- Jak obliczyć współczynnik CTR kampanii? Zapisz prosty wzór!
- Kiedy możemy powiedzieć, że współczynnik CTR jest dobry?
- Obiektywność współczynnika CTR w praktyce
- Pomożemy Ci odpowiednio zareagować na niski wskaźnik CTR
- Jak współczynnik CTR wpływa na pozycjonowanie strony?
- Analiza wskaźnika CTR wraz z innymi danymi. Zobacz, dlaczego warto to zrobić!
- Co To Jest CTR (Click Through Rate)? – podsumowanie
- Najczęściej zadawane nam pytania
Tworząc profesjonalne kampanie internetowe po prostu nie możesz zapominać o weryfikowaniu ich skuteczności. Jednym z najważniejszych czynników w tym temacie będzie CTR, czyli Click Throught Rate, umożliwiający błyskawiczne sprawdzenie poziomu popularności reklamy bądź też jakości w dopasowaniu wyświetlanych treści. Współczynnik klikalności wykorzystuje się w celu procentowego wskazania liczby kliknięć w stosunku do liczby wygenerowanych wyświetleń kampanii. Przeważnie o CTR mowa w przypadku reklam sponsorowanych Google Ads, ale z takim skrótem spotkasz się również przy tworzeniu promocji chociażby w mediach społecznościowych. Warto więc dowiedzieć się wszystkiego na temat współczynnika CTR. Praktyczne kompendium wiedzy znajdziesz właśnie w tym artykule. Przeczytaj i poszerz swoją wiedzę w temacie kampanii sponsorowanych online.
Jak obliczyć współczynnik CTR kampanii? Zapisz prosty wzór!
Wskaźnik CTR dla reklam Google Ads bądź pozostałych kampanii sponsorowanych w internecie policzysz w mgnieniu oka. Wystarczy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń, a uzyskany wynik pomnożyć przez 100%. Potrzebujesz przykładu? Reklamę Google Ads stworzoną dla Klienta naszej agencji Afterweb zobaczyło 10 000 internautów przez cały miesiąc. Na kliknięcie w link sponsorowany zdecydowało się 1 500 osób. Z prostej matematyki i przedstawionego wcześniej tu wzoru można wywnioskować, że współczynnik CTR dla tej kampanii Google Ads wynosi 15%. Czy taka wartość może być zadowalająca dla obsługiwanego przez naszą agencję partnera? Za chwilę odpowiemy Ci również i na takie pytania!
CTR = liczba kliknięć / liczba wyświetleń reklam × 100%
Kiedy możemy powiedzieć, że współczynnik CTR jest dobry?
Na takie pytanie ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Zwłaszcza, jeżeli prowadzisz szeroko zakrojone działania marketingowe. Chociażby w kanale Google Ads / Google AdWords. W takich przypadkach wartość współczynnika CTR zależy od naprawdę wielu składowych. Korzystasz z najbardziej ogólnych fraz w reprezentowanej przez Ciebie branży? Za zadowalający wynik warto uznać wówczas rezultat oscylujący w granicach 7-8%. Sytuacja wygląda nieco inaczej, kiedy na Twoim koncie Google Ads znajdują się wyłącznie precyzyjnie wyselekcjonowane słowa kluczowe. Wtedy dobrym współczynnikiem CTR nazywamy wartości ok. 10%, a w przypadku haseł z tzw. długiego ogona – nawet do 15-20%. Ostatnim przykładem wartym omówienia są reklamy brandu, wykorzystujące jedynie frazy uwzględniające nazwę prowadzonego przez Ciebie biznesu. W takich przypadkach współczynnik klikalności powinien być jak najbardziej zbliżony do 100%, jednakże w zdecydowanej większości mieści się on w bardzo wysokim przedziale 70-80%.
