Przedsiębiorstwa próbują zachęcić klientów do skorzystania z oferowanej usługi lub zakupu danego produktu na różne sposoby – poprzez tworzenie chwytliwego contentu na stronie internetowej, pozycjonowanie organiczne, e-mail marketing, reklamy w Google Ads, a także sprzedażowe posty na platformach tj. Facebook, LinkedIn czy Instagram. W celu zwiększenia szans na dokonanie pożądanej konwersji przez potencjalnych interesantów firmy stosują Call To Action pozwalające nakłonić ich do podjęcia działania skutkującego zwiększeniem budżetu Twojego przedsiębiorstwa. Jednak czym dokładnie jest CTA, jak je stworzyć i dlaczego jest niezbędne na stronie www? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule!
CTA – co to jest?
CTA (z ang. Call To Action) to inaczej wezwanie do działania mające na celu przekonać internautę, aby wykonał określoną czynność (np. odbiór darmowego e-booka, zapis do newslettera, uczestnictwo w szkoleniu, pobranie aplikacji, rezerwacja spotkania).
Jak stworzyć Call To Action? – 5 konkretnych porad od ekspertów z agencji Afterweb
Czy wiesz, jak stworzyć skuteczne Call To Action? W pierwszej kolejności musisz zadbać o jego widoczność – w tym celu powinieneś dobrać odpowiednie grafiki, fonty i kolory zwiększające sprzedaż (np. zielony, niebieski, czerwony, czarny, pomarańczowy lub fioletowy), wpływające pozytywnie na UX (z ang. User Experience) witryny. Kluczową kwestią jest również zwięzłość oraz przyswajalność Call To Action na stronie poprzedzona elementami wywołującymi emocje (tzw. power words). Są to m.in.:
- wyprzedaż,
- premiera,
- darmowy,
- nowy,
- ekskluzywny,
- teraz,
- dzisiaj.
Pamiętaj, że prawidłowo opracowany przycisk CTA to nie tylko bezpośredni zwrot do adresata, widoczność, kolory zwiększające sprzedaż, zwięzłość oraz przyswajalność przekazu. Rekomendujemy również przedstawić potencjalnemu klientowi korzyści wynikające z kliknięcia Call To Action oraz treściwe komunikaty odpowiadające na jego rzeczywiste potrzeby. Poniżej przedstawiamy, na jakie elementy zwrócić uwagę przy opracowywaniu Call To Action – przykłady [TOP 5].
#Porada nr 1 – widoczność
Uwidocznij przycisk CTA. Umieść go w treści wpisu blogowego – wówczas współczynnik konwersji wyniesie od 47% do 93%. Jeśli natomiast znajdzie się on na końcu danej podstrony – skuteczność nie przekroczy 10% (według testów zrealizowanych przez serwis HubSpot).
#Porada nr 2 – zwięzłość oraz przyswajalność
CTA button powinien być maksymalnie zwięzły, a w konsekwencji składać się z kilku słów. Warto również zadbać o jego przyswajalność – Twój klient musi natychmiast zapamiętać wezwanie do działania, co możesz łatwo osiągnąć, ukierunkowując przekaz wg. odpowiedniej kolorystyki pobudzającej do konwersji oraz konkretnych pytaniach (np. „Jak to zrobić?”) lub sformułowaniach (np. „Zapisz się na spotkanie już dziś”). Jest to powszechnie spotykana praktyka u pośredników obrotu nieruchomościami.
#Porada nr 3 – bezpośredni zwrot do adresata
Jak napisać dobre Call To Action? Polecamy zwrócić się bezpośrednio do adresata, nawet jeśli komunikujesz się z internautami w serwisie, używając formalnych metod. Pozwoli to zbudować więź z potencjalnym klientem i wzbudzić w nim chęć na podjęcie konkretnej decyzji zakupowej. Jednymi z najczęściej stosowanych call to action (np. w branży meblarskiej) są m.in. „Kup teraz”, „Porównaj ceny”, „Sprawdź nasz asortyment”.
--> Zapamiętaj! Bezpośredni zwrot do adresata poprzez CTA wpływa na polepszenie relacji między firmą a klientem, zwiększając dodatkowo zaufanie strony kupującej.
