SEO

Ups! Wystąpił błąd 404. Co to oznacza i jak go naprawić?

Błąd 404 w przeglądarce Google Chrome

Błąd 404 (page not found) jest to komunikat informujący o tym, że serwer napotkał problem i nie może poprawnie wyświetlić zawartości strony. Najczęściej pojawia się w przeglądarce internetowej w momencie, gdy próbujesz otworzyć witrynę, która albo nie istnieje, albo została gdzieś przeniesiona.

Problem z siecią nie pojawia się jednak bez powodu. Co sprawia, że użytkownikom wyświetla się strona 404 oraz co właściciel witryny powinien zrobić, żeby naprawić error? Podpowiadamy!

Dlaczego pojawia się błąd 404 not found?

Strony WWW mogą nie działać poprawnie z różnych przyczyn. Ich ustalenie to pierwszy krok w stronę pozbycia się problemu. Błąd 404 zazwyczaj występuje na stronach sklepów internetowych i jest efektem wycofania danego produktu z oferty. Przyczyna może też leżeć w nieumiejętnej zmianie nazwy kategorii lub w niepoprawnym przeniesieniu serwisu na inny CMS. Poniżej przedstawiamy typowe powody błędu 404.

  • Usunięcie/przeniesienie strony. W momencie gdy strona WWW została usunięta lub przeniesiona na inny URL bez wdrożenia odpowiedniego przekierowania, podczas jej prób jej przeglądania możemy napotkać błąd 404.
  • Zmiana domeny/brak przekierowań. Błąd 404 może pojawić się także w przypadku, kiedy domena witryny została zmieniona, a stare adresy URL nie zostały przekierowane na nowe – po przeniesieniu czy przeorganizowaniu strony WWW.
  • Nieprawidłowy URL. Wbrew pozorom często zdarza się, że błąd 404 występuje z powodu niepoprawnego wpisania adresu URL, z literówką lub błędem w pisowni.
  • Zmiana nazwy/przeniesienie pliku. Błąd 404 page not found może także ukazać się w przypadku gdy doszło do przeniesienia pliku bądź zmiany jego nazwy, bez jednoczesnej aktualizacji linków w witrynie internetowej.
  • Chwilowy problem z połączeniem. Czasem także błędne wczytanie strony może spowodować, że naszym oczom ukaże się błąd 404.

Znając przyczyny, pozostaje pytanie: jak naprawić błąd 404, nie narażając serwisu na wystąpienie kolejnych problemów? Najpierw trzeba go znaleźć.

Podpowiadamy, jak wykryć błąd strony 404 w witrynie

Istnieje kilka sposobów na to, jak wykryć błąd typu page 404 na stronie. W tym celu można skorzystać z Google Search Console, analizy SERP i narzędzia Screaming Frog, umożliwiającego skanowanie linków pod kątem odpowiedzi serwera. Gdy ten napotka błąd 404, otrzymamy informację o lokalizacji nieprawidłowego linku. W przypadku gdy posiadasz dostęp do logów serwera, możesz przeszukać logi błędów, po to by znaleźć wśród nich 404 page not found – zawierają one informacje o każdym żądaniu wysłanym do serwera oraz jego odpowiedziach, co pozwala na identyfikację błędnych stron. A jeśli posiadasz niewielką stronę internetową, możesz ręcznie przeklikać wszystkie linki, sprawdzając czy z żadnego z nich nie wyniknie HTTP 404. Każda metoda ma swoje wady oraz zalety. Od Ciebie i Twoich możliwości zależy, na którą z nich się zdecydujesz. Pamiętaj: możesz również dokonać kombinacji kilku różnych metod, w celu zyskania stuprocentowej pewności, że Twoja strona WWW jest wolna od błędów 404 (not found). Możliwości jest naprawdę sporo!

Jak Google interpretuje błąd 404

Jak naprawić błąd 404? Polecane metody

Bieżąca naprawa błędów 404 jest w stanie znacząco przyczynić się do poprawy doświadczenia użytkownika, a także procesu optymalizacji strony pod wyszukiwarki. Oto sposoby na to, jak skutecznie naprawić błąd 404 (page not found)!

Przekierowanie 301. Jednym ze skutecznych sposobów na naprawę błędu 404, jest przekierowanie 301. Metoda pozwala przekierować użytkownika z niedziałającej podstrony na inną, aktywną. Przekierowanie może prowadzić do strony głównej, kategorii, a nawet do strony z konkretnym produktem.

Poprawa błędnych linków. Identyfikacja i poprawa błędnych linków prowadzących do stron, na których występuje błąd 404 może przyczynić się do lepszego postrzegania witryny przez użytkowników.

Usunięcie „martwych stron”. W przypadku gdy na witrynie istnieją strony, które nie są już potrzebne, dobrze rozważyć ich usunięcie, a także pozbycie się linków prowadzących do tego rodzaju stron.

Aktualizacja zasobów. W przypadku gdy zasoby strony zostały przeniesione lub usunięte, należy dokonać aktualizacji linków, które do nich prowadzą.

Sprawdzenie konfiguracji serwera. Aby uniknąć pojawienia się błędu 404 spowodowanego kłopotami z serwerem, warto upewnić się co do jego prawidłowej konfiguracji.

