Jak pozbyć się problemu kanibalizacji słów kluczowych?

24 września 2018

Z pewnością wiele razy spotkaliście się z sytuacja, kiedy to pozycjonowanie nie przynosiło pożądanych efektów. Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele, często zapominamy jednak o najbardziej oczywistym z nich – kanibalizacji słów kluczowych. Poniżej postaramy się przybliżyć wam to egzotycznie brzmiące zagadnienie oraz metody walki z jego skutkami.

Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja to pojęcie zapożyczone z obszaru tradycyjnego marketingu, gdzie oznacza motyw odbierania klientów produktowi przez inny produkt w ramach tej samej marki. Często są to towary cechujące się dużym podobieństwem na wielu płaszczyznach. Naturalnie taki stan rzeczy możemy odnaleźć także w większej grupie produktów, które odbierają sobie nawzajem potencjalnych konsumentów. Podobne zjawisko występuje na gruncie promocji w internecie i jest ściśle związane z działaniami SEO.

Kanibalizacja fraz kluczowych

W najprostszych słowach kanibalizacja dotycząca słów kluczowych zachodzi wtedy, kiedy kilka stron w ramach naszego serwisu jest pozycjonowanych na te same frazy. To niebezpieczna i negatywna sytuacja, która w niedługim czasie może prowadzić do osłabienia się pozycji rzeczonej strony w rankingu wyszukiwarki.

Najczęściej ten problem dotyka witryny związane ze sprzedażą online oraz strony poświęcone niszowym, wąskim zagadnieniom. Dzieje się tak dlatego, że dla dużej ilości podstron z podobną zawartością bardzo trudno w każdym przypadku wymyślać odmienne słowa kluczowe – nawet najbardziej wprawni copywriterzy mogą sobie nie poradzić z takim zadaniem. To natomiast oznacza, że nasza pozycja w wynikach wyszukiwania może pozostać niestabilna.

Jak zapobiegać kanibalizacji na naszej stronie?

Kanibalizacja to obecnie proces, którego pojawianiu się należy przeciwdziałać, ponieważ zaburza wysiłki związane z optymalizacją strony. Jeśli sami nie mamy wystarczająco dużo doświadczenia, najlepiej od razu skierować się do doświadczonego specjalisty SEO. Niezależnie od tego na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, oto kilka kroków, które należy rozważyć:

  • Podstawową zasadą wyboru fraz kluczowych dla poszczególnych stron powinien być wybór 2-3 z nich w taki sposób, aby ten sam zestaw słów nie powtarzał się na dwóch różnych stronach.
  • Powinniśmy też wybrać jedną z podstron, na której zależy nam najbardziej i zarezerwować wyłącznie dla niej pewne najistotniejsze słowa kluczowe. Na niej też powinniśmy skoncentrować inne wysiłki optymalizacyjne, stanie się ona bowiem swoistym generatorem ruchu internetowego.
  • Musimy rozwiązać wszelkie problemy z linkowaniem na korzyść obranej strony. Pozostałe www o mniejszym znaczeniu muszą linkować wewnętrznie do jej treści.
  • Należy przemyśleć zastosowanie przekierowań typu 301 lub tak zwanych adresów kanonicznych stron, dzięki temu roboty wyszukiwarki natkną się tylko na pozycjonowaną stronę.

Jeśli macie problem z widocznością strony w wyszukiwarce Google warto zastosować się do powyższych kroków. Czasami sprawdzenie kilku prostych punktów i naprawienie problemów z kanibalizacją podstron potrafi zdziałać cuda nawet na bardzo trudnych frazach. W przypadku dalszych problemów z widocznością podstron zapraszamy do kontaktu, nasi specjaliście SEO służą pomocą.

1 komentarz
  • Anonim says:

    Problem pojawia się kiedy mamy do obrobienia kilka tysięcy produktów. Wtedy ciężko taką kanibalizację zniwelować. Niestety… Powiem szczerze że na stronie firmy z która współpracuję, kanibalizacja (według wpisu na blogu) obejmuje prawie wszystkie słowa kluczowe. Jednak strona zajmuje czołowe pozycje w branży IT głównie dzięki staraniom o oryginalny i wartościowy content a także silne linki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *