Większość stron internetowych można reklamować, wykorzystując płatny kanał promocji – kampanie Google Ads. Jest to jedno z najpotężniejszych narzędzi, które umożliwia skuteczne promowanie produktów oraz usług w wyszukiwarce Google oraz w sieci partnerskiej. Jeśli kampanie reklamowe zostaną odpowiednio dobrane i skonfigurowane, reklamy przyciągną uwagę potencjalnych, wartościowych klientów i przyniosą realne efekty w postaci wzrostu sprzedaży, ruchu na stronie i rozpoznawalności marki. Google Ads pozwala tworzyć różnorodne kampanie, dopasowane do konkretnych potrzeb promocji. Prawidłowo dobrane działania są podstawą zwrotu inwestycji w reklamy sponsorowane.
Przewodnik po Google Ads – wszystko, co musisz wiedzieć o reklamach!
Jesteś właścicielem firmy usługowej? Prowadzisz sklep internetowy? Sprzedajesz przez Internet i zależy Ci na zwiększeniu zysków? Jeśli na którekolwiek z pytań odpowiedziałeś twierdząco, Google Ads jest rozwiązaniem dla Ciebie. Z naszego poradnika dowiesz się, co to Google Ads, jak działają reklamy sponsorowane oraz ile kosztuje taka usługa. Wyjaśnimy wszystkie istotne zagadnienia, związane z płatną reklamą internetową i podpowiemy Ci, które formy marketingu są najbardziej opłacalne.
- Przewodnik po Google Ads - wszystko, co musisz wiedzieć o reklamach!
- Google Ads - co to jest?
- Jak działa reklama Google Ads - wyjaśniamy
- Kampanie Google Ads możemy podzielić na...
- Co to jest Google Ads i czym wyróżnia się tle innych kanałów reklamowych?
- Kampania Google Ads co to jest i jak szybko reklama będzie widoczna?
- Zwiększamy efektywność reklam Google Ads. Co to są rozszerzenia w systemie Ads?
- Czym jest kierowanie reklam w Google Ads i jak ustalamy grupę docelową każdej kampanii?
- Efekty pod kontrolą: reklama AdWords - co to jest mierzalność wyników?
- Modele płatności za kampanie Ads. Co decyduje o kosztach reklamy w Google?
- Formy regulowania zobowiązań wobec Google
- Ile wynosi prowizja za prowadzenie kampanii Ads przez agencję?
- Słowniczek podstawowych pojęć związanych z Google Ads
- Kiedy wiesz, co to jest kampania AdWords / Ads, zyskujesz wiele sposobów na promowanie swojej oferty
- Gdzie szukać informacji na temat co to jest Ads i co to jest AdWords?
- Najczęściej zadawane nam pytania
- Jak długo przygotowuje się kampanię reklamową w Google Ads?
- Produktowa kampania Google AdWords co to jest?
- Jak i komu Google Ads przyznaje kupony promocyjne na zakup reklam?
- Kampanie Google Ads co to takiego?
- Jak reklamować firmową aplikację za pomocą Google Ads?
- Google AdWords co to jest i czy wciąż działa?
- Ile kosztuje obsługa kampanii Google Ads przez agencję Afterweb?
- Dynamiczna reklama Google AdWords co to jest?
- Dlaczego reklamowanie się poprzez Ads miałoby mi się opłacać?
Google Ads – co to jest?
Na początek szczypta teorii, którą musisz poznać, żeby świadomie reklamować swoje usługi lub produkty w wyszukiwarce. Google Ads (do 2018 r. znana jako Google AdWords) to platforma reklamowa. Daje ona możliwość promocji w płatnych wynikach wyszukiwania oraz na innych stronach internetowych. Reklamodawcy mogą kierować treści reklamowe do konkretnych odbiorców, którzy są ich potencjalnymi klientami. Kampanie Google Ads przybierają różne formy. Wyróżniamy m. in. reklamy tekstowe, graficzne czy wideo. Promowanie biznesu za pośrednictwem kampanii sponsorowanych przynosi liczne korzyści w tym natychmiastową widoczność i odczuwalny wzrost sprzedaży.
Reklama Google Ads wyświetla się użytkownikowi na podstawie wpisanej przez niego frazy kluczowej lub jego zachowania w sieci. Wpływ na widoczność treści promocyjnych ma również lokalizacja googlującej osoby. Co ważne, system Google Ads działa na podobnej zasadzie, jak aukcja – reklamodawcy licytują pozycje swoich reklam, odpowiednio zwiększając stawki za kliknięcie. Co decyduje o kolejności wyświetlania treści sponsorowanych? Najwyżej ukażą się te kampanie, które zaoferują Google najwyższą stawkę za kliknięcie. To jednak nie zawsze okazuje się opłacalne. Dlatego w toku kampanii reklamowej trzeba stale monitorować aktualne stawki i aktywnie korzystać z narzędzi do optymalizowania efektywności. W panelu Google Ads znajduje się mnóstwo danych na temat wyświetleń, kliknięć, realizacji celów oraz konwersji. Uwaga! Informacje o konwersjach trafiają do systemu z pewnym opóźnieniem.
Aby generować wiele wyświetleń i przyciągać na swoją stronę nowych klientów, należy kontrolować budżet reklamowy i skrupulatnie dobierać grupy odbiorców. Trudno jest jednym zdaniem odpowiedzieć na pytania: co to jest Google Ads / co to jest AdWords, dlatego opracowaliśmy ten obszerny poradnik, w którym znajdziesz wyczerpujące informacje dotyczące tego szczególnego systemu reklamowego. Jeśli szukasz teorii, potrzebujesz praktycznej wiedzy o reklamach sponsorowanych lub nie wiesz, jak działa Google Ads, jesteś w najlepszym miejscu online, do jakiego mogłeś trafić. Nie zwlekajmy ani chwili dłużej, pora ruszyć na wyjątkowe spotkanie i poznać system reklamowy Google Ads (jeszcze kilka lat temu nazywany Google AdWords).
Jak działa reklama Google Ads – wyjaśniamy
Google Ads działa na zasadzie aukcji reklamowej. O tym, które reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania lub w sieci reklamowej Google, decydują budżet i stawka za kliknięcie, ocena reklamy oraz trafność komunikatu. Algorytm bierze pod uwagę wszystkie powyższe elementy i na ich podstawie ustala kolejność wyświetlania reklam. Żeby dobrze zrozumieć, jak działa Google Ads (dawniej AdWords), trzeba poznać podstawowe rodzaje reklam sponsorowanych. Poniżej omawiamy typy kampanii Google Ads, które umożliwiają szybki zwrot z inwestycji. System reklam internetowych oferuje wiele dróg, którymi można dotrzeć prosto do swoich odbiorców. Nie ma konieczności korzystania ze wszystkich rodzajów kampanii Google Ads jednocześnie. Podobnie nie istnieje żaden limit, ograniczający liczbę kanałów dla reklamodawcy. To Ty musisz zdecydować, która kampania przyniesie Ci największe profity. Oczywiście możesz przy tym skorzystać z pomocy specjalistów Afterweb.
