Konwersja to udane nakłonienie użytkownika strony internetowej, by ten wykonał na niej jakąś konkretną czynność. Cele konwersji mogą być naprawdę różne. Właścicielowi firmy może zależeć na tym, aby internauta spędził na naszej stronie jak najwięcej czasu (oglądając tym samym dużą ilość reklam), ale możemy też liczyć na konwersję w postaci zakupu oferowanych produktów lub usług czy chociażby na wypełnienie formularza zapisu na newsletter. Wszystko uzależnione jest od wizji przedsiębiorcy. Naturalnie inny będzie cel konwersji portalu informacyjnego, a inny małej firmy wyspecjalizowanej głównie w sprzedaży przez internet. Jeszcze inne zadanie czeka stronę stworzoną do zdobywania kontaktów od przyszłych Klientów. Od tego momentu współczynnik konwersji nie będzie krył przed Tobą żadnych tajemnic, a Ty skupisz się na jego optymalizacji.
Co to jest współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji, znany również jako wskaźnik konwersji, to wynik wyrażony w procentach, który wskazuje skuteczność prowadzonego przez Ciebie portalu bądź kampanii reklamowej. Jego regularne śledzenie dostarcza przedsiębiorcy lub marketerowi dużo wartościowej wiedzy na temat zachowania Klienta, użytkownika internetu przebywającego na firmowym portalu.
Jasność celu to absolutna podstawa profesjonalnej analizy
Cel konwersji powinien być znany już w pierwszych dniach prowadzenia biznesu. Dlaczego? To właśnie wcześniej określony sposób działań umożliwia błyskawiczne wyeliminowanie zjawiska pustego ruchu, a więc problematycznej sytuacji, kiedy ogromna ilość odsłon portalu internetowego nie przekłada się na wzmożoną liczbę konwersji. Powodów pustego ruchu może być wiele, jednak każdy przypadek należy rozpatrywać z perspektywy konkretnych działań i strategii zastosowanych na stronie. Może się na przykład zdarzyć tak, że obniżona konwersja zaprojektowanej przez Ciebie kampanii reklamowej wiąże się ze złym umieszczeniem banerów lub też ze złym hasłem reklamowym, które kompletnie nie trafia do określonych typów wymarzonego odbiorcy. Tego typu sytuacje to także nierzadko kwestia nieprawidłowego wyboru słów kluczowych. Wiele lat bacznych obserwacji oraz analiz doprowadza nas do jeszcze jednego wniosku. Pusty ruch w przypadku chęci uzyskania kontaktu od Klientów zdecydowanie zmniejszy się po zaproponowaniu czegoś w zamian dla internauty. Fachowa literatura serwowana w zgrabnie wydanym ebooku lub kupony zniżkowe na konkretne usługi okazują się strzałem w dziesiątkę.
Konwersja umożliwia nam dokładne sprawdzenie, czy realizowana kampania lub działania cieszą się popularnością wśród internautów, dotychczasowych oraz potencjalnych Klientów. Jest to ważny wskaźnik, jakim operuje komercyjnie działająca strona WWW. Bezbłędnie obliczona konwersja pokazuje również w jakim czasie można spodziewać się efektów wprowadzonych zmian. Trudno jednak wskazać, jaka konkretna wartość prezentowana przez współczynnik konwersji stanowi gwarancję sukcesu w danym biznesie. Warto jednak dążyć do ulepszania aktualnego wyniku.
Jak obliczyć współczynnik konwersji?
Sprawdzenie, jaki dokładnie wskaźnik konwersji ma prowadzona przez Ciebie strona tylko w teorii jest mocno skomplikowane. Jak wygląda praktyka? Aby ustalić aktualny współczynnik konwersji należy ich ilość podzielić przez ogólną liczbę użytkowników odwiedzających Twój portal. Wynik mnożymy jeszcze przez sto, tak aby uzyskać wartość procentową. W ten sposób obliczyłeś swój pierwszy wskaźnik konwersji. Gratulujemy!
