Marketing w branży medycznej to szerokie zagadnienie, które obejmuje między innymi takie działania, jak pozycjonowanie. Mimo istnienia ustawy, która nakłada na tę branżę sporo ograniczeń, promowanie strony internetowej placówki medycznej za pomocą działań SEO jest legalne. Czynniki, składające się na pozycjonowanie centrum medycznego, jedynie ingerują w umiejscowienie witryny w rankingu wyszukiwania. Sama wyższa pozycja witryny nie zawiera w sobie żadnej perswazji wobec pacjenta, a tym samym nie narusza treści ustawy. Już dziś sprawdź, o czym powinieneś pamiętać, decydując się na pozycjonowanie centrum medycznego w wyszukiwarce Google.
- Legalne pozycjonowanie centrum medycznego – czy branżę medyczną obowiązuje zakaz reklamy?
- Koniec z zakazem reklamy usług medycznych
- Działania marketingowe dla centrum medycznego – odpowiednie pozycjonowanie przyniesie efekty
- Lokalne pozycjonowanie centrum medycznego sposobem na powiększenie bazy pacjentów
- Strona placówki medycznej wysoko w Google: podsumowanie
- Najczęściej zadawane nam pytania
Legalne pozycjonowanie centrum medycznego – czy branżę medyczną obowiązuje zakaz reklamy?
Skuteczne pozycjonowanie centrum medycznego stanowi klucz do poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Działania mają na celu pośrednio przyczynić się do zwiększenia liczby pacjentów. W ramach pozycjonowania stosuje się wiele technik, począwszy od optymalizacji w obrębie witryny, a także czynności wykonywanych poza nią. Nieodłączną częścią procesu związanego z reklamą usług medycznych, jest odpowiedni content marketing i link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków. Wbrew pozorom, wszystkie te prace są dozwolone. Należy jednak zwrócić uwagę na to, by trafiały do określonej grupy docelowej i miały charakter wyłącznie informacyjny.
Strategia marketingowa na pozycjonowanie centrum medycznego musi być zgodna z prawem
Właściciel centrum medycznego przed rozpoczęciem działań promocyjnych w przestrzeni internetowej, musi zapoznać się treścią regulacji, które mają gwarantować pacjentom dostęp do rzetelnych informacji zdrowotnych. O kwestii reklamy dla branży medycznej dowiadujemy się z następujących dokumentów:
- Art. 14. Ustawy o działalności leczniczej z dnia 15.04.2011 r. głosi, że:
Podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy, a w szczególności zawierać:
- żadnej formy zachęty ani próby nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
- informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń,
- określenia cen i sposobu płatności, za wyjątkiem określenia cen i sposobu płatności w przypadku przekazywania tych informacji poprzez zamieszczenia ich na stronie internetowej praktyki zawodowej,
- informacji o jakości sprzętu medycznego.
- Art. 71 ust. 1 Kodeksu etyki lekarskiej obowiązujący od 1.01.2025 r. podaje, że:
- Lekarz tworzy swoją zawodową opinię na podstawie wyników swojej pracy.
- Lekarz jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, że taka informacja będzie zgodna z zasadami etyki lekarskiej.
- Informacja o oferowanych usługach oznacza każdą formę przekazu mającą na celu upowszechnianie wizerunku lekarza lub usług związanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
- Lekarz jest odpowiedzialny za informację o oferowanych usługach opublikowaną przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz.
- Niedopuszczalne jest wykorzystywanie autorytetu lekarza do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
Koniec z zakazem reklamy usług medycznych
Powyższe regulacje w pewien sposób ograniczają swobodę działań reklamowych dla firm z branży medycznej. Jednocześnie od 1 stycznia 2025 r. część rygorystycznych zakazów została zniesiona. Sformułowane na nowo przepisy pozwalają na marketing internetowy takich placówek, jak centrum medyczne, pod warunkiem przestrzegania wymienionych wyżej zasad. Słowem, zakaz reklamy dla lekarzy już nie obowiązuje. Dopuszczalne są działania SEO dla placówek medycznych i innych miejsc, związanych z branżą medyczną.
