Dziś stworzenie pełnoprawnego, funkcjonalnego sklepu online jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji internetowe platformy sprzedażowe w wielu różnych odmianach. Dzieli się je przede wszystkim ze względu na technologie oraz dostępność. Platforma sklepu internetowego może być:
- darmowa – na licencji Open Source
- komercyjna – dystrybuowana jak płatne programy komputerowe
- stacjonarna – instalowana na Twoich serwerach
- online’owa – działająca w chmurze (Software as a Service, czyli SaaS)
Pytanie brzmi: jaka platforma na sklep internetowy nada się najlepiej? Niestety nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Każda platforma e commerce posiada własną charakterystykę, wiele tutaj zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań. Rozwiązania i cechy, które dla Ciebie są zaletą, w innej branży mogą okazać się poważnymi wadami. A jak na funkcjonujące systemy dla sklepów internetowych zapatrują się specjaliści ds. SEO z agencji Afterweb? Zapraszamy na treściwy przegląd, w którym każda licząca się na rynku platforma e commerce zostanie prześwietlona pod kątem użyteczności i łatwości w pozycjonowaniu.
Twój wybór ma znaczenie. Nie każda platforma sklepu internetowego pozwoli na skuteczne pozycjonowanie
Gotowe „silniki” stanową idealne narzędzie do rozkręcenia sprawnego biznesu online bez szczególnej wiedzy technicznej czy programistycznej. Wiesz już co to jest platforma e commerce, a jeśli interfejs użytkownika będzie intuicyjny, błyskawicznie załapiesz jak dodać nowy produkt do oferty, zorganizować promocję, wprowadzić kody rabatowe albo zintegrować magazyn z zewnętrznymi serwisami sprzedażowymi. I świetnie, ale akurat pod kątem SEO prostota obsługi nie wystarczy. Najlepsza platforma sklepu internetowego to taka, która pozwala na:
- modyfikowanie URL-i
- ustawianie adresów kanonicznych
- przekierowania 301, 302 i inne
- ochronę przed powielaniem treści
- edycję metadanych
- określanie nagłówków h1, h2, h3 itd. w kodzie HTML
To podstawowe wymogi techniczne, jakie powinna spełniać platforma sklepu online, aby móc uznać ją za „SEO-friendly”. Profesjonalne pozycjonowanie wymaga znacznie głębszych ingerencji, jednak mało który system da się tak dostosować do własnych potrzeb. Oczywiście większość platform e commerce rozbudowuje swoje funkcjonalności, ale nowe opcje stają się dostępne dla wszystkich użytkowników. W efekcie uzyskanie nad konkurencją takiej przewagi, która pozwoliłaby zdystansować rywali w rankingach wyszukiwarki Google, okazuje się znacznie trudniejszym zdaniem. Jednak zastanawianie w nieskończoność się nad tym, jaka platforma do sklepu internetowego będzie optymalnym wyjściem, też nie ma sensu. A przecież mało którą firmę stać na stworzenie całkowicie autorskiego silnika sklepowego online.
Najpopularniejsze platformy e commerce to m.in. Prestashop, Magento, Shoper, RedCart czy Woocommerce
Decydując się na gotowe rozwiązanie, trzeba je przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza. Niejedna platforma sklepu internetowego pozwala zaawansowanym użytkownikom na samodzielne jej modyfikowanie. Wtedy jednak nowe opcje stają się dostępne dla wszystkich firm, które z niej korzystają. Może warto popatrzeć, która platforma e commerce cieszy się najwyższą oceną użytkowników? Jeżeli podstawowym kryterium wyboru miałyby być opinie innych osób, to według badania opublikowanego na łamach interaktywnie.com taki ranking prezentowałby się następująco:
- Shoper
- Shopgold
- Sky_Shop
- Clickshop
- IAI
- Prestashop
- RedCart
- Sote
- Shoplo
- Cstore
Gdyby uwzględniać jeszcze możliwości skutecznego pozycjonowania, zalecalibyśmy ograniczyć wybór do 5 następujących opcji. Co ciekawe, nie wszystkie obsługujące sklepy internetowe platformy zostały wymienione w powyższym TOP 10. Oto rekomendacje Afterweb w kolejności alfabetycznej:
- Magento
- Prestashop
- Shoper
- Shoplo
- Woocommerce
Rzecz jasna może się zdarzyć tak, że twórcy któregoś z systemów tak udoskonalą swój produkt, że wszystkie powyższe rozważania będzie można wyrzucić do kosza. Dlatego zdanie na temat poszczególnych platform e commerce najlepiej wyrobić sobie poprzez własne doświadczenia oraz konsultacje ze specjalistami SEO. Zachęcamy zatem do kontaktu z Afterweb i testowania dostępnych rozwiązań. Praktycznie każda platforma e commerce udostępnia wersję próbną, idealną do sprawdzenia interfejsu, poziomu skomplikowania obsługi czy poznania najważniejszych mechanizmów.