Rodzaje reklam PPC
Istnieje szereg rodzajów reklam PPC, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Najpopularniejsze z nich stanowią:
- kampanie w wyszukiwarce – reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania konkretnej sieci (Google/Bing/Yahoo); można je znaleźć bezpośrednio pod paskiem wyszukiwania po prawej stronie bądź na dole wyników (zarówno w formie tekstowej, jak i graficznej);
- kampanie w sieci reklamowej – reklamy wyświetlane na stronach internetowych współpracujących z wydawcami reklamowymi, a także w aplikacjach;
- kampanie remarketingowe – reklamy wyświetlane tylko tym użytkownikom, którzy już wcześniej odwiedzili stronę internetową reklamodawcy; ich celem jest przypomnienie użytkownikom o produkcie, jakim byli zainteresowani podczas swoich ostatnich odwiedzin w witrynie.
Zapamiętaj: Wybór konkretnej formy reklamy uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i celów, jakie chce osiągnąć firma. Zanim zainwestujesz w konkretny rodzaj reklam PPC, przeprowadź dokładne analizy, znajdź grupę odbiorczą oraz dostosowuj do niej ten typ reklamy, dzięki której możliwe będzie osiągnięcie jak największego sukcesu.
Popularne platformy PPC
Reklamy PPC można znaleźć na różnych platformach. To, gdzie konkretnie się wyświetlają uzależnione jest od wybranej przez reklamodawcę opcji, celu kampanii oraz grupy docelowej. Obecnie wyróżniamy:
-
Kampanie PPC w Google Ads. PPC w Google Ads dzieli się na kilka formatów, w tym: reklamy tekstowe (pojawiające się wśród wyników wyszukiwania na określone frazy kluczowe), dynamiczne i elastyczne (komunikaty generowane na podstawie zawartości witryny), produktowe (widoczne na górze wyników wyszukiwania) oraz graficzne (wyświetlane na stronach partnerów Google, takich jak blogi), przy czym każda z kampanii może być dodatkowo targetowana w oparciu o poszczególne kryteria (geograficzne, demograficzne, a także behawioralne).
-
Kampanie PPC na Facebooku/Instagramie. Reklamy w Meta wyświetlają się zarówno wśród postów oraz relacji, jak i w aplikacji Messenger czy sekcji Marketplace. Warto wiedzieć, że nie wszystkie reklamy publikowane na Facebooku oraz Instagramie należą do grona kampanii PPC. Sposób rozliczenia uzależniony jest tu od celu, jaki wybrał reklamodawca.
-
Kampanie PPC na LinkedIn. Reklamy mogą pojawiać się zarówno w aktualnościach użytkowników, w panelu bocznym, a także przybrać postać wiadomości wysyłanych do konkretnych użytkowników.
Ile kosztuje kampania PPC?
Cena reklamy PPC nie jest stała. Oznacza to, że nie da się jednoznacznie określić, jaki jest koszt promocji w płatnych wynikach wyszukiwania. Cena PPC zależy przede wszystkim od stawki za pojedyncze kliknięcie (CPC). Budżet na kampanię może zostać ustalony samodzielnie. Wśród czynników, które determinują ostateczny koszt kampanii PPC wymienia się:
- popularność wybranych słów kluczowych;
- konkurencyjność w branży;
- jakość prowadzonej reklamy;
- jakość strony docelowej, do której mają kierować reklamy.
Warto wiedzieć: Im bardziej konkurencyjne okażą się wybrane słowa kluczowe, tym większe będzie CPC – a co za tym idzie, także ogólny koszt kampanii.
Jakie zalety niesie uruchomienie kampanii PPC?
Zdecydowanie się na uruchomienie kampanii PPC niesie ze sobą wiele korzyści, wśród których można wymienić:
➤ Natychmiastowe rezultaty.
W przypadku uruchomienia skutecznej kampanii PPC, wyniki działań można zaobserwować naprawdę szybko – akceptowane są przez Google w ciągu 24 godzin (czasem: 72), a na ich skuteczność nie wpływa ilość linków czy reputacja witryny, do jakiej ma prowadzić reklama.
➤ Kontrolę nad budżetem firmy.
Każdy reklamodawca inwestujący w kampanie PPC ma pełen wgląd w to, ile wydaje i na jakich działaniach zyskuje. Pozwala to w szybkim tempie podjąć decyzję o wprowadzeniu ewentualnych zmian, zatrzymaniu kampanii oraz wprowadzeniu odpowiednich poprawek.
➤ Szybsze dotarcie do docelowej grupy odbiorczej.
Reklama PPC umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie reklam w oparciu o szereg czynników, takich jak lokalizacja, wiek, płeć, a nawet zainteresowania oraz zachowania zakupowe.
➤ Płatność wyłącznie za efekt.
Reklamodawca płaci wyłącznie w momencie, gdy któryś z użytkowników kliknie na reklamę przenoszącą na stronę. Brak opłat za samo wyświetlanie się reklamy pozwala na znacznie bardziej precyzyjne działanie.