Najważniejsze okazuje się pilnowanie, aby informacje na temat świadczonych usług były czysto informacyjne. Promocja musi być odpowiedzialna, zgodna z zasadami etyki zawodowej. Teksty reklamowe nie powinny mieć formy bezpośrednich zachęt do skorzystania z oferty. Mogą jednak zawierać dane na temat liczby wykonanych zabiegów, szczegółowy opis usług lub informacje o kwalifikacjach zawodowych. Wciąż obowiązuje natomiast zakaz reklamy leków i wyrobów medycznych.
Można zatem oficjalnie przyznać, że od 2025 r. lekarze mogą legalnie promować swoje usługi w internecie pod warunkiem opracowania strategii, zgodnej z nowymi przepisami.
Jakie działania reklamowe są dozwolone?
- Informowanie o zakresie świadczonych usług medycznych
- Informowanie o posiadanym doświadczeniu zawodowym oraz kwalifikacjach
- Informowanie o stosowanych metodach leczenia
- Publikowanie opinii pacjentów (bez podawania ich danych)
- Prezentowanie zaplecza technologicznego
Jakie działania reklamowe pozostają zakazane?
- Podawanie informacji nieprawdziwych, wprowadzających w błąd
- Zapewnianie o skuteczności leczenia, gwarantowanie efektów
- Porównywanie się do innych podmiotów medycznych lub lekarzy
- Reklamowanie leków i wyrobów medycznych
Działania marketingowe dla centrum medycznego – odpowiednie pozycjonowanie przyniesie efekty
Pozycjonowanie stron internetowych dotyczących branży okołomedycznej oraz medycznej jeszcze do niedawna wzbudzało wiele kontrowersji. Informowanie użytkowników Google o świadczonych usługach medycznych musiało odbywać się z uwzględnieniem ściśle określonych zasad. Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, lekarze oraz placówki medyczne mogą komunikować się z odbiorcami przez Internet i informować ich tą drogą o świadczonych usługach. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest zgodność reklamy z zasadami etyki lekarskiej. Promocja w przestrzeni medialnej nie może wiązać się z nieetycznym wykorzystaniem autorytetu lekarza, a także z promowaniem produktów i usług, które nie są związane z wykonywaniem zawodu lekarza.
Na stronie www centrum medycznego można bez obaw o naruszenie przepisów zamieszczać treści dotyczące m. in.:
-
kwalifikacji pracowników placówki (np. kursy, certyfikaty, szkolenia)
-
osiągnięć naukowych personelu (np. publikacje w magazynach naukowych)
-
udogodnień dla pacjentów (np. winda, bezpłatny parking)
Tworząc content w ramach działań, które składają się na pozycjonowanie centrum medycznego, należy pamiętać o nienaruszalnych zasadach. Pod żadnym pozorem nie wolno zamieszczać na stronie www treści, zawierających nieobiektywne sformułowania i słowa kluczowe, np. nasze centrum medyczne jest najlepsze, prowadzona przez nas placówka oferuje niezawodny sprzęt, zatrudniamy najwybitniejszych specjalistów z dziedziny ginekologii itp. Wartościowanie ma bowiem cechy reklamy w formie, zakazanej przez ustawę. Proces optymalizacji strony musi opierać się na strategii neutralnej, o charakterze czysto informacyjnym.
Lokalne pozycjonowanie centrum medycznego sposobem na powiększenie bazy pacjentów
Wielu pacjentów poszukuje specjalistów w najbliższej okolicy. Mało kto decyduje się odbyć wizytę u lekarza, który ma gabinet kilkanaście kilometrów dalej. Lokalizacja jest więc niezwykle istotna dla wszystkich placówek medycznych, do których uczęszczają pacjenci z bezpośredniego sąsiedztwa oraz pobliskich miejscowości. Przychodnie, poradnie i inne punkty opieki zdrowotnej, które znajdują się w małych miastach oraz na terenach wiejskich, powinny skupić działania reklamowe na promocji lokalnej.
Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, pozycjonowanie centrum medycznego powinno rozpocząć się od dokładnego audytu SEO, analizy konkurencji, a także doboru fraz kluczowych. W przypadku pozycjonowania lokalnego, frazy najczęściej obejmują miasto, w jakim funkcjonuje dana placówka, np. Przychodnia Siechnice, Ośrodek Zdrowia Oława.
Gdy główna fraza kluczowa oraz frazy poboczne zostaną wybrane, należy przejść do optymalizacji strony pod kątem SEO. Tu konieczne jest zwrócenie uwagi na takie aspekty, jak:
- szybkość ładowania strony – pacjent nie może czekać, aż poszczególne elementy witryny się załadują. Strona centrum medycznego musi działać sprawnie. Wszystkie podstrony i grafiki powinny szybko się otwierać i bezproblemowo wczytywać. Żeby przyspieszyć ładowanie strony www, często niezbędne są liczne działania. To między innymi usunięcie zbędnych kodów, skompresowanie rozmiaru obrazów, eliminacja niepotrzebnych przekierowań, zmiana hostingu czy zmniejszenie liczby zainstalowanych wtyczek. Wprowadzenie zmian w takich elementach może usprawnić proces pozycjonowania w branży medycznej. Efekty zostaną bowiem dostrzeżone nie tylko przez użytkowników (pacjentów), ale również przez robota indeksującego (Googlebota).
- responsywność witryny – potencjalni klienci reklamowanej placówki medycznej prawdopodobnie będą jej szukać na urządzeniu mobilnym. Z tego powodu strona centrum medycznego powinna automatycznie dostosowywać się do różnych wielkości okien przeglądarki. Responsywna witryna to taka, która poprawnie się wczytuje i dobrze wygląda na różnych ekranach. Można wygodnie ją przeglądać zarówno na telefonie komórkowym, jak i na tablecie czy komputerze stacjonarnym. Aby poprawić responsywność strony www, która już istnieje, trzeba m. in. skompresować obrazy. Najlepiej jednak wykorzystać technikę RWD (Responsive Web Design) jeszcze na etapie projektowania, co pozwoli uniknąć czasochłonnych zmian w przyszłości.
- łatwa nawigacja w obrębie strony – przeprowadzając pozycjonowanie centrum medycznego niezbędne jest dopracowanie struktury linków wewnętrznych. To ważne pod kątem pozycji w Google, ale też doświadczeń użytkowników (UX). Strona powinna być przemyślana w taki sposób, aby pacjenci mogli bez problemu odnaleźć interesujące ich informacje, np. opis usługi, nazwisko lekarza przeprowadzającego dany zabieg, cennik usług medycznych itd. User Experience w SEO wpływa na satysfakcję internautów. Gdy nawigacja będzie utrudniona lub nielogiczna, zniechęcony internauta opuści stronę i poszuka innej oferty.
Istotne jest także to, aby na stronie placówki medycznej znalazły się aktualne dane kontaktowe, a także informacja o godzinach pracy. Dla pacjentów przydatną informacją będzie też wzmianka o dostępnym parkingu oraz mapka dojazdu. Dobra strategia na pozycjonowanie centrum medycznego będzie uwzględniać wszelkie potrzeby potencjalnych klientów. Jednocześnie działania muszą być w pełni legalne i nie mogą szkodzić właścicielowi – reklamodawcy.
Strona placówki medycznej wysoko w Google: podsumowanie
Nie od dziś wiadomo, że kolejność stron www w wynikach wyszukiwania ma ogromny wpływ na liczbę klientów, pozyskanych drogą online. Coraz więcej właścicieli placówek medycznych rozumie, jak ważną rolę w promocji odgrywa pozycjonowanie. Bardzo nas to cieszy! Od zawsze powtarzamy: żeby stale pozyskiwać pacjentów i zarabiać w branży medycznej, warto zainwestować w e-marketing. Na początek optymalne będzie skupienie się na frazach lokalnych, które z czasem można rozszerzyć o ogólnopolskie. Jeśli zadba się o to, by marketing prowadzony dla placówki medycznej był zgodny z obowiązującym prawem, szybko uzyska się oczekiwane rezultaty.