Już dawno minęły czasy, gdy dopiero odkrywaliśmy, jakim ułatwieniem, zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy, jest handel elektroniczny. Branża e commerce rozwija się w naszym kraju w niezwykle szybkim tempie i wartość tego rynku przekroczyła już 50 mld złotych. Zakupów w sieci dokonuje ponad 28 mln naszych rodaków, a więc niebawem będą to niemal wszyscy, który z niej korzystają. Wydaje się więc, że nie ma nic prostszego, niż z tego trendu skorzystać i założyć własny sklep. Taki zamiar każdego roku realizuje jednak tysiące osób, również tysiące przekonują się jednocześnie, że sprostać konkurencji nie jest łatwo i zamyka swoje biznesy. Co zrobić, by nie podzielić ich losu i osiągnąć trwały sukces?
Handel elektroniczny to nie przyszłość. To teraźniejszość, a już niebawem główny kanał sprzedaży
Dziś już nie musimy sobie szeroko tłumaczyć co to znaczy i co to jest e commerce – to wszak nasza codzienność. Miliony konsumentów nieustannie poszukujących w sklepach internetowych i innych platformach potrzebnych im towarów i usług, to ogromny rynkowy tort, z którego każdy chciałby odkroić sobie kawałek. Ogromny, jednak ograniczony. Po tylu latach rozwoju branży e commerce samo stanięcie do walki o klienta nie jest problemem. W dobie dropshippingu nie tylko nie ma znaczenia, gdzie zlokalizowany jest nasz magazyn, ale w ogóle nie musi go być! Również sam sklep można oprzeć na gotowych rozwiązaniach. Czy jednak to wystarczy? Odpowiedź nasuwa się sama.
Nie sposób wskazać obszaru rynku, w którym nie musielibyśmy się mierzyć z licznymi rywalami. Stale rośnie więc znacznie wysokiej pozycji w Google, bo to przecież tam zaczyna się zdecydowana większość zakupów i to przede wszystkim wyszukiwarka generuje ruch. Co jeszcze trzeba mieć jednak na uwadze?
Branża e commerce wymaga gotowości do adaptowania się do nowych wyzwań technicznych
Jednym z trendów dobrze widocznych w ostatnich latach, jest rosnąca rola, jaką w branży e commerce zyskują urządzenia mobilne. Korzystamy w nich także ze sklepów internetowych, jednak szczególne znaczenie mają w przypadku usług wymagających bezpośredniego dotarcia na miejsce ich realizowania. Każda witryna, której właściciel liczy na szerokie grono odbiorców, musi być więc do nich przystosowana, czego wymaga zresztą pozycjonowanie. Ono z kolei musi uwzględniać fakt, że rośnie także rola wyszukiwania głosowego, które także stosują przede wszystkim użytkownicy telefonów.
Czy należycie dbamy o UX (user experience) naszej witryny? Jednym z wyzwań, jakim sprostać musi dziś handel elektroniczny, jest malejąca cierpliwość konsumenta, mającego przecież do wyboru wielu naszych konkurentów. Nie możemy nie tylko zmuszać go do rejestracji, ale także zbyt długiego i skomplikowanego poszukiwania produktów, czy wymagającego wielu kroków składania zamówienia. Konieczne jest także zaangażowanie w komunikację – a więc także tworzenie użytecznych treści. Korzystaj z fachowej pomocy, a Twój sklep stanie się skutecznym narzędziem sprzedaży!