SEO

Breadcrumbs – co to jest i jaką rolę pełni w SEO? Dowiedz się, jak nawigacja okruszkowa poprawia pozycja w Google

breadcrumbs

W dosłownym tłumaczeniu breadcrumbs to ni mniej, ni więcej tylko okruszki chleba. Natomiast w żargonie branży SEO to określenie pewnego ułatwienia na poruszanie się po zawartości strony internetowej. Jeżeli z jakiegoś powodu nawigacja okruszkowa wywołuje u Ciebie skojarzenia z bajką o Jasiu i Małgosi… to masz całkowitą rację! Breadcrumbs służą do tego, aby użytkownik lub roboty Google nie zagubili się w gęstwinie menu, podstron czy kategorii witryny www. Dzięki temu odbiorcy mogą swobodniej zapoznawać się z różnymi treściami, a wyszukiwarka rozumie strukturę serwisu oraz merytoryczne powiązania pomiędzy pojedynczymi adresami.

W branży SEO breadcrumbs dzieli się na 3 rodzaje, w zależności od tego jak są tworzone:

• na podstawie aktywności użytkownika – innymi słowy wracanie po własnych śladach. Dynamiczna nawigacja okruszkowa tworzy ścieżkę z odwiedzonych podstron, pozwala cofnąć się kilka kroków bez wielokrotnego wciskania „Wstecz” w przeglądarce.

• wskazujące lokalizację na stronie – najczęściej spotykany typ breadcrumbs. Zwykle przybiera formę prostego paska, na którym z lewej umieszcza się odnoścnik do strony głównej, a dalej kolejne kategorie, podkategorie, aż do pozycji konkretnego URL w hierarchii.

• zaciągane z atrybutów – typowe dla filtrowania produktów w sklepach internetowych. W tym przypadku breadcrumbs pomagają szybko przejść do wyników z wyższego, bardziej ogólnego poziomu. Ponadto znacznie skracają czas potrzebny do odnalezienia produktu o określonych parametrach.

Prawidłowo zastosowana nawigacja okruszkowa wydatnie pomoże w zatrzymaniu użytkownika na stronie

Wiele witryn internetowych ma niezwykle rozbudowaną strukturę. Mnóstwo działów, kategorii, podstron… Zdezorientowany czytelnik nie będzie wgłębiał się się w te zawiłości, tylko po zapoznaniu się z treścią pod jednym adresem cofnie się do wyszukiwarki. Takie zachowanie traktowane jest przez algorytmy jako odrzucenie – sygnał, że internauta nie uznał danego serwisu za wystarczająco interesujący i wartościowy. Pod kątem pozycjonowania w Google breadcrumbs stanowią praktycznie niezastąpione wyjście. Oczywiście nie należy traktować nawigacji okruszkowej jako zamiennika dla podstawowych narzędzi w przeglądarce. Zdecydowanie lepiej sprawdza się jako dyskretna pomoc. Dlatego też specjaliści UX i SEO zgadzają się co do tego, że najlepsze miejsce dla breadcrumbs jest w górnej części strony: pomiędzy menu głównym a zasadniczym contentem. Korzystanie z nich ma być opcjonalne, dlatego nie mogą zasłaniać głównych elementów służących do poruszania się po witrynie internetowej. Ich rolą jest przyspieszać i usprawniać zapoznawania się z kolejnymi materiałami, utrudnianie dostępu do zasobów spoza ścieżki przyniesie więcej szkód niż pożytku.

nawigacja okruszkowa

Dla Google breadcrumbs mają ogromne znaczenie. Ze względu na czytelność interfejsu oraz słowa kluczowe

Nawigacja okruszkowa okazuje się na tyle przydatna i pomocna, że została uwzględniona w wynikach wyszukiwania. Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że po kilku ostatnich aktualizacjach breadcrumbs SEO zastąpiły adres URL. W odpowiedzi na zapytanie Google nie wyświetla już obok tytułu i description linka, ale właśnie położenie danej strony w strukturze całego serwisu internetowego. Za pośrednictwem nawigacji okruszkowej prościej ocenić, dokąd prowadzi dany element i jakich innych treści można się spodziewać na stronie internetowej. Nie jest to żelazna reguła, wiele zależy od charakteru zapytania – ale trend zwracania się ku breadcrumbs widać coraz wyraźniej.

Patrząc na strony internetowe przez pryzmat pozycjonowania trzeba zauważyć, iż nawigacja okruszkowa poprawia linkowanie wewnętrzne. W ten stosunkowo prosty sposób można wyraźniej zaznaczyć powiązania pomiędzy adresami na stronie, co z pewnością zostanie odnotowane przez Google. Poza tym breadcrumbs stanowią doskonałą „wymówkę” do umieszczania najważniejszych fraz kluczowych. Jeden wyraz i użytkownik od razu wie, czego się spodziewać po kliknięciu. Tak samo zareagują roboty wyszukiwarki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nawigacji okruszkowej, a także wdrożyć breadcrumbs na Twojej stronie internetowej z korzyścią dla SEO – skontaktuj się z przedstawicielami Afterweb.

Zobacz również: Jak powinno wyglądać tworzenie opisów produktów SEO? Oto przepis na przyciągnięcie uwagi Klienta!

Opinie użytkowników

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

Afterweb

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 16 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33