Czym jest Cost Per View?
Jest to sposób naliczania stawek za obejrzenie promocyjnego filmu video. Ta praktyczna metoda obliczenia kosztów reklamy internetowej jest ściśle związana z działaniami w sieci reklamowej YouTube. Koncentruje się ona na liczbie odsłon filmu – w tym przypadku reklamodawca płaci za każde wyświetlenie swojej reklamy.
Aby lepiej wyjaśnić omawiane pojęcie, musimy wspomnieć również o innych metodach rozliczeń reklamy internetowej. Do najpopularniejszych należą: CPC (Cost Per Click) oraz CPM (Cost Per Mille). W odróżnieniu od nich, przy CPV opłata nalicza się po faktycznym wyświetleniu filmiku. Jest to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na zwiększaniu rozpoznawalności marki własnej w internecie. Dla porównania: w modelu CPC opłatę pobiera się za każdy klik, a w przypadku CPM koszt naliczany jest po wyświetleniu filmiku przez 1000 widzów. Każdy z wariantów ma swoje plusy, a wybór odpowiedniego zależy od celów i indywidualnych potrzeb biznesu.
Poszczególne sposoby naliczania kosztów za treści płatne prezentują się następująco:
- CPV – opłata naliczana za zobaczenie minimum 30 sek. filmu promocyjnego lub za wejście w interakcję z reklamą. Kładzie nacisk na jakość. Nasz słownik podaje, że ten wariant jest rekomendowany dla działań promocyjnych, nastawionych na sprzedaż produktu/ usługi albo zwiększanie świadomości marki. Stosuje się go m.in. dla promocji na YouTube.
- CPC – koszt naliczany za każdy klik w reklamę, czyli wykazanie aktywności. To najczęściej wybierana metoda płatności za reklamy tekstowe i produktowe. Służy przekierowaniu ruchu na stronę internetową reklamodawcy. W określaniu skuteczności promocji sponsorowanej w tym modelu, decydujący jest współczynnik klikalności CTR – wskazuje on konkretną liczbę osób, które kliknęły w treść reklamową.
- CPM – w tym wariancie płaci się za każde tysiąc odsłon bez względu na to, czy użytkownicy faktycznie klikają w reklamę. Koszt tysiąca wyświetleń ma zastosowanie w działaniach, ukierunkowanych na rozszerzanie zasięgów i docieranie z promocją do wielu internautów.
- CPE – sposób rozliczania kampanii, dający możliwość efektywnego wykorzystania budżetu na marketing. Opłata nalicza się tu za każdą interakcję odbiorcy z reklamą. Dedykowany m.in. dla treści marketingowych, wyświetlanych w aplikacjach i w grach online.
- CPA – koszt naliczany jest za akcję, określone działanie wyszczególnione w celach kampanii. Może to być np. zapisanie się do Newslettera, zakup produktu czy wypełnienie formularza kontaktowego. Jeśli nie nastąpi konwersja, nic nie zapłacimy. Ten rodzaj rozliczeń ma zastosowanie w wielu obszarach marketingu. Pochodnymi CPA są: CPL (koszt za lead), CPI (koszt za zainstalowanie aplikacji), CPS (koszt za zakup) i CPO (koszt za złożenie zamówienia).
Jak obliczyć CPV?
Cost Per View oblicza się poprzez podzielenie całkowitego kosztu kampanii promocyjnej przez całkowitą liczbę odsłon filmu. Należy pamiętać, że aby odsłona video się zarejestrowała, spot musi być wyświetlony w całości lub oglądany przez co najmniej pół minuty. Opłata zostanie naliczona również wtedy, gdy widz wejdzie w interakcję z filmem.
Przykład: Załóżmy, że kampania kosztowała 2000 zł, a film wyświetlono 4000 razy. Zgodnie z obliczeniami, koszt za odsłonę w tym przypadku wyniesie 0,50 zł. Do zapłaty będzie więc 50 groszy za każde realne wyświetlenie filmu.
Warunki CPV YouTube / Google Ads
Kampanie sponsorowane na YouTube są jednym z elementów Google Ads. Przebiegają one w sieci reklamowej, w systemie In-Stream; treści sponsorowane emitowane są przed, po lub w trakcie filmów oglądanych przez użytkowników na portalu YouTube. Warto przy tym wiedzieć, że płatność naliczana jest wyłącznie w momencie, gdy zostanie spełniony jeden z warunków:
- wideo oglądano przez co najmniej 30 sekund,
- wideo oglądano w całości (w przypadku materiału < 30 sek.),
- odbiorca wejdzie w interakcję z reklamą przez kliknięcie CTA bądź bannera.
