Działania marketingowe w Internecie – jak do tego podejść? Praktyczne przykłady!

Działania marketingowe w internecie

W zależności od indywidualnych założeń i preferencji przedsiębiorcy reklamują się w sieci na różne sposoby. Jedni „stawiają” na pozycjonowanie stron, niektórzy inwestują w kampanie linków sponsorowanych Google Ads, a jeszcze inni chcą zwiększyć sprzedaż poprzez marketing w mediach społecznościowych. Metod na pozyskanie potencjalnych klientów, którzy będą zdecydowani, aby skorzystać z Twojej oferty, jest wiele. Pytanie tylko, w co zainwestować środki, żeby efekty były rzeczywiście widoczne. W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie, przedstawiając dodatkowo, jakie są skuteczne działania marketingowe w internecie. 

Spis treści
  1. Jakie są skuteczne działania marketingowe w Internecie?
  2. Działania marketingowe przykłady 11 metod reklamowych online
    1. Pozycjonowanie (SEO) – skuteczne działania marketingowe zwiększające sprzedaż
      1. Jakie są zalety pozycjonowania?
    2. Utworzenie i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma – wartościowe działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów
    3. Prowadzenie bloga – skuteczne działania marketingowe sklepu internetowego

Jakie są skuteczne działania marketingowe w Internecie?

Jednymi z najbardziej skutecznych działań marketingowych w internecie jest reklama w wynikach wyszukiwania – pozycjonowanie, inaczej nazywane również SEO (ang. Search Engine Optimization). Sporą popularnością cieszy się również Google Ads, marketing w mediach społecznościowych, influencer marketing oraz reklama na YouTube.

Działania marketingowe przykłady 11 metod reklamowych online

Skuteczne działania marketingowe w internecie to m.in.:

Pozycjonowanie (SEO) – skuteczne działania marketingowe zwiększające sprzedaż

Pozycjonowanie ma na celu reklamować Twoją stronę internetową w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Dzięki wdrożeniu odpowiedniej strategii SEO masz szansę zwiększyć ranking swojej witryny w wyszukiwarkach tj. Google, Bing czy też Yahoo.

Możesz zdecydować się na pozycjonowanie ogólnopolskie lub lokalne. SEO ogólnopolskie to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku sklepów e-commerce lub działalności usługowych świadczących między innymi usługi internetowe.

Dla mniejszych biznesów, działających w obrębie danego miasta polecamy wybrać SEO ukierunkowane na konkretną lokalizację. Skorzystają na tym m.in.:

  • fryzjerzy,
  • dentyści,
  • osiedlowe sklepy spożywcze,
  • wizażystki,
  • kosmetyczki.

Lokalne SEO to przysłowiowy strzał w dziesiątkę również przedsiębiorcom, którzy świadczą usługi u klientów (np. ekipy remontowe lub hydraulicy).

W zależności od wybranej strategii SEO ukierunkowanej na konkretne cele marketingowe możesz być widoczny nie tylko w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w formie tekstowej, ale również w katalogach i Mapach Google.

Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania

źródło: https://www.google.pl/

Jakie są zalety pozycjonowania?

Pozycjonowanie, w zależności od obranej strategii marketingowej:

  • maksymalizuje ruch na stronie (dzięki widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania);
  • sprawia, że klienci częściej podejmują konwersję (np. w postaci zakupu produktu lub usługi);
  • pozwala uzyskać długofalowe efekty, które w przyszłości przełożą się na zwiększenie współczynnika konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub rezerwacji szkolenia);
  • zwiększa zaufanie do marki (internauci ufają serwisom, które znajdują się wysoko w wyszukiwarkach);
  • stawia Twoją firmę w roli branżowego lidera (pod warunkiem że znajdujesz się w TOP 10 wyników wyszukiwania).

Warto również wspomnieć, iż pozycjonowanie to jedna z najbardziej opłacalnych opcji, jeśli mówimy o skutecznych działaniach marketingowych. Dlaczego? Ponieważ efekty zauważymy nawet po 2-3 miesiącach w postaci dodatkowego ruchu na stronie. Mniej więcej po 6-12 miesiącach współczynnik konwersji zdecydowanie wzrośnie, co przełoży się na dodatkowych klientów. Jeśli natomiast po tym czasie zakończymy współpracę z agencją SEO – nic się nie stanie. Przez długi czas nadal będziemy na szczycie rankingu Google (tendencja wzrostowa może być widoczna nawet przez klika miesięcy od zaprzestania działań SEO).

