. Działania SEO oparte na wdrożeniu fraz długiego ogona, tworzeniu naturalnych treści i dodawaniu FAQ znakomicie sprawdzają się przy zapytaniach głosowych. Specjaliści SEO widzą w tym potencjał zwłaszcza dla firm inwestujących w pozycjonowanie lokalne – większość fraz z wyszukiwań głosowych zawiera w sobie lokalizację oraz podstawowe zapytania, jak na przykład „gdzie kupić”, „jak dojechać”, „gdzie zjeść”. Konieczne jest również zadbanie o responsywność strony oraz optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych (to właśnie na nich używa się tego typu wyszukań).

Najważniejsze praktyki SEO na 2024 r. – jak angażować użytkowników?

Rok 2024 już uchodzi za przełomowy w świecie SEO. Z roku na rok zmieniają się nie tylko algorytmy, lecz także oczekiwania oraz preferencje użytkowników. Specjaliści zajmujący się optymalizacją stron internetowych od jakiegoś czasu muszą zwracać uwagę na szereg dodatkowych elementów, takich jak naturalność słów kluczowych, UX, a także wzrost znaczenia opinii w działaniach z zakresu SEO.

Współcześni użytkownicy oczekują od wyszukiwarki, że będzie ona bardziej intuicyjna, szybsza oraz precyzyjna. Przewidywania na 2024 i kolejne lata wskazują także na coraz większą rolę personalizacji wyników wyszukiwania; być może doczekamy się czasów, gdzie każdy użytkownik będzie otrzymywał inne, dostosowane do preferencji czy historii wyszukiwań wyniki.

Zanim jednak nastąpi era pełnej personalizacji wyników, warto skupić się na aktualnie zalecanych praktykach i strategiach SEO, które są w stanie zaangażować użytkowników oraz zwiększyć ich aktywność na stronie.

Naturalne i strategiczne słowa kluczowe – działania SEO 2024 w zakresie treści

Ścisłe dopasowanie słów kluczowych nie jest dziś priorytetem. Dziś najważniejsze, by używać ich w sposób naturalny oraz strategiczny w treściach. Wyszukiwarka Google znacznie bardziej fokusuje się na zrozumieniu intencji użytkownika związanej z danym zapytaniem – a nie wyłącznie dokładnym dopasowaniu słów kluczowych. Z tego powodu istotne jest, aby treści nie były przesycone powtarzaniem konkretnych fraz; zamiast tego powinny zawierać naturalnie wplatane słowa kluczowe, adekwatne to kontekstu. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na dłuższe, bardziej szczegółowe frazy, ze względu na większą konkretność użytkowników w zadawaniu pytań. Tym sposobem, w 2024 roku koniecznie:

  • Twórz angażujące treści, w których będziesz naturalnie przeplatać słowa kluczowe.
  • Zwróć uwagę na semantykę języka; używaj fraz synonimicznych, powiązanych, a także długich ogonów słów kluczowych.
  • Skup swoje działania SEO w zakresie treści na różnorodności oraz personalizacji zapytań użytkowników. Nie bój się eksperymentować, jednocześnie stawiając na jakość przygotowywanych treści, nie ich ilość.

Google kładzie coraz większy nacisk na jakość treści oraz wiarygodność strony. Istotne w tym wszystkim jest zbudowanie autorytetu w swojej dziedzinie, poprzez publikowanie wysokiej jakości treści. Muszą one wyróżniać się na tle konkurencji unikalnym podejściem oraz głębszą analizą, skupiać się wokół rozwiązania konkretnego problemu lub udzielenia odpowiedzi na pytania grupy docelowej, a także być wzbogacone o elementy multimedialne jak obrazy, wideo czy infografiki. Równie istotne w kwestii tworzenia treści są odpowiednie nagłówki (H1, H2, H3 itp.); ułatwiają one wyszukiwarkom zrozumieć hierarchię i kontekst treści, jednocześnie czyniąc tekst czytelniejszym dla użytkowników.

Zobacz także: Jak pisać dobre teksty pod SEO – wskazówki ekspertów!

