W SEO istnieją obecnie dwie metody polepszania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Pierwsza jest absolutnym przeciwieństwem drugiej, zarówno pod względem idei stojącej za podejmowanymi działaniami, jak i charakteru tychże akcji.
Mamy zatem w świecie optymalizacji i pozycjonowania do czynienia z prawdziwym dualizmem, niemal spod znaku yin i yang. Oto bowiem wraz z rozwojem wyszukiwarek internetowych zaczynamy rozróżniać działania specjalistów na tzw. Black Hat SEO i jego antytezę – White Hat SEO.
White Hat SEO, czyli rozsądna inwestycja w bezpieczne działania
W myśl ogólnej definicji White Hat SEO to zbiór wszystkich działań zewnętrznych i wewnętrznych podejmowanych przez pozycjonerów w celach polepszenia miejsca strony rankingu wyszukiwarki takimi sposobami, aby witryna nie była narażona na kary ze strony Google (różnego rodzaju filtry i bany ).
Chodzi zatem o umiejętne rozpoznanie granicy między tym, co jest dozwolone, by pozycjonować stronę i co nie zostanie napiętnowane przez coraz skuteczniejsze algorytmy Google wartościujące poszczególne serwisy, a tym, co może narazić nasz serwis na spadek popularności. Mamy wśród tego typu działań marketing wewnętrzny – inbound marketing – związany z tworzeniem wartościowej, angażującej treści tak, aby była ona przyjazna dla użytkownika, a zarazem interesująca dla robota wyszukiwarki.
Działania zewnętrzne White Hat SEO koncentrują się natomiast na pozyskiwaniu wartościowych linków dla naszej strony oraz na umieszczaniu ich na stronach uznanych przez Google za przyjazne dla użytkownika. Przy pozyskiwaniu linków w sposób organiczny, a więc jak najbardziej naturalny i autentyczny najważniejszą rolę pełni kryterium tematyczności odsyłaczy oraz wspomniana już wartość stron (linkującej i linkowanej). Jeśli pozyskany przez nas link dodaje istotny dla internautów głos w dyskusji i tym samym zwiększa atrakcyjność obu stron, nie mamy się o co martwić, kiedy jednak linki prowadzące do naszej domeny są zamieszczane na stronach o słabej jakości, kiedy korzystamy z popularnych w Polsce systemów wymiany linków lub gdy tego rodzaju powiązania między stronami są nienaturalne i noszą znamiona SPAMu wchodzimy w strefę Black Hat SEO.
Black Hat SEO – nisko kosztowe przechytrzanie algorytmów wyszukiwarek
Pomimo faktu, iż Black Hat SEO jako technika pozycjonowania wciąż cieszy się w naszym kraju dużą popularnością, skutki jej stosowania bywają często odwrotne od zamierzonych. Do Black Hat SEO zaliczamy wszystkie działania, które mają w zamierzeniu skutecznie oszukać algorytm wyszukiwarki nie zaś jak w przypadku White Hat SEO trzymać się jakościowych wytycznych firmy Google, czyli de facto współpracować z systemem rankowania stron.
Klienci agencji SEO stosujących Black Hat SEO często są nieświadomi, że tysiące sztucznych linków i niedbale dobrane frazy kluczowe mogą wypromować stronę, jednak tylko w krótkiej perspektywie. W praktyce bowiem, kiedy algorytm Google zostaje ulepszony, strony pozycjonowane przy pomocy Black Hat SEO w szybkim tempie spadają ze swoich miejsc w wynikach wyszukiwania. Jeśli natomiast pozycjonowanie odbywało się w zgodzie z zaleceniami twórców wyszukiwarki (czytaj: z White Hat SEO) taka obawa nie zachodzi, dzięki czemu długotrwałe skutki „dobrego” pozycjonowania utrzymują się i są dużo bardziej stabilne. Należy jednak zauważyć, że praktyki White Hat SEO jako że opierają się na działaniach organicznych – tworzeniu contentu, pozyskiwaniu wartościowych linków, budowaniu pozycji marki, relacji z klientem itp. – stanowią część długotrwałego procesu, którego efekty są widoczne dopiero po upływie co najmniej trzech miesięcy a w dodatku wymagają dużo większych nakładów finansowych, niż często bardzo tanie usługi z kategorii Black Hat SEO.
White Hat vs Black Hat a może Grey Hat SEO?
Najlepszym podsumowaniem aktualnie stosowanych przez nas technik SEO jest wybór metod pozycjonowania dostosowanych do założeń projektu. Coraz rzadziej spotykamy się ze stronami klientów pozycjonowanymi tylko i wyłącznie przy pomocy Black Hat SEO. Z drugiej strony SEO jest inwestycją, która z założenia musi się szybko zwrócić, dlatego czyste White Hat SEO nie jest jeszcze tak popularne w naszym kraju. Najczęściej mamy więc do czynienia z łączeniem obu metod i technik pozycjonowania popularnie nazywanych Grey Hat SEO.