Utworzenie i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma – wartościowe działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów

Utworzenie i optymalizacja wizytówki Google to zupełnie darmowa opcja umożliwiająca dodatkową reklamę Twojej strony internetowej w sieci. Profil Google Moja Firma można stworzyć samodzielnie, w 7 prostych krokach:

1. Zaloguj się do konta Google
Następnie wejdź na stronę business.google.com i kliknij „Zarządzaj teraz”.

Logowanie do konta Google

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

2. Wpisz nazwę swojej firmy
Wybierz skróconą nazwę przedsiębiorstwa (w tym przypadku nie posługuj się nazwą urzędową).

Wpisywanie nazwy firmy

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

3. Wybierz kategorię działalności
Jeśli nie możesz znaleźć branży, w której działasz, znajdź pokrewną dziedzinę.

Wybór kategorii działalności

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

4. Wpisz dokładną lokalizację
Po wybraniu miejsca działania firmy przejdź dalej.

Wybór lokalizacji

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

5. Dodaj informacje kontaktowe
Oprócz informacji kontaktowych wpisz dokładny adres swojej strony www (bez HTTPS).

Dodanie informacji kontaktowych

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

6. Zakończ proces weryfikacyjny
Jeśli chcesz uwidocznić swoją wizytówkę i móc w pełni nią zarządzać, wpisz kod z kartki pocztowej, która przyjdzie do Ciebie w ciągu 15 dni.

Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma

źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/business-profile/

7. Sprawdź poprawność wyświetlania się wizytówki
Jeśli zakończyłeś weryfikację, wpisz w Google nazwę swojej firmy. Prawidłowo zoptymalizowana wizytówka wygląda w ten sposób:

Prawidłowo zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma

źródło: https://www.google.pl/

Wizytówka Google Moja Firma powoduje natychmiastowe wyświetlanie informacji o Twoim biznesie. Każdy klient, który wpisze nazwę przedsiębiorstwa, którym zarządzasz, będzie mógł sprawdzić jego podstawowe dane, m.in.:

  • numer telefonu,
  • adres,
  • godziny otwarcia,
  • opinie klientów,
  • menu (jeśli prowadzisz restaurację),
  • zdjęcia lokalu.

Pamiętajmy, że bez znaczenia, czy prowadzisz duży sklep e-commerce, czy też znacznie mniejszą działalność usługową – powinieneś założyć wizytówkę Google Moja Firma. Jest ona przydatna dla każdego, między innymi ze względu na możliwość wystawiania opinii przez konsumentów, którzy skorzystali z Twojej oferty.

Prowadzenie bloga – skuteczne działania marketingowe sklepu internetowego

Według ekspertów Affde ponad 76% marketerów regularnie bloguje, co przekłada się na zwiększenie świadomości internautów odnośnie danej marki. Content marketing wpływa również edukacyjnie na konsumentów, naturalnie wspierając sprzedaż, generując dodatkowo ruch organiczny. Najlepiej wypozycjonowane blogi poruszają tematy dot.:

  • najczęstszych pytań klientów,
  • nowości z branży,
  • trendów i ciekawostek z danej dziedziny, które mogą zainteresować klientów,
  • pytań z branżowych for internetowych,
  • fraz wpisywanych do Google.

Żeby działania marketingowe były skuteczne, warto wykorzystywać renomowane narzędzia SEO ułatwiające dobór fraz kluczowych oraz konkretnych tematów. W tym celu można się posłużyć instrumentami tj. Senuto, Google Keywords Planner, Semstorm lub Answer the Public. Szczególnie istotnym narzędziem w marketingu (jeśli chodzi o prowadzenie bloga) jest Answer the Public. Wystarczy wpisać tam dowolną frazę (np. „Kosmetyki”).