Kampanie Google Ads możemy podzielić na…
1. Reklamy w Google Search
- Reklamy tekstowe, czyli linki sponsorowane – pierwszy rodzaj kampanii Ads, z którego mogą korzystać praktycznie wszystkie branże. Odnośniki z systemu Google Ads są sformatowane identycznie, jak organiczne wyniki wyszukiwania (SERP), tylko że towarzyszy pogrubiona adnotacja „Sponsorowane”. Reklamy w formie tekstowej są łatwo dostępne, a ich cel to zachęcenie potencjalnego klienta do odwiedzenia witryny reklamodawcy. Dlatego należy rozważnie przygotować treści reklam, używając odpowiednich słów kluczowych. Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przekierowany na docelową stronę, adekwatną do zapytania, które wpisał w Google. Gdy dojdzie do takiego działania, z puli przeznaczonej na promocję zostanie pobrana ustalona kwota za kliknięcie. Z reklam tekstowych Google Ads mogą korzystać sklepy online oraz firmy usługowe z większości branż. Tekst reklamowy może prowadzić do podstrony z konkretną usługą bądź produktem albo do strony głównej reklamodawcy. Reklamy tekstowe można wzbogacić o funkcjonalne rozszerzenia lokalizacji, cen, połączeń telefonicznych czy dodatkowych odnośników do podstron w firmowym serwisie. Chcąc odpowiedzieć na pytanie: Google Ads jak działa, w przypadku reklam tekstowych standardem jest wyświetlanie 3-4 reklam na samej górze wyników oraz 3 reklam na dole strony. Zachodzi tu jednak wiele zmiennych i ostateczny wynik jest uzależniony od charakteru wyszukiwania. Może się zdarzyć, że jednego dnia Google wyświetli 5 reklam sponsorowanych na górze, a kolejnego tylko jedną – na tę samą frazę kluczową.
- reklamy Dynamic Search Ads – kampania bardzo podobno do linków sponsorowanych, jednak stworzona nie przez reklamodawcę, a przez system Google Ads. Automatyzacja dotyczy doboru słów kluczowych oraz treści nagłówków reklamowych. Reklamodawca dodaje jedynie krótki tekst reklamy, pozostałe elementy dopasowywane są do zawartości promowanej witryny internetowej. Ads typu DSA sprawdza się jako uzupełnienie podstawowej kampanii reklamowej, bazującej na zamkniętym zbiorze słów kluczowych. Dynamicznie dopasowane reklamy stosuje się głównie dla dobrze zoptymalizowanych witryn www, a nie dla każdej kampanii Google Ads. Trafność reklam Dynamic Search Ads, a tym samym ich efektywność zależy od tego, czy boty Google uzyskają bezproblemowy dostęp do całej treści na poszczególnych podstronach.
-
reklamy produktowe, czyli Google Shopping – format kampanii Ads, stworzony z myślą o handlu detalicznym i zakupach internetowych. Każda reklama produktowa w Google Ads składa się ze zdjęcia, nazwy towaru, ceny oraz nazwy sklepu. Kliknięcie przekierowuje potencjalnego klienta prosto do podstrony z konkretnym produktem. W związku z tym, że Google Ads umożliwia reklamodawcom promowanie pojedynczych artykułów, łatwiej o przekonanie klienta do zakupu. Reklama, na której widać produkt z ceną potrafi skutecznie zachęcić do przejścia na stronę sklepu.
W kampaniach produktowych nie ma konieczności wskazywania słów kluczowych. System Ads znajduje korelacje pomiędzy zapytaniem użytkownika a danymi z pliku produktowego, wgrywanego przez moduł Google Merchant Center. W sekcji z reklamami Google Zakupy użytkownik często widzi oferty z różnych sklepów, co pozwala błyskawicznie wybrać tę najbardziej korzystną. Ustalenie zachęcającej ceny za produkt leży po stronie właściciela sklepu. My możemy zadbać o to, aby Google Ads prawidłowo rozpoznał Twój asortyment i dopasował reklamy produktowe do właściwych zapytań. Zwrot z inwestycji nastąpi w krótkim czasie pod warunkiem, że oferta będzie atrakcyjna na tle konkurencji. Dzięki reklamom produktowym Google Ads można sporo zarobić – strona docelowa jest bowiem ściśle dopasowana do intencji użytkowników Google.
2. Reklamy na stronach należących do Google Display Network
Ads służy tutaj jako platforma pośrednicząca pomiędzy reklamodawcami a stronami internetowymi, udostępniającymi przestrzeń reklamową. W programie Google AdSense uczestniczą duże serwisy informacyjne, blogi pasjonatów, portale tematyczne i nie tylko. Do sieci displayowej Google Ads należą także aplikacje na smartfony, poczta Gmail oraz YouTube. Klienci często nas pytają: Google Ads co to – czym jest reklama displayowa? Mowa o reklamach, prezentowanych w formie graficznej. Ukazują się one w różnych miejscach wyszukiwarki internetowej na przykład podczas przeglądania stron www. Szacuje się, że GDN obejmuje swoim zasięgiem ponad 90% internautów. Ważną zaletą tych kampanii Ads jest kontekstowe dopasowanie wyświetlanych reklam do treści stron internetowych. Dzięki Google Ads możesz wybierać konkretne witryny, na których będziesz promować według kilku kluczy selekcji: wskazując adresy, tematykę albo zasięg i profil odbiorców stron, na których chcesz się reklamować.
-
banery – jest to typ reklamy graficznej, wyświetlanej w ramach GDN. Przyjmuje on formę grafiki, umieszczonej w dedykowanym boksie. Banery reklamowe należy stworzyć i wgrać w kilkunastu formatach, aby mogły się wyświetlać na różnych stronach. Poszczególne warianty mogą prezentować identyczny przekaz, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić nieco urozmaicenia do tekstów reklamowych czy kompozycji obrazka. Wszystkie stworzone na potrzeby kampanii displayowych banery Google Ads mogą być z powodzeniem wykorzystane do działań remarketingowych.
-
reklamy natywne (ang. native advertising) – nazywane również reklamami elastycznymi. Stanowią swego rodzaju banerowy odpowiednik Dynamic Search Ads w sieci reklamowej GDN. Po wgraniu odpowiedniej liczby grafik lub filmików (od 2 do 4), minimum 2 wariantów logo oraz kilku tekstów promocyjnych system Google Ads będzie tworzył z nich banery, które perfekcyjnie dopasują się do otoczenia. Ta kombinacja, która przyniesie najlepszy współczynnik klikalności, z czasem automatycznie stanie się główną siłą napędową całej kampanii reklam natywnych. Google Ads oferuje różne warianty reklam natywnych – zawsze musi przetestować wiele rozwiązań i sprawdzić, która spośród elastycznych reklam displayowych przynosi najlepsze rezultaty pod kątem CTR. Celem jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Dlatego każda reklama musi być trafna i dopasowana do potrzeb użytkownika. Gdy tak się nie stanie, środki na promocję zostaną 'przepalone’.
-
reklamy animowane – ruchome obrazki zawsze przyciągają wzrok i zainteresowanie odbiorców. Google Ads pozwala reklamodawcom na wyświetlanie efektownych reklam, stworzonych w formacie HTML5. Jednym z dość często wykorzystywanych przez nas narzędzi do prowadzenia tego rodzaju kampanii Ads jest Google Web Designer. Program obsługuje 17 różnorodnych formatów, od trójwymiarowych panoram po boksy wideo. Sentymentalni zwolennicy starszych technologii mogą stworzyć animowaną reklamę we Flashu, a następnie skonwertować ją do HTML5 Aktualnie maksymalny rozmiar animowanych banerów obsługiwanych przez Google Ads wynosi 150 KB. Narzucony limit dotyczy wszystkich plików tworzących animowaną reklamę displayową w Ads, spakowanych do pojedynczego archiwum .ZIP.
3. Reklama Google Ads na YouTube
Google Ads daje możliwość zaprezentowania 6 formatów reklam wideo. Adnotacje nakładane są na wyświetlane wideo i mają postać reklam tekstowych lub banerowych, prezentowanych w określonych punktach trwania filmu. Kampania sponsorowana tego typu musi być bardzo starannie przemyślana. W końcu odbiorcy nie lubią, kiedy przerywa im się oglądanie filmu albo słuchanie muzyki z klipu nachalnymi reklamami. Kampanie wideo prowadzone za pośrednictwem Google Ads toczą się przede wszystkim w ramach YouTube, ale nie tylko. Spoty reklamowe umieszczone w zasobach YT trafiają również na strony partnerskie Google. Oczywiście pod warunkiem, że filmy spełniają wymogi techniczne danego serwisu zewnętrznego, a reklamodawca zechce się tam promować.
