Artykuł sponsorowany – rodzaje
Tekst sponsorowany jest w stanie przybrać różną formę. Jest ona uzależniona przede wszystkim od celu, w jakim ma zostać wykorzystana opublikowana treść. Współcześnie wyróżniamy trzy rodzaje artykułów sponsorowanych: eksperckie, nawiązujące, a także reklamowe.
- Artykuł sponsorowany ekspercki. Jego treść charakteryzuje wysoka jakość, a sama forma jest długa i wyczerpuje dany temat. Tworzenie tego rodzaju tekstu sponsorowanego wymaga od piszącego zważania na szczegóły. Treści opracowywane są w oparciu o wiarygodne źródła, a zawarte w nich tezy poparte są między innymi wypowiedziami ekspertów w danej dziedzinie czy szeregiem badań. Publikacje artykułów występują zazwyczaj na eksperckich blogach oraz portalach branżowych, odwiedzanych przez ściśle określoną grupę odbiorców.
- Artykuł sponsorowany nawiązujący. Treść o znacznie luźnym charakterze, która porusza temat związany z marką lub oferowanymi przez nią produktami lub usługami. Wzmianka ma tutaj solidny kontekst i nie jest przedstawiona w formie nachalnej reklamy.
- Artykuł sponsorowany reklamowy. Najprostsza forma tekstów, bezpośrednio promująca dany produkt bądź usługę. Treść zachwala rozwiązanie, a przy tym zawiera bezpośrednie linki do konkretnych sklepów czy stron reklamodawcy.
Jak napisać dobry artykuł sponsorowany w Internecie?
Na artykuł sponsorowany składa się przede wszystkim treść, która w tym przypadku powinna być dopracowana pod każdym względem. Przed przystąpieniem do pisania, powinno się kompleksowo zaplanować i przemyśleć tekst sponsorowany. Musi on być skonstruowany w taki sposób, by przyciągnąć określoną grupę docelową. Co za tym idzie, treść powinna opierać się o dokładny reasearch informacji. Temat artykułu musi stanowić odpowiedź na pytanie, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google. To sygnał, że im bardziej będzie on dopasowany do pożądanej odpowiedzi na zagadnienie, prawdopodobieństwo że użytkownik wejdzie w dany artykuł wzrośnie.
Artykuł sponsorowany powinien opierać się na modelu AIDA. To skrót od angielskich słów „attention”, „interest”, „desire”, „action”. Oznacza to, że tekst powinien kolejno: przyciągnąć uwagę klienta, zainteresować go właściwościami produktu bądź usługi, przekonać go do tego, że potrzebuje on tego produktu, po czym zachęcić do akcji jaką zazwyczaj jest zakup bądź skorzystanie z reklamowanej usługi.
Konstrukcja artykułu sponsorowanego powinna prezentować się następująco:
- Tytuł. Wzbudzający zainteresowanie i zachęcający czytelnika do zapoznania się z treścią całego artykułu. Bardzo często twórcy przedstawiają tytuły w formie krótkich, intrygujących pytań czy sposobów na dany problem, niemal od razu skupiając uwagę potencjalnie zainteresowanego użytkownika.
- Lead. Stanowiąca uzupełnienie tytułu treść, obfita jest w dodatkowe informacje na temat tekstu, a także słowa kluczowe i cytaty. Ta część artykułu powinna być starannie dopracowana – nierzadko to od niej zależy, czy odbiorca przejdzie dalej.
- Wstęp. Jego zadaniem jest wprowadzenie czytelnika w dalszą tematykę artykułu. To właśnie we wstępie zazwyczaj porusza się problem omawiany w dalszej części tekstów, jednocześnie bez zdradzania większych szczegółów.
- Rozwinięcie. Ta część artykułu sponsorowanego odpowiada na postawione wcześniej pytania, a także rozwija przedstawione zagadnienie. Ważny jest tu przede wszystkim podział całego tekstu na czytelne sekcje – w ten sposób ulepsza się nawigację po artykule. W przypadku obszernych tekstów, w rozwinięciu wstawia się również tabele, ramki z wyróżnieniami dodatkowych pojęć, zdjęcia czy infografiki. Należy mieć na uwadze rozmieszczenie ich w rozsądnych proporcjach.
- Zakończenie. To swoiste podsumowanie wniosków z całej treści artykułu. Niektórzy w zakończeniu wypunktowują najważniejsze elementy, w ten sposób czyniąc je bardziej przejrzystym.
- Stopka. Zazwyczaj zawiera w sobie dane teleadresowe oraz krótką informację na temat firmy.
Chcesz wiedzieć więcej? Zerknij tutaj: Podpowiadamy, jak napisać i gdzie opublikować tekst sponsorowany