Skuteczne działania marketingowe sklepu internetowego – prowadzenie bloga

źródło: https://answerthepublic.com/

Następnie klikamy przycisk „Search” i możemy zweryfikować wyrażenia, pytania oraz pojedyncze słowa kluczowe wyszukiwane przez internautów w ostatnim czasie. Poniżej przykład pytań:

Skuteczne działania marketingowe poprzez dobór odpowiednich tematów blogowych

źródło: https://answerthepublic.com/

Kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords) – skuteczne działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej ukierunkowane na sprzedaż

Gdy klienci pytają nas o skuteczne kanały dystrybucji w kontekście marketingu internetowego, polecamy im kampanie linków sponsorowanych Google Ads. Dlaczego? Ponieważ obok pozycjonowania są najbardziej opłacalną inwestycją. Cechują się licznymi korzyściami m.in.:

  • natychmiastowe efekty – Twoja firma stanie się widoczna natychmiast po poprawnym zoptymalizowaniu i uruchomieniu kampanii;
  • mierzalne rezultaty – łącząc konto Google Ads z Google Analytics, możesz z powodzeniem monitorować konwersję, co sprawia, że weryfikacja zwrotu z inwestycji jest bardzo prosta;
  • szeroki zasięg – według statystyk Statcounter GlobalStats z wyszukiwarki Google korzysta aktualnie 91,9% populacji internetowej (pozwala to dotrzeć z naszą ofertą do szerokiego grona potencjalnych konsumentów);
  • możliwość precyzyjnego ukierunkowania reklam Google Ads – w zależności od naszych preferencji, możemy zaplanować kampanię Ads, uwzględniając nie tylko priorytetowe słowa kluczowe, ale także położenie geograficzne, płeć, wiek oraz zainteresowania grupy docelowej.
  • precyzyjne systemy płatności – opłaty za działania marketingowe Google Ads mogą być naliczane wyłącznie w momencie kliknięcia reklamy, a dodatkowo to klient decyduje, jaki budżet chce przeznaczyć i kiedy dokładnie rozpocznie oraz przerwie inwestycję (w sezonowych branżach Google Ads uruchamia się wyłącznie, gdy jest popyt na dany produkt).

Naszym zdaniem praktykowanie Google Ads to niezwykle skuteczne działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów. Wdrażając kampanię Ads, będziemy widoczni w płatnych wynikach wyszukiwania (nad bezpłatnymi, czyli organicznymi).

Działania marketingowe Google Ads – wygląd w wynikach wyszukiwania

źródło: https://www.google.pl/

Marketing w mediach społecznościowych – nowoczesne działania marketingowe w internecie skierowane do pokolenia Z oraz millenialsów

Marketing social media jest bardzo dobrym uzupełnieniem pozycjonowania i Google Ads. Dzięki działaniom w mediach społecznościowych dotrzemy do odbiorców z tzw. nowoczesnego rynku – Facebooka, Instagrama czy też Tik Toka. Zbudujemy wizerunek marki, zwiększymy rozpoznawalność produktów bądź usług, a dodatkowo skłonimy e-konsumentów do podjęcia aktywności.

Viral marketing – nietypowe działania marketingowe

Marketing viralowy (inaczej nazywany marketingiem wirusowym) pozwala ugruntować pozycję marki w świadomości konsumentów. Dobrym przykładem takich działań jest australijski viral, który miał za zadanie promować bezpieczeństwo na stacjach metra. Działania marketingowe na przykładzie firmy, która posłużyła się ewidentnie czarnym humorem i nutą absurdu, wyszły zdecydowanie na plus. Australijski filmik viralowy ma aktualnie ponad 240 milionów odsłon i prawie 200 tysięcy komentarzy.

Nietypowe działania marketingowe – przykłady

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw

Referral marketing – polecane działania marketingowe w internecie

Referral marketing przyjmuje cechy marketingu wirusowego. Przynosi korzyści każdej ze stron biorących udział w kampanii. Tę formę reklamy w prawidłowy sposób obrazują działania marketingowe na przykładzie firmy Dropbox. W 2009 roku developerzy Dropoxa zaproponowali internautom, aby polecali tę usługę swoim znajomym. W zamian za rejestrację firma udostępniała nieodpłatnie przestrzeń dyskową o konkretnej wartości – zarówno dla polecającego, jak i osoby, która utworzyła konto.

Wnioski? Dropbox odnotował wzrost liczby rejestracji o 60%. Przełożyło się to na wysyłanie prawie 2,8 miliona propozycji zakupu usługi do swoich znajomych.

Referral marketing – korzyści

  • buduje zaufanie,
  • poprawia świadomość marki,
  • maksymalizuje sprzedaż produktów lub usług.

Formą gratyfikacji za referral marketing może być także bon upominkowy lub drobny rabat.

Affiliate marketing – działania marketingowe zwiększające sprzedaż

Affiliate marketing jest modelem reklamowym bazującym na prowizji. Sprzedawca wypłaca prowizję w momencie, gdy tzw. osoby trzecie za pomocą dowolnych działań marketingowych wygenerują leady.

Działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów obejmujące affiliate marketing wdrożyła firma Amazon. W jaki sposób? Udostępniając linki referencyjne. Wówczas każda osoba, posiadająca stronę internetową lub bloga mogła umieścić tzw. referrala (np. w treści wpisu blogowego z wezwaniem do działania). Gdy ktoś w niego kliknął i dokonał zakupu na Amazonie, właściciel danego URL otrzymał stosowną prowizję.

E-mail marketing – działania marketingowe firmy podtrzymujące więź z potencjalnymi klientami

E-mail marketing – działania marketingowe firmy podtrzymujące więź z potencjalnymi klientami

źródło: https://www.freepik.com/free-vector/email-campaign-concept-illustration_7367537.htm

E-mail marketing wyróżnia się licznymi korzyściami, m.in.:

  • niski koszt i duża skuteczność,
  • budowa więzi z potencjalnymi klientami,
  • możliwość przypomnienia o porzuconych koszykach,
  • przekazywanie ważnych wiadomości (np. informacji o sezonowych wyprzedażach),
  • liczne sposoby automatyzacji.

Pamiętajmy, aby treść e-mail marketingowa była dopracowana pod kątem merytorycznym, edukowała potencjalnych klientów (np. w przypadku newsletterów) i została kompleksowo spersonalizowana (nie wysyłajmy maili uniwersalnych – możemy zostać uznani za spamerów).

Influencer Marketing – działania marketingowe wspierające sprzedaż w e-commerce

Influencer marketing – działania marketingowe wspierające sprzedaż w e-commerce

źródło: https://www.freepik.com/free-photo/young-woman-blogger-recording-video-camera_14927579.htm

Sklepy e-commerce traktują tzw. reklamę influencerską jako skuteczne działania marketingowe zwiększające sprzedaż. Zasada jest prosta – proponujemy wynagrodzenie danemu twórcy i wysyłamy mu nasz produkt. Jego zadaniem jest przetestowanie otrzymanego artykułu (np. przez miesiąc), a następnie nakłonienie grupy docelowej do zakupu promowanego towaru.

Reklama YouTube – profesjonalne i popularne działania marketingowe w internecie

Reklama YouTube – profesjonalne i popularne działania marketingowe w internecie

źródło: https://www.freepik.com/free-photo/pile-3d-play-button-logos_1191373.htm

YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie. Choć wiele osób nie myśli o tym w ten sposób – YouTube to najbardziej popularna wyszukiwarka zaraz po Google. Uważamy, że reklama w tym medium jest bardzo skuteczną formą promocji usług lub produktów. Oferuje liczne korzyści, m.in.:

  • pozwala atrakcyjnie przedstawić dany produkt,
  • ułatwia nawiązanie relacji z klientami,
  • pomaga zbudować pozycję eksperta, dzieląc się wiedzą i umiejętnościami.

W zależności od Twoich preferencji i założeń projektowych możesz wykorzystać formaty video tj.:

  • poradniki how-to,
  • making of (tzw. filmiki od kuchni),
  • wywiady,
  • case studies,
  • zestawienia (np. TOP 10 narzędzi SEO w 2022 roku).

Reklamując się na YouTube, również możesz optymalizować filmy pod SEO (jak ma to miejsce w wyszukiwarkach). W tym celu używaj właściwych słów kluczowych (np. w tytule filmiku), twórz chwytliwe miniaturki, a dodatkowo przygotowuj opisy twórczości, które przedstawiają tematykę materiału. Linkuj również do strony firmowej oraz kont w mediach społecznościowych.

Jak zaplanować działania marketingowe w internecie? – 5 prostych kroków!

Działania marketingowe można zaplanować w 5 prostych krokach:

KROK #1 – utwórz wstępny plan

W pierwszej kolejności zastanów się, co dokładnie chcesz osiągnąć i w jaki sposób zamierzasz tego dokonać. Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? A może preferujesz wzmocnić więź ze swoimi klientami? To ważne, ponieważ w niektórych przypadkach więcej budżetu powinieneś wydać na pozycjonowanie i Google Ads, a w innych na marketing w mediach społecznościowych.