Kampania w modelu CPV krok po kroku
- Stworzenie kampanii reklamowej wideo w serwisie YouTube lub sieci reklamowej Google (określenie celów, grupy docelowej, budżetu oraz maksymalnej stawki).
- Określenie stawki CPV – podjęcie decyzji o tym, ile chce się płacić za każde wyświetlenie.
- Uruchomienie kampanii reklamowej.
- Rozliczenie (płatność w momencie, gdy użytkownik spełni warunki wyświetlenia zdefiniowane w ustawieniach).
- Dostosowanie i konfiguracja kampanii (zmiana stawek, grupy docelowej, treści promocyjnych).
Najwięcej trudności przysparza ustawienie stawek dla reklam video. Konieczne jest tu określenie maksymalnego kosztu wyświetlenia dla reklam In-Stream (wyświetlanych w trakcie oglądania filmów na YouTube) oraz In-Feed (prezentowanych m.in. w wynikach wyszukiwania na YouTube i na karcie „Warte obejrzenia”. Poinformowanie Google o tym, ile chcemy płacić za reklamy, powinno być zgodne z obraną strategią na marketing marki. Co istotne, rzeczywisty koszt pojedynczego kliknięcia zazwyczaj jest niższy od wskazanej maksymalnej stawki. W grę wchodzi kilka czynników, w tym: stawki ustalone przez konkurentów, ranking reklamy, wynik jakości.
Optymalizacja kampanii wideo a pomijanie reklam
Omawiając szerzej sposób rozliczania reklam jakim jest CPV, musimy wspomnieć także o pomijaniu treści sponsorowanych. Funkcja ta jest dostępna na YouTube, gdzie internauta może pominąć film sponsorowany, by przejść do oglądania interesującego go video.
➤ Czy w przypadku pominięcia spotu przed jego zakończeniem, zapłacimy za odsłonę?
Odpowiedź brzmi: tak – obowiązuje tu opisana wyżej zasada zobaczenia co najmniej 30 sek. reklamy albo całości, gdy trwa ona krócej.
Dlatego też specjaliści często wybierają format reklam In-Stream niemożliwych do pominięcia. Ustawienie takiego podtypu kampanii na YouTube to sposób na dotarcie do wielu widzów. Jeśli jednak zależy nam na tym, by reklamy były oglądane przez rzeczywiście zainteresowanych widzów, można wybrać reklamy In-Stream pomijalne (dostępne dla filmów krótszych, niż 3 minuty). Ten format pozwala pominąć video reklamowe już po kilku sekundach. Przy reklamach w tym wariancie otrzymuje się informację, jaki jest % dotarcia do końca spotu – a tym samym jaki jest wynik jakości. Wyświetlenia objęte raportowaniem dostarczają cennej wiedzy, która sprzyja udoskonalaniu filmowych treści marketingowych.
Określanie efektywności promocji
Jednolity model rozliczeniowy CPV koncentruje się na wyświetleniach i przynosi odpowiedź na temat tego, czy podjęte działania są efektywne. Na podstawie otrzymanych wyników można ocenić zainteresowanie widzów przygotowanym video i wyciągnąć konkretne wnioski. Jeżeli jakość reklamy będzie niska, być może trzeba zmienić grupę docelową lub wdrożyć inne zmiany: wprowadzić ulepszenia, rozszerzyć zakres kierowania, dostosować stawki CPV i rotację. Reklama video na YouTube powinna cechować się wysoką jakością. Trzeba ją skonfigurować i monitorować, a kiedy zajdzie potrzeba – wprowadzić zmiany.
CPV – kiedy warto zdecydować się na ten wariant?
Omawiana metoda rozliczeniowa opłaca się w szczególnych sytuacjach. Zwłaszcza, gdy główny cel stanowi zwiększenie świadomości marki oraz zaangażowania odbiorców, nie zaś osiągnięcie natychmiastowych konwersji na sprzedaż. Model ten jest szczególnie korzystny w momencie gdy:
➤ Głównym celem kampanii jest promocja angażujących treści wideo,
➤ Reklamodawca chce dotrzeć do specyficznej grupy docelowej,
➤ Eksperymentuje się z różnymi rodzajami spotów aby zweryfikować, które z nich cieszą się popularnością wśród odbiorców,
➤ Prowadzi się wizerunkowe kampanie marketingowe, zorientowane zwłaszcza na zaangażowanie.