#Porada nr 4 – korzyści
Zastanawiając się, jak zrobić CTA na stronie, musisz uwzględnić korzyści oferowane przez Twoje przedsiębiorstwo. Załóżmy, że działasz przykładowo w branży usługowej i masz swoje biuro rachunkowe. Klienci często liczą na bezpłatną konsultację odnośnie swojej działalności – zrób to, czego oczekują i zastosuj widget CTA zatytułowany „Bezpłatna konsultacja”. Zabiegi tego rodzaju oparte o korzyści (jaką jest bezpłatna usługa) pozwolą wzbudzić zaufanie w potencjalnych interesantach, a w konsekwencji nakłonić ich do wstępnej interakcji z Twoją firmą.
#Porada nr 5 – komunikaty odpowiadające na rzeczywiste potrzeby klientów
Zwroty CTA mają za zadanie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby Twoich klientów. Jeśli jesteś dystrybutorem paneli fotowoltaicznych – działasz, aby zminimalizować koszty za energię elektryczną w domach lub przedsiębiorstwach. W tym celu powinieneś umieścić na swojej stronie komunikat odpowiadający na rzeczywiste potrzeby kontrahentów (np. „zmniejsz ceny za energię elektryczną o 70%”). Dajemy słowo – to działa!
--> Zapamiętaj! Komunikaty odpowiadające na rzeczywiste potrzeby klientów nakłaniają ich do wykonania pożądanej konwersji.
W jakich branżach CTA przełoży się na zwiększenie sprzedaży?
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż będą to przede wszystkim dziedziny meblarskie, deweloperskie, budowlane, usługowe i produkcyjne. Na wdrożeniu Call To Action skorzystają również dystrybutorzy paneli fotowoltaicznych, producenci materiałów budowlanych oraz sprzętów rehabilitacyjnych. Uważamy, że CTA przełoży się na zwiększenie sprzedaży w niemal każdej branży, pod warunkiem, będziesz miał na uwadze 5 kluczowych porad odnośnie tworzenia call to action, które przedstawiliśmy w poprzednim akapicie.
Jak w praktyce wygląda Call To Action Button? – 3 przykłady
Call to action button stosuje większość przedsiębiorstw w Polsce, jak i na świecie. Zasady wdrażania tego przycisku wyglądają podobnie, jednak jego ostateczna zawartość jest uzależniona od założeń projektowych konkretnej firmy i grupy docelowej. Zatem, jak wygląda prawidłowo zastosowane CTA w branży usługowej, meblarskiej oraz budowlanej?
Przykład call to action #1 – branża usługowa
Call to action kancelarii radców prawnych zachęcające internautów do kontaktu. Kolorystyka została dopasowana do koncepcji landing page, a button CTA jest dobrze widoczny.
Przykład call to action #2 – branża meblarska
Wyraźny button CTA firmy projektującej meble na wymiar. Standardowy, nakłaniający potencjalnego klienta do dokonania pożądanej konwersji, czyli zapoznania się z asortymentem serwisu. Przycisk został umieszczony w odpowiednim miejscu z uwzględnieniem barw pasujących do koncepcji witryny.
Przykład call to action #3 – branża budowlana
Najbardziej przekonujący Call To Action z dzisiejszego zestawienia. Nakłania potencjalnego interesanta do sprawdzenia oferty. Jest wystarczająco duży, zawiera trafny kolor wzbudzający zaufanie i zostały w nim uwzględnione korzyści oferowane przez firmę PCD.
Call to action – co to jest CTA, jak je stworzyć i dlaczego jest niezbędne na stronie www? Podsumowanie
Call To Action jest wezwaniem do działania mającym za zadanie nakłonić potencjalnego internautę do dokonania pożądanej konwersji. Podczas opracowywania CTA powinieneś zwrócić uwagę na jego widoczność, zwięzłość, przyswajalność oraz zawarcie odpowiednich komunikatów odpowiadających na rzeczywiste potrzeby potencjalnych klientów (np. „Zamów darmową wycenę”). Przycisk Call To Action jest niezbędny w każdej firmie, której zależy na zwiększeniu dochodów, a także pozyskaniu stałych i opłacalnych klientów.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania w tematyce Call To Action (CTA).