Formaty reklam Ads w YouTube prezentują się następująco:
-
niepomijalne In-Stream – pokazują się przed, po lub w trakcie oglądania. Reklamy Google Ads bez możliwości pominięcia trwają maksymalnie 15 sekund. Stosujemy je głównie do zwiększania świadomości marki, większy potencjał sprzedażowy mają inne kampanie wideo Google Ads.
-
pomijalne In-Stream – nie mają ograniczeń odnośnie długości trwania, ale użytkownik może je wyłączyć po upływie 5 sekund. Miernikiem skuteczności tych spotów w Google Ads są zachowania użytkowników. Wykonanie konkretnej czynności w trakcie odtwarzania reklamy, obejrzenie całości albo minimum 30 sekund filmu promocyjnego. Kampanię wideo Google Ads można ustawić również w taki sposób, aby liczyły się wyświetlenia, bez względu na reakcje odbiorców.
-
reklama w kolejce odkryć – dział „Discovery” zawiera spersonalizowane sugestie odnośnie materiałów, które mogą zainteresować konkretnego użytkownika. Reklamy z tego kanału Google Ads pojawiają się na stronie głównej serwisu, w wynikach wyszukiwania YouTube oraz stronach odtwarzania wideo. Dobierając atrakcyjną miniaturę ze spotu i dodając do niej chwytliwy tekst reklamowy jesteśmy w stanie zachęcić widzów do kliknięcia i obejrzenia całej reklamy.
-
niepomijalne bumpery – krótki format wizerunkowej reklamy wideo. W pewnym sensie bumper ad to wariant niepomijanej reklamy, z nałożonymi większymi ograniczeniami. Czas trwania filmiku wynosi do 6 sekund włącznie, a reklama wyświetlana będzie zawsze przed odtworzeniem materiału. Kampania Google Ads z wykorzystaniem bumperów szczególnie często stosowana jest w mobilnej aplikacji YouTube.
-
reklama Out-Stream – automatycznie odtwarzane spoty z wyłączonym dźwiękiem, przeznaczone wyłącznie na urządzenia mobilne. Wyświetlają się na banerach, w reklamach natywnych, a także jako spoty pełnoekranowe. Ten format Google Ads sprawdza się przede wszystkim do zwiększania zasięgu. Kampanie wykorzystujące reklamy Out-Stream rozliczane są na podstawie liczby wyświetleń. Wystarczy, żeby użytkownik obejrzał ją przez 2 sekundy.
-
baner wideo na stronie głównej YT – materiały Google Ads wykorzystujące tzw. baner masthead, na górze strony głównej serwisu lub aplikacji. Reklama wyświetlana jest automatycznie, domyślnie bez dźwięku. Trwa maksymalnie 30 sekund, preferowany format dla komputerów i telewizorów to 16:9. W wariancie mobilnym zawiera dodatkowo tekstowy nagłówek, opisy oraz zachęty do działania wobec widzów (Call To Action). Kampanię Ads w banerze masthead YouTube można przeprowadzić wyłącznie na podstawie rezerwacji u autoryzowanego przedstawiciela handlowego Google.
YouTube ma bazę ponad 1,5 miliarda użytkowników logujących się do serwisu każdego miesiąca. Platforma zapewnia firmom doskonałą przestrzeń do przyciągania nowych odbiorców i budowania konsumenckiej lojalności. Kampanie Google Ads w kanałach wideo osiągają znakomity współczynnik kosztów do efektów. Jedno wyświetlenie kosztuje średnio 0,026 $, współczynnik wyświetleń oscyluje wokół 31,9%, a CTR osiąga poziom 0,514%.
Brandon Bauer, założyciel YouTube Guru Program
Źródło: Big Commerce https://www.bigcommerce.com/blog/youtube-advertising/

4. Remarketing w Google Ads co to jest?
Najprościej mówiąc, są to reklamy wszystkich powyższych formatów, aczkolwiek kierowane do szczególnego odbiorcy. Takiego, który był już na stronie reklamodawcy i warto ściągnąć go na nią kolejny raz. W takim przypadku konwersja jest wysoce prawdopodobna: użytkownik wstępnie zapoznał się już z produktem lub usługą i wiele wskazuje na to, że podczas najbliższych odwiedzin dokona zakupu bądź wyśle zapytanie o ofertę. Kampania remarketingowa w Google Ads ma na celu dotarcie do osób niezdecydowanych oraz do dawnych klientów. Wszystko po to, aby zachęcić ich do powrotu i sfinalizowania zakupu, złożenia zamówienia lub wykonania innej, pożądanej przez reklamodawcę czynności.
Kluczem do sukcesu w tych kanałach Google Ads jest dokładne zdefiniowanie grup remarketingowych. Nie każdy unikalny użytkownik odwiedzający firmową witrynę będzie równie wartościowy. Większe prawdopodobieństwo pozyskania klienta występuje w przypadku osób, które coś konkretnego już zrobiły, na przykład spędziły na stronie określoną ilość czasu, zapoznały się z całym poradnikiem, obejrzały reklamę wideo od początku do końca, włożyły produkt do sklepowego koszyka itd. Google Ads posiada szereg funkcji, dzięki którym można wykorzystać dostępne dane do rzetelnej selekcji odbiorców remarketingu. To wydatnie poprawia rezultaty oraz opłacalność kampanii reklamowych.
5. Reklamy Demand Gen w wyszukiwarce Google
Zastanawiając się nad tym, co to AdWords (a właściwie co to Google Ads), nie sposób pominąć nowszej wersji reklam Discovery Ads, mianowicie Demand Gen. Skupiają się one na docieraniu do użytkownika zainteresowanego usługą bądź produktem, ale jeszcze niewyszukującego go w sieci. W tej formie reklam Google opiera się na środkowym etapie ścieżki sprzedaży. Do przyciągnięcia uwagi klientów wyszukiwarka wykorzystuje komunikaty typu push lub subtelne reklamy, prezentowane w momencie przeglądania przez użytkownika treści online. Są to komunikaty atrakcyjne wizualnie i spersonalizowane, nastawione na generowanie popytu. W tym przypadku sztuczna inteligencja Google optymalizuje przekaz marketingowy, wykorzystując przy tym dane historyczne w celu uzyskania świadomego i strategicznego podejścia do klientów.
6. Reklamy Performance Max w Google Ads
Najnowocześniejsza forma reklam sponsorowanych Google Ads, która łączy wszystkie wyżej wymienione typy kampanii. Wymaga uzupełnienia zasobów: nagłówków, tekstów reklam, plików graficznych, logo i opcjonalnie wideo. Jest automatycznie sterowana i działa w oparciu o automatyczne strategie ustalania stawek, gdzie Google wykorzystuje nowoczesne systemy uczące się do optymalizowania ilości oraz wartości pozyskiwanych konwersji.
Co to jest Google Ads i czym wyróżnia się tle innych kanałów reklamowych?
Napisaliśmy już o tym, co to jest Google AdWords (obecnie Google Ads), ale nie skupiliśmy się jeszcze na korzyściach, płynących z tej promocji. Według nas i Klientów Afterweb najważniejszymi zaletami tego systemu reklamowego są:
- dokładne dopasowanie reklam do zapytań i potrzeb użytkowników. Istotne jest tu dobranie słów kluczowych, biorących udział w aukcji. Zmiany można wprowadzić w każdej chwili, logując się na swoje konto Google Ads. Bieżąca konfiguracja i reagowanie na ruchy konkurentów pozwalają uzyskać znakomite wyniki.