Obiektywność współczynnika CTR w praktyce
O tym, że wygenerowany w kampanii sponsorowanej współczynnik CTR jest obiektywny, można powiedzieć wyłącznie wtedy, kiedy odpowiednio dopasujemy słowa kluczowe czy wykluczające się frazy na koncie reklamowym. Co więcej, sam content promocji powinien nawiązywać do treści, jakie są już umieszczone na stronie internetowej. Warto zwrócić uwagę również na intuicyjność ścieżek konwersji oraz opracowanie atrakcyjnej oferty dla potencjalnych Klientów. Wysokie oraz obiektywne współczynniki CTR przy kampaniach sponsorowanych lubią klarowne warunki współpracy na linii reklamodawca-partner biznesowy.
Chcesz wiedzieć, jak możesz poprawić swój współczynnik CTR? Zrób to w 5 krokach!
Krok 1 – Dobierz odpowiednie słowa kluczowe
Niezależnie od tego, czy masz zamiar pozycjonować swoją witrynę w Google, czy pracujesz nad unikalną kampanią sponsorowaną Google Ads. Na potrzeby promowania marki w sieci musisz zadbać o dobranie odpowiednich słów kluczowych. Tylko tak jesteś w stanie uzyskać obiektywny i przede wszystkim wysoki rezultat CTR. Jak to dokładnie zrobić? W pierwszej kolejności znajdź słowa kluczowe long tail keywords. To frazy dwu- lub trzywyrazowe.
Kieruj się przede wszystkim zawartością swojej oferty oraz liczbą wyświetleń. Tworząc reklamę Google Ads (dawniej znaną jako AdWords) lub projektując strategię pozycjonowania stron, jesteś w stanie skorzystać z darmowego oprogramowania Google – Planera Słów Kluczowych. Możesz też użyć płatnych, zewnętrznych rozwiązań. Najbardziej polecane to Senuto oraz Ahrefs.
Krok 2 – Wykorzystaj wykluczające się frazy
Wykluczające się frazy poprawiają współczynnik CTR. Są one niezbędne w każdej branży a ich dobór jest tak samo ważny, jak selekcja odpowiednich słów kluczowych. W agencji Afterweb od lat wykorzystujemy wykluczenie robiąc kampanię Google Ads na frazę „agencja marketingowa”. Po co? Ponieważ zależy nam na potencjalnych Klientach, którzy chcą skorzystać z świadczonych przez nas usług, a tego typu hasło często wpisywane jest w Google w połączeniu ze słowami „praca”, „staż” czy chociażby „szkolenie”. Wyświetlanie reklamy sponsorowanej Google Ads na właśnie takie wyszukiwania wyraźnie obniża współczynnik CTR całej promocji.
Polecamy zwrócić na to uwagę! W przypadku naszej kampanii Google Ads, współczynnik CTR po takim wykluczeniu polepszył się o niemalże 30% w porównaniu do reklamy na omawianą frazę bez zastosowania wykluczeń.
Krok 3 – Dostosuj content reklamy do treści witryny
Niezależnie od tego, czy ustawiasz reklamę Google Ads, czy tworzysz promocję do social media. Za każdym razem treść Twojego komunikatu musi zachęcać użytkownika. Rzeczywiste ukazanie treści witryny już w tym miejscu bezpośrednio wpływa na zwiększenie współczynnika CTR. Jeżeli nie będziesz się stosować do tego typu wskazówki, twój CTR może być wysoki, ale jednocześnie o kilka punktów procentowych wzrośnie tzw. bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Zachowanie go na niskim poziomie potrafi pozytywnie wpłynąć na widoczność reklamy organicznej oraz także sponsorowanej.
Krok 4 – Zwróć uwagę na intuicyjność ścieżki konwersji
To już jest absolutny MUST HAVE promocji online. Ścieżka konwersji po prostu MUSI być łatwa. Intuicyjne pokierowanie do zakupu z całą pewnością przypadnie do gustu każdemu Klientowi. Jako reklamodawca zadbaj również o umieszczenie w reklamach i na stronie internetowej przycisków Call to Action. Dobrym przykładem będą informacje: „Kup teraz”, „Skorzystaj z promocji” itp.
Krok 5 – Opracuj atrakcyjną ofertę dla klientów
Nawet najlepiej dobrane słowa kluczowe, najlepiej dopasowany content reklamy do treści i nawet najbardziej profesjonalna kampania Google Ads nie pomogą, gdy Twoja oferta nie będzie cechować się atrakcyjnością dla potencjalnych Klientów. Jeżeli nie zależy Ci na sztucznym podbijaniu CTR i na obiektywności mierzenia właśnie tego czynnika, zadbaj o konkurencyjną propozycję biznesową.
Pomożemy Ci odpowiednio zareagować na niski wskaźnik CTR
Jeżeli zauważasz, że dla prowadzonych kampanii promocyjnych wskaźnik CTR wyraźnie spada lub po prostu nie mieści się w akceptowalnym przedziale, masz spory problem. I musisz go niemalże natychmiastowo rozwiązać. Niska wartość współczynnika CTR to jasny znak, że treść kampanii w wyszukiwarce Google bądź na innej platformie zwyczajnie zniechęca potencjalnych Klientów. Co istotne, może zdarzyć się również tak, że komunikat został wyświetlony w nieodpowiednim miejscu oraz czasie. Ten drugi problem rozwiążesz modyfikując słowa kluczowe!
Jak współczynnik CTR wpływa na pozycjonowanie strony?
Click Throught Rate jest niezwykle istotną metryką nie tylko w przypadku Google Ads czy innych tego typu kampanii sponsorowanych w internecie. Współczynnik CTR oraz jego analiza będą też użytecznymi danymi w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Google nie potwierdza jednak informacji o tym, że wskaźnik CTR jest oficjalnym czynnikiem rankingowym. Z własnego doświadczenia wiemy natomiast, że im atrakcyjniejsze proporcje pomiędzy liczbą wejść na stronę a wyświetleniami, tym pozycja w organicznym zestawieniu Google jest wyższa.
Analiza wskaźnika CTR wraz z innymi danymi. Zobacz, dlaczego warto to zrobić!
Odpowiedź jest bajecznie prosta! Analiza wskaźnika CTR w połączeniu z innymi statystykami pozwala uzyskać realny wgląd między innymi w atrakcyjność oferty oraz intuicyjność obsługi na stronie internetowej. Otóż jeżeli współczynnik CTR wzrasta, a wraz z nim zauważymy znacznie więcej wypisów z newslettera – coś jest nie tak. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że może w takim przypadku chodzić o jego jakość. Internauci dali Ci szansę, natomiast mała ilość informacji spowodowała, że zrezygnowali z subskrypcji newslettera. To właśnie takie smaczki jesteś w stanie wyciągnąć podczas zestawienia CTR z pozostałymi danymi do analiz.
Analizując wskaźnik CTR należy zwrócić również uwagę na ROI, czyli współczynnik mierzący zwrot z inwestycji, przedstawiający efektywność działania Twojej kreacji reklamowej. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu online i masz wysoki CTR oraz niską sprzedaż – musisz szybko reagować i przejść do weryfikacji przyczyny. W tym przypadku warto sprawdzić ceny i porównać je z ofertą konkurencji.” - specjalista SEO/PPC, Kamil Dudziak
Dobrym sposobem weryfikacji oferty są ankiety na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych – wypowiedzi klientów okazują się bardzo cenne i mogą być znakomitym kierunkowskazem do dalszych działań.
Co To Jest CTR (Click Through Rate)? – podsumowanie
CTR (z języka angielskiego Click Throught Rate) to nic innego, jak współczynnik klikalności do wygenerowanych przez reklamę wyświetleń. Pomaga on analizować poziom skuteczności działań podejmowanych w celu promocji strony. Na przykład poprzez kampanię sponsorowaną Google Ads czy organiczne pozycjonowanie. Efektywność CTR rekomendujemy badać między innymi z ROI.