Skuteczne SEO w oparciu o UX

Optymalizacja sfokusowana na wrażeniach użytkownika – skuteczne SEO w oparciu o UX

Znaczenie User Experience wciąż rośnie, a Google kładzie coraz większy nacisk na zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wrażeń w trakcie korzystania z wyszukiwarki. Dla właścicieli stron internetowych oznacza to jedno – muszą zadbać o lepszy UX. Poprawa elementów w zakresie wrażeń użytkowników jest w stanie przyczynić się do lepszego pozycjonowania, a także zwiększyć wyniki konwersji oraz poziom satysfakcji użytkowników. Nawet najlepsza strategia treści oraz starannie rozplanowane słowa kluczowe nie są w stanie doprowadzić do ruchu na stronie, w przypadku gdy witryna nie jest przyjazna użytkownikom. Z tego powodu, koniecznie musisz zadbać o:

  • Prędkość strony. To jeden z tych elementów, który wpływa zarówno na UX, jak i działania SEO. Szybka strona zwiększa szansę na to, że użytkownik nie opuści jej zirytowany, a przy tym poprawia szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Do przyspieszenia strony niezbędny jest wydajny hosting, dobra kompresja obrazów, a ytakże optymalizacja kodów: HTML, CSS, JavaScript.

  • Responsywność. Strona przyjazna użytkownikowi musi dostosowywać się do różnych rozmiarów ekranów – począwszy od monitorów komputera, przez urządzenia mobilne jak tablety czy smartfony. To jeden z ważniejszych czynników rankingowych.

  • Menu nawigacyjne. Powinno być ono czytelne i intuicyjne dla użytkownika. Nikt nie chce poświęcać bowiem czasu na poszukiwanie jednego produktu w gąszczu nieuporządkowanych kategorii.

  • Wideo. Obecnie jest ono istotnym formatem treści dla użytkowników. Działania SEO w zakresie UX powinny skupiać się na włączeniu do witryny różnorodnych form treści – nie tylko tekstów, lecz również wideo. Treści multimedialne kryją w sobie ogromny potencjał do zwiększenia zaangażowania użytkowników, a także wydłużenia czasu spędzanego na stronie, przekładając się na możliwą poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie należy przy tym zapominać o odpowiedniej optymalizacji treści multimedialnych. W 2024 wymaga ona fachowego podejścia, uwzględniającego zarówno techniczne aspekty, jak i zawartość.

Zależy Ci na pozyskaniu nowych Klientów w skuteczny sposób? Skorzystaj z pomocy specjalistów!

Działania SEO w 2024 a moc opinii – sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę

Rola opinii online w 2024 stale rośnie, dlatego wymaga się uwzględniania jej w strategii SEO. Wykorzystanie opinii klientów do poprawy efektywności wymaga od specjalistów wyjątkowo strategicznego podejścia. Pod żadnym pozorem nie muszą być one sztuczne ani wymuszone! Autentyczność i uczciwość są bowiem kluczowe. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał opinii, postaraj się:

  • aktywnie zachęcać klientów do dzielenia się swoimi wrażeniami na temat produktów lub usług;
  • regularnie monitorować opinie, reagując na nie w odpowiedni sposób; odpowiadanie na pozytywne opinie oraz rozwiązywanie problemów w związku z negatywnymi komentarzami zdecydowanie zwiększy zaufanie klientów;
  • ułatwić proces pozostawiania opinii; najlepiej sprawdzają się zwłaszcza krótkie formularze z kilkoma pytaniami;
  • wplatać słowa kluczowe do swoich odpowiedzi na komentarze; jednak rób to naturalnie, nie nadużywając takiej praktyki (metoda ponowiona zbyt wiele razy finalnie może okazać się sztuczna);
  • wykorzystać opinie klientów na swojej stronie internetowej, umieszczając je na stronach produktów czy też w sekcji „Opinie”, bezpośrednio na stronie głównej.

Bezpieczna reklama, czyli jaka?

W 2024 roku wyszukiwarka Google skupia się przede wszystkim na kompleksowej weryfikacji jakości treści, zapobiegania promowaniu stron zawierających w sobie spam, a także spersonalizowaniu wyników wyszukiwania z myślą o użytkownikach. Ogromną rolę odegrało także rozpowszechnienie się sztucznej inteligencji – narzędzia oparte na AI wykorzystywane są między innymi do efektywnego wyszukiwania fraz kluczowych, tworzenia różnego rodzaju treści, aż po pomoc w opracowywaniu szczegółowej strategii pozycjonowania. Chcąc uniknąć kar od wyszukiwarki, należy przed wszystkim skupić się na działaniach SEO skoncentrowanych na użytkowniku oraz jego intencjach, a także opisanych wcześniej technicznych aspektach skutecznego pozycjonowania. Nowoczesne, bezpieczne SEO to nie tylko link building oraz optymalizacja słów kluczowych; to przede wszystkim działania SXO (SEO x User Experience) i dostarczaniu wartościowego contentu. W czasach. Gdzie większość ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych, zasada Mobile-First Indexing stała się dla Google standardem. To właśnie ta wersja Twojej strony jest dla wyszukiwarki punktem wyjścia do indeksowania i rankingu w wyszukiwarce – zadbaj o jej prawidłowe wyświetlanie się, szybkość i intuicyjne nawigowanie. Adaptacja do zmieniających się algorytmów, korzystanie z nowych technologii oraz utrzymywanie sprawnej technicznie strony to swoiste filary bezpiecznych i skutecznych działań SEO. Zacznij wdrażać zmiany już dziś.

Zadbaj o swoją stronę i osiągnij znaczącą pozycję w wyszukiwarce Google dzięki pomocy ekspertów z Afterweb

Najczęściej zadawane nam pytania
#1 Jakie działania SEO są szczególnie istotne w 2024 roku?
Wśród istotnych działań SEO w 2024 wymienia się: tworzenie spersonalizowanych, oryginalnych treści, naturalnie nasyconych słowami kluczowymi, posługiwanie się frazami long tail, a także pamiętanie o zasadzie Mobile-First Index (co za tym idzie, również na działaniach SEO z zakresu responsywności strony).
#2 Czy teksty generowane przez sztuczną inteligencję zmniejszają skuteczność działań SEO?
Nie. Na oficjalniej stronie Google Search Central, zainteresowani mogą dowiedzieć się o sposobie oceny treści przez wyszukiwarkę Google. Wymaga się, by teksty publikowane na stronach wyróżniały się oryginalnością oraz wysoką jakością, tworzoną z myślą o użytkownikach i zasadzie E-E-A-T. Jednocześnie wyszukiwarka Google walczy z treściami niskiej jakości, korzystając ze specjalnych systemów pozwalających określić przydatność treści.
#3 Na czym polegają działania SEO w kontekście wyszukiwania głosowego?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego powinna opierać się na treściach tworzonych w naturalnym języku oraz frazach w formie pytania, które często są wykorzystywane przez użytkowników. W tym wszystkim nie może zabraknąć posiłkowania się długimi frazami kluczowymi, a także tworzeniem sekcji FAQ.
#4 Czy warto oprzeć działania SEO w stu procentach na sztucznej inteligencji?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. AI przez cały czas się rozwija i obecnie jest traktowane przez wielu przedsiębiorców jako narzędzie, które może pomóc zautomatyzować wiele działań – niemniej praca człowieka wciąż pozostanie istotna, mimo że z pewnością zmieni się jej oryginalny charakter.
#5 Czy działania SEO powinny objąć także social media?
W ciągu ostatnich kilku lat możemy zaobserwować wzrost znaczenia współpracy z mediami społecznościowymi – warto mieć świadomość, że treści publikowane na platformach społecznościowych mogą wywrzeć wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie, dobrze jest dbać o swoje media społecznościowe, aktualizując je na bieżąco.

Źródła
  1. https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content?hl=pl#our-advice-for-creators-considering-ai-generation
  2. https://developers.google.com/search/blog/2024/03/core-update-spam-policies?hl=pl
  3. https://blog.google/intl/pl-pl/nowosci-firmie/technologie/generatywna-ai-w-wyszukiwarce-pozwol-google-wyszukiwac-za-ciebie/

 

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33