- przejrzysty model płatności. Reklamodawcy płacą za konkretne efekty i samodzielnie ustalają stawki, jakie chcą zapłacić. Google Ads zapewnia wgląd w stan środków przeznaczonych na promocję. Rozliczenia odbywają się automatycznie w kilku transzach miesięcznych. Jeżeli konto nie wydaje powyżej 2000 zł/ miesiąc, można oczekiwać próby ściągnięcia płatności w dwóch progach, ustalonych przez Google. W innych przypadkach konto rozliczane jest co 2000 zł i pozostałe saldo ściągane jest pierwszego dnia nowego miesiąca.
- dostęp do wielu danych, ilustrujących skuteczność kampanii. Za ich sprawą możliwa jest optymalizacja reguł wyświetlania reklam w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, maksymalizowanie zysków.
- cały system działa online. Wszelkie modyfikacje stają się widoczne natychmiast po ich wprowadzeniu. Większość zmian zapisuje się w czasie rzeczywistym, co stanowi przeciwieństwo pozycjonowania stron.
Aby potencjalny klient kliknął w reklamę i zapoznał się z Twoją ofertą, trzeba spełnić kilka warunków. Jakich konkretnie? W Afterweb wybraliśmy 4 kluczowe czynniki, decydujące o efektywności kampanii sponsorowanej:
1. Dobór odpowiednich słów kluczowych, na które wyświetli się Twoja reklama. W tym przydatna będzie pomoc specjalisty, który wykona audyt i analizę fraz. Od tego, na jakich keywords zostanie oparta cała kampania, zależy jej sukces. Słowa powinny być trafne, ściśle związane z prezentowaną ofertą i dopasowane do zapytań, wpisywanych w Google przez internautów.
2. Atrakcyjna forma reklamy, która przyciągnie uwagę odbiorców. Dobór odpowiednich kolorów, chwytliwe hasło reklamowe, call to action to elementy, o których nie można zapomnieć, informując potencjalnych klientów o produktach bądź usługach. Efektywny marketing = duży zarobek!
3. Widoczność. Użytkownicy chętniej klikają w odnośniki i obrazki umieszczone w bardziej eksponowanych miejscach. Na przykład ponad organicznymi wynikami wyszukiwania Google. Jednocześnie należy zachować umiar, ponieważ zbyt nachalne, 'bombardujące’ reklamy zniechęcają internautów i wzbudzają negatywne emocje.
4. Targetowanie reklam. Nie można dopuścić do sytuacji, w której system obciąży budżet za kliknięcie użytkownika, który nie zamierza zapoznawać się z propozycjami firmy. W Google Ads (dawniej Google AdWords) nie ma miejsca na przypadkowe kliknięcia. Każdy klik to przecież wydatek dla reklamodawcy.
Podsumujmy: zanim kampania Google Ads rozkręci się na dobre, należy przeprowadzić dogłębną analizę słów kluczowych. Prognozy na temat wartości poszczególnych fraz opiera się na specjalistycznych narzędziach. Zdecydowanie najważniejszym spośród nich jest Google Keyword Planner, integralna część systemu Ads. Nie uzyskasz do niego żadnego dostępu, jeżeli nie masz aktywnego konta. W Afterweb uruchomiliśmy już tysiące kampanii reklamowych w Google Ads. Jednak nasze doświadczenie w marketingu internetowym to nie wszystko – aby zarabiać dzięki promocji sponsorowanej, trzeba przygotować kampanię o maksymalnym współczynniku klikalności (CTR, ang. Click Through Rate). Do osiągnięcia tego celu niezbędne jest optymalne ukierunkowywanie treści promocyjnych. Skontaktuj się z nami, a sprawdzimy, czy reklamy lokalne w Google Ads są rozwiązaniem dla Ciebie. Nigdy nie działamy w ciemno! Przygotujemy indywidualną strategię, ściśle dopasowaną do charakteru oraz potrzeb Twojej firmy.
Jeżeli poszukujesz usługi, która pozwoli Ci wypromować oferowane produkty lub ofertę, Google Ads spełni Twoje oczekiwania. Dzięki zaawansowanemu profilowaniu internautów możesz precyzyjnie określić pożądane cechy grupy docelowej. Tym samym budżet reklamowy przeznaczasz wyłącznie na takie działania, które przyniosą Twojej firmie realne korzyści. Kampania Ads przyciągnie użytkowników na stronę www, a w konsekwencji poprawi rozpoznawalność marki oraz zwiększy sprzedaż.
Kampania Google Ads co to jest i jak szybko reklama będzie widoczna?
Krok 1 – wskazanie celu
Kształt oraz parametry kampanii reklamowych Ads dostosowuje się do konkretnego celu biznesowego. Obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania musi bowiem czemuś służyć. Panel Google Ads daje dostęp do zaawansowanych narzędzi, które pomagają w szybkim osiągnięciu celów. Trzeba „tylko” umieć zrobić z nich właściwy użytek. Cele w systemie reklam internetowych dzielimy na 6 podstawowych kategorii:
-
zwiększenie sprzedaży – liczba i wartość wszystkich transakcji, dokonywanych bezpośrednio lub za pośrednictwem platformy e-commerce. Na etapie przygotowania strategii warto wskazać choćby orientacyjną kwotę, jaka będzie satysfakcjonującym zwrotem inwestycji.
-
zintensyfikowanie ruchu na stronie internetowej – miesięczna ilość unikalnych użytkowników, ale także dotarcie do odbiorców należących do grupy docelowej. Im więcej osób zapozna się z ofertą, tym większa szansa na zysk. Duży, wartościowy ruch na stronie to pierwszy krok do sukcesu sprzedażowego.
-
połączenia telefoniczne – ułatwienie kontaktu pomiędzy reklamodawcą i odbiorcami produktów/ usług. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji, w której telefony się urywają, a nikt nie jest w stanie ich odbierać i obsługiwać klientów. Kontrola nad liczbą połączeń to jedno z zadań osoby, czuwającej nad przebiegiem kampanii.
-
odwiedziny w punkcie stacjonarnym – główny cel wielu tradycyjnych sklepów oraz przedsiębiorców świadczących niektóre usługi (np. serwisantów, fryzjerów itd.). Odpowiednio skierowana kampania Google Ads sprawia, że nowi odbiorcy z konkretnej lokalizacji mogą zapoznać się z ofertą firmy i osobiście odwiedzić jej siedzibę.
-
poprawa wizerunku, zasięgu i świadomości marki – konsumenci kupują przede wszystkim to, co wydaje im się znajome i wywołuje pozytywne skojarzenia. Kampania w Google Ads stanowi sprawdzony sposób na zaprezentowanie firmy przed nowymi odbiorcami.
-
pobrania firmowej aplikacji mobilnej – na własny soft dla klientów decyduje się coraz więcej firm. Aplikacja na smartfony czy tablety świetnie sprawdza się m.in. jako platforma programu lojalnościowego czy do utrzymywania stałego kontaktu z konsumentami.
Krok 2 – dopasowanie zasięgu kampanii
Skuteczność reklam Google Ads w największym stopniu zależy od targetowania. Najlepiej widać to na przykładzie firm, działających na rynkach lokalnych. Promując biznes na zawężonym obszarze łatwiej reklamować się wśród potencjalnych klientów. Kliknięcie w reklamę Ads przez osobę z drugiego końca Polski nie przyniesie Ci żadnego zysku. Zasięg geograficzny w Google Ads ustalamy na podstawie odległości od docelowego punktu na mapie, bazy kodów pocztowych lub zamkniętej listy miejscowości. Do tego dochodzą miejsca docelowe wyświetlania kampanii Google Ads oraz dane na temat użytkowników oraz ich preferencji.