Warto zawczasu przygotować się na problem z siecią. który prędzej czy później wystąpi na każdej witrynie. Specjalnie stworzona na tę okoliczność strona 404 zapobiegnie frustracji internauty, a może nawet zachęci go do przejścia na inną, poprawnie działającą podstronę. Jeżeli własna strona błędu 404 zostanie stworzona z humorem, może posłużyć jako narzędzie, angażujące użytkownika do podjęcia wskazanego działania. Polecanym rozwiązaniem jest umieszczenie na takiej stronie zabawnej grafiki oraz linku, prowadzącego do innego miejsca w obrębie tego samego serwisu. Dzięki temu internauta nie wystraszy się komunikatu 404 i pozostanie na stronie.

Błąd 404 a Google – jak algorytmy odczytują go na stronie WWW?

Z oficjalnego bloga Centrum Wyszukiwarki Google możemy dowiedzieć się, że adresy URL w witrynach, które zwracają błąd 404, nie szkodzą stronie internetowej – oznacza to, że nie są czymś niebezpiecznym. Jednakże należy pamiętać, że każdy błąd 404 w witrynie może nieść za sobą negatywne konsekwencje zarówno dla wrażeń użytkowników, jak i samej strony WWW. Wpływa on negatywnie na wizerunek firmy, mogąc spowodować frustrację odwiedzających ją internautów. Jak dobrze wiemy, użytkownicy wyszukiwarek poszukują szybkich i konkretnych odpowiedzi na swoje zapytania. W momencie, gdy ich oczom ukazuje się błąd 404, często zrażają się do całej witryny. To zaś przekłada się na utratę cennego ruchu na stronie, a także potencjalnych klientów. Efekt? Olbrzymie straty i niewykorzystana szansa sprzedażowa.

Wyjaśniamy, jak strona błędu 404 może wpłynąć na SEO

Błędy 404 to coś, co zdarza się niemal na każdej stronie. Istotny jest jednak bieżący monitoring, naprawa, a także zapobieganie ich namnażaniu się. Jeżeli na często odwiedzanej stronie, zajmującej wysoką pozycję na wartościowej dla firmie frazy, nagle pojawi się błąd 404, zignorowanie go może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Rosnący współczynnik odrzuceń zaczyna kategoryzować witrynę jako niespełniającą oczekiwań użytkowników – co za tym idzie, jej pozycja w wyszukiwarce Google spada. Stąd tak ważne jest, by nie lekceważyć błędu 404, zamiast tego od razu wszczynając działania służące jego wyeliminowaniu!

W Afterweb wykrywamy błędy 404 już na etapie audytu On-Site. Zostań naszym Klientem, by w przyszłości nie martwić się błędami na swojej stronie – pozbędziemy się ich za Ciebie.

Najczęściej zadawane nam pytania
#1 Strona 404 w WordPress – co może być powodem?
Istnieje kilka metod na naprawdę błędu 404 w WordPress. Jednym z nich jest zweryfikowanie czy żądany adres URL rzeczywiście istnieje i jest przypisany do danej strony bądź wpisu. Kolejnym sposobem może okazać się wyczyszczenie cache przeglądarki lub ustawienie struktury linków. Pojawiający się błąd 404 w Wordpress może oznaczać również problem z plikiem .htaccess, który przetrzymuje konfigurację serwera dotyczącą danego katalogu. Jak widać, powodów błędu 404 może być naprawdę sporo; dlatego ważne jest wyposażenie się w konkretne narzędzia do jego wyszukiwania – takie jak na przykład wtyczka Broken Link Checker.
#2 Czy HTTP 404 jest szkodliwe dla strony internetowej?
Google uznaje wystąpienie błędu 404 za coś normalnego, co zdarza się niemal na każdej stronie – czasem nawet niezależnie od działań właściciela witryny. Jednak należy pamiętać, że zbyt duża ilość 404 page not found na jednej stronie WWW może okazać się szkodliwa, pogarszając relację z użytkownikami oraz utrudniając proces pozycjonowania witryny.
#3 Co to jest błąd 404?
Błąd 404 (not found) stanowi jeden z najczęściej występujących problemów, z jakim na co dzień spotykają się tysiące użytkowników wyszukiwarek. Sugeruje on, że dana strona, której adres URL próbujemy otworzyć, nie została znaleziona na danym serwerze – najczęściej dlatego, że została usunięta bądź przeniesiona.
#4 Kto może pomóc usunąć błąd 404?
Jeżeli nawiążesz współpracę z agencją marketingową SEM, wykryciem i usunięciem błędów 404 zajmą się dla Ciebie specjaliści SEO. W Afterweb wykrywamy błędy 404 już na etapie audytu On-Site, a współpracujący z nami Klienci mogą liczyć na to, iż nasi pracownicy będą sumiennie pozbywać się ich ze strony – tym samym zapewniając jej właściwe funkcjonowanie.
#5 Czy da się zapobiec błędom 404?
Tak. Błędom 404 da się zapobiec; ważna jest jednak regularność. Warto bowiem dbać o strukturę witryny, a także na bieżąco sprawdzać działanie linków czy adresów URL – w przypadku ich usuwania lub zamiany, stosując przekierowania 301.

Źródła
  • https://support.google.com/webmasters/answer/2445990?hl=pl
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/HTTP_404

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Kamil Dudziak Właściciel / Specjalista SEO

Kamil Dudziak

Specjalista SEO

16 lat doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu stron na najtrudniejsze frazy w Polsce. Właściciel i manager firmy Afterweb. Stale nadzoruje proces pozycjonowania stron wszystkich Klientów firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33