Optymalizacja współczynnika konwersji na Twojej stronie. Zobacz, co możesz zrobić
Istota pracy nad wynikiem prezentowanym przez wskaźnik konwersji w ostatnich latach bardzo urosła. Świadomość przedsiębiorców oraz fachowa wiedza specjalistów od marketingu sieciowego sprawiają, że konwersja stała się ważnym elementem rozwijania współczesnego biznesu. Niemalże wszystkie sprawdzone metody na zabieg, jakim jest optymalizacja współczynnika konwersji będą bezpośrednio powiązane z zaspokajaniem podstawowych potrzeb Klienta. Jeśli prowadzona przez Ciebie firma wyspecjalizowana jest w sprzedaży konkretnych produktów lub usług, musisz zadbać o wyczerpujące opisy, które uwzględniają najważniejsze parametry techniczne i zalety. W sklepach internetowych na wyższy współczynnik konwersji przekłada się również zaproponowanie kilku najpopularniejszych opcji płatności oraz metod dostaw zamówienia. Kompleksowe podejście do każdego Klienta będzie doceniane przez osoby zastanawiające się nad zakupem. Konwersja ma także swoje odbicie w prezentacji przejrzystej polityki zwrotów i reklamacji towarów. Na niski współczynnik konwersji wpływa też niedostatecznie dobra praca marketera. Dokładna analiza bądź ewentualna aktualizacja słów kluczowych i przycisków CTA pozytywnie odbiją piętno na maksymalizacji zysków oraz tworzeniu skutecznych kampanii reklamujących produkty i usługi.
Wskaźnik konwersji może nie tylko rosnąć, ale również spadać.
Zwłaszcza, jeśli popełnisz jeden z niżej przedstawionych błędów
Wiesz już co to znaczy konwertować. Wiesz już także co zrobić, aby podnieść wskaźnik konwersji na prowadzonej przez Ciebie stronie internetowej. Pora przedstawić kilka czynników, które będą sprawiały, że Twoja konwersja zauważalnie obniży loty. Nieprecyzyjne bądź mylące nagłówki typu clickbait z całą pewnością nie przypadną do gustu potencjalnemu Klientowi. Identycznie będzie w przypadku niechlujnej oraz nieczytelnej zawartości portalu firmowego. Użytkownicy zwracają też uwagę na jakość prezentowanych treści. Niedopasowane grafiki czy też materiały wideo z miejsca przekreślają Twoje szansę na udaną konwersję. Mówiąc o podstawowych błędach należy również wymienić brak formularzy kontaktowych, ukrywanie istotnych informacji na temat produktu lub usługi oraz regularne błędy uniemożliwiające swobodne przeglądanie portalu internetowego.
Mi zmiana zdjęć na profesjonalnie wykonane bardzo pomogła 🙂
bardzo często to, co nam właścicielom firmy wydaje się dobre i pomocne na naszej stronie www, dla potencjalnych klientów jest w ogóle nieintuicyjne – dobrze testować różne rozwiązania i konsultować się z profesjonalistą.
Zgadza się. Ja bym jeszcze dodał, że można okreslić mikrokonwersje prowadzące do głównej (makro)konwersji. Wtedy można oceniać skutecznośc całego procesu a nie tylko ostaniego jej elementu.
Oo świetny pomysł z mikrokonwersją – dzięki Klaudiusz!
To prawda, dobra analiza co właściwie chcemy osiągnąć i dobry wybór słów kluczowych to podstawa sukcesu 🙂
Świetny wpis!
To wszystko podsumowałbym trzema słowami nowoczesny digital marketing. To w oparciu o ten nowy marketing strategiczny warto planować działania. Wówczas nadążymy za potrzebami konsumentów i w miarę możliwości je spełnimy. A przy tym, dzięki marketing automation zaoszczędzimy wielu czasu.
Internetowy biznes to głównie analizowanie danych i na ich podstawie przedstawianie strategii na najbliższy okres czasu. Nie ma co się w tej branży zbyt wiele zastanawiać, gdyż trzeba działać i nieustannie się rozwijać, gdyż konkurencja nie śpi 😉