Krok 3 – sformułowanie atrakcyjnego przekazu
Formy reklam w Google Ads wymuszają stosowanie konkretnych środków. W tekstach reklamowych obowiązują określone limity długości, banery trzeba przygotować w podanej rozdzielczości itd. Przygotowanie interesujących reklam w narzuconych przez Google ramach stanowi spore wyzwanie, któremu podołamy. 3 krótkie zdania i hasła zwykle wystarczą, by osiągnąć znakomite efekty i zachęcić użytkowników do zapoznania się z ofertą.
Krok 4 – ustalenie budżetu kampanii Ads
Google deklaruje, że miesięczny budżet Ads nigdy nie zostanie przekroczony. Jednak bez dodatkowych wytycznych łatwo „przepalić” środki przeznaczone na kilkutygodniową kampanię w ciągu paru godzin. Dlatego jeszcze przed wystartowaniem z kampanią należy ustalić, jaki wydatek reklamodawca jest w stanie ponieść. Co więcej, podczas trwania kampanii trzeba wprowadzać dodatkowe reguły wyświetlania reklam Google Ads, w tym harmonogram ich wyświetlania. Przedstawiane przez system automatyczne szacunki nie zawsze znajdują potwierdzenie w rzeczywistości, dlatego pomoc certyfikowanego specjalisty bywa bardzo przydatna.
Krok 5 – publikacja i wyświetlanie reklam
Moment, od którego w Twojej działalności zmieni się wiele. Kampanie Google Ads przynoszą wymierne profity od razu po starcie. Pod warunkiem, że ciekawe reklamy zostaną pokazane:
-
- odpowiednim osobom,
- w odpowiedzi na właściwe zapytania,
- w dobrze dobranych miejscach w internecie,
- w okolicznościach sprzyjających wpływaniu na decyzje zakupowe.
Krok 6 – optymalizacja kampanii marketingowej
Co prawda Google nie wspomina o tym wprost, ale pozostawienie raz ustawionych kampanii samym sobie to kiepski pomysł. Stawki w aukcjach Ads zmieniają się dynamicznie, przez co konieczne jest stałe monitorowanie sytuacji i błyskawiczne reagowanie na zmiany. Uwierz nam lub nie, ale nie wystarczy wiedzieć, czym jest Google Ads, żeby kompleksowo zająć się optymalizacją reklam. To wymagające zadanie, zwłaszcza, że panel wciąż się rozbudowuje i ulega kolejnym zmianom. Czy w swojej działalności masz dość czasu, aby zaglądać do panelu Google Ads, analizować statystyki i modyfikować właściwe parametry? Zdaj się na naszą wiedzę i doświadczenie. Dla naszych Klientów prowadzimy kampanie Ads w taki sposób, by osiągać jak najlepsze wyniki możliwie najniższym kosztem.
Zwiększamy efektywność reklam Google Ads. Co to są rozszerzenia w systemie Ads?
Chwytliwe slogany czy ładne obrazki nie zawsze wystarczają do wzbudzenia autentycznego zainteresowania. Dodatkowe, funkcjonalne elementy sprawiają, że użytkownicy częściej w nie klikają. Zarządzając kampanią Google Ads dysponujemy szeroką paletą rozszerzeń, zachęcających odbiorców do określonego działania. Katalog elementów użytecznych w reklamach Ads prezentuje się następująco:
-
rozszerzenia z linkami – standardowo reklama Google Ads przekierowuje użytkownika do jednej, docelowej podstrony. Dzięki rozszerzeniom linków w jednej reklamie umieszczamy więcej odnośników – każdy do innego adresu. Odbiorcy mogą przejść od razu do tego miejsca na witrynie, które w danym momencie najbardziej ich interesuje.
-
rozszerzenia z informacjami – w przeciwieństwie do objaśnień, dodatkowe informacje powinny koncentrować się na pełnym asortymencie. W działającej kampanii Ads wyglądają jak kolejne nagłówki. Na urządzeniach mobilnych zawsze pojawia się jeden, a w reklamach Google Ads wyświetlanych przez użytkowników komputerów stacjonarnych i laptopów maksymalnie dwa. Odpowiednio użyte stanowią dodatkową zachętę do zapoznania się z ofertą. Google wyróżnia 13 wariantów wstępnie sformatowanych nagłówków informacyjnych.
-
rozszerzenia pokazujące lokalizację – informacje na temat adresu, położenia na mapie. Użytkownicy urządzeń mobilnych mogą dodatkowo wytyczyć trasę prosto do reklamowanej firmy. Lokalizacje tworzymy w odrębnych etykietach Google Ads lub synchronizujemy z danymi z wizytówki Google Moja Firma.
-
rozszerzenia z objaśnieniami – krótkie, konkretne wzmianki o ofercie i korzyściach dla Twojego Klienta. Na przykład o promocjach, godzinach otwarcia czy opcjonalnych usługach. W jednej reklamie Ads może znajdować się maksymalnie 10 dodatkowych objaśnień. Dokładna liczba oraz sposób ich wyświetlania uzależniony jest od objętości tekstu, parametrów ekranu urządzenia użytkownika i innych czynników.
-
rozszerzenia z cenami – kompleksowe przedstawienie całego zakresu oferty. Te dodatki do Google Ads pozwalają grupować poszczególne pozycje, a odbiorcom przewijać przeglądać również produkty powiązane. Tutaj zwracamy szczególną uwagę na to, aby ceny prezentowane w kampaniach Google Ads były zawsze aktualne i zgodne z cenami na stronie lub w sklepie internetowym.
-
rozszerzenia kierujące do aplikacji mobilnych – dodatek służący przede wszystkim do promowania firmowych aplikacji. Linki z rozszerzeń Google Ads przekierowują użytkowników na podstronę w sklepie z aplikacjami. Inaczej niż kampanie Ads promujące konkretną aplikację, zawierające odnośnik do pobrania softu. Google samodzielnie rozpoznaje, czy użytkownik korzysta z Androida, czy iOS-a, uzupełniając reklamę Ads o link do Google Play bądź App Store’a.
-
rozszerzenia do formularzy kontaktowych – ułatwienie nawiązywania kontaktu i pozyskiwania klientów, którzy chcą Ci zostawić informacje o sobie. Formularze kontaktowe w Google Ads są dostępne dla tych kont, które spełniają poniższe kryteria. Konieczne jest ścisłe przestrzeganie regulaminu systemu, a także jasne działania z zakresu ochrony danych osobowych. Użytkownik wypełniający Twój formularz musi mieć możliwość zapoznania się z polityką prywatności. Dodatkowo w kampaniach wideo i Discover Ads Google wymaga historii wydatków na poziomie równowartości 50 tys. USD, aby móc włączyć reklamy z formularzami kontaktowymi.
-
rozszerzenia wywołujące połączenia – alternatywa wobec reklam z połączeniem telefonicznym. Użytkownicy komputerów i laptopów w miejscu interaktywnego przycisku „Zadzwoń teraz” zobaczą Twój numer telefonu jako ciąg liczb. Rozszerzenie połączeń konfigurujemy w taki sposób, aby pokazywało się tylko we wskazanych przez Ciebie dniach i godzinach.
Niektóre rozszerzenia pojawiają się automatycznie, jeżeli system Google Ads uzna że zwiększy to skuteczność kampanii. Istnieje możliwość stworzenia reklamy z więcej niż jednym dodatkiem. Przy czym Google stworzyło kilka reguł, które definiują możliwość prezentowania rozszerzonych reklam. Dodatki pokazują się tylko w kampaniach o odpowiednio wysokim rankingu, zależnym od wysokości stawki, jakości reklamy oraz przewidywalnego współczynnika klikalności. System Ads nie dopuści do sytuacji, w której bogatsza w rozszerzenia reklama uzyska lepszy przewidywalny CTR niż reklama z wyższej pozycji.
Czym jest kierowanie reklam w Google Ads i jak ustalamy grupę docelową każdej kampanii?
Do dokładnego targetowania przekazu marketingowego potrzeba szczegółowych danych. Tymi informacjami dysponuje Google. Poza słowami kluczowymi do każdej kampanii Google przypisujemy szereg parametrów, decydujących o sposobie wyświetlania reklam. Czynniki wpływające na dopasowanie możemy podzielić na 16 typów, pogrupowanych w cztery podstawowe kategorie:
Targetowanie odbiorców – to ważne!
- Użytkownicy o konkretnych cechach demograficznych: wieku, płci, a na pewnych obszarach również statusie materialnym i rodzinnym.
-
Odbiorcy wykazujący określone lub pokrewne zainteresowania.
-
Osoby wyszukujący oferowanych produktów lub usług. Wprawdzie mogli już dokonać zakupu, ale wciąż wykazują zainteresowanie reklamami Google Ads.
-
Konsumenci o skonkretyzowanych lub podobnych zamiarach. System opiera się tutaj na historii wyszukiwań oraz odwiedzanych stron www.
-
Użytkownicy podobni do wskazanej grupy docelowej kampanii Google Ads.
- Grupy remarketingowe.
-
Targetowanie po lokalizacji.
- Do użytkowników przebywających na wskazanym obszarze. W konkretnym kraju, województwie, mieście, dzielnicy albo odległości od miejsca docelowego. Google sugeruje się tutaj przede wszystkim numerami IP oraz danymi GPS w urządzeniach mobilnych.
-
Do odbiorców potencjalnie zainteresowanych konkretnym miejscem. Teraz lub w przeszłości System Ads często proponuje lokalizacje powiązane, ale to rozwiązanie pozostawia wiele do życzenia. Google zastrzega, że kierowanie według lokalizacji wykorzystuje różnorodne sygnały, co wymusza systematyczną kontrolę skuteczności kampanii.
- Targetowanie według zawartości stron po tematyce witryn. System Google Ads bada treść na podstawie języka, struktury tekstów oraz odnośników wewnętrznych i zewnętrznych. Na tej podstawie kontekstowo określany jest zasób poruszanych tematów. Każda dziedzina ma swoich odbiorców, co zawęża kierowanie reklam do stron o największym potencjale.
-
Do podanych serwisów internetowych. Jedne strony cieszą się większą popularnością od innych wśród osób z Twojej grupy docelowej. Wyświetlając na ich łamach reklamy Google Ads dotrzemy prosto do odpowiednich dla Twojej firmy odbiorców.
-
Na podstawie zawartości słów kluczowych w treści. Użytkownicy wpisujący frazy powiązane z Twoją ofertą odwiedzają określone strony w internecie. Jeżeli należą one do sieci reklamowej Google, przez system Ads możemy przeprowadzić kampanię promocyjną na ich łamach.
-
Kierowanie na sieć reklamową w Google Search. Połączenie automatycznych mechanizmów systemu, związanych z kontekstowym targetowaniem oraz ustalaniem stawek za reklamy Google Ads.
-
Smartfony.
-
Komputery PC i laptopy. Google Ads zalicza do tej kategorii każdy sprzęt, który ma ekran o przekątnej większej lub równej 7 calom i nie jest telewizorem.
-
Telewizory Smart TV.
-
Tablety.
Kolejnym istotnym aspektem kierowania reklam jest ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam Google Ads. Analizujemy sezonowość pewnych wyszukań, a także ich popularność w określonych porach dnia. Na to trzeba nałożyć specyfikę czasu pracy Twojej firmy. Nie ma sensu zużywać budżet kampanii Ads na kliknięcia „nocnych marków”, jeżeli taki kontakt z dużym prawdopodobieństwem nie niesie żadnej wartości dla przedsiębiorstwa czynnego tylko za dnia.
Efekty pod kontrolą: reklama AdWords – co to jest mierzalność wyników?
Rodzaj konwersji | Rekomendowane ustawienia śledzenia w Google Ads |
---|---|
|
konfigurowanie tagu z parametrami konwersji w panelu Google Ads Umieszczenie tagu w kodzie strony internetowej, samodzielnie lub za pośrednictwem Menedżera tagów Google |
Akcje podejmowane w świecie rzeczywistym, np:
|
Integracja Google Ads z narzędziami do śledzenia konwersji offline, takimi jak:
|
Rozmowy telefoniczne zainicjowane za pośrednictwem Ads |
|
|
|
|
|
Źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/1722054?hl=pl&ref_topic=3119145
System reklamowy posiada stale rozbudowywane narzędzia do tworzenia raportów. Klientom Afterweb regularnie przesyłamy zestawienia ilustrujące nasze działania i efekty Ads. Współpracując z nami możesz liczyć na pełny wgląd w przebieg i efekty kampanii. Otrzymasz szczegółowe informacje m. in. na temat tego:
-
jakie wyszukania spowodowały wyświetlenie reklamy Google Ads
-
ile wynosi Twój udział w wyświetleniach na kolejne słowa kluczowe
-
które wejścia na stronę zakończyły się oczekiwanym rezultatem, tj. konwersją
-
jacy konsumenci najczęściej odwiedzają Twoją stronę dzięki kampaniom Google Ads
-
jakie są szacunkowe zyski z różnych typów reklam
Wszystko wygenerowane w przejrzystej formie. Dysponując szczegółowymi danymi będziemy w stanie systematycznie zwiększać efektywność naszych działań. Optymalizacji kampanii Ads de facto nie zakończymy nigdy. Trzeba stale monitorować działania konkurencji w Google (m.in. sztuczne podwyższanie stawek), a do tego wykorzystywać nowe możliwości kreowania atrakcyjnych reklam. Nasz zespół dołoży wszelkich starań, aby Twoja firma cieszyła się możliwie najwyższą stopą zwrotu z inwestycji w Google Ads.
Modele płatności za kampanie Ads. Co decyduje o kosztach reklamy w Google?
Na początku istnienia systemu Ads podstawową zasadą obciążanie budżetu po kliknięciu w reklamę. Wraz z rozbudową całego środowiska i narzędzi analitycznych Google pojawiły się nowe możliwości rozliczania. Każdy z nich bazuje na innych, mierzalnych czynnikach. W ostateczności można zdać się automat i sztuczną inteligencję, dopasowującą stawki do wskazanej średniej i wartości maksymalnych. Jednak zdecydowanie lepsze rezultaty przyniesie Ci kompleksowa opieka specjalisty PPC z Afterweb.
-
CPC (Cost Per Click) – koszt pojedynczego kliknięcia. Kampanię Google Ads prowadzimy zazwyczaj w odniesieniu maksymalnej stawki za ściągnięcie jednego użytkownika i średniego budżetu dziennego. Z kolei korzystanie z eCPC (ulepszone CPC) uruchamia automatyczne dostosowywanie stawek za kliknięcia, które według Google częściej skutkują sprzedażą lub konwersją. W takiej sytuacji średni koszt kliknięcia może przekroczyć ustawioną w Ads wartość maksymalną.
-
CPV (Cost Per View) – koszt obejrzenia reklamy wideo. Odpowiednik CPC dla kampanii Google Ads prowadzonych w serwisie YouTube i na stronach partnerskich.
-
vCPM (visible Cost Per Mile) – koszt za wyświetlenie reklamy Google Ads widocznej dla 1000 unikalnych użytkowników. Wcześniej Ads naliczał same wyświetlenia, bez względu na to, czy odbiorca miał szansę zauważyć materiały promocyjne. Warunkami widoczności w modelu vCPM dla sieci GDN jest pojawienie się przynajmniej 50% reklamy na ekranie przez minimum 1 sekundę. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której Twój budżet byłby obciążany wyświetleniami reklam w takich miejscach na stronie, do których odbiorca z różnych względów nie dotarł (np. przeczytał tylko część artykuły i nie przewinął widoku do dolnych sekcji).
-
CPA (Cost Per Acquisition) – koszt pozyskania konwersji. W tym przypadku Google naliczy wskazaną stawkę dopiero w momencie, kiedy użytkownik wykona określoną akcję po przejściu na Twoją stronę. Na przykład przejdzie na którąś ze wskazanych przez Ciebie podstron, wypełni i wyśle formularz, złoży zamówienie, pobierze określone zasoby z serwisu itd. Google pozwala skorzystać ze strategii kampanii Ads, w których stawki dobierane są pod kątem osiągnięcia celu (np. miesięcznej liczby konwersji), a nie kosztów reklamy.
-
ROAS (Return On Ad Spend) lub ROI (Return On Investment) – poziom zwrotu z wydatków na reklamę. Wskaźnik obrazujący stosunek wydatków w Google Ads do spodziewanych zysków, jakie udało się wygenerować dzięki reklamom. Każdej niesprzedażowej konwersji należy przypisujemy konkretną wartość, podajemy również wysokość pozostałych kosztów. Poziom ROAS / ROI kampanii Google Ads liczy się według wzoru:
ROI = (Przychód – koszty stałe – koszty reklamy Google) / koszty stałe + reklamy Ads
Formy regulowania zobowiązań wobec Google
Teoretycznie wciąż możliwe są 2 formy płatności za usługę Google Ads: karty kredytowe lub debetowe oraz tradycyjny przelew środków. Twórcy systemu zastrzegają jednak, że niektóre metody uiszczania opłat za reklamy Ads mogą być tymczasowo niedostępne. Ostatnie działania wyraźnie wskazują na to, że Google preferuje płatności automatyczne za pomocą kart podpiętych do konta Ads. Przykładowo w wielu krajach, w tym w Polsce, dla nowych użytkowników usługi nie można ustawić płatności ręcznych. W efekcie Google samoczynnie ściąga sumy naliczone za kliknięcia w reklamy. Autoryzacja procesu płatności trwa z reguły 24 godziny.
Ile wynosi prowizja za prowadzenie kampanii Ads przez agencję?
Afterweb, jako sprawdzony partner Google ze stosownym certyfikatem, prowadzi kampanie Ads na rzecz Klientów z wielu różnych kont. Dzięki temu mamy możliwość przyznania nowym reklamodawcom specjalnego, jednorazowego kuponu doładowującego. Co to oznacza w praktyce? Decydując się na skorzystanie z naszych usług w zakresie Google Ads masz możliwość przetestowania, jak działa system i jakie korzyści może Ci przynieść. Warunki długofalowej współpracy przedstawiamy w cenniku poniżej:
Cennik Google Ads
Na start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 000 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamSłowniczek podstawowych pojęć związanych z Google Ads
Zastanawiasz się, co to kampania Ads i czym różni się od pojedynczej reklamy w Google? Wszystko Ci dokładnie wytłumaczymy! Aby zrozumieć mechanizmy rządzące złożonym systemem reklam internetowych, na początek musisz zapoznać się z obowiązującą w Google Ads terminologią. Przedstawimy Ci teraz wybrane pojęcia, istotne z Twojego punktu widzenia jako przyszłego reklamodawcy. Zacznijmy od kwestii podstawowych.
Dostęp do usługi uzyskasz pod adresem https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/ – można z niego korzystać za pośrednictwem dowolnego konta Google, np. utworzonego przy zakładaniu poczty na Gmailu. Samo wyświetlenie reklamy nic nie kosztuje. Dopiero po kliknięciu i przekierowaniu użytkownika na docelową stronę www system Ads pobiera płatność. Masz pełną kontrolę nad wydatkami, to Ty decydujesz kiedy, komu, w jakim miejscu i jaką reklamę wyświetlić. Reklamy o zbliżonej tematyce można grupować, a z grup reklam utworzyć kampanię, określając target oraz harmonogram aktywności. W Afterweb wiemy, jak w pełni wykorzystać możliwości tego narzędzia. Aby reklama Ads wyświetliła się ponad wynikami wyszukiwania Google, musi najpierw uzyskać odpowiednio wysoki ranking jakości.
-
Budżet konta – zasób środków pieniężnych do wydania na kampanie Ads w określonych ramach czasowych. Reklamodawca, który wybrał rozliczanie się w ramach fakturowania miesięcznego, może wskazać stałą kwotę, jaką chce wydać na promocję.
-
Budżet dzienny – jest to kwota, którą Google Ads może naliczyć za wskazane działania reklamowe oraz ich efekty. Na początek warto ustawić budżet dzienny na poziomie 30-100 zł, a potem stopniowo zwiększać wydatki adekwatnie do działań konkurencji.
-
CPC – koszt kliknięcia w reklamę Ads, a także nazwa sposobu płatności w Google Ads. Alternatywnym określeniem jest PPC (ang. Pay Per Click).
-
Keywords – frazy kluczowe, wskazujące na które zapytania w wyszukiwarce Google mają się wyświetlać reklamy Ads. System rozpoznaje wyrazy o zbliżonej budowie i znaczeniu, synonimy, różne odmiany słów kluczowych. Ich dopasowanie w toku kampanii może być ścisłe, przybliżone lub do wyrażenia. Zajmujemy się również wykluczaniem tych keywordsów, które skutkują przypadkowymi, niechcianymi kliknięciami.
-
Grupa reklam Google Ads – zbiór reklam o zbliżonym celu lub tematyce, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania i w sieci reklamowej Google. Najczęściej grupujemy reklamy według kategorii produktów oraz usług.
-
Kampania Ads – zestaw grup reklam Ads o identycznych ustawieniach. Parametry kampanii w Google dotyczą przede wszystkim lokalizacji, grupy docelowej, budżetu, języka. Do stworzenia kampanii niezbędne jest stworzenie minimum jednej grupy reklam.
-
Zasięg kampanii – szacunkowa liczba odbiorców, którzy zetkną się z Twoimi reklamami w Google Ads. Zasięgi mierzone są na podstawie 3 głównych czynników: lokalizacji geograficznej, wieku oraz płci internautów. W statystykach Ads istotny jest zasięg wśród unikalnych użytkowników. System Google dość dobrze radzi sobie z sytuacjami, w której jedną reklamę wyświetlił jednej osobie w kilku rozmaitych formatach i na różnych urządzeniach.
-
Konwersja – akcja użytkownika wchodzącego w interakcję z reklamą Google Ads, a następnie podejmującego działania zdefiniowane jako wartościowe dla reklamodawcy. To jedno z ważniejszych pojęć związanych z zagadnieniem: 'co to Google AdWords /Ads’. Konwersje wygenerowane przez kampanie Ads są częściowo mierzalne, a częściowe szacowane na podstawie analizy fragmentów danych o ruchu internetowym.
-
Stawka maksymalna – górny limit kosztów pojedynczego kliknięcia. System Ads dopuszcza sytuacje, w których wyświetli reklamę droższą. Dotyczy to przede wszystkim kampanii Google Ads prowadzonych na zewnętrznych stronach partnerskich Google oraz funkcji automatycznego dopasowywania maksymalnych stawek do celów wskazanych przez reklamodawcę.
-
Stawka docelowa – średni koszt określonej liczby wyświetleń lub kliknięć od odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem wygenerują wartościową konwersję. Stawkę docelową wskazujemy tylko w tych kampaniach Ads, w których decydujemy się na strategię automatycznego dopasowywania kosztów do oczekiwanych efektów.