KROK #2 – nakreśl tzw. buyer personę

Chodzi o stworzenie reprezentatywnej grupy odbiorców i nabywców Twojej oferty. Dzięki temu łatwiej przyjdzie Ci wybranie odpowiednich kanałów dystrybucji. Pracując nad buyer personą, pozyskaj informacje od odbiorców m.in. za pomocą:

  • ankiet,
  • wywiadów,
  • badań etnograficznych.

Możesz też posłużyć się danymi pozyskiwanymi z formularzy. Określ również:

  • Co ceni Twój klient w życiu osobistym i zawodowym?
  • Co napędza jego procesy decyzyjne?
  • Dlaczego miałby skorzystać akurat z Twojej oferty?

Pozyskaj dodatkowo niezbędne informacje personalne, czyli:

  • stanowisko klienta,
  • jego umiejętności,
  • narzędzia wykorzystywane w pracy,
  • jak mierzy sukces (np. stanem posiadania),
  • jakich mediów używa,
  • gdzie spędza dni wolne,
  • jakie ma hobby.

Z doświadczenia wiemy, że utworzenie buyer persony to jeden z najbardziej wymagających elementów dot. planowania działań marketingowych w internecie. W tym przypadku warto wykorzystać tzw. burzę mózgów – współpracując całym zespołem, aby pozyskać jak najwięcej informacji na temat idealnej grupy docelowej.

KROK #3 – przeanalizuj działania konkurencji

Analizując konkurencję, będziesz mógł zweryfikować, które elementy marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej rzeczywiście działają. Jest to metoda umożliwiająca uczenie się na cudzych błędach. Zwróć uwagę, na co stawiają firmy w Twojej branży, m.in.:

  • pozycjonowanie,
  • Google Ads,
  • social mediach marketing,
  • influencer marketing,
  • viral marketing.

Zweryfikuj również, za pomocą jakich kanałów marketingowych potencjalni partnerzy biznesowi komunikują się z odbiorcami.

KROK #4 – opracuj strategię marketingową

Teraz zdecyduj, przez jakie kanały dystrybucji trafisz do swojej grupy docelowej. Jak dokładnie poprowadzisz personę przez lejek sprzedażowy i kiedy zaczniesz wdrażać projekt w życie, a także kto Ci pomoże. Finalizując strategię marketingową:

  • zapisz pomysły,
  • skonkretyzuj je,
  • stwórz plan B (na wypadek, gdyby coś nie poszło po Twojej myśli).

Odpowiedz sobie również na ważne pytanie – czy do każdego z etapów przypisałeś ważne zadanie, które faktycznie wpłynie na rozwój Twojej firmy.

KROK #5 – monitoruj na bieżąco realizację całego procesu

Skuteczne działania marketingowe firmy powinny być na bieżąco monitorowane. Rekomendujemy zastanowić się, co jaki czas będziesz zaglądał do analityki w konkretnych kanałach. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż każdy z nich różni się specyfiką, a dodatkowo podlega różnym fluktuacjom.

Działania marketingowe w internecie — podsumowanie

W zależności od podjętych decyzji, indywidualnych założeń projektowych oraz konkretnych preferencji możemy zdecydować się na różne działania marketingowe: wspierające sprzedaż, budujące zaufanie lub takie, które zdecydowanie ułatwią zdobycie nowych klientów.

Z naszych doświadczeń wynika, że najbardziej opłacalnymi rozwiązaniami jest synergia pozycjonowania (SEO) i Google Ads (PPC). Z czasem możemy zastanowić się również nad marketingiem w mediach społecznościowych oraz innymi, równie ważnymi aspektami (np. e-mail marketing, influencer marketing czy też viral marketing).

FAQ

Najczęściej zadawane pytania – FAQ

Źródła:

  1. https://www.weidert.com/blog/top-10-most-effective-marketing-strategies
  2. https://www.wordstream.com/blog/ws/2020/01/07/best-marketing-strategies
  3. https://www.engagebay.com/blog/powerful-marketing-strategies/
  4. https://ahrefs.com/blog/marketing-activities/
  5. https://www.entrepreneur.com/article/299335
  6. https://thebusinesstherapist.com/10-marketing-activities-save-time-make-money/
  7. https://blog.fit4market.com/how-to-select-the-right-marketing-activities-for-your-business
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4  gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Afterweb - Wyższy standard SEO

AFTERWEB

SEM/SEO/PPC

Od przeszło 14 lat specjalizujemy się w optymalizacji i pozycjonowaniu oraz reklamie PPC w wyszukiwarkach. Nasze główne usługi to pozycjonowanie organiczne i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *