Pozycjonowanie SEO strony internetowej to zwykle proces długotrwały. Z tego powodu warto więc monitorować na bieżąco postęp pracy lub utrzymanie jej efektów. Prawidłowość tych czynności można sprawdzić za pomocą kilku narzędzi i sposobów.
Wykorzystanie programów do monitorowania pozycji strony internetowej.
Już sama wyszukiwarka może być najbardziej podstawowym narzędziem do monitorowania pozycji SEO. Jednak daje ona wyłącznie podstawowe informacje, które nie nadają się do głębszej analizy. Również dostępne aplikacje często nie są wystarczające. Są jednak specjalne programy, które przedstawiają bogate dane, mogące być cenną informacją w kontekście dalszych działań.
Dzięki nim strona internetowa może być monitorowania w kontekście użycia wielu słów kluczowych. Daje to możliwość uzyskania informacji na temat pozycji SEO w kilku wersjach językowych. Mimo ogromnej przewagi Google jest również wariant sprawdzenia innych wyszukiwarek, jak np. Bing.
Najpopularniejsze programy są do użycia najczęściej natychmiast. Wersje czasowe i demonstracyjne pozwalają na zapoznanie się z głównymi funkcjami. Często różnią się w zależności od producenta. Można również jednocześnie testować kilka z nich, a później zdecydować się na pełną, płatną wersję. Mamy wtedy pewność, że uzyskujemy pewne i rzetelne informacje na temat naszej strony internetowej. Najbardziej popularne programy do monitorowania, to: Stat4Seo, Semstron, Webpozycja, GoogleMon, Seo-Stat czy SerpMonster.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze programu.
-
Poziom integracji z narzędziem Google Analytics – dzięki temu wyniki będą bardziej wiarygodne.
-
Eksportowanie wyników do arkusza kalkulacyjnego – dzięki temu można samemu operować wynikami i np. kopiować i przenosić dużą ilość słów kluczowych.
Monitorowanie kosztów.
Programy do monitoringu procesu pozycjonowania SEO to również idealne narzędzie do rozliczeń. Dzięki temu agencje pozycjonujące mogą przedstawiać wiarygodny dowód na efekt pozycjonowania. Możliwe jest również przedstawianie i prezentacja odpowiednich raportów dla klienta.