-
Aukcja Google Ads – proces doboru reklam Ads do zapytań użytkowników oraz ustalania ich kolejności. Każde wyszukiwanie otwiera osobną licytację, dlatego reklamy prezentowane przez Google Ads nie mają stałego miejsca w wynikach. Przy dobrym dopasowaniu keywordsów, precyzyjnym targetowaniu i korzystaniu z rozszerzeń jesteśmy w stanie zdobyć wyższą pozycję dla reklamy przy oferowaniu stawek niższych niż konkurencja.
-
Trafność reklamy – stopień zgodności elementów tworzących kampanię Google Ads z intencjami użytkownika. Teksty reklamowe muszą odpowiadać treściom na stronach docelowych oraz keywordsom wpisywanym przez internautów w zapytania. Poziom trafności to jeden z głównych czynników wpływających na jakość i ranking reklam Ads.
-
Wynik jakości reklamy – uwzględnia trafność do zapytań, poziom strony docelowej oraz współczynnik klikalności (CTR). Google Ads ocenia jakość każdej reklamy w skali od 1 do 10. Im wyższy wynik, tym większa szansa na lepszą ekspozycję przy mniejszych kosztach.
-
Ranking reklamy Ads – współczynnik decydujący o pozycji poszczególnych reklam z kampanii. Google ustala ranking na podstawie stawek, wyników jakości, dopasowania do czynników związanych z wyszukiwaniem, konkurencyjności aukcji, a także minimalnego progu przystąpienia do konkretnej licytacji. W branży PPC określamy to jako tzw. próg rankingu reklamy. Zarówno rankingi, jak i progi Google Ads ustala dynamicznie.
-
Rzeczywisty koszt – każda kampania Ads ma określone stawki docelowe, maksymalne. To, jaką sumę Google Ads finalnie naliczy za kliknięcie, zależy jednak w dużej mierze od Twojej konkurencji. Przy najwyższym rankingu płaci się sumę o 1 grosz wyższą, niż zaoferuje rywal z drugim wynikiem, za kliknięcie z drugiego miejsca naliczy się kwota minimalnie przebijająca ofertę nr 3 itd. Dlatego rzeczywiste CPC dla tej samej reklamy praktycznie za każdym razem przyjmuje inną wartość niż poprzednio.
-
Średni koszt kliknięcia – łączny koszt kliknięć podzielony przez ich liczbę. W niektórych branżach średnie CPC jest wyższe niż maksymalne stawki.
-
Docelowy / końcowy adres URL – strona internetowa, na którą przekierowani zostaną użytkownicy klikający w Twoją reklamę. W toku kampanii Ads docelowe adresy URL zwykle są tożsame z adresami wyświetlanymi na reklamie Ads. Jednak Google wymaga pełnej zgodności jedynie w obrębie domeny. Użytkownicy widzą tylko drugi z URL. Jeżeli docelowy adres jest bardziej rozbudowany, wyświetlamy tylko URL strony głównej, ale użytkownik zostanie skierowany prosto na docelową podstronę.
-
Nieprawidłowe kliknięcie – system Google Ads nie uznaje automatycznie każdego kliknięcia w reklamę Ads za świadome działanie potencjalnego klienta. Niektórzy użytkownicy robią to niechcący, po czym szybko opuszczają strony reklamodawców. Zdarzają się również sytuacje, w których to rynkowa konkurencja próbuje wydrenować budżet reklamowych swoich rywali. Niepożądaną aktywność raportujemy w Google Ads, stosujemy też metody wspierające systemowe zabezpieczenia. Np. ręcznie wykluczając adresy IP.
-
Nadmierne wyświetlanie reklam Ads – reguła, która w zamyśle służy maksymalizacji zysków reklamodawców. Google Ads daje sobie prawo do przekraczania dziennego budżetu w czasie szczególnej popularności, zachowując przy tym wysokość miesięcznych kosztów. Zjawisko nadmiernego wyświetlania równoważy się przez te dni, kiedy reklamy generują niski ruch i budżet dzienny pozostaje niewykorzystany w 100%. Kampanie Google Ads w wyszukiwarce mogą przekroczyć dobowy limit x2, zaś w przypadku inteligentnych metod ustalania stawek x4. Jeżeli opłaty miesięczne okażą się wyższe od budżetu ustalonego w systemie Ads, Google zrekompensuje Ci to dokonując zwrotu na fakturze lub poprzez kredyt na kolejne reklamy.
-
Zasady tworzenia reklam Google Ads – zbiór reguł których trzeba bezwzględnie przestrzegać, jeżeli kampania Ads ma się toczyć bez poważniejszych przeszkód. Zasady Google Ads obejmują m.in. zakres treści i praktyk niedozwolonych, funkcje oraz treści objęte specjalnymi ograniczeniami oraz zestaw wymagań redakcyjno-technicznych. Reklamy, które nie spełnią wymogów zostaną odrzucone lub zawieszone i nie będą wyświetlane.
Kiedy wiesz, co to jest kampania AdWords / Ads, zyskujesz wiele sposobów na promowanie swojej oferty
Teoria stanowi fundament, na bazie którego można budować solidną strategię na marketing dla firmy. Jeśli dotarłeś aż tutaj, na pewno wiesz już wiele na temat Google Ads / reklama AdWords co to jest oraz jak działa. Omówiliśmy popularne typy reklam oraz podaliśmy ceny poszczególnych usług. Wszystko po to, aby ułatwić Ci podjęcie decyzji. Masz firmę usługową lub działasz w branży e-commerce? W takim razie nie warto zwlekać: zleć nam audyt swojej strony i analizę konkurencji – sprawdzimy, na jakie frazy kluczowe opłaci Ci się reklamować i dopasujemy typ promocji do Twoich potrzeb.
Dlaczego warto zdecydować się na Afterweb?
Jesteśmy skuteczni, kampanie Google Ads prowadzimy od 2014 roku. Poznaj efekty naszej pracy w przykładowych branżach. Gwarantujemy, że znamy przepis na sukces Twojego biznesu w Google.
w Google (branża IT)
marki (branża ślubna)
(branża budowlana)
(branża transportowa)
Napisz do nas
Opisz krótko swoją sprawę, a my skontaktujemy się z Tobą
Gdzie szukać informacji na temat co to jest Ads i co to jest AdWords?
Najbardziej aktualnym źródłem wiedzy zawsze będzie oficjalna pomoc techniczna. Support Google Ads zawiera mnóstwo wskazówek i odpowiedzi na pytania ogólne, jak: 'kampanie AdWords co to jest’ albo 'jak reklamować biznes online’, a także na bardziej sprecyzowane, skupione na kwestiach czysto technicznych. Liczba poruszanych zagadnień stale się powiększa, osobom bez gruntownego przeszkolenia może być trudno się w tym wszystkim odnaleźć. Z pomocy technicznej Google Ads korzystają przede wszystkim specjaliści prowadzący kampanię. W tym kontekście warto również wspomnieć o oficjalnych profilach w mediach społecznościowych. Konta Google Ads mają najwięcej obserwujących kolejno na Facebooku, Twitterze oraz YouTube.
Bardziej przystępną formę mają specjalistyczne blogi, prowadzone przez ekspertów z branży e-marketingu i PPC. Dokładnie tak postępujemy w Afterweb – w naszym dziale poświęconemu kampaniom Google Ads staramy się regularnie zamieszczać aktualności, ciekawostki czy poradniki. Kolejną opcją są szkolenia organizowane przez różne firmy i instytucje. Zasób wiedzy koniecznej do przyswojenia, by prowadzić efektywne kampanie Google Ads jest na tyle szeroki, że zwykle bardziej opłaca się skorzystać z pomocy specjalistów niż poświęcać czas na samodzielne zgłębianie tajników systemu reklamowego Google.