Każdy, kto regularnie przemierza internet, z pewnością wielokrotnie natknął się na niedziałającą stronę. Wyświetlony na niej komunikat: /błąd 404 file not found/ brzmi poważnie, ale czy rzeczywiście takim jest? Co oznacza error 404 i jak powinniśmy się zachować, gdy się na niego natkniemy? Dla wszystkich ciekawskich, przygotowaliśmy garść porad. Dowiedz się więcej!
Co to jest błąd 404?
Błąd 404 (page not found) jest to komunikat informujący o tym, że serwer napotkał problem i nie może poprawnie wyświetlić zawartości strony. Przyczyną może być przeniesienie witryny na inny adres URL lub jej usunięcie. Wystąpienie błędu 404 nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w Google.
Wyjaśniliśmy już, co oznacza błąd 404. Problem z siecią nie pojawia się jednak bez powodu. Co sprawia, że użytkownikom wyświetla się strona 404 oraz co właściciel witryny powinien zrobić, żeby naprawić error?
Strony WWW mogą nie działać poprawnie z różnych przyczyn. Ich ustalenie to pierwszy krok w stronę pozbycia się problemu. Błąd 404 zazwyczaj występuje na stronach sklepów internetowych i jest efektem wycofania danego produktu z oferty. Przyczyna może też leżeć w nieumiejętnej zmianie nazwy kategorii lub w niepoprawnym przeniesieniu serwisu na inny CMS. Jak naprawić błąd 404, nie narażając serwisu na wystąpienie kolejnych problemów? Najpierw trzeba go znaleźć. W tym celu można skorzystać z Google Search Console, analizy SERP i narzędzia Screaming Frog, umożliwiającego skanowanie linków pod kątem odpowiedzi serwera. Gdy ten napotka błąd 404, otrzymamy informację o lokalizacji nieprawidłowego linku.
Wykryłeś problem z siecią 404? Musisz go jak najszybciej naprawić!
Jednym ze skutecznych sposobów na naprawę błędu 404, jest przekierowanie 301. Metoda pozwala przekierować użytkownika z niedziałającej podstrony na inną, aktywną. Co to znaczy w praktyce? Przekierowanie może prowadzić do strony głównej, kategorii, a nawet do strony z konkretnym produktem. Jak naprawić błąd 404 stosując przekierowanie 301? Dla stron na WordPressie zrobimy to korzystając z wtyczki lub wykonując przekierowanie w pliku .htaccess na serwerze. Dla specjalistów SEO zadanie jest proste – błąd HTTP 404 to codzienność w naszej pracy. Każdego dnia analizujemy strony naszych Klientów pod kątem ewentualnych nieprawidłowości i szybko reagujemy, gdy te wystąpią. Dlatego jeśli wykryjesz błąd 404 i nie wiesz, co zrobić, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci go naprawić i przy okazji sprawdzimy, czy na Twojej stronie nie pojawiają się inne problemy.
Strona 404 może zawierać cokolwiek. Dla Google jej zawartość nie istnieje
Pracownicy Google są godnym zaufania źródłem wiedzy, dotyczącym meandrów wyszukiwarki. Zapytany o błąd 404 webmaster John Muller dość jednoznacznie, ale też w zabawny sposób odpowiedział na Twitterze, jak błędy 404 są interpretowane przez Google. Jego wypowiedź potwierdza, że dla algorytmu, strona 404 oraz jej zawartość po prostu nie istnieją. Na potwierdzenie tych słów prezentujemy pytanie do Johna Mullera i jego odpowiedź:
https://twitter.com/JohnMu/status/678982849085747201
Jak widać, Google ignoruje strony 404, przez co możemy na nich umieszczać cokolwiek chcemy – bez obaw o ranking w wyszukiwarce. Postanowiliśmy zatem przeszukać sieć i znaleźć propozycję dla webmasterów potrzebujących inspiracji, co umieszczać na swoich stronach błędu 404. Oto i ona:
źródło: znalezione w otchłaniach internetu
Co zrobić, żeby przygotować się na błąd 404? Stworzyć własną stronę błędu!
Własna strona błędu 404 to znakomity sposób na zatrzymanie użytkowników, którzy napotkali problem. Przykładowo: klient sklepu internetowego otrzymał typowy komunikat /error 404 file not found / złożony z niepokojącego tekstu, wyświetlonego na białym tle. Przestraszony opuścił stronę, rezygnując z jej dalszego przeglądania. Gdyby strona 404 wyglądała inaczej, być może by na niej pozostał.
Warto więc przygotować się na problem z siecią, który prędzej czy później wystąpi na każdej witrynie. Specjalnie stworzona na tę okoliczność strona 404 zapobiegnie frustracji internauty, a może nawet zachęci go do przejścia na inną, poprawnie działającą podstronę. Jeżeli własna strona błędu 404 zostanie stworzona z humorem, może posłużyć jako narzędzie, angażujące użytkownika do podjęcia wskazanego działania. Polecanym rozwiązaniem jest umieszczenie na takiej stronie zabawnej grafiki oraz linku, prowadzącego do innego miejsca w obrębie tego samego serwisu. Dzięki temu internauta nie wystraszy się komunikatu 404 i pozostanie z nami.